Hou dan toch 1 ic bij? Ik vind ze online echt nergens meer. Als je m op je lijstje houdt kan je best minstens 1 ic bijhouden hoor. Zoveel bestellingen heb ik er nu ook niet van. (of toch nog niet :D)
Printable View
Hou dan toch 1 ic bij? Ik vind ze online echt nergens meer. Als je m op je lijstje houdt kan je best minstens 1 ic bijhouden hoor. Zoveel bestellingen heb ik er nu ook niet van. (of toch nog niet :D)
Ik weet het niet helemaal zeker natuurlijk, maar het lijkt mij dat hier R3 te lage weerstand heeft. Dit soort (one-shot) schakelingetjes gebruik ik idd heel vaak, ze werken best goed, maar dan wel liever met een 100K (R3) pull-up. De 100n (C6-die de twee gates (U2c en U2a) DC ontkoppelt houdt- kan zo de input van de trigger gate niet laag genoeg krijgen. 33K is te laagohmig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Als je met een scope zou kijken op pootje 1 (van U2a dus) zou je een heel kort (te kort) naaldje zien (ik schat in de buurt van 1,5 volt-t/t).
Met 100K wordt deze flank (waar het hier dus om gaat) veel harder.
Misschien helpt dit?
/edit Ik hoop dat ik de nummering goed heb (beetje onduidelijk).
Wat tonegod vroeg was om te zien of poort 8 van de ISD de LED kon laten branden. Ik heb dus een led met 1k weerstand op de achterkant van de print erop gesoldeerd, met de - kant aan de aarde. De led brandde voortdurend, maar als ging zachter eens de loop 1 keer gespeeld had.
Helpt dit beetje info nog meer? Ik vermoedde ook al iets dat de weerstand te hoog/te laag is, want Auke had exact hetzelfde probleem, en alles zit echt volgens schema aangesloten.
Hier het laatste schema (wel met nog enkele kleine fouten, maar in andere regionen waardoor het opnemen zelfs niet lukte)
http://i69.photobucket.com/albums/i4...ybackv11-2.gif
Nummering is hier iets anders dan op t schema van Tonegod. R3 is hier R18. Het feit dat die weerstand fysisch niet tss poort 8 en poort 1 ligt maakt toch niet uit hoop ik? Ze zijn uiteindelijk toch verbonden met elkaar. Ik zal eens kijken of ik nog een 100K weerstandje heb. Alvast bedankt om er eens naar te kijken ;)
Net de 33K vervangen met een 100K, probleem blijft hetzelfde. Toneknop doet trouwens ook niet erg veel, behalve t volume wegdraaien, maar dat zal wel niet met mekaar te maken hebben.
Ja voor die tone regeling zou ik toch max 22nF nemen en geen 1uF.Citaat:
w.b.t. die fout moet het toch in dat circuitje zitten. Volgens de theorie van tonegod geeft de SP- uitgang een tri-state signaal op het eind van het opgenomene. Wat gebeurt er: Op het moment dat play wordt in geschakeld wordt de SP- uitgang actief. d.w.z. er komt potentiaal op. Maar hoeveel?
Het principe is iig dat dat niveau voldoende moet zijn om de uitgang van U2b laag te zetten. Op dat moment is dat niveau (volgens de theorie) nog wat slingerig dus dat wordt gefilterd met een RC-tje van 1K en 1uF.
Als na de RC-tijd dat niveau min of meer stabiel is wordt pin 8 van U2c hoog en de condensator C6 wordt daardoor ontladen. (Immers, de ene kant van C6 hangt aan R3 en de andere kant aan pin 8 van U2). Omdat C6 met de ene kant aan de plus zit en met de ander kant aan pin 8 (die was laag =0V) was C6 eerst geladen (1 kant + andere kant -) en als pin 8 hoog wordt (+9V?) worden allebei de pootjes van C6 hoog. Dus C6 wordt ontladen.
Als nu het eind van het opgenomene daar is wordt SP- tri-state en gaat de ingang van U2b dus naar nul. De uitgang gaat naar + en U2c uitgang klapt om naar 0 en daarmee wordt C3 dus met 1 kant aan 0 getrokken waardoor die moet gaan opladen. Dit betekent dus dat de andere kant ook even nul was. Dat is de "spike" waar ik het eerder over had. Door die "spike" wordt PLAYL geschakeld.
Ik denk dat die om een of andere reden niet komt.
Als je een scope hebt zou je kunnen kijken naar het gedrag van SP-. Komt dat niveau wel hoog genoeg. Het kan ook zijn dat dat net kritisch staat. Soms wel soms niet. Dat zijn van die verschijnselen die je wel eens meemaakt. Kan soms per chipsoort verschillen.
M.a.w. de ene 4093 is de andere niet.
Als dat signaal niet hoog genoeg is (volgens National Semiconductors 1,5V bij 5 Volt voeding en 2,2V bij 10 Volt) -dus ergens daartussen in toch i.i.g-
heb je een probleem. Misschien lukt dit ook wel met een digitale multimeter. Het moet tenslotte voldoende DC component hebben.
Een scope heb ik niet, een digitale multimeter wel. Wat moet ik waar gaan meten? Dan post ik zo snel mogelijk de resultaten. Zou een nieuwe 4093 het probleem kunnen verhelpen? Of bedoel je echt een ander type van 4093?
Meet op pin 4 (en dus ook 5) van U2. Daar moet in actieve staat (dus tijdens play) minstens 2 Volt DC staan.Citaat:
Anders gaat vlgs mij de theorie niet op.
rec: 2,98V
play: 2,43V
als de loop na 1 keer stop: 2,67V
So far so good dus. Nu verder zoeken :D
Ben benieuwd :)Citaat:
Help je niet meer? Tonegod is al stil sinds ik hem melde dat een extra led die enkel op de ISD hing wel bleef branden. Vanaf dat het signaal door de 4093 gaat is het dus om zeep. Straks die er eens uit prutsen en een andere in steken, mss is deze wel kapot. Maar dan nog vind ik het vreemd dat Auke ook dit probleem had.