Was maar een grapje....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roman
Printable View
Was maar een grapje....Citaat:
Live gebruik ik altijd een GEQ, maar niet om sound te maken maar alleen om de frequentie problemen in de ruimte te verminderen. Podpodia zijn nu eenmaal niet zo akoestisch perfect als studio's. Ik probeer de frequentie repsonse altijd zo recht mogelijk te maken. Als ik dat heb gedaan laat ik'm zo staan en kijk ik er verder niet meer naar om. Hier is voor mij eigenlijk maar een serieuze kandidaat, de Klark Teknik 360/370.....
Heh, het kost veel bloed, zweet en tranen maar dan heb je uiteindelijk wel wat. Op een gegeven moment waren we alleen maar aan het bouwen terwijl muziek maken toch echt de hobby is :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen
@roman: is een heel handig rackje en idd eigenbouw. Gekocht van de gozer waar ik ook de mengtafel van heb gekocht. Moest zijn studiootje uitruimen omdat moeders de vrouw een naaikamertje wou. Arme vent....
hmm, k heb een mengtafel waarop ik de EQ aan of uit kan zetten, dat werkt wel fijn als je je signaal gewoon droog door wil laten komen. het probleem bij mij is op dit moment alleen , hoe het signaal naar m'n pc gaat. dat gaat nu nog via een mini-jack -> jack in m'n mengpaneel , omdat ik nog geen fatsoenlijke geluidskaart heb. je merkt wel een groot kwaliteitsverlies trouwens,dat had ik niet verwacht. zal van de week even een fotootje posten van mijn bende! :hippie:
Ik zal ook eens een fototje maken van mijn "homestudio" Aleen moet er nog veel gebeuren; nieuwe monitoren, betere plaatsing ect.
hugo
Snap ik nou niet, ik naai mijn vriendin ook wel eens in mijn studiootje en daarvoor hoeft er niks uitgeruimt te worden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Solidkick
Over de bouwen, dat snap ik wel, wij zijn ook steeds aan de oefenruimte aan het bouwen, soms komt er gewoon helemaal niks van repeteren. Maar als je dan eens binnekomt, het licht doet het gewoon, de verwarming werkt, je kun tmet twee drukken op de knop opnames maken, er is gewoon koffie en je kunt ook nog ergens zitten, ja dat is wel weer de moeite waard dan.
Hey Roman, sorry voor de late reactie maar bedankt voor de tips. Ik ga binnenkort verhuizen en dan zal ik de studio ook zeker anders doen dan hoe ik het nu heb. Die "Tietenschuim" trekken ook behoorlijk wat stof aan. Die gaan dus mooi de container in.Citaat:
Groet, Rudmer
Ik heb uiteraard wel ff gecheckt of de fadertjes niet al te plakkerig waren :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
Over het bouwen en daarna genieten van een eigen oefen/opname ruimte heb je helemaal gelijk. Als het eenmaal af is wil/kan je niet meer terug.
Wat die afluisterpositie betreft weet ik het nog zo net niet, ik zou dat toch vooral uitproberen. In de lengte van de kamer geef je staande golven de ruimte.Citaat:
Wat betreft het schuim: die giftige dampen zijn wel een hele goede reden om het spul te slopen, maar je kunt er zeker mooi je ruimte mee "tunen". Dus niet helemaal volplempen met die zooi, maar bijv om en om -wel/geen- schuim als uitgangspunt en vandaar verder toevoegen/verminderen.
Hoe giftig is dat spul eigenlijk?
Dat spul is niet giftig.
Dat is bijvoorbaat verboden om spullen te verkopen die zonder dat er iets mee gebeurt giftig zijn. Zo erg is het zelfs met asbest niet.
Misschien is het giftig zodra de fik erin staat, maar normaal gezien is 70% van je inboedel giftig als de vlammen eruit slaan.
