mijn betaling is al onderweg :)
Printable View
mijn betaling is al onderweg :)
aha mijne nu ook!
Ik heb eens zitten kijken en als je een standaard 19" behuizing neemt (Conrad binnenbreedte 438) red je het net als je geen enkel soldeerpuntje overslaat en de extra punten ook weglaat. Ik ben dan uitgegaan van zo'n standaard klemmenstrook met een oogjesafstand van 0,8 mm.
Maar er is volgens mij hier en daar nog wat winst te behalen. Ik zie dat Simon hier en daar componentjes schuin tussen twee punten heeft geplaatst en wij alles netjes recht op zijn plaats hebben geplaatst. Als we dat ook zo doen kunnen we nog een paar centimeters winst halen, mits we ook die dikke filterelko's met een tywrappie onder het board plaatsen waardoor er genoeg ruimte is om alle weerstandjes lekker bij elkaar te proppen zonder punten over te slaan. Tevens heeft ie het handig gedaan met die weerstandjes van de toonregeling.
Volgens mij gaat het helemaal goed komen! Ik zal het nog een keertje aanpassen. En Hugo heb je al over het schakelgedeelte wat ín het voetpedaal moet nagedacht?
Het schakelgedeelte in de voetschakelaar staat voor vandaag op het menu.
De lengte van de strips zijn 250 mm, in de tekening zijn het er 26 dus we moeten er 1 onbenut blijven. Wat we ook kunnen doen is twee componenten die parallel zijn op 1 aansluiting zetten bijv. bij C16 en R30.
Ik heb trouwens ook smallere terminal strips besteld, voor de zekerheid.
Kan je mij nog een illustrator bestand sturen dan kan ik ook nog wat aanpassen.
Fijn weekend
Ok ik heb ze gezien die strips, de punten hebben een onderlinge afstand van 1 cm. Ik zou namelijk die van 8 mm niet gebruiken, die zijn wat minder stevig. Jammer, want 1 cm is ook wel een beetje lomp. Het beste zou zelf een turret-board kunnen maken, maar ja dan ben je weer even bezig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Dus uitgaande van 1 cm en een behuizing-binnenmaat van 438 mm kunnen we dus met wat speling maximaal maar 42 punten gebruiken.
http://www.musikding.de/images/bp1.jpg
Als de buizen ook nog een beetje in de buurt van het board moeten zullen die dus eigenlijk ook in de volle lengte van de behuizing moeten komen. Misschien moeten we dan ook maar overwegen om de buizen rechtop te zetten als dat past in de hoogte. Stom dat we hier allemaal niet eerder aan hebben gedacht. Vervelende 19" behuizing ook...
Jij ook fijn weekend.
http://home.casema.nl/hartm294/pics/...out%20v3.4.pdf
Allright hier is ie; ik heb het kunnen reduceren tot 41 soldeerpunten, dan hou je in totaal dus ongeveer 38 mm over, gedeeld door twee is dat 19 mm aan beide kanten. Ruim voldoende denk ik.
Dit is voorlopig mijn laatste wijziging, want het is een rotwerkje al die zooi opschuiven.
We moeten nog wel even meten of de buizen er liggend inpassen want dat is afhankelijk van de transformator en de buisvoeten. Gebruik je wel van die voeten met een kraag en afschermhuls? Dat houdt brom van de trafo buiten.
Okee nu die schakelzooi nog even afmaken en dan kan je beginnen. Ik zou dat ook zo compact mogelijk houden.
Groetjes!
Edit: Hier nog wat werk van die maat van Peter Diezel, Olaf Krampe. Hij heeft ook zoiets gemaakt. http://www.thinlizzy.de/html/preamp.html
Ah Cool, ik zal er nog even doorheen lopen, 19 mm lijkt mij zat. Ik wil de buizen plat plaatsen dan heb ik wat meer overzicht, ik verwacht niet dat het in 1 keer werkt dus een beetje overzicht heb ik dan wel nodig. De buisvoeten heb inderdaad een beschermhuls, ik verwacht volgende week de onderdelen binnen te hebben.
De site van Olaf ken ik inderdaad, hij heeft het schema ook iets aangepast, of eigenlijk Peter, en gebruikt alleen het lead en crunch kanaal.
