Ik zeg gooi in alle posities hotrails. Heb je weer eens wat anders. Klinkt dikker, maar nog steeds ontzettend strat. Ik vind het lekker en raad het je ten zeerste aan.
Printable View
Ik zeg gooi in alle posities hotrails. Heb je weer eens wat anders. Klinkt dikker, maar nog steeds ontzettend strat. Ik vind het lekker en raad het je ten zeerste aan.
Ik zou het geluid van mijn Dan Smith strat niet als vlijmscherp omschrijven maar hij heeft ontegenzeggelijk het meest heldere geluid van alle strats in huis. Dat ligt niet aan de pickups, die zijn redelijk neutraal maar aan de gitaren zelf. Ik ben ben erg op Danny gesteld, een strat zonder fratsen met een seventies logo die beter klinkt dan alles wat 8 jaar daarvoor en daarna geproduceerd zou worden, de reissues uitgezonderd. Het lichte geluid resulteert in veel shimmer en quack maar bovenal een eigen karakter dat haar uniek maakt maar toch helemaal strat.
Mocht het de enige strat zijn die zou overblijven, ik zou er prima oud mee kunnen worden.
Niettemin, aangezien de pickups zelf niet veel aan het karakter toevoegen heb ik mee meerdere keren de neiging gehad er de chubtones '69's in te gooien, die laten elke gitaar iets voller en groter klinken dan ze eigenlijk is zonder gelijk het midden dicht te smeren.
Ik ken de tonezone's niet maar pickups die het vintage stratkarakter niet respecteren zou ik niet in Danny zetten, zonde van de belltone.
Fender CS fat 50's zou ook goed kunnen uitpakken.
Onder normale omstandigheden zou ik er ook niet aan doen verder. Vergeet overigens niet dat de mijne geen tremolo heeft en daardoor een nog scherpere klank. Bovendien is het gebruikte bodyhout, volgens een aantal deskundigen, het hout dat voor een handvol strats gebruikt is, gedurende de productie van deze serie, bij gebrek aan voldoende ash. Ik ken de klankarakteristieken niet, maar het zou zomaar kunnen dat het natuurlijke karakter van dit hout aan de scherpe kant is, scherper dan normaal.
Daar ik op al mijn andere Fenders een humber in de brugpositie heb zitten en daar erg tevreden mee ben, temeer daar ikzelf zelden gebruik maak van het sc-geluid van het brugelement, lijkt de stap om er een humbucker in te zetten een logische. Gezien de natuurlijk scherpte van de gitaar zelf, vrees ik dat de Little '59, die ik op mijn andere Fenders heb zitten, niet zal voldoen in het laag. Na een korte zoektocht kwam ik uit op de ToneZone S, die veel meer laag en midden heeft dan de Little '59.
Vandaar dus.... :)
Hey Vulva, fantastiese gitaar, die dan smith! ik ben trouwens ook een grote fan van de MIJ contemporary strats!!
Zitten hier nou ook de 'beroemde' x-1 pickups? die hebben toch een hele goede reputatie?
oh en waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen dat je de originele pickups moet bewaren, want de Dan Smiths zijn de laatste jaren de nieuwe collectables geworden, maar dat weet je waarschijnlijk al :)
ik heb een paar jaar geleden de kans laten schieten om eentje te kopen voor 800, en sindsdien heb ik de prijzen tot tussen de 2 en 3000$ zien gaan! zelfs de 2e versie Dan smith (die met de jack op de pickguard) zitten al dicht tegen de 2000!
Ik weet het. En ik heb er ooit (lang geleden) eentje gekocht die voor 900 gulden (!!!) in de winkel hing. Normaal gesproken doe ik zoiets niet, maar in dit geval kon ik haar niet laten hangen, omdat ik WIST dat ze a) toen al veel meer waard waren en b) ik sterk het vermoeden had dat deze gitaren later een behoorlijke vlucht konden gaan nemen. Ik heb het ding met een flinke winst (en desondanks tegen een heel schappelijke prijs), maar met pijn in mijn hart verkocht.
De X1 pick up zit volgens mij alleen in de brugpositie. De andere twee waren dezelfde pick up's die in de voorgaande jaren ook al gebruikt werden. Ik meen dat de latere standards voorzien werden van 3 X1 elementen, maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.
De mijne zal ik echter toch nooit wegdoen. En ik ben er het type niet naar om een gitaar te laten voor wat het is, als dat betekent dat ik er nooit meer op zal spelen. Ik heb er dus geen enkele moeite mee om die gitaar aan te passen aan mijn persoonlijke wensen. :)
Overigens denk ik dat je ze in de praktijk, op dit moment, nog lang niet kwijt raakt voor dergelijke grote bedragen. Ik denk dat 1200 euro een redelijk gangbaar bedrag is op de 2de hands privé markt.
Een mood-picture van me Haar;
http://i429.photobucket.com/albums/q...g?t=1247830894
Cool! :D
................
mijn eerste gitaar.. een kijkshop "strat"
heb em bestickert de achterkant is ook bestickert
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/i...1d1d708c94.jpg
haha
de snaren waren zwart dus die heb ik er maar vanaf gehaald:P
Hoi Vulva.... Heeft het vooral ook niet te maken met de Maple neck?
Af en toe raak ik ook wel eens in de verleiding om een mooie Fender strat te kopen... maar op de een of andere manier zou ik niet snel voor een Maple neck kiezen. Vooroordeel? Geen idee... Ben wel gek op een Ebben toets...
De X-1 -te herkennen aan een geel en een witte wire- wordt voor het eerst gebruikt in de Lead serie en duikt dan ook op in de brugpositie van de standards, begin tachtig dus.
Naast de DS zit hij ook in "the Strat" maar niet meer in de budget '83 modellen.
Het pickupje heeft een output van rond de 7.4 wat onwaarschijnlijk hoog is voor een strat maar klinkt niettemin als een helder fel dondertje en niet zo heel veel anders dan de andere pickups.
De Dan Smit is echt een overgangs model, sommige hebben nog de oude F tuners, andere weer de nieuwe schallers en ook heb ik ze gezien met de black plastic bottom pickups, de red bobbins en grey stamped bobbins. In tegenstelling tot de hoge prijzen die de laatste 2 doen wegens obscuurheid, ze klinken allemaal hetzelfde.
Grappig genoeg weet ik me nog te herinneren dat de betere kwaliteit van de Dan Smith al snel bekend was, in Engeland zag ik halverwege de jaren 80 al gehyped worden. Maar goed, echt veel onaantrekkelijker dan de 78/81 series kon het niet worden en de nieuwe standards van 86 klinken niet slecht maar missen karakter.