Nou, als je anders kijkt naar tabak of zelfs aspartaam, zwaar giftig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martien
Maar het zou fijn zijn als dat zwarte schuim idd niet giftig zou zijn, ik heb het ook nog steeds hangen.
Hoe zit dat nu Roman?
Er is wel minder brandgevaarlijk tietenschuim : http://www.foambymail.com/Pyramid.html
Ik ga per 1 november verhuizen, eerste eigen huis. Joepie!
Nu zorgen dat de grootste slaapkamer de studio wordt. Wil het voor het maken van opnames geschikt maken en afluisteren. Waar kan ik die materialen in NL bijvoorbeeld krijgen die je linkt Han?
Wat zijn jullie toch lui tegenwoordig, google is your friend: http://www.akoestiekwinkel.nl/noppen...ideschuim.html
Beetje in de war? Tabak moet je in de hens zetten dan wel opeten en aspartaam moet je kilo's van naar binnen werken.Citaat:
Een beschimmelde pinda daarentegen en je bent dood. OF een theekopje appelpitjes. Maar ook daarvoor geld; eerst opeten. Als je zover bent dat je tietenschuim zit weg te stouwen doe je Darwin een plezier door deze wereld te verlaten.
Hey Martien! (van school)Citaat:
bij deze mijn "homestudio" (inclusief van dat super giftige, oneetbare, brandbare, dodelijke noppenschuim of hoe je het ook wilt noemen.)
ik zet wel linkjes neer omdat anders de lay-out van dit topic verprutst wordt.
http://www.sevenththrone.nl/1.JPG (de versterker en wat schuim)
http://www.sevenththrone.nl/3.JPG (mijn "control room" hehe)
Ziet er toch wel tof uit! met name de laatste is mooi, maap!
En je muis heeft ook een nieuwe hobby zie ik ;)
edit:
Zal ook gelijk even een paar (wat oudere) foto's posten van mijn kluskelder.
http://home.planet.nl/~vand2710/2.jpg
http://home.planet.nl/~vand2710/3.jpg
http://home.planet.nl/~vand2710/5.jpg
Heb je al eens kruidenthee geprobeerd ipv koffie?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
Dat is exact wat ik schreef, als de rotzooi in de hens staat komen er heerlijke dampen af.Citaat:
Deze rommel kun je vergeten, niet weer in je studio plaatsen. Slecht voor akoestiek en gezondheid. Zijn inderdaad ook stofvreters. Isoleren doet al helemaal niet.
Gebruik glas/steen wol matten voor absorptie. Bewezen de beste absorptie materialen voor weinig. Hoe dikker hoe beter. Je kunt die handel prima inframen en een doek (brandveilig uiteraard) er voor spannen. Het doek moet wel "open" zijn (ademen)
MAAR alleen als je denk dat de kamer te veel reflecties heeft. Dus niet lukraak rotzooi plakken. Meten=Weten.
Jazeker, maar daar ging ik van hallucineren. VAn koffie word je een stuk wakkerder (hint hint). Maw; negeer je de boodschap of begrijp je hem niet?Citaat:
edit; ;)
WELKE BOODSCHAP?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Valt aan deze afloop iets moeilijk te snappen of uit te leggen? Maw, wat is je probleem, heb je geen vriendin of zo?Citaat:
Ah nou ik dacht dat er stond dat het en snel fikt en slechte dampen veroorzaakt.Citaat:
Vraag me verder wel af waarom ze dode ruimtes niet vol hangen met steen of glas wol, maar wel met schuim dat toevallig de zelfde structuur heeft als het desbetreffende schuim,
edit: Daarbij denk ik ook niet dat je je hele studio er mee vol moet plakken. Maar zolang je het tegenover gesteld doet, dan help je een hoop problemen de wereld uit. Daarbij is glas/steen wol ook geen pretje voor je lichaam, minispul in je oog... zie ook geen mogelijkheid om het toepasbaar temaken,
Wie is "ze". Ik denk dat je doelt op mensen maar wat doen.Citaat:
Nee, je zult dat spul niet zien in een ruimte die door iemand is ontwikkeld met een akoestisch inzicht en kennis van zaken.
