je kan beter opzoek gaan naar een richwood p-bass dan... hoewel london city ook niet slecht schijnt te zijn...
Printable View
je kan beter opzoek gaan naar een richwood p-bass dan... hoewel london city ook niet slecht schijnt te zijn...
hey
Ik ben van plan om te beginnen met Basgitaar te gaan spelen, alleen ik heb geen idee wat goed is om mee te beginnen, ik zoek een bas + versterker voor +/- 600 euro, Na een tijdje zoeken viel mijn oog op deze Bas:
En deze Versterker:Citaat:
http://www.ibanez.co.jp/world/produc...7LTD_1P_01.gif
BTB07LTD
Wild “X” painting on Damped Green Flat
BTB07LTD
* 3pcs BTB4 neck
* Agathis body
* B100 bridge(19mm string spacing)
* DX-N4 neck pu
* DX-B4 bridge pu
* PHAT II eq
Is dit een verstandige keus of is het beter om ergens anders mee te beginnen?Citaat:
Allebij goeie keus voor beginners, lijk me,
H&K vind men altijd wel goed (zoiets hebben we wel op school icm cheapass jazzzbas, vond k niet heel gaaf, maar licht vast aan de bas), en Ibanezzen (buiten de GIO series) zijn altijd hun geld wel waard eigelijk.
Vooral als je die bas beetje gaaf weet te houden (kwa lak) kan je hem zo weer kwijt door die limited edition, denk ik.
zou wel even testen en vergelijken met dezelfde bas op een andere versterker, kijken wat lekkerder klinkt.
Voor ongeveer dat geld kan je ook een Ashdown fivefifteen (100 W, zelfde als deze dacht ik? of is dit grotere?) nemen, meeste mensen tevreden mee, maar sommige mensen wat minder, zoek maar es naar five fifteen op t forum
Die Basskick 515, heeft 220 Watt en die Five fifteen 100, lijkt me dan slimmer als ik die iets duurdere neem als die meer Watt heeft.
/Edit: Ik zag ook nog deze Carlsbro Baseline 300 Voor 300 Euro op Marktplaats staan.
ooh, is ie 220?
maar geeft, in theorie, niet meer dan 1.5 X zoveel volume, ff dat je je daar niet op verkijkt, 200 of 300 watt scheelt bijna nix
oftewel, als het geluid veel beter is zou k toch voor 100 watt gaan, tenzij je echt nodig hebt onstage ofzo
(roland cubes zijn ook zeer hard, laatst op een 30 watt gespeeld, echt zat voor thuis)
(vermogen X 10 is volume X 2)
He, Ik speel momenteel gitaar maar wil beginnen met bassen. Ik wil een warm vol geluid. Dus geen Ibanez
Ik heb wat Squiers en een yamaha geprobeerd. Dit is de bass waar eigenlijk mijn oog op viel. Maar ik zie hier veel reacties dat mensen squier niet zo geweldig vinden. Ik wil alleen weten of de prijs/kwaliteits verhouding wel degelijk is.
Ik wil ook nog wel Cort en OLP gaan proberen. Probleem is alleen dat in de muziekwinkels in utrecht (feedback, dirk de witte en staffhorst) ze kleine assortimenten hebben. Ik heb er geen Cort zien hangen en echt 1 of 2 OLPs. Welke muziekwinkel heeft wel een degelijk bassassortiment? (met uiteraard goedkope prijzen, en een winkel die geen feedback heet, daar vind ik het altijd wat te druk).
En dan als laatste. Je hebt actieve en passieve bass, en je hebt jazz en precision bassen. actieve en passieve weet ik nu wel ongeveer wat het is. maar wat is het verschil tussen jazz en p-bassen. (buiten om dat p-bassen een zwaarder geluid hebben)?
De laatste paar weken pak ik wat vaker een basgitaar in handen. Dit komt doordat m'n vriendin is verhuisd en haar versterkertje (nemesis N15s... behoorlijk bakbeest) eindelijk toegankelijk is.
