Idd, over kwaliteit valt zeker te twisten.
Over gebruik van ivoor heel weinig omdat dat gewoon aan regels gebonden is.
Maar ach ja, waar maken we ons / maak ik me druk om.
Printable View
Idd, over kwaliteit valt zeker te twisten.
Over gebruik van ivoor heel weinig omdat dat gewoon aan regels gebonden is.
Maar ach ja, waar maken we ons / maak ik me druk om.
Ik vind dat er nogal wat ophef is over de Galama's.
Het is maar een gitaar.
Ik heb er ook één gehad,een telecaster,en heb hem niet lang gehad.....
Anno is vegetarier. Hij zou nooit ivoor gebruiken als hij niet zeker zou weten dat de olifant een natuurlijke dood was gestorven.
Zoals Fred D. al aangeeft is de handel in ivoor tegenwoordig verboden, maar begin jaren tachtig ging men hier waarschijnlijk anders mee om.
Wat ivoor met de klank doet kan ik moeilijk inschatten.
Was Harrie Beton z'n gitaar ook niet bij de beste man gebouwd btw?
Maar die Galama's zijn allemaal twintig jaar oud, toen waren de ivoor-regels anders. Nu is het vooral beel wat ze gebruiken, en soms mammoet-ivoor! Dat mag namelijk wel, de kans dat de mammoet uitsterft is klein...
Hoe weet hij dat zeker dan? Heeft tijdens de laatste ademtochten naast de stervende dikhuid gezeten en zijn pootje vastgehouden?? :???:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry L.
Zou best kunnen. Hij beleefde bijzondere avonturen in India.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quink
Maar ik zal hem de details vragen binnenkort.
Toen hij de leverancier vroeg hoe het afgelopen was met de olifant kreeg hij als antwoord: 'O, die is natuurlijk dood.'
Hi hi :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert k
(Eigenlijk moet mijn bericht minimaal 10 karakters zijn, maar goed....) :sssh:
wat Ernieman al zegt, wat ik bedoel is dat cello esdoorn van de zelfde boom komt als gitaar esdoorn, er is geen gradatie in esdoorn varierend van bijvoorbeeld tafelpoot esdoorn tot cello-esdoon; het is allemaal esdoorn, waar je wel naar kunt kijken is de kwaliteit van het hout (nerf, hoe gedroog en hoe lang gedroog) maar dat maar een stuk esdoorn nog niet tot "cello esdoorn"Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EdJ
En als laatste, de esdoorn op een cello is voornamelijk cosmetisch, het wordt gebruikt voor de achterkant en de klankt wordt voornamelijk opgewekt door de houtsoort op de voorkant, cello en viool bouwers proberen daarom een esdoorn te gebruiken met een mooie houttekening waarvan veel gitaarbouwers weer zeggen dat dat niet perse de best klinkende houtsoort oplevert
en je hebt toch wel begrepen dat Spinal tap een parodie is ? ;)
Is Spinal Tap een parodie?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
nou dat hebben ze mij verteld maar ik geloof het niet zo, ze kunnen wel alles zeggen, dadelijk vertellen ze je dat Milli Vanilli wel echt gezongen hebben op hun platen :D
http://alembic.com/club/clipart/rofl.gif
On topic: Ik zal ASAP (na de bouwvak) foto's maken van de Galama Flying V :D
cool, ben wel benieuwd (en waarom pas na de bouwvak ??)
Dan zie ik "Jan de snelle solo man" (onze gitarist, bezitter van de V) weer ;)
Hè Fred,jammer.
Ik heb in het verleden het genoegen gehad kennis te nemen van Anno`s hout en zijn kennis hierover.
Sorry,ik ken jou verder niet, maar vooralsnog schat ik Anno`s kennis omtrent hout en de verschillende kwaliteiten hoger in dan van wie ook hier op het forum.
Tot het tegendeel bewezen is zal ik maar zeggen.
Dat is niet als belediging bedoeld en zo moet je het dus ook niet opvatten het is gewoon mijn mening.
no offense taken, ik begrijp dat je Arno goed kent en ik neem zelf ook niet gelijk alles aan wat op het internet beweerd word
maar doe je zelf een plezier en neus wat rond in de hout literatuur, ga wat houthandels af en doe zelf onderzoek naar wat er te ontdekken is over hout, tis een prachtig product waar helaas heel veel onzin over wordt verteld en wordt door verteld (gitaarbouwers zijn enorme romantici en die willen het product nog wel eens mooier maken dan het is)
Ik wil zeker Galama's kennis inzake hout niet in twijfel trekken, hij is een pionier op dit gebied maar mensen die termen als cellohout, vioolhout etc gebruiken heb ik inmiddels een allergie voor ontwikkeld die verder niets met de houtsoort zelf te maken heeft :D
(en ik heb zelf een aardige collectie esdoorn in verschillende kwaliteiten dus ik weet wel een klein beetje van het product af)
Bedankt Fred.
Ik zal de term cellohout niet meer gebruiken:-)
Anno is inderdaad een pionier en heeft zo`n beetje alles zelf uit moeten vogelen.
Heb in de loop der jaren schitterende verhalen gehoord over bijvoorbeeld het humbucking maken van een P90,zelf toonfilters maken en nog veel meer.
