Oorspronkelijk geplaatst door Otje
Eerst effe afrekenen met het idee dat modeling kut is. Ik heb ook jarenlang met Marshalls en Twins lopen slepen maar ik heb ze allemaal verkocht nadat ik deze Roland had gehoord. Daarvoor ook allerlei andere modeling amps geprobeerd maar dat klikte niet. Ik vind dat COSM de beste amp models heeft die er zijn. Moeilijk uit te leggen waarom, maar er zit "feel" in. Het is niet kil en houd.
Maar nu je vraag :). De 30X heeft meer functies dan de 30, zoals een ingebouwd stemapparaat, een power soak en een nieuw amp model dat vreselijk gevoelig is voor de kracht waarmee je aanslaat. Als je aait, dan is 'clean. Als je ramt dan scheurt 'ie als een beest. Helemaal te gek.
Los van de functies zijn is ook de software veranderd t.o.v. de 30. Er zit meer bas in de models en meer gain. Met sommige amp/gitaar combinaties is dat lekker, met andere juist niet. De 30 is cleaner en meer vintage, de 30X is moderner. Voorbeeld: het Marshall model met de gain op nul is op de 30 écht clean (waanzinnig geluid) en op de 30X niet.
Waarom allebei? Omdat ik dan een Twin en een Bassman tegelijk kan bespelen. Of een Vox AC30 en een Marshall. Of een Marshall en een 5150. Of omdat ik de ene delay kan doen en de andere met reverb. Dat soort dingen. En twee versterkers van ieder 30W is veel ruimtelijker dan eentje van 60W.