Nu heeft zij gepaard met deze erg goede beginnerscombo een vrij beroerd spelende €100,- bas. Ze zit op dit moment te kijken naar een Epiphone EB shortscale.. niks mis mee....
Maar het jeukt bij mij ook wel een beetje moet ik zeggen. Zelf heb ik geen behoefte aan een shortscale.... en toen kwam het. Ik zat wa in het feedbackkrantje te snuffelen en zag daar een erg mooi plankje staan: de Epi thunderbird. .... en jawel hoor.... ik voelde het GAS langzaam opborrelen. ...m'n vriendin maakt gelijk de niet bepaald bevordelijke opmerking "oh, jij moet bas gaan spelen..." gevolgd door " ik betaal de helft wel van die thunderbird"
Gitaar speel ik al jaren, vooral accoustisch (plukken met de vingers "kan" ik dus wel een beetje ;) ) en op het huidige basje wat hier ligt pers ik er het een en ander wel uit.
Maar... is zo'n thunderbird een beetje een geschikte eerste basgitaar? ..en een beetje veelzijdig? (rock, metal, blues, jazz..) Of moet ik eerder in zee gaan met een J-bas of een yamaha BB series...
Met een bas kun je elk genre spelen, het geluid wordt grotendeels beinvloed door je versterker!
neeeeeee...
geluid komt als het goed is uit je bas, je zorgt met je versterker alleen dat het ook zo klinkt als dat je t zelf wilt (dus t is eigenlijk een combinatie ja, maar je haalt zeker niet het geluid uit je versterker)
Maar zoals eerder gezegd, probeer m eens... Ik ben geen groot fan van de thunderbird, maar daarom hoef jij m niet niet te kopen :P een van de minpunten vond ik dat ie geen uitgesproken geluid heeft... Wat je dus best zou kunnen interpreteren als je kan er alle kanten mee op (of voor mij, je kan er nergens mee naartoe). De rock metal kant is er zeker mee te doen, voor jazz en blues ligt t er beetje aan wat je wilt... het is mij destijds niet gelukt om t bijna wollige zachte jazz geluid er uit te halen waar ik van hou... en heb m ook niet echt horen knorren.... Maar om me een betje bij AvU aan te sluiten, je kan je geluid wel manipuleren. En mijn ervarng met de Nemesis is dat je die wel kan laten knorren en wollig kan laten klinken (maar ik vind dus dat dat uit je bas al moet komen, en dat je dat dan kan versterken met je versterker)
Maar komt er dus eigenlijk en beetje op neer dat je m gewoon en keer moet proberen, en als ie bevalt moet je m gewoon kopen.
En voor Guitarslave, t verschil tussen P en J bas zijn de elementen, en dus het geluid dat je er uit krijgt
Leuk als je bij in optreden in een di plugt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvU
dan wil je ook zorgen dat die als het even kan na de EQ van je amp kan
Hoi allemaal,
Ben ook een absolute beginner, nog niet eens in het bezit van een basje. Ik speel enkel een paar akkoorden op een akoestische gitaar...
Ik heb net dit hele topic doorgelezen maar heb nog geen antwoord op de volgende vragen:
1) Je hebt 4- en 5-snarige basssen zag ik. Wat zijn de voor-/nadelen/verschil in klank/speelgemak ? Is er een voorkeur voor een bepaalde soort in bepaalde muziekgenres ?
2) Ik zit erover te denken om eerst maar eens voor een beginnerssetje te gaan zodat ik, als ik enthousiast blijf, later altijd nog met wat meer voorkennis een grotere investering kan doen. Nou heb je bij de beginnerssetjes die ik tot nu toe heb gezien standaard een versterker van 15 of 20 watt. Zit er veel verschil tussen 15 of 20 watt ? Of raden jullie mij aan om gitaar en (betere) versterker apart aan te schaffen ?