Ik ben ook begonnen met de footswitch maar snap nog niet helemaal hoe dat werkt, en heb het nog niet netjes op een boardje kunnen plaatsen. Komt later wel, er komt een draaischakelaar op voor de verschillende kanalen, een voetschakelaar komt later wel. Het schakelgebeuren is volgens mij goed zo.
Wederom bedankt,
Hugo
Ziet er cool uit allemaal.
Lijkt me vet om te zien hoe jullie zo'n ding bouwen.
@ Geronimo: Jij hebt toch al eens een SLO/Recto/5150 kloon gemaakt?
Is het moeilijk om een single channel preamp te maken op basis van het Red kanaal op een recto? Of zijn daar moeilijk schema's van te vinden?
Damn Floris,
Ben er net doorheen gelopen dat was inderdaad heel wat werk, top gedaan! Heb maar 1 foutje kunnen ontdekken (R9 naar OI1A pin3). Kan niet wachten om te beginnen, heb net nog even naar het clipje van Olaf geluisterd dan is 1 van de redenen dat ik graag een dergelijke preamp wil bouwen. Meeste clips van DIY spul klinkt toch een stuk minder vet, maar de clip van Olaf vind ik heel erg lekker klinken.
Aart, check hier eens
http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm
Wat betreft plaatsing van de filter caps (voor A,B,C,E), trafo en buizen:
Stel dat je alle componenten op een lange strip doet (zoals Hugo,Geronimo), heb je een probleem mbt plaatsing van buizen en trafo: de draden tussen buizen en board wil je zo kort mogelijk houden. krijg je door de buizen over de hele breedte van 't chassis te verdelen. Maar dan zitten er een aantal (1a2) dicht bij de trafo in de buurt. Is weer een nadeel. In hoeverre je dan nog wat aan het voordeel van de filtercaps dicht bij resp. gainstage vraag ik mij af.
Het lijkt mij voordeliger om een korter preamp board te hebben, met de 6 buizen op een rijtje in de ene hoek, en een ander board met de filtercaps en trafo in de andere hoek. Nadeel: filtercaps ver van preamp board. Voordeel: geen buizen/preampboard dicht bij trafo; korte draden buis-preamp board. (Dit is trouwens dezelfde manier als Olaf Krampe, zie link Geronimo)
Het ultieme zou zijn om in 3D te gaan werken, in de hoogte dus. Heeft zo zijn duidelijke ontwerp-nadelen.
@ Geronimo: wat betreft mijn pre-board layout: ik ben benieuwd in hoeverre het gaat passen :) Er is geen rekening gehouden met de grootte van de onderdelen (m.n. de caps) dus ik ben benieuwd. De verwachting is dat er tijdens de bouw nog genoeg gaat veranderen qua ontwerp/layout dus heel veel zorgen maak ik me er niet over.
@ Hugo, idd één draadje vergeten bij die optocoupler. Volgens mij is dat schakelgebeuren niet zo moeilijk, het is een logisch schakelingetje om die drie kanalen schakelbaar te maken. Als je er op een trapt moet alles uit en die ene aan. Ik kijk er anders wel een keer naar want een voetpendaal is wel zo handig!
En Simon, je hebt gelijk dat buis 6 dichtbij de pt komt, maar buis 6 versterkt niet echt veel en buis 3 (bij mij op positie 5) van het clean kanaal ook niet superveel. Volgens mij gaat het wel goed zolang ie maar bij buis 1 en 2 uit de buurt blijft. Tevens moet je de buizen goed afschermen met kraag en huls anders pikken ze sowieso brom op, ook al staan ze er 30 centimeter vandaan.
http://home.casema.nl/hartm294/pics/Parts-Layout.jpg
Misschien is het ook aan te raden de dradenhandel onder de buizen af te schermen door een tussenschot oid. (een hoog L-profiel misschien? Waar de buizen inhangen?)
Maar het verschil in lengte tussen jou en mijn board is maar acht centimeter nu en ik verwacht daar niet al te veel heibel door. Maar we zullen zien, misschien bromt het wel en scheelt het wel, maar ik denk het niet. Tevens is de laatste 6 centimeter van ons board gebruikt door die drie optocouplers en dus komt het er uiteindelijk op neer dat ons board maar 2 centimeter verder uitsteekt naar de pt dan die van jou. En idd lange draden is niet goed, maar buis zes en drie mogen van mij de langste hebben van allemaal dus er valt nog wel het een en ander te schipperen. Het is wel jammer dat er zo weinig keuze is in oogjesstrip, een iets smallere had een hoop gezeik gescheeld.
