Sorry Chris, je hebt helemaal gelijk........
TRAVOOOOOOO'S!! :)
Printable View
Sorry Chris, je hebt helemaal gelijk........
TRAVOOOOOOO'S!! :)
en GEEN silvermica's toch?
Of wel?
Moest ontzettend lachen vanmiddag met iemand die ook al dubbel lag omtrent "travo's"........
Eigenlijk is het verschil dus tussen Marshalls en LondonCities dat Marshall traFo's gebruikte en LC traVo's.
:D
Ps Ik gebruik alléén maar veel te dure traFo's hoor! :)
Blij dat we dat mysterie nu eindelijk hebben ontrafeld......of zoals sommigen zouden zeggen:'ontraveld'.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
........ of was het toch met een T? :roll:
:)
Waar we nog het meest aan zouden hebben om te beoordelen hoe waardevol deze mods zijn en of je met een stompbox en eq niet gelijksoortige dingen kan bereiken lijkt mij dat iemand nu zijn LC gaat ombouwen, maar eerst een soundclip maakt.
Vervolgens na de mod, onder exact dezelfde omstandigheden, dus de box + mic + recorder + gitaar alles hetzelfde (op wat vingerzweet na dan, of blaren van het solderen), en dan de knoppen op de amp ook gelijk ook zelfde riff.... en opnieuw opnemen.
Ik kan het niet helemaal volgen...... Daarnaast heb je ook na de mod. nog steeds je cleane londoncity als je dat wilt. Dat is nu het leuke van de true bypass mastervolume. Master op 10, volume knopjes indrukken en ..... Hopsa! Daar is je cleane LC weer.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unicron
Nou ja, bijna dan. Je eindbuizen verfikken minder snel na de aanpassingen en er veranderd daadwerkelijk iets als jé aan je bas EQ draaid, een knop die er voorheen eigenlijk meer voor cosmetische redenen zat.
Tja, en hoe je buizenoversturing uit een kastje haalt, daar kunnen ze je bij LINE 6 van alles over vertellen. Daar weet ik niet veel van. :)
Line-6, zou je in dit forumdeel niet willen vloeken? :-)
Maar goed, ik wist dus even niet dat je ook de originele tone-stack nog behield met deze mod. Zal vast ooit wel eens een LC bezitten, dan probeer ik het wel.
LC geen Mojo? Oe, nou is het groene monster boos ;)
http://www.autostatic.com/londoncity/img/evilamps.jpg
http://www.autostatic.com/londoncity...enemonster.jpg
ey. ik heb net een London City DEA100 MKIV aangeschaft.
maar ik heb 'm naar m'n gitaarboer gebracht om 'm te laten nakijken. hij zoemt namelijk constant. in eerste instantie leek het me geen probleem. cool, 't is vintage spul, maar achteraf gezien: wat als ik er een keer mee wil opnemen? dus heb ik 'm weggebracht.
de gitaarboer vertelde me iets over condensatoren en dat daar vet tussen zit wat over de jaren heen wel eens kon gaan lekken. ik heb er verder 0 verstand van, dus ik heb echt geen idee wat het kan zijn. en hij zelf natuurlijk ook niet tot ie hem open schroeft. ik maak me nu een beetje druk over het kosten plaatje. ik heb geen idee wat zo'n operatie kan kosten (stel dat dat vervangen moet worden)?
oja en dan nog iets. ik was aan het zoeken naar london city in dit forum en toen trof ik onder andere deze thread aan: "Vintage amp meeting Sittard za 6 en zo 7 mei 2006"
ik woon in de buurt van Sittard. kan iemand mij vertellen waar in Sittard dit was? en kan iemand me ff een message of email sturen als dat weer plaats vindt?
nja goed ik lees het wel...
60 euro zou nog wel gaan... zolang het maar niet meer dan 100 wordt ofzo...
ik bedoel ik heb voor de amp zelf nog geen 300 betaald...
maar goed. doe je niks aan he en 't is echt 'n amp 4 life
Die (VintageAmp) meeting was bij Ray Disters (1959SLP op dit forum). Moet nog rap verder met z'n andere Marshall....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randolph
De (off-topic) meeting in A'dam was weer " 'n ander soort meeting" maar ook weer veel amps.
Zoem/buzz/brom: elko's hoogstwaarschijnlijk... 60 euri lijkt me aan de lage kant om eerlijk te zijn... en er kunnen natuurlijk ook nog andere dingen aan de hand zijn. Bij www.drtube.com en bij www.cmwamps.com zijn elko's te verkijgen die precies in de originele LC-elko-gaten passen, "reguliere Marshall elko's" zijn net wat groter/dikker wat de werktijd weer langer/duurder maakt.
helemaaaaaaaaaal geweldig!!!!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AutoStatic
De duurste elco"s die erin gaan kosten slechts 17,30 p/stuk en daarvan gaan er 2 in. Voor de overige elco's die er dan nog bij moeten als je alles wilt vervangen (wat wel zo wijs is) betaal je nog geen tientje!