Heel erg bedankt alvast voor de antwoorden!
Groetjes Kaatje
Hey Kaatje! Leuk dat je wilt gaan bassen!
Even om je vragen te beantwoorden:
1) Een 4 snarige en een 5 snarige bas zijn in princiepe gewoon het zelfde, alleen heeft een 5 snarige bas 1 snaar extra die nog weer lager is, als de laagste snaar van een 4 snarige bas. Oftewel; met een 5 snarige bas kun je iets lagere noten spelen als bij een 5 snarige bas. Het voordeel daarvan is dat je meer verschillende noten (of noothoogtes) kan spelen. Het nadeel is dat er minder 5 snarige bassen zijn als 4 snarige, en ze vaak ook een stukje duurder zijn als een 4 snarige bas van dezelfde kwaliteit. Daarnaast kan het een nadeel zijn dat de meeste lesboeken voor een 4 snarige basgitaar zijn, en je dus een speciaal boek nodig hebt.
Een 5 snarige basgitaar is vooral handig als je wat zwaardere muziek gaat spelen (lees: metal of iets dergelijks). Voor de rest kom je met een 4 snarige bas al een heel eind.
Of het ook moeilijker speelt weet ik niet zeker (ik heb het nooit geprobeerd) maar ik kan me heel goed voorstellen dat het wel iets moeilijker speelt, maar misschien valt dat ook wel weer mee als je vanaf het begin 5 snarig speelt.
2) Het aantal Watt van een versterker zegt (heel grof weg gezegt) iets over hoe hard je basversterker kan. 1 van 20Watt zal dus net iets harder kunnen als 1 van 15 Watt. een versterker van 15 of 20 Watt is leuk om thuis mee te spelen, maar om met een bandje mee te spelen is het toch wat te weinig. Dus of je kiest voor 15 of 20 Watt maakt in dit geval niet echt uit. (met 20 Watt kun je alleen je buren wat meer pesten).
Opzich vind ik het zelf altijd wel een goed idee om met een goedkoop beginners setje te beginnen. Dan kun je eerst eens kijken hoe het bassen je bevalt, en als het je het toch niet zo leuk vind kost het je minder. Aan de andere kant zie ik om mij heen wel vaak dat een beginnerssetje snel te slecht is. Ik ken meerdere mensen die dat setje na pakweg een half jaar al inruilden voor een wat duurdere. Als je net een iets duurdere basgitaar en/of versterker hebt kun je er ook meteen een stuk langer op vooruit. Bovendien merk ik bij mezelf dat ik veel vaker ga spelen als het allemaal wat beter klinkt, maargoed dat is heel persoonlijk.
Ik hoop dat ik hiermee je vragen een beetje heb beantwoord :hippie: Succes in ieder geval! :cooler:
Hallo Henkie,
Bedankt voor je antwoorden. Na jouw post en wat ik verder nog aan info bij elkaar gescharreld heb denk ik dat ik er toch iets meer geld bij wil leggen, want ik verwacht wel dat ik het erg leuk ga vinden!
Ik ben niet echt een metalfan, meer een beetje richting jazz/rock dus ik ga gewoon lekker makkelijk voor de 4 snaren.
Groetjes Kaatje
Hallo,
Ik speel nu ongeveer 1 jaar gitaar, en wil nu ook aan de zijkant gaan bassen. nu heb ik op speurders een bas gezien maar dit is een short-scale bas. Zou iemand mij uit kunnen leggen wat dat precies is en wat de voor en nadelen zijn?
Groeten!
een short scale is een bas waar de hasl korter is. Dus erg handig als je niet zulke lange armen hebt. De frettafstanden zitten ook iets dichter bij elkaar geloof ik?
nadeel is dat je minder bereik hebt, je kan iets minder hoog spelen. En ze hebben vaak iets minder body, wat minder kracht zegmaar....
ok, maar is het slimmer om met een gewone bas te beginnen dan met een short-scale, of maakt het niet zo veel uit?