@ Aart, ja ik heb die kloon gemaakt ja. Moet nog steeds tolex op...
Een een singlechannel recto lijkt me wel te doen. Scheelt een hoop schakelgeneuzel.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86857Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
zoiets?
Idd Aad ik heb jullie thread gevolgd. Alleen in het Randall Aiken schema zit al zo'n schakeling met een CD4081 en een CD4044 poort ic. http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_x88r.pdfCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
hm ik gebruik 37 "turrets" (zonder power board), G&H-board (;)) gebruikt ongeveer 55 in de pdf v3.3.1 en ongeveer 45 in je plaatje, mis ik iets? Snap daarom ook niet hoe je bij die (onderstaande gequote) berekening komt.:satisfie:
Ik doelde ook meer op de afstand van de draden die tussen "rechter"buizen en board lopen dan op de buizen zelf, daarvoor zou idd afscherming daarvan wel nobel zijn. Ik snap niet waarom je zegt dat je board eigenlijk korter is omdat er 3 optocouplers aan het einde zitten. dat gaat immers ook deels signaal doorheen en maakt dus uit van de signaal keten. Je hebt helemaal gelijk dat er in genoemde buizen minder risico op oppikken van rommel is. maar toch :)Citaat:
grtz Simon
Die is nog simpeler mooi hoor!Citaat:
Trouwens ik vind jullie hele project erg interessant. Ben inmiddels begonnen met tekenen voor mijn eigen versie. Denk daar nog over na. Weet nog niet precies. Heb voldoende sap voor een 2 kanaals met volledig toonregeling b.v.
Hier alvast een preview:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/18w/mijn18Watt.pdf
op 70% van de ware grootte.
In de laatste gebruik ik er 41. Zoals in onderstaand plaatje. Mijn berekening was 41 minus de benodigde 8 voor de 4 RC filters...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
http://home.casema.nl/hartm294/pics/Parts-Layout.jpg
Ja dat is ook waar. Ik ging er van uit dat de buizen het gevoeligst zijn. Ook omdat de buizen sowieso dichter bij de trafo liggen. Maar we zien wel, ik denk dat een paar centimeter meer of minder niet echt uit gaan maken.Citaat:
@Aad netjes hoor, kijk je wel uit, die preamp niet de dicht bij de PT!
Over de invloed van de trafo op de buizen, de buizen hebben sowieso een huls, maar ik kan ook een metalen doosje om de trafo plaatsen. In de originele X88R zit de trafo ook achter een "wandje", mss een soort kooi van faraday?
In de originele X88R staan de buizen rechtop, lijkt mij in het begin onhandig werken maar kan wel een mechaniekje klussen waardoor we eerst de buizen plat leggen en daarna omhoog kunnen zetten.
De onderdelen zijn verzonden dus ik hoop ze vandaag of morgen te ontvangen, en kunnen we eindelijk beginnen.
Is een goed plan. Zo'n tussenwandje is idd al goed genoeg denk ik.Citaat:
Is ook een idee. Je kan ze ook eerst in hun profieltje plaatsen en dan alle draden en shit eraan monteren en dat dan in z'n geheel vastzetten en die draden dan op lengte knippen en aan het board solderen.Citaat:
Succes!
Zie ik het goed: heb je in je ontwerp een Amroh UGT geprojecteerd?Citaat:
Interessant! Heb hier zelf nog een U60U en een U73BN; moest ik toch ook
maar eens wat mee gaan doen... krijg weer de zelfprutskriebels.
ik was ook van plan om mn PT af te schermen. Faraday is een mooie vent :)
ik kreeg vandaag een mailtje dat mn order nu behandeld word, maw geld is binnen. hopelijk halverwege volgende week in huis!
Trouwens, mijn preamp krijgt een PT die een spanning levert van 250VAC, dus zo'n 350VAC na gelijkrichten. Lager dan een Soldano, maar daar kan ik niet wakker van liggen. De efffecten op het geluid zijn bij mijn weten enkel minder headroom. Verdere veranderingen qua sound bekend?
