yep werkt prima. patent op nemen Piezo :cooler:
Printable View
yep werkt prima. patent op nemen Piezo :cooler:
Met mn vintage tuners wil het nog niet echt lukken :( Zodra ik de snaar onder de andere door probeer te steken, flipt deze altijd uit de tuner. Tips?
Mij lukt het wel maar ieder keer als ik mijn camera pak om het op de foto te zetten.... enfin...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Postov
@ Postov:Zolang je bij plaatje 3 en 4 die eerste anderhalve slag met je linker- respectievelijk rechterhand goed strak om het asje houdt, kan die er eigenlijk niet af schieten. Zo nodig houdt je bij 3 je linker- en bij 4 je rechterhand(en) zo dicht bij het asje houden dat je je duim erboven op kunt leggen.
Het doet me in ieder geval veel genoegen dat de meesten deze wijze van opspannen net zo handig vinden als ik.
EDIT: Sommigen prijzen hem in andere draadjes zelfs steeds aan als "de Piezo methode". Nielsje, veel dank daarvoor. :)
Hier nog wat opmerkingen naar aanleiding van die van jullie:
1. Algemeen.
Natuurlijk zal alles de eerste keer niet meteen goed gaan. Maar is dat met fietsen en lopen niet nèt zo?
2.Helaas heb ik dat ook altijd wel een beetje met de 2 dunste gladde snaren. Voor gitaristen die veel zweten tijdens een optreden zal het nog erger zijn. Het helpt een beetje om de snaar een keer om je trekhand te wikkelen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InternEd
3."Beter geluid"? Je hebt weliswaar een voldoende grote knikhoek nodig over topkam/zadel, om te voorkomen dat de snaar gaat "rammelen", waardoor de sustain geschaad wordt, maar voldoende is voldoende. Bij PRS knikt de snaar maar heel weinig op de topkam en toch staat PRS bekend om de goede sustain.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oorzaak
Een te scherpe knik is zelfs veel erger, want dat schaadt je intonatie. Vandaar het vaak "vals" zijn van de gladde G-snaar op een Les Paul. Die snaar is eigenlijk wat te stijf voor zo'n scherpe knik op de brug.
Ik heb gisterochtend mijn strat op deze manier van nieuwe snaren voor zien en zonder enige ontstemming gisteravond opgetreden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
Ik heb net vanmiddag m'n snaren van m'n SE Singlecut vervangen met bovenstaande methode. Ik ben een beetje iemand die wat afwachtend is met nieuwe methoden, en niet snel te overtuigen is, maar: Wow!!!!
Snaren vervangen is een kwestie van 'n paar minuten geworden :D
Ik moest bij het stemmen alle snaren naar beneden bijstellen, ik had ze al te ver omhoog gedraaid. Dat is me nog nooit overkomen. Scheelt wel dat ze nu wel zo goed als zuiver blijven zelfs nu ik ze direct na vervangen flink onder handen (vingers) neem.
[http://img206.imageshack.us/img206/2296/mvc052exf2.jpgCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
Bedoel je deze ? niet iedereen heeft een 62-er :-))
Ik ga deze methode eerstvolgende keer zeker proberen, zijn alweer bijna aan vervanging toe. Thnx voor de uitleg piezo ;)
PS: Ik vind de plaatjes met de LP Studio toch t mooist, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik psies dezelfde heb :cheerup:
Top Piezo! :)
Net even met een paar wodka'tjes de gitaar schoongemaakt, snaren vervangen, en afgesteld. Deze manier maakt vast en zeker gebruik van het minst aantal windingen! Nou had ik zelf ook iets soortgelijks waarbij ik aan de hand van de spanning de snaren omwond, en achteraf rustig alles afknipte, maar die van mij heeft geen "locking systeem"... :satisfie:
Verder is het inderdaad een beetje lastig om de onomwonden snaren goed strak te trekken, maar het is wel te doen. En wat het "snappen" van de procedure betreft... Als je de gitaar en snaren er bij pakt zal het vast wat makkelijker te volgen zijn. Ik heb zelf een beknopte 5-stappen versie in Word gezet. Heb me voorgenomen om alle belangrijke gitaar-info in een mapje te verzamelen... :)
Hallo.
Even een vraagje: toen ik dit verhaal bekeek toen het destijds pas geplaatst was, kon ik de foto's zien. Nu had ik het laatst met iemand over het verwisselen van snaren en dacht zodoende weer aan dit topic. Als ik nu echter kijk zie ik wel de teksten, maar de foto's worden niet meer weergegeven. Moet je daar qua instelling iets voor doen of zo, of zijn ze weggehaald?
Groet, Jan.
Ook bij mij rode kruisjes.... ik zal piezo even contacten.
Jan, ik heb je een mailtje gestuurd met een beknoptere stappenplan met foto's. :)
Leuk, ik wilde ook eens mijn snaren op de genoemde manier opzetten......... zijn de foto's ineens verdwenen. Vorige week werden ze nog weergegeven.
Iemand een idee om mij verder te helpen?