Materiaalkosten voor het vervangen van alle elco's is dus nog geen 45 Euro!
NB. Als je een 100Hz brom hebt volstaat het vervangen van aleen de eerste elco vaak al voor het verhelpen van dit probleem. (100Hz klinkt 2 keer zo hoog als een brom die je hoort als je de gitaarplug vastpakt)
@autostatic: SUPER FOTO!!
ja, die 60 wordt hier ook incl arbeid geschat....
joa... thanks in ieder geval. ik hoor binnenkort wel wat het gaat worden. als 't beestje er maar weer lekker tegenaan kan ;)
ik zat er eerst over te denken om 'n dual switch te gaan gebruiken en mijn peavey triple xxx voor overdrive/hi-gain en de london city voor cleans (met eventueel wat losse effecten er tussen).
op zich wel bruut, maar ik denk dat ik de peavey verkoop en een vox tonelab se er op aansluit. mag wel wat leuke geluidjes opleveren denk ik ;)
nog suggesties op dat punt?
Mijn suggestie is -> niet doen!
Modeling techniek werkt niet met puur klinkende buizenversterkers...
Ik zou gewoon 1 of een paar goede overdrive/boost pedaaltjes bij de amp zoeken en daarmee de verschillende crunch en lead geluden maken...
Je stelt de amp af zodat ze clean met een randje of een mooie crunch heeft en voor je cleane sound draai je je volumeknop terug, voor je lead sound trap je dan het door jou gekozen overdrive/boost pedaaltje aan...
Wordt wel een beetje zoeken denk ik. Ik heb er zelf een ouwe Ibanez Mostortion tussen hangen. Maar ik zou er ook geen modelling spul tussen leggen. Met mijn SG gebruik ik ook een attenuator (een Marshall Powerbreak) aangezien de output van die gitaar nogal hoog is en de boel gewoon te hard gaat. Laatste tijd speel ik veel over een geleende Telecaster en dan heb ik dat ding niet nodig.
Wat betreft de LC lofzang: kan het alleen maar beamen. Na de revisie bij DrTube klinkt ze erg goed, zowel live als in de studio. We hebben m'n stack weer veel gebruikt bij de opnames van onze laatste plaat en ook de studiobaas (Corno van de Next To Jaap studios in Voorhout) was wel te spreken over het bakkie. De ouwe JMP op de foto is van hem. Vooral in combinatie met de Jaguar uit '69 van Corno klonk de LC fantastisch.
ik weet niet of je die vox tonelab al es bekeken hebt, maar er zit 'n buis in ! :p
ik heb ooit al eens eerder een london city top gebruikt met m'n pod. nou daar kwam wel wat uit zeg ! dus ik denk eerlijk gezegd dat 'n tonelab minstens net zo goed kan klinken als losse pedalen. aan de andere kant losse pedaaltjes hebben wel iets. beetje dat vintage idee, dus ik weet het nog niet zeker.
ik heb laatst eens de nieuwe fender supersonic gecheckt. zo vet gewoon !
das pas iets cools om losse effectjes tussen te gooien. dat ding kan alles en zelfs hi-gain dingen. maar goed das tussendoor ;)
edit: oh ja het heeft misschien ook meer te maken met welke stijl je speelt? ik bedoel als ik meer van de blues was duwde ik er een boss blues driver in ofzoiets. of een of andere tubescreamer.
mijn favoriete bands van het moment zijn underoath en thrice ik weet niet of jullie daar wat mee kunnen. wat effecten betreft vooral veel delay's voor de rest niet veel maar dat zou ik zelf wel willen. distortion en clean halen ze onder andere uit orange's, mesa rec's en marshall jcm2000's dus tja... dan zou ik die peavey moeten houden voor distortions en losse effecten er tussen moeten knallen. ik weet het allemaal nog niet
oeps....
....
que?...........
Hoi Chris,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
Voor een vraagje even een dit oude topic omhoog halen, ik heb namelijk pas een grijze MarkIV gekocht en wil even uitvoeren wat je hierboven zegt.
Mijn vraag: waar komen precies de draden die vanaf de elco naar deze 120 (100 bij de mijne) ohms weerstanden gaan, op pin 4 of pin 6? De weerstanden zitten nu immers 'tussen' de buispin en de elcodraad, maar straks dan niet meer. Of maakt dit niet uit?