Meeste bassen die je tegenkomt zijn long scaled... dus als je een andere keer een neiuwe bas erbij koopt en deze is long scaled dan moet je daar weer aan wennen.
Maar op zich is dat wel te overzien...
Maar vaak zie je dat er op short scale bassen gespeeld worden door mensen met wat kleinere handen, of zelf gewoon klein zijn... Maar ik weet geen reden waarom je geen short scale bas zou nemen als je deze mooi vind klinken en lekker vind spelen en je bent niet klein...
Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je voor de bas moet gaan die lekker speelt en goed klinkt (alleen moet je er dan dus eigenlijk eerst op spelen)
Shortscale bassen zijn 30" - 31", mediumscale bassen zijn 32" - 33" en longscale bassen zijn 34" - 36". De meeste bassen zijn 34" en dat is ook het beste om mee te beginnen, tenzij je moeite hebt om de frets te pakken op een 34" of als je heel klein bent. Dan moet je gaan denken aan een medium- of een shortscale.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dasneus
Ik speel zelf bas en gitaar. Mijn bas is een 35" long scale en mijn gitaar is een +/- 25" scale. Ik heb geen problemen bij het wisselen tussen de gitaren. Het is idd een kwestie van wennen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentijn
Het bereik is hetzelfde als bij een longscale bas. Wat wel waar is, is dat er minder body in je geluid zit omdat je snaarlengte mist. En als je een gewone E-A-D-G stemming hebt de snaren een stuk slapper staan. Dit is weer op te vangen door andere snaren (volgens mij dunnere, correct me if I'm wrong) of een hogere stemming te nemen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentijn
Gaat dat echt over het algemeen op? Want ik speelde laatst op een (volgens mij) short scale bas, maar die had wel een belachelijk klein bereik waardoor ik een aantal normale lick's niet meer kon spelen. Maar dat is dus niet typerend voor een shortscale? :dontgeti: zo leer je nog iedere dag bij :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkF
In principe wordt bij een short scale de hals niet ingekort, maar "gecomprimeerd" of in elkaar geduwd ten opzichte van een longscale. Dwz dat alle fretposities er nog op zitten, alleen dan dichter bij elkaar. De fret afstanden worden dan kleiner, maar de toonsafstanden blijven gewoon halve tonen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henkie spenkie
Als de bas die je bespeeld hebt normaal gestemd was (eadg) dan zou je in principe je licks gewoon moeten kunnen spelen. Anders zal de stemming niet standaard zijn geweest.
Hai
Ik heb de kans om een Cort CTB te kopen (ik ben echt een beginner!) en ik was op zoek naar meer info daaromtrent (foto's enzo), ik heb me suf gegoegeld maar vind niks.
Iemand die me kan meer info geven? Is dit een goeie bas voor beginners?
:rockon:
Met Cort zit je normaal gezien altijd wel goed, die CT bassen houden mooi het midden tussen alle stijlen die er bestaan. Mits goed afgesteld, kunnen en zullen dit erg leuke basjes zijn om op te leren spelen! Misschien als je wat argwanend staat T.O.V. die 34" scale length (wat op zich enorm groot lijkt als beginner, maar het went wel hoor), kan je misschien opteren voor een Epiphone EB0/Squier Bronco (ik heb die laatste, en ik was er zeer over te spreken, tot de jazz bass kwam)!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inky
ik hoor het nog wel zeker, And keep going for the low end
Sanders!
Bedankt voor de info.
Ik weet wel niet of die winkel het model Epiphone EB0/Squier Bronco in stock heeft, maar ik kan 't altijd vragen natuurlijk :)
En over die lengte... hm... ik ben maar een klein meisje met korte armpjes :sssh: Misschien zoek ik dan beter naar een ander model??
En het genre dat we spelen is echt wel metal... :metal: Zo een Cort is daarvoor OK denk je?