Tnx,
Fer
Dat méén je niet :satisfie:!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabouter_plons
Ik kan momenteel dat bestand niet openen, maar ik neem het effe mee naar m'n werk. Mogelijk dat degene waar ik het voor bedoeld had het ook kan openen op haar eigen computer. Bedankt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
Groet, Jan.
Jan, ik heb je een nieuwe gestuurd die je wel moet kunnen openen.
Als Kabouter Plons mij een PM stuurt met zijn email-adres kan ik het hem ook opsturen. Tenminste, als hij deze post kan lezen... :satisfie:
Trouwens, ik hoop dat Piezo hier niet op tegen is?
Nee hoor, zolang je maar vermeldt, dat het mijn geestelijk eigendom is. Want die auteursrecht juristen zijn me veel te duur. ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
Ik heb het inmiddels gezien, van die kruisjes, ik zal de plaatjes er weer op zetten.
EDIT: Ze zijn er weer. Ik ben er ook achter, waarom ze weg waren. Fijn, zo'n provider, die de site adressering verandert zonder de betreffende gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Kwam ik pas achter toen ik alle plaatjes opnieuw opgeladen had.
Ik zou niet weten waar ik deze vraag anders zou moeten stellen,dus daar gaat ie :P :
IK heb gisteren mijn gitaar ( Ibanez grx40 )na laten kijken bij Dijkman in amsterdam i.v.m wat kleine mankementen die ik al vanaf dag 1 had...dit is allemaal verholpen (garantie :) ) en er werd mijn geadviseerd om er nieuwe snaren op te zetten.
Aangezien ik deze gitaar pas 3 maanden heb en nog niet zo heel intensief speel dacht ik dat dat nog lang niet aan de orde was.De gitarenboer vertelde dat het apparaat mischien al een jaar in de winkel lag voordat iemand m kocht en dat ik als beginner maar zelf mn snaren erop moest zetten,ik wou leren spelen..dus dan leer je zelf ook maar je snaren vervangen :satisfie:
Hij had het net perfect afgesteld voor me,en nu wou hij dat ik zelf mn snaren ging vervangen :S hij verzekerde me dat zijn afstelling geen kwaad kon...
Zo gezegd zo gedaan,Ik d`adario 0.10 snaren meegekregen (klinken wel een stuk lekkerder) en er vrij makkelijk en snel opgezet..t was even zoeken,maar vond het reuze meevallen (youtube en gitaarforum :rockon: )
alleen nu trillen de snaren op de frets/hals na de 7e fret ong...
Ik zou natuurlijk de snaren iets hoger kunnen zetten,probleem is alleen dat ik er al vrij hard op druk.ik weet niet of het er iets mee te maken heeft,maar de Gitarenboer adviseerde mij daarom d`adario 0.10...
iemand suggesties of tips?
iig alvast bedankt! :hippie:
Snaren beetje inspelen wil misschien wel helpen? en een beetje fretbuzz is niet erg zolang je het niet via de versterker hoort toch?
Heb je er dezelfde snaardikte op gezet?
Hey, de foto's zijn er weer! Super!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiellem
nee dit is niet het geval,stoor me er alleen een beetje aan tijdens het spelen...ik dacht dat het niet hoorde..
Ik heb het zelf ook een beetje en hoor dit ook wel als ik op een laag volume speel, zelf weet ik niet of dit helemaal 100% weg te halen is want hier op het forum zegt iedereen ook wat anders.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JamoZ
Ik denk zelf na meerdere topics dat het gewoon iets is wat hoort en niet als storend ervaren moet worden, hangt er natuurlijk wel vanaf hoe erg het is.
Heel hartelijk bedankt!
Ik heb zonet voor de eerste keer een snaar vervangen, had er een beetje bang voor dat het me niet zou lukken. Maar dankzij deze uitleg en de foto's ging het supervlot. Een paar minuutjes en ik was klaar.
Kan het niet vergelijken met andere snaaropzetmethodes, deze is nl de enige die ik ken, maar wees gerust, heel wat beginnelingen zullen je hiervoor zeer dankbaar zijn.
Jezus wat handig en wat simpel. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken :seriousf: Je maakt eigenlijk het knoopje gewoon als bij de stemmechaniek.. Ik was er helemaal voor gaan zit, maar met 5 seconden had ik de snaar er als opliggen en met nog een 5 seconden was hij gestemd:)
Super handig als je snaar breek tijdens optreden!!
Bedankt voor de uitgebreide en hulpzame uitleg!!
dit is ook hoe ik mijn snaren op de gitaar zet (ongeveer). ook zelf bedacht en nog nooit eerder ergens anders gezien. tot nu toe, dan :)
haha hoe raar het ook klinkt, dit is de manier zoals het mij is uitgelegd toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht
door de eigenaar van de winkel!!
het was een klein zaakje, en die gozer deed naast het verkopen van gitaren ook vooral veel aan kleine reparaties enz.
hij zweerde mij dat dit de beste en snelste manier was dus ook altijd zo gedaan!!
Oh yeah, de eerste keer dat ik m'n snaren op m'n Gibson vervang en meteen de beste manier tot nu toe. Voorheen ging er altijd wel een snaar verkeerd. Ik wikkelde hem er altijd gewoon 2 of 3 keer omheen en stak hem dan door het gat. Het ging vaak fout of het ging lelijk zitten. Nu ging alles in één keer goed! En het ziet er mooi uit 8-)
Bedankt!
