Het blijft wachten tot de eerste pre-CBS Richwoods opduiken natuurlijk :D
Printable View
Het blijft wachten tot de eerste pre-CBS Richwoods opduiken natuurlijk :D
:lol:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders_Destium
Ik heb er een gevonden oop de zolder van mijn oma. :razz:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders_Destium
Laatst heb ik een ES-335 kopie bespeeld (onversterkt), speelde erg lekker en klonk erg lekker (maar ik het is dan ook de enige (semi-)hollow die ik ooit heb bespeeld).
Daarentegen, die Les Paul die ik vandaag heb bespeeld... bah! Geen fijne hals/toets/frets, speelde gewoon niet lekker. Het klonk niet geweldig (ik speelde over een Squier SP-10 - hey, andere gitaren kunnen er wel goed op klinken!) en, misschien nog wel het irritantste, de body was te zwaar. Epi LP's zijn ook zwaar, maar die blijven tenminste braaf liggen als ze op je rechterbeen leunen.
Nee, een RW LP gaat voor mij niet door.
(sorry, dit is natuurlijk niet echt waardering, meer afgunst, maar ik kon er geen geschikter topic voor vinden)
Ondanks alle negativiteit heb ik er lekker nog 1 bijgekocht :-D
http://www.vernetamps.com/pics/lp/LPs1.JPG
Zonder slagplaat met een parelmoeren logo dit keer (die Chinezen rommelen maar wat aan :D)
Gefeliciteerd!
Verschilt hij van de ander of niet (bijvoorbeeld elementen)?
De body is een cm dikker en de hals voelt ook wat dikker aan.
Het klinkt stom maar de sustain lijkt oneindig! Noten houden echt langer aan dan bij de ander...kan ook afstelling zijn (ben nog bezig het optimum te vinden) maar het lijkt me dat die dikkere body daar wel aan bijdraagt.
Elementen zijn op het eerste gehoor hetzelfde, ik heb er nog niet uitvoerig naar geluisterd en vergeleken.
had die goldtop niet een andere kleur eerst?
Yep. Goldtop was eerst Cherryburst.
Of Clownburst zoals ik hem noemde :D
RW heeft helaas van zichzelf geen Goldtop. :(
of de microfonische elementen :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Grapjas :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d'oh
Nee, ik weet hoe microfonische elementen klinken, want ik heb genoeg Epiphones geprobeerd.
Dit is echt sustain. :)
hmm dan denk ik toch echt dat het bij de epi's sustain is en bij jouw richwood microfonische elementen :-D :-D
(je legt ze wel klaar om in te koppen he franc)
Tsja, als jij Epi's verkiest boven Richwood, be my guest.
Die discussie is al eerder voorbij gekomen.
Maar de Epi's waarmee ik in een testruimte heb gezeten gingen piepen en fluiten zodra ik de versterker aan zette en het volume open.
Met de elementen van mijn RW speel ik op bandvolume zonder problemen.
Erg mooie plank. Gefeli!Citaat:
wooh inderdaad ze zien er in elk geval erg goed uit
dat klopt, in jouw RW zaten hele degelijke elementen, de nek vond ik alleen wat minder destijds...Citaat:
dat klopt, in jouw RW zaten hele degelijke elementen, de nek vond ik alleen wat minder destijds...Citaat:
..
Nou vraag ik me 1 ding af.
Niet om flauw te doen, niet om Richwood te verdedigen (het zal met echt een enorme rotzorg zijn wat iedereen van RW vindt), maar wie van de negatievelingen heeft er nou het lef om eerlijk te zeggen of ze er wel eens SERIEUS 1 geprobeerd hebben of niet?
En dan bedoel ik niet Stagg, of weet ik veel wat voor goedkoop merk, maar wie heeft er echt een Richwood uitgeprobeerd en wat is zijn/haar MENING?
Ik zie in een andere thread (over de LP Special) weer dezelfde discussie de kop opsteken ("spaar door voor een Gibson","koop geen cheap-ass RW") maar intussen wordt daar door dezelfde mensen de Indie weer geprezen (ook een 'cheap-ass' kopie :-? )
Dus kom maar op mensen, nu eerlijk zijn en niet met de meute meelopen....niet in de verdediging springen, niet in de aanval, eerlijk zeggen ja of nee en mening.
