JE beantwoord m'n vraag niet. Is afdingen, terwijl je het product ook de vraagprijs waard vind, dan ook onethisch? Of is dat dan wle gewoon gezonde handelsgeest?
Printable View
JE beantwoord m'n vraag niet. Is afdingen, terwijl je het product ook de vraagprijs waard vind, dan ook onethisch? Of is dat dan wle gewoon gezonde handelsgeest?
Je slaat de nagel op de kop. De vergelijking tussen het stelen en verkopen aan een te hoge prijs gaat wel op, omdat het allebei niet ethisch is. Ongeacht het illegale aspect.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
De schuld ligt sowieso bij degene die het doet, niet bij degene die de kans ertoe geeft.
Afdingen terwijl de vraagprijs terecht is, is niet onethisch, omdat beide partijen van alles op de hoogte zijn. Als beide partijen instemmen, met volledige voorkennis, is er niks onethisch aan. Als je gaat afdingen door te liegen (deze gitaar is helemaal niet uit de jaren 50, dat zie je aan de headstock), ligt de zaak weer anders.
Wat ik hier zeg, is toch niks abstracts ? Dat voel je toch zelf ook wel aan ?
En wat als de verkoper niet op de hoogte is, en zijn pre-CBS Tele te koop zet voor 800 euro? En jij weet er nog 50 eu af te lullen, en je koopt dat ding? Wat dan?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M Kactus
Tuurlijk is het ethisch verantwoord om een bepaalde prijs te vragen, als bvb de gitaar zeldzaam is of dergelijke.Citaat:
Maar hey wel goed lezen, het was MEER dan nieuwprijs.
Die man heeft mij gewoon gemanipuleerd.
Ok om het dan nog specifieker uit te leggen:
Hij had het zo gebracht, hij maakte mij duidelijk dat hij bij voorbaat niet lager ging dan €200.
En hij was zo slim om te zeggen dat er al iemand anders was die het wilde kopen, maar zei "Ik verkoop ehm niet aan iemand die het waarschijnlijk voor duurder gaat doorverkopen, ik wil dat er op gespeeld word" niet letterlijk zijn woorden maar iets dergelijks was het.
In feit zat hij me lekker te maken, en ik wilde gewoon beginnen met gitaarspelen en vond het wel vet dat de gitaar zwart was.
En ik kon niet beoordelen of deze gitaar het waard was om te kopen, het zag er gewoon goed uit naar mijn nog onervaren idee.
En nouja er kwam geluid uit, weet ik veel dat het bagger is.
Maarja ik moest de keuze snel maken naar zijn zeggen en dus heb ik ehm gekocht.
Het gaat mij niet om vanuit mijn standpunt, maar als je het bekijkt vanuit zijn standpunt vind ik het maar ziek om een jochie z`n gespaarde geld af te nemen.
En dan kan je komen met gezonde handelsgeest, maar ik vind het gewoon afzetterij.
Er is een verschil, want je hebt gewoon handelen, maar die man wist van te voren al dat hij iemand die dom genoeg was, z'n zooi aan te verkopen.
Dan ben je een lul.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Laten we meningen en feiten even uit elkaar houden.Citaat:
Citaat:
Uiteraard, maar je spreekt jezelf ook tegen. De verkoper heeft nooit beweerd dat de gitaar 200,- waard was, slechts dat hij hem niet voor minder dan 200,- ging verkopen. Of er een tweede koper was kan je niet weten, en natuurlijk denk ik daar het mijne van, maar dat blijft in het midden. Sowieso hoeft thunder niet te kopen als er een tweede koper is, hij had ook van de koop kunnen afzien.
Of, en daar hamer ik de hele tijd al op, hij had van z;n luie reet af kunnen komen, even googlen/bellen/lopen naar een muziekwinkel en de feiten kunnen achterhalen. De koper heeft de etische plicht om eventuele gebreken vantevoren kenbaar te maken, maar een slecht geluid si subjectief, en het lijkt mij absurd om te stellen dat de verkoper de hoogte van zijn prijs altijd dient te verantwoorden, al kan je ook dat altijd vragen.
