-
Hi Ike,
Nog lang niet klaar. Ik was pas bij laag 60. :seriousf:
Ik denk dat het een kwestie was van het "dikke lagen snel klaar" syndroom.
Dan krijg je inderdaad een te dikke opbouw.
Bijna alles er weer af geschuurd met water en waterproof 1200.
Op sommige gedeelten weer bijna terug op het hout, maar de sporen zijn weg.
De eerste 3 laagjes zitten er weer op en het resultaat is veel beter.
Mooi gelijkmatig en geen sporen.
Nog 147 lagen te gaan . . . .
-
Ik deed zelf eerst een pound cut (1:2 verhouding) maar dat beviel me totaal niet. Toen 1 op 3 en nu 1 op 4 en dat vind ik prettiger werken. Ik politoer een laag of 60 (doe dat binnen 3 dagen) en dan laat ik 't 3 dagen harden, schuren, polijsten. Ik schuur niet meer tussen lagen in want ik krijg te snel krassen. Ik durf het MISSCHIEN aan met micromesh. Maar dat moet ik even uitproberen. De swirl-tekeningetjes smelten wel weg in de hogere lagen en ik trek de boel strak op het eind. Dat werkt voor mij maar ik denk dat er 1001 wegen zijn die naar Rome leiden?
-
Wat een vakman en wat een mooi resultaat. Ik heb toch een vraagje. Bij de meeste Spaanse of Western gitaren zie je dat het stukje kunststof of been waar de snaren over lopen in de brug enigszins schuin is in gefreesd vanwege de intonatie (denk ik) Bij deze brug lijkt het evenwijdig te lopen. Of zie ik dat verkeerd.
Met vr gr
Han
-
Klassieke zadels staan bijna haaks ops de snaren, net niet. Bij steelstrings staan ze idd schuin. De mensuur is een compromis en geldt dan alleen voor het midden van het zadel, de rest moet dan gecompenseerd worden voor idd de juiste intonatie. Daarom zie je ook dat vaak de b-snaar extra gecompenseerd is, soms ook door twee zadels te gebruiken..
-
Wat Rizz zegt +1. :)
Ik zit nog na te denken over het maken van een compensatie.
Als ik er aan toe ben neem ik die horde.
-
Ik zet m'n zadels voor klassieke gitaren toch ook altijd schuin, een goede anderhalve cm tussen E en e snaar.
De verhouding schellak-alcohol is eigenlijk van ondergeschikt belang, omdat je die toch nog steeds verdunt in de dot. Wel van belang is dat je altijd dezelfde verhouding neemt, dat scheelt in het telkens opnieuw testen hoe het allemaal weer moet.
Ik maak altijd de verhouding van 250gr schellak op 1 liter. Maar meestal maak ik slechts een kwart liter aan. Ik heb er zelf nog geen last mee gehad, maar blijkbaar heeft opgeloste schellak een beperkte houdbaarheid ...
French polishing leer je niet met 1 gitaar, daar gaan jaren over om het echt goed te krijgen. En iedereen waaraan je vraagt hoe het moet, zal iets anders zeggen, idd zoiets als die 101 wegen naar Rome ...
s.
-
Thanks voor de info Stijn.
Ik kan het allemaal wel op Youtube zien, maar dat zegt er niets over wat je moet voelen, hoeveel druk je kunt uitoefenen, en tal van die dingen die je eigenlijk het best kunt doen als er iemand naast je staat en je er gaandeweg mee helpt.
Dan blijft idd over dat ik het moet DOEN met vallen en opstaan. (en wat tips hier :) )
Wat ik nu een beetje merk is, dat hoe dunner hoe beter, en niet te snel te veel willen opbrengen.
Als mengverhouding heb ik ook 1 op 4 aangehouden.
En ik heb nu van die Whiskey druppel pipetjes binnen gekregen die goed werken met het juist doseren.
http://www.liberty-flights.com/uploa...rge/1/1008.jpg
Ik ben vast besloten om dit politoeren te blijven doen, net zolang tot ik het goed onder de knie heb.
-
Geen foto's.
Het politoeren wil niet echt lukken. Telkens komt er wel iets dat de glanslaag verstoord. Strepen, rare putjes en ander ongein.
Het is dus afwisselend meer en minder succesvol en ik schuur de boel telkens weer met waterproof 1200 glad.
Tot vandaag.
Uren lang bezig met politoeren, telkens voor achterzijde, zijkanten en hals. . . . schiet de gitaar ineens los uit de bankklem en valt met een klap op het beton.
Stuk van de snakewood binding eruit gebroken en een aantal diepe deuken in de achterkant en zijkant.
-
Ow....da's wel heel erg K
-
Thanks mate,
ben best wel even sip geweest, maar zet de schouders er onder en ga redden wat er te redden valt.