Ik ben benieuwd.
ik heb op richwoods gespeeld ja. ik denk op een stuk of 4. 3 lp's en een telecaster. (tele is van bassagent, zit hier ook op het forum, is niet helemaal in orde geloof ik edit; de gitaar dan, hidde is nog wel in orde :P)
de les pauls die ik bespeeld heb, vielen half uit elkaar, en speelden en klonken ruk...:)
ze zagen dr prachtig uit, maar daar was alles mee gezegd !
Ik sta er neutraal tegenover. Ik heb er een keer op gespeeld en was eigenlijk aangenaam verrast. De klank onversterkt vond ik redelijk goed, het klonk in ieder geval niet zo goedkoop als je zou verwachten bij die prijsklasse. Versterkt klonk het wel okee, de versterker was een cube15 dus daar kan ik niet zo gek veel over zeggen. Ook op hoogvolume zou ik het dus niet weten, maar goed geef die elementen even een waxbeurtje en de feedback is flink gereduceerd. Ik heb zelf een ESP eclipse en mocht ik ooit nog een RW LP kopen zou ik er net zo graag op spelen als mn ESP.
Natuurlijk gaat het prijsverschil ergens in zitten. Waarschijnlijk de elementen (kon ik dus niet goed testen aangezien ik nooit over een cube15 speel). Ik vond de hals/body connectie niet netjes afgewerkt, de toets vond slordig afgewerkt. Maar hee voor dat geld kan me dat niet minder interesseren. Het is ten slotte gemaakt om op te spelen niet om als kunstwerk aan de muur te fungeren. (Eerlijk is eerlijk, die tobacco's zien er echt wel goed uit, ook al kost het geen 1000+ euro en is het geen echte top)
Ik heb er nog nooit eentje serieus geprobeerd of beter gezegd ik heb serieus nog nooit eentje geprobeerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb! De reacties van enthousiastelingen zeggen mij meer dan genoeg :lol:
Anti of pro Richwood ben ik niet. Een bekend merk is zeker leuk, maar hoe de gitaar speelt en onversterkt klinkt is belangrijker. Aan het spelen is veel te doen qua afstelling, maar als het kreng onversterkt niet goed klinkt, dan heb je een slechte basis, waar ik niet mee uit de voeten kan. Andersom: als het kreng onversterkt goed klinkt, dan mag de electronica bagger zijn, want die is wel te vervangen. Ik test gitaren dus altijd eerst acoustisch (onversterkt) bevalt het geluid wat ik dan hoor (hoog, mid, laag, twang en boom) me echt goed, dan kijk ik of de gitaar me verder goed bevalt: halsprofiel, radius toets, dikte frets, afstelling, zuiverheid, afwerking etc. en dan pas plug ik in.
Door alle commotie rondom dit topic kon ik laatst in een plaatselijke gitaarwinkel niet aan die dingen voorbij lopen. D'r stonden 2 prs clones, 2 l'p's en nog minimaal 1 jazz gitaar.
Dus, de acoustische test: Die prs clones bevielen me niet, lag deels aan de afstelling: te hoge action, maar ook aan het acoustische geluid, klonk schel, met wat mid, maar geen laag, twang en boom. Geen echte samenhang in het geluid, eerder geforceerd en verwrongen. Was bij beiden zo. Ook qua afwerking voelde 't niet geweldig aan, goedkope trem's enzo. Not my cup of tea.
Toen de Lp's: eerst de mooiste gepakt: een custom. Was ik duitser geweest dan hatte ich etwas wie: ein supergeil und tolles stuck gezegd of zo: mooi zwart, met die dubbele binding en die set neck Zo, dat ze het voor dat geld kunnen maken, netjes afgewerkt, mooi gedaan. Alleen ... acoustisch klonk het ding gemiddeld, zoals het hoort bij die prijsklasse, zeker niet beter dan dat. Maar toch, zo'n mooie luxe afwerking, en een set neck voor minder dan 200E!!!! Jammer heel jammer, dat er niet meer uit dat hout kwam (moet misschien nog "ingespeeld" raken??, maar misschien ook niet, mijn GAS werd er in ieder geval niet door gewekt.
Eigenlijk had ik het al gehad met Richwood, zeker ... niet gek voor het geld en allemaal beter dan de gitaren waarop ik ooit begon, maar nu niet meer interessant voor mij.
