Ok tnx :ok: Is zo'n 3M schuurgaas geschikt? Grtz
Printable View
Ok tnx :ok: Is zo'n 3M schuurgaas geschikt? Grtz
TIP:
Sinds vandaag te bestellen, Vintage Yellow transparant nitrocellulose:
http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=3579&lang=NL
En nee, ik heb geen aandelen GS... :)
Wow, bedankt! Dat is goed nieuws! Ik vroeg me toevallig laatst af waarom er in Nederland moeilijk 'Fender vintage amber' te vinden was..
hey, dat ik leuk. Heb er laatst Surf Green besteld en moest met een eigen mengkleur mijn blanke lak tinten. gelukkig heb ik een spuitpistool, dus kan makkelijk mengen. heb je dat niet, dan is dit wel ideaal.
gewoon in groningen te koop hoor die celluloselak. 13.50 voor 0.25 liter.
Inmiddels zit ik vol in het klassieke gitaarbouw project. Het is mijn eerste klassieke gitaar en ik moet nog veel leren.
Het wordt hoog tijd om eens na te denken over de afwerking.
Ik heb, in het verre verleden, wel wat ervaring opgedaan in lakken van auto's. Compressor en verfspuit zijn er nog (waterafscheider helaas niet meer.)
Ik heb totaal geen ervaring in politoeren en alle materialen die daarvoor nodig zijn.
Wat is wijsheid. Waarmee en hoe kan ik het best mijn klassieke gitaar afwerken.
Ik heb inmiddels mijn zelfbouw strat gepolijst maar ik blijf met het probleem zitten dat hij krassen heeft.
Ik heb al een paar keer het verhaaltje (nat schuren, grof polijsten, fijn polijsten, wax) opnieuw gedaan, het is een spiegeltje maar toch zitten er allemaal nog krasjes op. Ik vermoed dat het van het schuren is maar ik schuur 600-1000-1500-2000-3000 dus mij lijkt dat die krassen toch weg moeten zijn....
Iemand enig idee wat het kan zijn?
waarschijnlijk kleine deeltjes die loskomen tijdens het schuren en krasjes maken (tijdens het schuren en polijsten heeft de lak de neiging door wrijving weer wat zachter te worden en als er dan 1 korreltje los schiet heb je direct krassen)
het kost even wat tijd en spierpijn maar wat nog wil helpen is om met commandant 4 en bolletjes watten het polijsten te doen, dit veroorzaakt gegarandeerd geen nieuwe krassen en dan als laatste met watjes en een carpolish
de laatste fijne krasjes weg halen
Oke bedankt fred, ga ik proberen.
Hallo wie kan mij helpen,
ik ben een monterey pop aan het bouwen.
alleen wie weet hoe ik het beste een overspray kan doen??
dus de witte laag over de rode laag en dat je het verloop ziet(GEEN AIRBRUSH).
alvast bedankt
Als ik een gitaar een andere kleur wil geven, moet ik dan ook al di stappen aan het begin volgen of kan ik als ik na het schuren een dun laagje lak laat zitten daar gewoon primer overheen doen?
Als ik me niet vergis kan dat gewoon mits de verf die erop gaat komen dezelfde is. Wanneer je PU lak niet helemaal afschuurt en daarna met cellulose lak eroverheen gaat, gaat het mis.
Wacht voor de zekerheid nog even op meer reacties want ik weet het niet met 100% zekerheid.
ja, primer hoeft zelfs niet als de nieuwe laklagen chemisch compatibel zijn. primer wordt gebruikt ifv goede hechting en om het oppervlak volkomen glad af te werken (en zo kleurlagen te sparen).
Als je gaatjes of blutsen wil repareren met plamuur of vuller, dan moet er uiteraard wel eerst een primer over.
hallo,
wie weet of nitrocelucelose over acryl lak kan??
mg
Volgens de tabel ergens aan het begin van dit onderwerp niet.
al je het over lak in spuitbussen heb en de acryl lak is jonger dan 1 jaar dan zou ik het niet doen, als de acryl lak
volledig uitgehard is en minimaal 1 jaar oud kan het meestal wel (maar geen 100 % garantie)
ik heb overigens ook acryl op thinner basis gehad en die was wel compatible met cellulose alleen kom je pas achter of tie niet compatible is al het te laat is :D
Mijn vraag wordt vast ergens in deze 120 pagina's al beantwoord maar na 50 pagina's heb ik het opgegeven so don't shoot please ;)
Ik koop een nieuwe gitaar van een paar honderd euros.
Daar schuur ik de zwarte lak op de top van de body van weg tot ik op het hout (basswood/linden) ben.
Nu wil ik dit relatief witte hout lakken met een vintage amber look (om eea te verduidelijken ik maak een "Malcolm young" versie van een standaard gretsch).
