Goh, hangt er wat vanaf van winkel tot winkel. Ik had genoeg potentiële groene flappen op zak mocht ik daar een Gretsch Tennessean projectgitaar voor een faire prijs op de kop te tikken, ik het wel gedaan had. Die had ik niet gevonden (lees: ik had wel een project Tennessean gevonden, maar de verkoper vroeg daar de absolute hoofdprijs voor, iets wat die zelfs niet zou krijgen voor een perfect afgesteld exemplaar zonder issues... Dus die vlieger ging niet op). Je koopt sowieso wel een pakje snaren, wat plectra,... die dingen zijn toch veel goedkoper daar dan dat ze hier zijn.
Je kijkt in het begin sowieso de kat uit de boom. Niet te gretig zijn, maar gewoon het aanbod eens monsteren. Ik was daar met gitaarspelend vriendinlief, en was haar wat uitleg aan het geven over vintage meuk. En dan kan het alle kanten uit. Sommige verkopers kan het absoluut hun reet roesten, en blijven met hun rug naar jouw gericht G-base checken, en tegelijk houden ze je met een arendsoog in de gaten. Andere stellen al eens een prikvraagje om te voelen welk vlees ze in de kuip hebben (ik was aan het wijzen naar een Gretsch Viking, en vriendinlief vond die lederen flap aan de achterkant vreemd. Dus ik zei dat die lederen flap er zat omdat daar een groot gat onder zit via waar ze het mute-systeem installeerden. Da's iets wat niet iedereen zomaar weet, en als je dan er nog eens +- het jaargang kunt bij zeggen, dan zit het wel snor, en kan er plots veel meer). Eens ze merken dat je je pappenheimers wel kent op gitaargebied zijn ze best wel inschikkelijk.
Op 1 winkel na zijn het in de eerste plaats toch vooral gitaarliefhebbers & vintage afficionados, en dan pas verkopers. Grote uitzondering is Rudy's in Soho. Daar ging ik ook eens binnen, en ook al was het mijn eerste keer dat ik daar kwam, ik werd er verwelkomd alsof ik daar al 30 jaar kwam en 30 maandlonen achtergelaten had. Na het obligatoire plaatje dat moest bewijzen dat ik een beetje van gitaren kende (ook al zei ik direct dat ik niets kon kopen), moest nog maar naar een gitaar kijken, of een van de mensen die er rondliep wenkte me met: "go ahead, take it, strum it... and while you're at it, try this one as well, and this, and this...".