Toch nog maar even die 2e LP gepakt: een imitatie LP standard, met zo'n smalle headstock (imitatie type jaren 70?). Tobacco sunburst (hmmm ... niet echt mijn kleur en minder luxe ogend als de Custom). Maar o.k. even horen hoe dat ding klinkt .... .... .... ??? .... Wow, wat klonk dat ding, daar zat echt een vreselijk lekker geluid in, mooie ronde tonen, met een duidelijke definitie van midden en laag en voldoende hoog zoals het bij de "betere"LP's hoort!! Dus het kan wel! Voor dat geld een LP vinden die aanzienlijk beter klinkt dan het gemiddelde. Ik heb Gibson's in handen gehad die slechter klonken. Ook qua spel geen klagen, de gitaar was al goed afgesteld, een lekkere hals, prettige frets, lekker stabiel als je wat druk op hals en body aanbracht, lekkerrrrr, Lekkeerrrrr ... en 't GAS kwam in 1* weer spontaan op. Even lekker op dat ding zitten spelen.
Ondertussen begonnen wat binnen gekomen "muzikanten" mij en de verkoper te plezieren door op veel te hard gezette versterkers nirvana en metallica stukjes zeer belabberd na te spelen (of zouden het vrije interpretatie's zijn geweest?). Brrrr... maar ja, voor de verkoper wel potentiele klanten, dus ... ik de winkel uit met het idee ik kom binnenkort terug. Ondertussen in mijn kop: KOOP DAT DING: NU!!! Maar ja, ik heb al 5 zeer prettige gitaren, een basgitaar en nog 3 a 4 projectjes (leuk om thuis wat op te pielen, maar niet voor oefenen en optredens) dus tsja ... nog een gitaar erbij en er dan 1 * / maand op spelen??? Toch ... het blijft wel knagen, ik ga in ieder geval deze week nog eens terug :P
Toen ik in 1981 begon te spelen, had ik het geluk dat mijn leraar (George Kleefman) mijn ouders wist te overtuigen dat je beter wat meer geld kon uitgeven aan een goede gitaar, waar je wat langer plezier aan kon beleven, dan aan een goedkoop prul. Dus zocht ik samen met hem een '76 Ibanez stratocaster uit, die ik nog steeds heb. In die tijd waren het echter alleen maar Hondo en ergere merken die je voor een paar honderd Euro kon kopen. Absolute bagger, om met Fumi SG te spreken: Je kunt je er geen voorstelling van maken...
Als je nu kijkt wat je voor 200€ kunt kopen van Richwood, dan staat mijn verstand er bij stil. Werkelijk geweldig spul in verhouding tot de prijs.
Zelf heb ik een RW Vintage Telecaster, die ik eerst geweldig vond, totdat ik er mee op bandvolume ging spelen. Tele-neck elementen zijn per definitie vrij microfonisch, maar dat exemplaar van mij was een ramp.
Inmiddels zitten de elementen uit Zjanke's (via dit forum leren kennen) London City Tele erin en is het niet zo'n probleem meer.
Ook klink het halselement een stuk beter. Als je bedenkt dat Zjanke's Tele toch ook weer een stukkie beter klinkt met SD's, is er dus zelfs nog wat meer winst te behalen. Concluderend kun je zeggen dat de LP elementen blijkbaar wel goed zijn (Franc) en de Tele niet.
Dan nog kun je met een elementen upgrade voor vrij weinig geld een prima gitaar kopen.
Als iemand geld heeft voor een Gibson/Fender van 1500+ € moet hij die vooral kopen, want dat zijn geweldige en waardevaste instrumenten, maar voor iemand met een gezin (zoals mij dus) is het een prima optie om een goedkopere Richwood aan te schaffen. Mijn volgende gitaar zal ook een Richwood worden, een strat uit de Vintageserie met een paar Van Zandt PU's. (Er van uitgaande dat de stock PU's tegenvallen).
Zo, op naar de 100 pagina's!