Ja dat zie je goed. Hij staat in spiegelbeeld in mij layout omdat-ie natuurlijk bovenop de behuizing komt en we kijken hier op de onder (binnen) kant :D.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik
Ik heb inmiddels mijn eigen topic hierover gestart dus....
Je hebt nog wel een PT nodig.
Volgens mij geeft het iets minder headroom, maar hoe groot het effect weet ik niet. Mijn bestelling is ook onderweg, kreeg woensdag een mailtje dat verstuurt was maar heb nog niks ontvangen, mss morgen.Citaat:
Hallo allemaal,
Ik heb de relais layout wat kleiner gemaakt en een printje ontworpen voor die logische shit voor in het voetpendaal, naar het ontwerp van Randall Aiken. Die IC'tjes op zo'n probeerprint zou dradenchaos geven dus heb ik maar een echte pcb van gemaakt. Met dank aan Fentemple voor zijn link naar die Newtone winkel, veel goeie shit voor weinig geld en handige tips voor zelf printjes maken met een huis tuin en keuken printer!
Het een en ander dient nog wel een paar keer gecheckt to worden op eventuele ontwerpfouten.
Relaismeuk: (oja de onderdelennummers komen niet overeen met het schema)
http://home.casema.nl/hartm294/pics/relay matrix.gif
Pedaal logic:
http://home.casema.nl/hartm294/pics/switching logic.gif
PCB Layout: (bovenaanzicht, dus spiegelen voor koperkant)
http://home.casema.nl/hartm294/pics/Layout Top.gif
Je zou de hele zooi ook in de versterker kunnen bouwen, dan is het ook makkelijk MIDI schakelbaar te maken mbv een paar jacks ipv schakelaars.
Hier nog een keer de link naar het schema:
http://home.casema.nl/hartm294/pics/soldano_x88r.pdf
Succes ermee allemaal!
Floris
Volgens mij is het gebruik van relais hier eigenlijk overbodig, maar ik kan me vergissen.
Je schakelt toch alleen een paar LEDjes?
Ja ik heb daar ook al over zitten denken. Maar misschien vreten die VTL5C1's wel heel veel stroom ofzo wat die transistortjes 2n7000 niet trekken, ik bedoel ik denk dat Aiken het niet voor niks zo heeft gedaan. En dus doe ik het ook maar zo, lui als ik ben.
Geronimo, you are the man, ziet er weer goed uit van het weekend zal ik het nog even doorlopen maar ik denk dat er weinig mis mee is. Heeft iemand die link naar de huis tuin en keuken printer voor het klussen van prints?
Ik hoop dat ik van het weekend eindelijk de onderdelen binnen heb, en dan kan het feest beginnen.
Simon heb jij eigenlijk al wat ontvangen? We hebben ongeveer tegelijk besteld.
Jongens, wat ubersexy hoe jullie bezig zijn, en heerlijk zon topic zonder gezijk, Door jullie begin ik binnenkort ook aan die X88
Ik ga er lekker aan beginnen heb alle mogelijkheden bij de hand om er een mooi school project van te maken want doe electrotechniek, en ik kan zo pcbtjes en stuff maken op school
Jullie horen van me nu voor mezelf een samenvatting van alle goede dingen vinden uit dit topic:P
groeten sebas
Ik heb in ieder geval al gemeten aan een LDR met LED. Ik heb nu een of andere LDR gebruikt die ik nog had liggen. Die vond ik niet best. Ik had er nog een, die vond ik beter en die zit nu in mijn DOD compressor-clone, dus die ga ik niet gebruiken voor die test (althans niet zo 1,2 3).Citaat:
Affijn, mijn bevindingen:
Met een LED van 3000mCa (ongeveer) haal ik bij 12mA ongeveer 68ohm aanweerstand. Dus de LED aangesloten met een 1K weerstand op 12voltDC. OK de drempelspanning van die LED moet er nog af (dus zo'n 10,4mA) maar toch. Dit is wel goed.
De uitweerstand heb ik net ook gemeten. die is ongeveer 10Mohm.....na een seconde of 15 wel te verstaan. Dat vind ik niet tof.
Zou graag weten hoe dat is bij zo'n VTL.