Over die lengte moet je je niet druk maken, dat is een kwestie van gewenning. overigens zul je heel erg goed moeten zoeken naar een short scale bas (met een kortere hals). De standaard is 34", dat is de lengte van de topkam tot de brug. Zo'n 86 cm zeg maar. Dit heeft t.o.v. een short scale ook het voordeel dat de lage tonen beter klinken omdat je snaarlengte een stuk langer is. vergelijk het maar met een noot die je hoog op je hals pakt en dezelfde noot lager op de hals bij een andere snaar.Citaat:
Voor metal is goed laag natuurlijk een must.
Succes met je keuze.
groetjes, Mark
edit: Ik vind (kleine) meiden met een bas zowiezo heel stoer! Je komt ze nl. niet veel tegen.
Wel, het is de Cort geworden :satisfie: en nu maar oefenen :metal:
F.O.T.O.'.S.Citaat:
profici met de aankoop
This thread is useless without pictures!
Anyway: congratulations.
http://img80.imageshack.us/img80/8784/baskp7.th.jpg
Voila. Dit is hem en ik zonder hoofd :listen:
Versterker : Ashdown MAG 300.
'k Heb dezelfde bas. Slechte electronica, geen boeiende sound en het speelt ook niet geweldig maar werkt goed genoeg voor opnames voor thuis bijvoorbeeld of om het erop te leren. Gelukkig is hij ook erg goedkoop (dacht 210 voor betaald) dus agh. :)Citaat:
edit: Vandaag nieuwe afstelbeurt gegeven.Speelt prima nu. Hoef ik alleen de electronica ooit te vervangen. Ik wil persee EMG in deze bas gaan gooien ooit want ik wel over naar actieve elementen i.v.m ruis van CRT monitoren vooral en in het algemeen.
Leuk bassje! Veel plezier d'r mee!Citaat:
EDIT: Ik zie dat je 1 dagje jonger bent dan ik... :satisfie:
:o :nervous: Aaaaarrrrgghhhhhh!!!???????Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azrael
thx :dance: het zal me bloed, zweet en tranen kosten, ... en tot wanhoop van mijn ouders zal ik iedere dag oefenen... maar het lukt me wel :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blend
Ik hoop niet voor jou dat jij zo'n "meisje-meisje" bent die waarde hecht aan d'r vingers/nagels, want vergeet het dan maar :P. Het zal in het begin écht pijn doen, ik speel sinds eind juli...en geloof me, na een uur van 5 naar 3 sliden en weer terug. DAT DOET ZEER.Citaat:
haha, ja, dat weet ik ook nog wel, mooie tijden.. Not:PCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roro92
blij dat er nu op alle vingers een dikke olifantenhuid zit
(had er dan ook flatwounds op gezet, denk je natijd:P)
Hallo
Ik zoek een basgitaar en ik zou graag willen weten of een van deze twee basgitaren wat is voor een beginnende basgitarist. Ik ben van plan in een bandje te gaan bassen. Hier de ad's:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarin...ersterker.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarin...en-spelen.html
Mathys
Ah sorry nu staat ie goed :P
Kan iemand me snel helpen? Morgen heb ik namelijk tijd om evt een bas te kopen en daarna een hele tijd niet meer... :cheerup:
Je moet ongeveer voor dat geld alleen een bas kopen. Dan ben je iets veel beters.
Als je in een bandje wilt spelen, reken dan op zo'n 90 Watt RMS (true power). Dan kost een setje (Bas, versterker, standaard, strap, kabel enz.) ongeveer €500 nieuw.
500 Euro word me teveel ;)
Ik wil het zo rond de 120 euro houden... ik heb een beetje teveel uitgegeven aan mijn drumstel de laatste tijd en anders worden mn ouders boos (ook al heb ik het zelf verdiend) :p .
Je kunt maar een ding tegelijk. Voor 120 euro koop je nog geeneens een fatsoenlijke bas laat staan een versterker erbij. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lammy