Daar was ik al een beetje bang voor...
Printable View
toch niks fout met fretjes in de toets hameren/tikken. Mijn ervaring is dat het vooral belangrijk dat de tang goed past in de sleuf: strak genoeg maar niet zo smal dat je ook echt moet hameren, eerder tikken.
Ik vind het trouwens straf als ik de stewmac catalogus bekijk, hoe immens veel gitaarbouw (hulp)tools er bestaan, het zijn er volgens mij bijna duizend ... en ik gebruik er (voor electrisch weliswaar) welgeteld 2 (radiusblock en crownvijl) :)
Helemaal mee eens. StewMac heeft gewoon een gat in de markt gevonden en pakken dat sluw ('you can't do whitout!') en stevig aan. Voor het gros van de middelen die ze aanbieden zijn er alternatieven of kun je een en ander zelf fabriceren naar hun voorbeeld. En wat heb je uiteindelijk echte nodig van StewMac?
Vroeger gebruikten vioolbouwers de kachelpijp om hun zijwandjes op te buigen. En alles werd gedaan met verrassend weing gereedschap, waarvan een deel ook zelf gemaakt en ontworpen was.
Ik zie StewMac vooral als een organisatie die met al hun ideeen juist inspirerend zijn voor onze eigen creativiteit.
+1 ! Er zijn maar erg weinig tool van StewMac waarvan ik echt denk van 'nou! dat zou ik nou echt heel graag willen hebben!'. Er zijn nog minder tools waarvan ik ze zo graag wou hebben dat ik ze ook daadwerkelijk heb besteld ... namelijk geen een. Met zelf knutselen en een beetje creativiteit kan het ook prima!
mijn idee is:
ik heb tijd, en weinig geld, dus is zelfbouw gereedschap de eenvoudigste oplossing.
Maar ik snap wel dat wanneer je een druk bezet gitaarbouwer bent, het gemakkelijker is om alles gewoon te bestellen. Want er kruipt toch wel wat tijd in het bedenken en het uiteindelijk maken.
Ik bestel telkens een klein tooltje als ik hardware bestel bij stewmac, om te proberen, of gewoon omdat ik weet dat het iets handig is.
En soms maakt het een job toch eenvoudiger.
Neem nu de frettang-knipper, om de fret over de binding te laten lopen.
Ik heb 'm uiteindelijk toch maar gekocht, want het is wel een heel eentonig werkje om al je frets te ontdoen... En dat ding zelf maken zag ik niet direct zitten.
s.
Ja, die tang heb ik laatst ook voor het eerst in werking gezien, en ik vond hem geweldig! En inderdaad, het zou vast ook kunnen met een vijltje of zo, maar het maakt het leven toch wel een stuk eenvoudiger.
En sommige apparaatjes werken toch beter als ze door een profi in elkaar zijn gezet. Een zelfgeknutseld gereedschapje geeft ook weer extra voldoening, maar rammelt vaak toch nog een beetje te veel naar mijn smaak. In sommige gevallen kies ik dan dus toch voor de makkelijke weg. Ik wil liever gitaren bouwen dan gereedschap... :)
Neemt aan de andere kant ook niet weg, dat ik intussen al een aantal gadgets heb, die bij nader inzien nogal overbodig zijn. Maar tot nu toe slaat de balans nog positief door. Het meeste spul vind ik toch best fijn om te hebben, en ook dat ik niet zelf het wiel heb hoeven uitvinden.
ik slijp de tang weg met dremel, gaat echt supersnel
ja ik zit ook iedere keer op die site te kijken van hey dat is handig, maar oh zo makkelijk om zelf te fabriceren, maar sommige dingen moet je gewoon niet zelf doen als je de juiste apperatuur er niet voor hebt.
Sommige dingen moeten gewoon goed spul zijn.