Er bestaan veel betere (snellere) LDR's (er zit er dus 1-tje in mijn compressor).
nope helaas nog niet.Citaat:
Het schiet idd niet echt op dat geknutsel met die ldr's, ik heb het ook geprobeerd en die van mij ging niet lager dan 1K en niet hoger dan 6 meg ofzo. Bij newtone-online.nl verkopen ze VTL5C1's voor 6 euro per stuk. Nog steeds best duur maar ja dan ben je ook gelijk klaar ook.Citaat:
Heb wat kleine foutjes in bovenstaande pics gefixt, er misten wat soldeeroogjes en die torretjes zaten verkeerdom.
Ik heb er net zelf even eentje geetst met die laserprintertechniek. Het is een hoop gekloot (het was vier keer mislukt om het patroon van het papier op het koper te krijgen maar uiteindelijk is het goed gegaan) maar het werkt wel.
http://home.casema.nl/hartm294/pics/ets.jpg
De handleiding staat op www.newtone-online.nl.
Ziet er cool uit die PCB, ga ik ook proberen, als het dan ook nog mogelijk is om het midi te maken is helemaal ideaal, 19" effectenbakje erboven en dan kan alles met een midiboard worden aangestuurd.
Ik heb ooit zelf een CNC-freesmachine gemaakt (2 eigenlijk), maar die staat nu bij een vriend. Zal hem binnenkort weer eens ophalen kan ik daar mooi de gaatjes mee boren.
Ik heb de onderdelen binnen maar het is helaas niet compleet, heb nog niet alles gecheckt, doe ik van het weekend. Zal ik meteen wat foto's posten, is nog weinig aan te zien, maar vind foto topics zelf altijd interresant dus zal flink wat foto's posten. Moet alleen even uitzoeken hoe ik dat moet doen.
Floris, is de Mesa mod hetzelfde als de Depth-mod? Ik heb op sloclone forum gelezen over de depth-mod, maar dat is een terugkoppeling van de uitgangstrafo, of is het iets anders? Ik zou het graag willen weten kunnen we die er meteen netje in verwerken.
Ik hoop van het weekend te kunnen beginnen met bakken, nu nog even een 19" behuizing bestellen.
Hugo
Hee jongens, ik heb op wat duitse sites zitten snuffelen, en daar zijn er een stel die bouwen de CAE3+ en de X88R na, maar met midi, dus het is wel degelijk te doen, ik zelf denk dat ik de CAE3+ ga bouwen, zeker als ik begrijp dat ze erg op elkaar lijken, en wat betreft het schema dat ik nu heb is het niet veel moeilijker, het enige si, dat ik nog wat dingen mis zoals o.a die midi gebeuren, dus dan moet ik is snubikken bij die lui uit Germany,
Of raden jullie me toch aan de X88R te bouwen?
Groeten sebas
heb je 'n link van die duitsers? Ik weet niet hoe de informatie-voorziening en support voor 3+ is, ik weet wel dat die van de x88r is redelijk uitgebreid is met gecontroleerde schemas, layouts, pcbs, forum etc.
Ik zou even afwachten totdat de X88r's hier gebouwd zijn, heb je een beetje idee wat je kan verwachten. Ik vond persoonlijk vooral de clips van de panther van Olaf Krampe mooi, dit is eigenlijk een x88r. Ik heb nog geen clips gehoord van de CAE, nu zeggen clips uiteraard niet alles.
Wat ook een interresante idee is, is de OD3 op het sloclone forum, eerste kanaal fender, tweede jcm800, en derde slo-lead.
inderdaad, die clips vond ik ook mooi vooral de bovenste, dat warme volle geluid waar toch die harmonics lekker vliegen is echt het geluid dat ik zoek in een amp:)
maar omdat ik hoorde dat de SLO en X88R niet zon denderende clean hebben, en ik heb gehoord dat de CAE dat wel heeft dacht ik dat dat misschien wel leuk was, en ik was zowieso voor dit project al een fan van de CAE
maar ik denk dat ik inderdaad even op jullie wacht
Ik zal straks even die links opzoeken, dan stuur ik ze, ze waren van het SLOclone forum en van het http://www.tube-town.de/ttforum
Succes jongens
Ik heb zon ontzettende zin om er ook aan te beginnen,
en printjes enzo kan ik allemaal gratis op school maken, ook dubbelzijdig dus dat is het probleem niet in de kosten.:)
Trafotje was ook 57euro zag ik
Nou de rest is allemaal kleingoed
Sebas, ik weet niet veel van die cea3+, maar ik geloof dat het een X88r is maar dan alles midi regelbaar, zoiets als de mesa triaxis. Lijkt me erg ingewikkeld met motorized pots en meer van dergelijke shit.