Vergis ik me nu of leg je gewoon een mastworp om het stemmechaniek?
Ik ga het denk ik ook maar eens proberen. Ik ben eigenlijk niet zo'n held in dat soort dingen, veel te bang dat ik iets kapot maak.
ja da,s een mastworp jaCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrBeeswax
Welnee joh, geen mastworp.
Niet de mensen in verwarring brengen.
Heb er maar even een PDFje van gemaakt, dan raak ik deze nuttige handleiding niet kwijt!
Link
De link mag wat mij betreft ook wel in de originele post staan, krijg geloof ik niet snel problemen met bandbreedte bij deze gratis hostingprovider.
Mooi gedaan HertogJan!
Ik ben het op zich wel eens met wat de topicstarter allemaal zegt, maar ikzelf ben minder voorzichtig want ik weet wat een snaar allemaal kan hebben.
Het handige met mijn methode (nouja mijn methode heb het van een andere gitarist, maar met mijn eigen draai er aan), is dat ik vaak binnen 5 minuten klaar ben.
Je mag best wel bruut met je snaren omgaan, beter zelfs!
Dit is wel vanuit de ervaring met een gitaar met Tonepro bridge met tune O matic en met schaller locking tuners.
Je hoeft met locking tuners de snaren er niet af te slopen, je unlocked gewoon en trekt de snaren in no time er uit.
Daarna steek je alle snaren er in, niet 1 voor 1 er in steken en tunen, dit scheelt in handelingen en tijd.
Dan zorg je dat alle snaren goed vastzitten, al heb je hier minder voor nodig dan een knoop!
Je kan de snaren door de gaatjes van de tuners steken, dan trek je de snaren aan en begin je met draaien, als het een beetje goed zit en je hoort al wat noten, gewoon de uiteinden afknippen en ga je verder.
Waarna je alle snaren hebt gehad, trek je de snaren volledig aan het gewicht van de gitaar, zelfs bij de hoge E, de snaren kunnen het hebben, ik doe het zelfs bij gitaren van behoorlijk wat kilo's.
Bij .8 setjes is het twijfelachtig maar ik denk dat zelfs die het kunnen hebben.
Anyway, je laat de snaren dus over aan het gewicht van je gitaar, tuned hem weer, laat de snaren weer over aan het gewicht van je gitaar, tuned hem weer enz. totdat je denkt dat de snaren wel genoeg uitgerekt zijn.
Dit allemaal is binnen 5 minuten te doen als je de nodige spullen hebt en het gewend bent om te doen zoals ik.
Maar ja wie ben ik om hiermee te komen :p ik vreet snaren
bij elk optreden breekt er wel een snaar, zelfs bij elke keer dat we oefenen met de band.
Sowieso is het altijd aan te raden om 2 dagen voor een optreden nieuwe snaren op je gitaar te zetten, dan kun je de snaren inspelen heb je minste kans dat ze zullen breken.
Heeft er nog iemand tips ten aanzien van het opzetten van snaren op een gitaar met locking tuners, iets waar ik speciaal op moet letten of zo?
Nee dat is het mooie met locking tuners, ze zijn chill :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord
Zelf doe ik het balletje de laatste tijd op mn tuners (op de kop dus), dan zet ik de snaren vast op mn brug. Daarna draai ik de snaren via mn tuners strak (das heel vaak draaien omdat alles van de snaar dat ik niet gebruik daar op komt en er niets afgeknipt wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord
Dit doe ik eerst met alle snaren en hierdoor komt mn Floyd Rose Trem dus los. Meestal staat die wel goed (gebruik altijd dezelfde snaren) en anders calibreer ik m. Nu stem ik alle snaren met de kop-tuners en daarna draai ik mn lockers vast. Na het vastdraaien van de lockers doe ik de fijnstemming. Overigens draai ik mijn fijnstemmers (op de tremolo) altijd helemaal los, want de snaren worden over het algemeen in de tijd alleen maar losser, en zo kan ik ze langer strakker draaien).
Het voordeel van deze methode is dat je, als een snaar knapt, diezelfde snaar nog een keer kunt gebruiken. Meestal knappen de snaren namelijk vlakbij de tremolo.
En je hebt geen last van extra wrijving want de locking nut zorgt ervoor dat de wrijving in de kopstemmers wordt geëlimineerd. Voor mij werkt het prima :).
Wel moet ik zeggen dat ik mijn snaren vaak eerder vervang dan dat ze breken (ik speel te rustig of ik vervang te vaak :P).
Dat lange verhaal in de post ervoor is een erg lange manier om te zeggen dat locking tuners handig kunnen zijn en dat je snaren goed moet rekken. :???:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thundermane
Het hele punt van dit topic is juist om een prima, self-locking methode te demonstreren die je op iedere gitaar kan toepassen.
Maar goed, als je zo vaak snaren breekt zou je eens je zadels in kunnen vijlen of iets normalen gaan aanslaan in plaats van harken.