Wow Franc, is die goldtop ook een RW, heb ik niet eens in de folder staan. Mmm zo een maar dan met zeepdozen voor laten we zeggen 199,99 euri :-DCitaat:
Franc schreef:
Ondanks alle negativiteit heb ik er lekker nog 1 bijgekocht icon_biggergrin.gif
Die Goldtop is een projectje van me. Was een cherry burst die ik heb gestript en goud geverfd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frekie
Stukjes zeep zou wel leuk zijn, maar ja de hele routering is voor humbuckers nu.
ik speel nu zelf een half jaar op een richwood strat en hij speeld helemaal gewledig :cooler: ze zijn ook redelijk licht die strats van richwood.. ze spelen gewoon heerlijk:D
o god, niet verder met deze hype, snappen jullie het nog steeds niet?
LONDON CITY, sorry hoor maar deze goedkope gitaren zijn echt een stuk beter!;)
hey noid, als ie niet jouw kleur heeft zou ik eigenlijk nog even verder zoeken, er zijn er genoeg!!
Nee he...is dit vreselijke topic gebumpt...
Noobs...
Tja, ik reageer ook maar eventjes. Ik heb er ook eens eentje bespeeld.
Ik denk op zich dat het wel een degelijke gitaar is, maar hij speelt niet echt heel fijn vind ik (wat ik me ervan herinner). Maar goed, als ik ter vergelijking een Les Paul Standard pak, die vind ik ook niet fijn spelen. Laatst nog eentje bespeeld bij Mus Prod. Wat een geld voor zo'n lompe gitaar! ongelofelijk.......
Hij is duidelijk gebouwd op sustain.... whatever that may be... Sustain heb ik met een bolt on meer als genoeg, maar blijkbaar hebben veel gitaristen een soort te weinig sustain fobie........ Waar dat toch vandaan komt?
On topic.Voor het geld heb je zeker een vette koop met zo'n Richwood.
EEn Gibson kwaliteit zal het niet zijn simpelweg omdat daar de prijs veel te laag voor is. Alleen al qua looks is het een koopje
Zei de lomperik.... :eek:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
Waarom ben ik nu ineens een lomperik dan?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
je argumenten berusten op verkeerde aannames braindead, een les paul is niet alleen gebouwd voor veel sustain, net zo min als dat acoustische gitaren zijn gebouwd voor weinig sustain...
het was wel degelijk een uitgangspunt van meneer Les Paul, dus in zoverre heeft hij wel gelijk. natuurlijke sustain moest iets van 20 seconden zijn heb ik ergens in een boek gelezen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
feit is dat een LP wel redelijke sustain heeft ;)
harrald
Mijn favo topic of all times is omhoog geschopt, dan mag ik niet ontbreken :)
1. Naar een winkel gaan waar ze een voorraad RW hebben, evt. met een ervaren gitarist. De beste RW uitzoeken qua hals, fretwerk, sustain, klank.
2. Elementen vervangen door GFS, Seymour enz.
3. De topkam vervangen. RW gebruikt plastic topkammen die klemmen en ontstemmen. Een benen topkam kost 4 euri. Wel een link karweitje, de oude eraf tikken en de nieuwe voorzichtig invijlen met een klein 3hoekig vijltje (Lage E,A,D) en een ijzerzaagje (G,B,hoge E). Zie ook het zelfbouw forum.
Oh ja wie heeft er nog een RE450 Super Swinger liggen en wil die kwijt voor een zacht prijsje? Ik heb mijn vakantie geld binnen en heb wilde plannen met GFS "dogear" P90s :cooler:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
Hmm thanks...Harald.
Trouwens mijn bedoeling is niet om LEs Pauls af te zeiken hoor.
Optisch vind ik het onwijs mooie gitaren, maar qua comfort en speelgemak is het gewoon niet mijn ding. Helaas zou ik bijna zeggen.... ze zijn zo mooi, daarom is de teleustelling bij mij ook zo groot....
Maar goed, je beargumenteerd waarom je mij een lomperik vindt .
Dat is al heel wat.....
Had ik eerst ook! Gewoon zo'n ding kopen en maar oefenen. Na een maand of zo ben je eraan gewend en speelt het prima. En het grappige is dat je je "Strat/Ibanez skills" niet verliest. Je leert dus echt iets bij. En nu ben ik blij :).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
Hoe bevallen de Tele's uit de Richwood vintage serie na een paar weken? :)
Mij ongeveer hetzelfde als toen ik hem kocht. Speelt goed en nu heb ik wel een beter geluid. (andere pickups) En tja, er zijn betere gitaren maar voor dit geld moet je niet zeuren.