Wat ik bedoel met midi schakelbaar is dat als je de voetpedaalschakeling (die logische shit op het printje) ipv in het pedaal in de behuizing plaatst je simpel met momentcontacten de kanalen kan kiezen, en dat lijkt mij erg makkelijk met midi te fixen. (de FCB-10 bijvoorbeeld heeft van die jackconnectors waarmee je externe apparaten mee kan switchen en als je er daar drie van hebt kan je dus je x88r ermee schakelen).
En hugo die depth mod uit de slo100 kan natuurlijk niet in onze x88r omdat de x88r geen eindtrap en dus ook geen feedbackloop heeft.
Die mod is vergelijkbaar met de 'resonance' knop op de 5150. Waar ik het over had is een extra kill-hoog filter in de toonregeling, een soort mid scoop. Daardoor klinkt het meer metal ipv hardrock.
Volgens mij heeft die CAE geen motorized pots enzo,
Maar is het ook gewoon switchen van kanalen en die ene extra toon regeling (TREBLE BASS LEVEL) helemaal rechts op het frontpanel.
Volgens mij, heeft die CAE geen geheugen functie, de X99 wel meen ik mij te herinneren. Maar het zou dus mooi zijn dat wanneer je één knop op je midicontroller indrukt je dus het kanaal en bijv effecten etc kunt regelen, ben nog niet zo thuis in midi, maar heb je dna niet een midithru nodig, en die zit op het orgineel ook niet van de CAE
Zou lukather dan alleen switchen van channel? en niet van effecten? ik kan het me niet voorstellen maar wie weet het beter?:P
Maarja dit zijn een beetje offtopic dingetjes, het belangrijkste is dat ik die cae/x88 gewoon wil bouwen lekker knutselen, wat info opdoen over midiswitchen en anders gewoon met een losse controller. Maar dat ik iig die preamp ga bouwen:)
groetjes sebas
Even testen of het plaatsen van foto's werkt
http://img135.imageshack.us/img135/4740/p1010039vr3.jpg
http://img135.imageshack.us/img135/2518/p1010038rs6.jpg
ah het werkt, order van Musikding was bijna compleet miste alleen wat terminal strips. De condensatoren zijn wel lomp groot, zeker als ze op de buisvoeten moeten. Hij heeft verder de verkeerde optocouplers gestuurd, VTL5C4/2 i.p.v VTL5C1. Ga nu even naar radio twente voor wat elco en dan ga ik beginnen met de terminal strip.
@ FLoris Het is mij duidelijk dat de depth-mod niet gaat werken in een preamp, vroeg mij meer af wat de mesa mod dan wel was.
Mooi je hebt je meuk in huis zo te zien! En maak je maar niet druk over die condensatoren, dat zijn de koppelcondensatoren en die gaan niet op de buisvoeten. Er gaan alleen wat kleine elkotje's op dus dat komt wel goed.
En volgens mij zijn die VTL5C4/2's ook te gebruiken, alleen zit je met een extra draad die je niet gebruikt. De ON en OFF R zijn respectievelijk lager en hoger dan bij de 5C1. Hier een datasheet met ook een hoop extra informatie wat betreft toepassingen en shit. Interessant.
http://www.datasheetarchive.com/data...rticle=3511246
@ Sebas ik heb hier een link met doe-het-zelf midi interfaces, waarmee je je x88R midi-schakelbaar zou kunnen maken. Vervang (of voeg erbij toe) de logische voetpendaal-schakeling door zo'n controller en je kan je kanalen schakelen met control changes. Ingewikkelde shit allemaal, je moet van die microcontrollers gaan programmeren enzo. Maar dat staat ook allemaal op die site. Ook boeiend.
http://tomscarff.tripod.com/
Succes ermee allemaal!