Ik gun de man gewoon zijn goede naam,heb zelf niet eens een Galama.
In mijn enthousiasme ging ik wellicht wat te ver,excuses daarvoor.
Anno heeft zelf niet de toonfilters ontwikkeld.Citaat:
Dat was,als ik mij niet vergis,Bill Lawrence.
Anno heeft gewoon die filters gebruikt.
Zo,weer een fabeltje de wereld uit.
geen enkele reden voor excuses hoor, dit is een nette discussie waar ik ook nog van leer:hippie:Citaat:
Anno had al veel met spoelen/etc. geprobeerd voordat ie B.L.-onderdelen ging gebruiken naar mijn weten.....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glasbier
Dat is ook mijn idee Chris.Anno vertelde me eens hoe je zo`n tone filter kunt maken van een(bijvoorbeeld kapot)element en van het één kwam het ander..
Ik hoop dat iedereen een keer de kans krijgt op een Galama te spelen zodat hij daar verder z`n eigen mening over kan vormen danwel z`n voordeel mee kan doen bij het zelf bouwen.
Bedankt voor de fijne discussie Heren!
Sorry jongens,ik hoef echt mijn gelijk niet en wil er geen discussie over maar Anno heeft mij toendertijd wel wat anders verteld...
ik dacht dat het algemeen bekend was dat de gitaren van anno erg goed waren. ik krijg hier het idee dat er op dit forum mensen rond lopen die dit in twijfel trekken of anno zijn sucses misgunnen.
Ik gun Anno alle geluk.
http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarpla...lamatebub2.jpg
http://www.lucan.nl/gitaar/spijt.phpCitaat:
Een van de mooiste Teles die Anno ooit gebouwd heeft. Door omstandigheden, waar ik hier niet op in wil gaan helaas niet meer in mijn bezit.
Wederom doet de foto de gitaar totaal geen recht.
Mijn mooiste Galama Tele (bubinga)
nog twee of meer http://www.lucan.nl/gitaar/geenspijt.php
ja hans elmers vreet (vrat?) nee vreet :D gitaren.
ik denk dat het een beetje onbekend, is onbemind is, de mensen die de gitaren kennen weten dat het goede gitaren zijn maar "algemeen bekend" is een beetje een groot woord hier :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Saf
Ik vind vooral de Les Pauls mooi, zou graag eens zo'n ding vasthouden (het geld ervoor heb ik toch niet, maar goed).
probleem is denk ik het gat van zo'n 20 jaar dat hij buiten beeld is geweest, en geen ' top ' gitaristen die zijn producten bleven promoten.
ik hoop dat hij gewoon weer gitaren gaat bouwen zoals hijzelf denkt dat het moet.
en zich niks aantrekt van de ware of onware verhalen over hem.
gewoon weer maken waarin hijzelf vertrouwen heeft en dan komen diegenen die daar een goed instrument inzien vanzelf.
maar de geposte foto's hier is al genieten
ik ben eigenlijk wel benieuwd of galama deze site zelf wel eens bezoekt, en wat hij vind van deze hele discussie over zijn persoon en zijn gitaren, eigenlijk denk ik dat het hem een worst zal zijn en dat hij eigenzinnig genoeg is om zijn eigen weg te volgen.
dat heeft hij volgens mij meer dan bewezen door zijn gitaren, en bovendien het is een fries, dus aan eigenzinnigheid geen gebrek dacht ik zo. :p
en ik kan het weten want ik ben er zelf ook een. ha ha :rockon:
Ik denk niet dat ie tijd heeft om op deze site rond te hangen, das alleen voor kansloze types zoals wij :satisfie:
ha,ha ik denk dat je gelijk hebt, hij heeft deze site ook helemaal niet nodig natuurlijk, als er iemand verstand van gitaarbouwen heeft is hij het wel,
maar het zou wel leuk zijn als hij hier zo nu en dan wat tips zou geven bv.
dat hij als een soort van nestor over de zelfbouwers zou waken met tips en goede adviezen, maar ja daar heeft idd vast geen tijd voor.
dit forum heeft een aantal autoriteiten
tis jammer dat dit niet altijd onderkend wordt
Z'n huidige website is voor hem gemaakt en blijkelijk te snel/etc. online gegaan, Anno heeft dit topic ook gezien, in ieder geval ruim 'n week geleden.
Anno is (nog) niet zo "into internetten"/etc. Ik heb heb vorige week 'n aantal keren met hem gesproken over z'n nieuwe activiteiten/etc. en we zullen allemaal wat geduld moeten hebben. :)
Dan heeft 'ie vast mijn post ook gelezen en weet hij waarschijnlijk ook wie ik ben....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
Ik heb laatst een versterker verkocht aan iemand die in de jaren 80 een Galama strat. bezat.
Bij het zien van de mijne kwamen er wat herinneringen boven.
De volgende dag mailde hij een foto die ik waarschijnlijk wel mag plaatsen van hem.
Misschien zitten jullie niet op nog meer plaatjes te wachten, maar ik vind hem zeer bijzonder en het posten waard.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../263498370.jpg
dat soort plaatjes mag je altijd plaatsen (het lijkt bjna het mooie dames topic :D )