Ruimtes "doodmaken" met die pyramideschuimplaten is geen verstandige zaak. Zeker niet omdat het alleen hoog frequent "dood" maakt. Hierdoor raakt je kamer vreselijk uit balans (veel laag/mid, weinig hoog). Het klinkt verschrikkelijk, laatst nog een voorbeeld hiervan meegemaakt van iemand die vol trots zijn "studio opname kamer" aan me toonde. Ik liep binnen, sprak een paar woorden en had het gevoel verkouden te zijn. Zo klonk het... dat spul heeft hij snel verwijderd en aangepast met andere materialen. Klinkt nu tenminste in balans.
Daarom schrijf ik ook altijd dat je de wol moet omwikkelen met doek en eventueel inframen. Overigens is dat spul echt niet zo verkeerd. Fibers laten niet snel los en kanker krijg je er ook niet van.Citaat:
edit: Daarbij denk ik ook niet dat je je hele studio er mee vol moet plakken. Maar zolang je het tegenover gesteld doet, dan help je een hoop problemen de wereld uit. Daarbij is glas/steen wol ook geen pretje voor je lichaam, minispul in je oog... zie ook geen mogelijkheid om het toepasbaar temaken,
Mijn homestudio, iemand nog tips?
[IMG]http://img157.imageshack.us/img157/2...0029za2.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img150.imageshack.us/img150/8...0030em1.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img515.imageshack.us/img515/7...0028ti7.th.jpg[/IMG]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
monitoren ergens anders zetten... en echte kopen ;)
Niet per defenitie, zeker niet.....Citaat:
ik heb mijn eigen -en helaas ook voormalige- studiootje met dat schuim akoestisch AANGEPAST. Ik ben daar lang en intensief mee bezig geweest en het resultaat deed iedereen die er kwam luisteren zeer verbazen.
Een vriend/collega die, nadat ie de hele dag in de controlekamer van studio1 van de vara had gewerkt, voor het eerst de ruimte kwam bezichtigen en die ik steely dan voorzette: "dit klinkt zelfs beter dan bij de vara".
Dat vond ikzelf dan weer een hele boude stelling, maar zo slecht als jij dus beweert zal het bij mij -incl. het "dodelijke" tietenschuim- dus zeker ook niet zijn geweest.
Bottom line: gebruik je oren.
ja weet ik, maar ik heb ff geen geld meer. En de plaat waar alles opstaat is ok niet zo dik,moet maar weer eensiets gaan verzinnen! En ik weet ok wel dat de plaats verweg van ideaal is maar ja; woon nog bij ouders en dar kan ik niet zoveel.
Dat komt omdat hoog eraf niet altijd slecht is. Als jij een kamer hebt die klinkt als een metalen blikje dan zal het er beter op worden om maar een voorbeeld te geven. Maar een hoop mensen gooien dat schuim gewoon zonder te denken erin zo van "het zal wel goed zijn".Citaat:
Je zal mij ook niet horen zeggen dat je het er zo maar in moet knallen, wel gecontroleerd, bijv alleen tegenovergesteld, zodat het niet volledig dempt. Misschien zal je ook basstraps moeten maken,
Ach het mooiste is miss nog wel een grote gordijn roede maken, en van die dikke rode gordijnen ophangen, kun je het ook nog een beetje controleren.
Dacht dat ik het bij Han ook zag.
Omdat ik het nu toch anders wil gaan inrichten is het misschien een idee om met panelen te gaan werken? Zodra ik dan akoestische gitaar of zang op wil gaan nemen dan plaats ik dan een paar panelen om me heen. Deze panelen kan ik dan aan de binnenkant wel met die schuimtieten bekleden. Of misschien gordijnen (dik velours) op gaan hangen in rails, zodat je die weer open en dicht kunt trekken. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien sugesties?