Ik heb twee spuitbussen gevonden die die gele transparante kleur leveren. Een bij guitarsupplies.nl en een bij vox-humana.
Die bij guitarsupplies is nitro, die bij vox weet ik niet.
Met welke kan ik de minste problemen verwachten bij de aansluiting op de pu lak die al op de rest van de body zit?
Alle andere tips om de basswood body de juiste kleur amber te krijgen zijn welkom. Het liefst zou ik olie gebruiken maar ik begrijp uit de gelezen pagina's dat het dichte basswood hout lastig netjes te stainen is...
Bijvoorbaat dank!
ik zou zelf eerlijk gezegd wel voor stainen gaan (zonder olie), probleem met de getinte lak is dat je niet kan varieeren in de sterkte van de tint (tis aan of uit) , mocht het toevallig wel de goede kleur zijn dan is dat natuurlijk geen probleem maar verschillende houtsoorten reageren verschillend op de tint die je er over heen spuit
als je clou waterstain Eiken + Geel mengt kun je een goede amberstain krijgen die je door hem met water te verdunnen lichter kunt maken
daarna kun je hem met iedere blanke lak aflakken
Ik weet niet of er in deze draad al een een link geplaatst is naar deze webpage TROUBLE SHOOTING
Lacquer Finishing Problems (Nitrocellulose Lacquers) Als hij er al staat mijn excuses, maar ik vond het wel een nuttig overzicht van alle nitro problemen/oorzaken/oplossingen.
De Lak-Faq 1.0 is misschien wel eens toe aan een opschoning. Het wordt wel heel lastig om relevante info te vinden in alle bijdragen en vragen. (Iemand met veel vrije tijd?)
Ik ben het eens met de bovenstaande poster, ik heb een aantal vragen die ik na een uur spitten door dit topic nog steeds niet wijzer ben.
Om het even simpel en toch effectief te houden, hier het gegeven en wat ik graag wil:
- Swamp ash tele body moet geverfd/gebeitst worden
- Ik wil een transparant witte kleur aangeven, nerven dus zichtbaar. Beits of een lak verdunnen tot het resultaat van een dunne laag?
- Geen grondverf dan nodig?
- Ik wil een zijdeglans/satin beschermlak overheen doen, ik wil ook graag dat het op gegeven moment gaat vergelen: Nitrolak. Is dat ook goed voor de onderlaag wat wellicht ook een beits kan worden?
Bestaat er een transparant olympic witte nitro lak?
Ik stel het zeer op prijs als iemand hier antwoord op zou willen geven,
Bij voorbaat dank!
ik denk dat ik rond de zomer weer eens tijd heb voor een nieuwe lak faq ;) (maar ik ga het zeker doen) voor die witte swampash kleur kun je witte meubelbeits kopen (ik heb ooit eens een potje gekocht bij een hobby site voor meubelmakers, ook verkopen zaken als karwei, gamma etc een whitewash verf op waterbasis, die is ook prima geschikt voor dit doel. je wilt de waterbasis omdat je daarna met welke lak dan ook kan aflakken , je hebt geen grondverf nodig maar wel een porieen vuller (tenzijn je heeeeeeeeeel veeeeeel aflak wil gebruiken om de lak strak te krijgen
moderne cellulose duurt erg lang om te vergelen maar het gebeurt wel, je kunt bij guitarsupplies een getinte blanke celluloselak kopen maar dat betekent ook dat je olympic white direkt vintage white (malmsteen roomkleur) wordt
succes!
@ Tabula Rasa: Bedankt voor de tip, ik hou dat topic in de gaten!
@ Fred_dons: Ook bedankt voor de fijne uitleg!! Daar gaat dan een mooie beits op komen, transparante cellluloselak gaat dus niet op een beits? Dan is een transparante (satin) lak die na een aantal lagen een beetje vergeeld ook geen probleem.
Nogmaals dank voor de hulp!
cellulose gaat prima op beits hoor, zolang de beits maar op een waterbasis is, btw als ik voor een bepaalde vergeelde tint ga dan tint ik liever de beits dan dat ik afwacht wat de blanke lak doe (is wat beter te controleren dan)
Iemand ervaring met spraymax 2K?
Ik wil de top alleen politoeren en de back/sides eerst een paar lagen politoer geven voor de kleur maar dan afwerken met een hardere lak.
Is dit wat?
of gewoon epifanes botenlak. vergeeld wel maar dat geeft misschien een vintage effect. vroeger lakte ik m'n boot ermee en het ik heb er nog steeds een zwak voor ondanks alle nieuwe lakken. urethaan vind ik niks. ik heb er meubels mee gelakt en de lak is naar mijn mening niet glad te krijgen, in het begin lijkt het glad, na twee maanden vertoont het bubbels etc.
ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar
Thnx voor de reactie.