Onderhandelen is een spel, je kan ook niet miepen als je veel geld verliest met poker dat je de spelregels niet kent en dus je geld moet terug krijgen. Ik ben overigens niet de bewuste verkoper, al begint het dar wel sterk op te lijken :D.
Kortom, leuke handtekening, maar ik heb er nog eentje voor je: laziness is no excuse.
Daar gaat het allemaal niet om, je bent alsnog een lul als je zoiets flikt... ja of nee?Citaat:
Ik zeg toch al de hele tijd dat ik dom en onervaren was, maar daar ging het mij in de eerste plaats niet om!!!
Het is een verschil of je er dan ook nog misbruik van gaat maken!
En ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je blij word van zo'n actie, naast dat je wat euro's rijker bent, ik zelf zou niet de schuld willen dragen.
Je moest eens weten hoe schattig jochie ik toen was :seriousf: en dan toch nog zo iets doen...
O, maar de handtekening slaat niet op mijzelf, hoor. Dit gaat natuurlijk lichtjes off topic, maar vooruit.Citaat:
Uiteraard was Thundermane niet verplicht te kopen, en de verkoper heeft misschien nooit letterlijk gezegd dat de gitaar 200 euro waard is, maar meer dan overduidelijk geïmpliceerd. Met de bedoeling meer te vangen dan anders het geval zou zijn. Dit begint erg te lijken op een topic van die knul die een gitaar verkocht aan een meisje, maar er dingen bij verzon om de prijs omhoog te krikken.
Luiheid is geen excuus, en ik zeg nergens dat Thundermane niet beter eerst even alles had nagekeken, maar daardoor ligt de schuld/fout nog altijd niet bij hem als we ervan uitgaan dat de verkoper wist dat de prijs te hoog lag. Zo is het ook niet de "schuld" van de huiseigenaar als er iemand zijn televisie meeheeft nadat hij zijn voordeur heeft opengelaten. Het onethische aan dat gedrag is geen mening, maar een feit en je kan het draaien hoe je het wilt, maar een verkoper die bewust (veel) te veel vraagt voor zijn waar, trekt zich niet veel aan van ethiek. Dat voel jij toch ook aan ?
Onderhandelen is een spel, maar als de ene meer voorkennis heeft dan de andere, wordt het spel niet eerlijk gespeeld. Het is natuurlijk aan die andere om zijn kennis bij te spijkeren -als die al weet dat er weldegelijk verschil in kwaliteit bestaat tussen gitaren, en dus weet dat hij op onderzoek moet- maar dat geeft degene met voorkennis toch nog niet het recht die kennis te misbruiken ?
Ik vind, als je iets koopt, dat je ook op de hoogte moet zijn van wat zoiets mag kosten. Stel dat je iets te koop zet voor een vrij hoge vraagprijs, en iemand wil je die vraagprijs betalen, zeg je toch ook niet dat het dat eigenlijk niet waard is?Citaat:
Ik vind mezelf iig geen cunning linguist, maw: ik vond het echt gewoon een leuke handtekening :) EN Thunder, ik geloof je ;).
Tsja, ik weet het niet hoor, begrijp jullie volkomen, maar je legt de schuld nu wel heel makkelijk bij de verkoper neer, zonder dat je kan aantonen dat deze echt de boel probeerd te belazeren. Misschien wist ie niet beter (zie de andere reactie), of is ie zelf ook genaaid . Dan ben ik toch eerder voor eigen schuld dikke bult. En je kan neit allebei de kanten kiezen, althans, niet IMHO.
Als je vrijwillig betaald vond je het het bedrag waard *op dat moment*. Dat je ouder en wijzer word is een goed teken. Mij is overigens zo goed als hetzefde overkomen. Betrof het een afzetter? Niet in mijn ogen, hij nam afscheid van de gitaar in tranen (nou ja, figuurlijk dan), en ik vond het toen redelijk. Misschien een goed acteur. Dat ik nu diezelfde gitaar voor ongeveer dat geld nieuw kan kopen, is misschien zuur op het eerste gezicht, maar ja, things change...