Identiek op één ding na: in jouw schema zit de signaalkant van het circuit aan de mantel van de kabel; als dat in werkelijkheid ook zo is, heb je harde brom zodra je de snaren of ander metaal aanraakt.
Printable View
Stijn, bijna alleen gekraak? Misschienj per ongeluk aan de Jack plus en min verkeerdom? schema moet kloppen.
Idd verkeerd om ...
Maar ik had het net veranderd, omwille van gekraak als je de elektronica aanraakte ... Of misschien toch niet goed opgelet.
Nog eens proberen, dan.
Toch goed om weten dat ik met wat logica toch ongeveer een juist circuit heb bedacht.
s.
Zie nu dat de blauwe lijn aan de top zit, de groene (hot) aan de ring). Verkeerd om dus.
Alles zit goed nu ...
Maar ik blijf een enorme storing hebben.
Enkel als ik met de soldeerbout de aardedraad aanraak stopt het, maar als ik dat met de hand aan raak wordt de storing erger ...
s.
Dan zit er toch ergens massa aan de signaalkant, lijkt me. Heb je de elementen goed om aangesloten?
braided wire aan de aarde en de andere aan de pot of direct naar de switch .
s.
Dat zou inderdaad goed moeten zijn. Kun je eens meten of er massadelen zijn die contact maken met de tip van de uitgang? Elementkapje, brug, control plate?
Het is gelukt, ik heb met de jack in de versterker alles nog eens nagelopen, alles opnieuw gesoldeerd en met trial and error de buzz eruit gekregen...
Alles zit zoals voorheen, maar dan beter, denk ik. Snap er niks van, maar soit, het werkt.
Nu wel de pot vervangen, want die is niet om aan te zien nu ...
(ben er al 2 dagen mee bezig, leuk is anders !)
s.
Gekke electronica. Denk je dat je eruit bent en dan kom je weer iets "anders" tegen dat je weer aan het twijfelen brengt :(
Ik ben van plan om onderstaand schema van Seymour Duncan te gebruiken:
http://www.atgp.nl/ouray/ouray19.jpg
Zoals je kunt zien gaat de hot van de pickups naar de linker aansluiting van de volumepot. Daarna van de middelste aansluiting naar de switch en vandaar naar de jackuitgang.
Nou kwam ik op de site van Stewmac het volgende tegen:
Met daarbij onderstaand schema:Citaat:
Alternate volume control wiring
You can wire both of the volume controls of a Les Paul (or any other dual volume control instrument) so that you can blend the volume of the pickups independently. This solves the problem at the middle position of the selector switch, in which turning down one volume control affects both pickups.
http://www.atgp.nl/ouray/alternatief.jpg
Hier gaat de hot van de pickup eerst naar de middelste aansluiting van de volumepot en daarna vanuit de linker aansluiting naar de switch.
Is dit nou beter? Klopt dat verhaal van Stewmac dat, in de middenpositie van de switch, één volumeknop invloed heeft op beide pickups in het schema van Seymour Duncan?