Ik ga er nog eens over nadenken. De hele kast politoeren heb ik geen zin meer in, is me teveel werk en bovendien toch vrij kwetsbaar.
Cellulose wil ik eigenlijk niet gebruiken vanwege de giftigheid, dus ik zoek een iets 'gezondere' lak die wel ongeveer hetzelfde effect geeft. Motip (1K) vind ik niet zo geweldig want dat zakt tot 2 maanden na het spuiten nog in is mijn ervaring en wordt ook niet echt heel hard.
Op zich vind ik een droogtijd van een dag geen probleem, dat polijsten dan weer wel.....
Zag net ergens een tip van iemand die de gitaren gewoon met de kwast lakt en daar goede resultaten mee behaalt. Staat ergens in dit topic maar weet zo 123 niet meer waar. Lijkt me ook wel interessant.
je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten
Ik heb de specificaties van rustins plastic coating even gelezen en het ziet er allemaal vrij gemakkelijk uit. Snel te verwerken en goed te polijsten. De Red Special schijnt ook te zijn afgewerkt met rustins.
Als ik dat zo lees dan denk ik: Waarom zit iedereen nog met spuitbussen nitro etc. te klooien?
Zit er, bij dit spul, misschien nog ergens een adder onder het gras?
tis echt goed spul alleen is cellulose in spuitbus (of pistool) wat sneller glad te krijgen, afhankelijk van je kwasttechniek krijg je strepen in je lak die je zult moeten weg schuren dus het kan een beetje meer werk zijn
wil je wel even waarschuwen voor de oplosmiddelen die erin zitten.
zelf heb ik bij de praxis een 3M halfgezichts dampfilter masker gekocht toen ik met plastic coat aan de gang ging en die vond ik naderhand eigenlijk onmisbaar want dit spul dat stinkt als de mieter.
Wordt er na het olieën van de hals nog verlangt dat je naschuurt? En zo ja, met welke korrel? Ik heb tussen de lagen door 1000 droog gebruikt. De hals "plakt" namelijk nog een beetje op sommige plekjes, beetje een ruwere structuur dan op de rest van de hals. Heeft inmiddels al ruim 3 dagen staan te drogen btw.
/edit, extra info:
Maple hals
Rustin's Danish olie
Rustin droogt heel langzaam. Zeker als je een wat dikkere laag hebt aangebracht. Ik heb hem echt een week laten staan, want als je schuurt wanneer hij plakt krijg je ophoping van stof en krijg je grijze vlekken in je olie.
Ik heb hem zelf goed laten drogen tot hij niet meer plakt, en dan nog een keer schuren met korrel 1000. dan is hij spiegelglad.
Kijk, daar was ik al bang voor. Bedankt voor je snelle respons. Nu maar geduldig afwachten :)
ik breng zelf de olie op met schuurpapier (800 grit) hierdoor krijg je direkt een glad oppervlak en dat maakt de laatste afwerking alleen maar makkelijker
Wat kost een repaint van mijn MM luke 2 black ? Ik wil hem black sparkle laten repainten. Het is de bedoeling dat ik hem in oorspronkelijke, dus met de oude lak, aanlever ? Waar moet ik zijn ? Bij van der Haar of De Gier ? Of toch een andere bouwer als Dick Dijkman, die meer bij mij in de buurt is ?
Anyone ?
Hey
Ik heb eens een vraagje. Ik heb een gelakte tele body en zou deze graag in het surf green spuiten. Nu lees ik hier dat je na primer moet schuren (wat logisch is) maar na elke 2a3 laklagen ook en deze dan nog eens 3 maal ofzo herhalen. geld dit enkel als je dit thuis doet en de droging krijgt door de zon? En hoe zit het als je het aflakken laat doen in een proffesionele spuitkabine kan je dan net zoals bij wagens gebeurt in 1 sessie volledig aflakken?
En als ik de verf die er nu op zit mat zet kan ik dan gewoon het surfgreen erop zetten? en gebruiken jullie als afwerking een blanke lak?
Alvast dank.
Ik heb besloten om KTM-9 te gaan gebruiken. Weet nog niet of ik het met de kwast ga doen of met de verfspuit. Ik heb nog geen verfspuit (tot nu toe gepolitoerd maar ga dat alleen nog maar voor de top gebruiken). Om budgettaire redenen wil ik daar momenteel ook niet te veel geld aan uitgeven. Zag een paar redelijk goedkope electrische spuiten (o.a. ferm/wagner), heeft iemand daar ervaring mee, is daar een redelijk resultaat mee te krijgen (wellicht met wat meer schuren)?
Zag trouwens dat KTM-9 in Nederland te koop is voor euro 54 incl verzending (weet niet hoe groot het blik precies is) bij www.peersguitars.nl (ken ik verder helemaal niet trouwens).