Groetjes, Rudmer
Hallo,
Ik ben van plan een Soundcraft mixer te gaan kopen. Ervaringen? Goed spul? Laat het me weten!
Ik heb de Soundcraft Compact 4, ben er erg tevreden over. Precies de juiste mogelijkheden en mooi helder geluid zonder ruis. Toonregeling is ook erg adequaat en werkt goed. Volgens mij goede onderdelen aan de binnenkant. Heldere handleiding er ook bij. Straalt kwaliteit uit, wel duurder dan Phonic en Behringer etc., maar weer veel goedkoper dan bijv Mackie en qua kwaliteit komt 't (vind ik dan) behoorlijk in de buurt!
Ik had ongelijk.Citaat:
Ik had geen koffie moeten adviseren... :rolleyes: :D
Zijn de studio's op?
Ik heb geen homestudio, maar ik kan wel het 1 en ander opnemen via m'n mengpaneel.
Opstelling van mijn mini-homestudio
Dynamische microfoon → Skytec 4-kanaals mengpaneel → PIONEER SX-450
↓
→ PC
Aanwezig:
2 x mic's
Mengtafel
Medionspeaker als monitor-1
LC 25 watt versterker → line out → mic in / mengpaneel
Nog aan te schaffen:
Drumcomputer
Basgitaar voor opnames
+nog wat software. dan ben ik helemaal tevreden ! :)
De studio's zijn niet op, maar tevens nog steeds niet opgeruimd!
Same here........nogsteeds niet gebeurt.......Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ic3gl0vE
Een kleintje dan om het topic 'live' te houden...
Zichtbaar zijn alleen de monitoren (2 x 19"TFT), de monitoren (ESI nEAR 05 Exp), 2 x 19"kastje met daarin JV880, JV 1080 (D&B en Dance boards) en een Digitech DSP16.
http://www.marcvincent.nl/photos/studio.jpg
De gitaren, PodXT, Behringer SL2442FX, de TD-3 en nog wat andere outboard gear staan er niet op.
Marc
hier mijn thuis studiotje.....
De PC + TFT`s + Monitoren + Mixer + 19" Randrack
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/s.jpg
Hier het keyboard:
http://i37.photobucket.com/albums/e6...outer58/s1.jpg
en de gitaren/amps (niet volledig) en Theremin, en 1 van de micjes
http://i37.photobucket.com/albums/e6...outer58/s2.jpg
Waarom heb je de JV880 en de 1080? Hebben die niet heel veel overlap?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc_olly
Uhm, ja en nee...
Er zitten veel gelijke geluiden in, maar ik startte met de 880 en daar paste maar 1 board in. Dus toen voor een prikkie de 1080 gekocht. Daar zitten nu beide boards in.
Het probleem is dat je maar 1 drumkit kunt kiezen, en altijd op kanaal 10. Dus wil je een tweede drumkit tegelijk gebruiken, dan heb je een probleem. Dan is de 880 toch nog wel handig voor erbij. En ik vind, maar wie ben ik, dat er in sommige geluiden een wezenlijk verschil zit, ook al zijn ze in de basis hetzelfde. Over de 1080 ligt bij sommige geluiden een soort waas, die de 880 niet heeft, maar dan moet je echt goed luisteren.
Dat valt helemaal weg als je ze in de mix gebruikt, dus storend is het niet. Ik wil eigenlijk nog wel een module erbij, liefst een ander merk om ook eens wat andere sounds te gebruiken. Het roland-karakter is toch wel erg bepalend.
En op een of andere manier wil ik maar niet aan de softsynths... Ik heb er een aantal geprobeerd, maar ik blijf het gepruts vinden. Dit werkt zo veel lekkerder en sneller.
Marc