Kan ik voor die 220K biassplitter 1w metaalfilm nemen?
gr. Jeroen
P.S. kan ik er na deze aanpassing ook 6L6 in stoppen (mits ik de weerstand aan de biaspot aanpas voor het juiste bereik)?
Hoi Jeroen
Kijk gewoon even in 'n Fender of Marshall :)
Op elke buisvoet 'n 1k/5Watt tussen pin 4 en 6 en alle pinnen 6 doorverbonden naar het punt v/d elko (punt waar eerst die vier 100 ohm weerstanden bij elkaar kwamen).
Schematisch gezien is het hetzelfde alléén deze manier is "beter" door de hogere waarde en de fysieke plaatsing op de buisvoet zelf.
220k/1W biassplitters is goed.
De gridstoppers (1k5 - 5k6) gewoon op pin 5 solderen.
Succes,
Chris
Super, bedankt!
Ik wilde ook in een andere amp kijken, maar heb helaas niet eentje thuis staan en kon het plaatje niet 'visualiseren'...
Ik zie dat die gridstoppers in de LC 3x 0.9K en 1x 0.7K weerstand geven, ook aan vervanging toe dus. Welke waarde raad je voor deze weerstand aan, met het oog op vaak wisselen tussen verschillende buizen 6L6, EL34, 6CA7 (evt KT-88 )....?
Er moeten wel ergens layout-tekeningen van Marshalls te vinden zijn (pak dan wel de 100 Watt uitvoering), plenty foto's ook.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unicron
Gridstoppers: waarde naar smaak :)
Als je 6550s en KT88s wilt gebruiken is het misschien verstandig om de biassplitters iets lager te doen, maximaal 150k bijvoorbeeld en ff wat tweaken bij het biascircuit zodat je voor alle buizen de juiste biasspanning kunt inregelen.
Soldeer ze!
uit een erfenis heb ik een London City b-120 kt gitaarversterker.
Nu heb ik van iemand daar een bod van 100 euro op gekregen.
Ik heb er totaal geen verstand van.... kan iemand mij vertellen of dat een redelijk bod is????
Lilly
Hangt van de staat af, maar als hij het gewoon goed doet dan moet je er denk ik wel iets meer voor kunnen krijgen hoor, 200 euro zeker denk ik...
Hé Lilly, dat is een redelijk recente London City. En ook een basversterker, geen gitaarversterker. Ik weet niet of de prijzen hier: http://www.jic.nl/Versterkers-03.htm in guldens of euro's zijn (ik denk guldens nog). €100,- lijkt me dan ok.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lilly
Haha, foutje, ik dacht dat het om zo'n London City mk4 ging... :D
Hey Richard,
Ik las je "lofzang" over de london city apms en was meteen enthousiast.
Meteen heb ik op internet een versterker op de kop getikt.
Misschien kun jij mij vertellen wat ik heb aangeschaft ha ha.
Op de voorzijde staat links DEA 200, rechts staat MK IV
Op de achterzijde staat super amplifier
Volgens de overlevering is de amp aangepast door Peter van Weelden.
Nu zijn 2 van de 4 inputs gesloten.
De 2 overgebleven inputs vermelden high en low.
Meteen daarnaast zit een gain en een master volume.
Op de achterkant zit ook een switch, full power, half power.
Binnen in zitten 4 Svetlana EL 34 buizen en 2 enorme trafo's
Op het schema staat de datum '73
Ken jij deze versterker, en de aanpassing die is gemaakt?
Lijkt het op jouw omschreven aanpassing maar dan zonder de pusch-pull optisch?
Ik hoor graag van je en deze week ga ik het oude beest eens uitproberen in mijn oefenhok.
Hoi Peter
hey proto, ik weet niet wat je ervoor hebt betaald en ik weet niet wat peter van weelden eraan heeft veranderd, maar peter van weelden is een bekende Nederlandse amp klusser. Ik heb 1 keer over een van weelden marshall gespeeld en die had bakken met tone, die man weet wat ie doet. Waarschijnlijk heeft jouw london city best veel distortion en gewoon een goede sound. Niks meer aan doen en genieten ervan. Hoeveel heeft ie jou gekost?
Dit is niet een zelfde aanpassing als ik hier had beschreven. Peter heeft waarschijnlijk 1 ingang opgeofferd om daarmee het overgebleven kanaal een extra versterkertrap te geven zodat de preamp kan oversturen en er een fijne overdrive ontstaat. Denk aan de JCM800 mastervolume preamp. De half/full power schakelaar zal zijn om te kunnen schakelen tussen penthode (full) en triode (half) geschakelde eindbuizen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door proto
Peter bouwt goedklinkende versterkers en mods dus ik zou zeggen: niets meer aan doen!
Wat een oud topic trouwens......
Ik weet dat dit een heel oud topic is. Ik heb wel heel heel veel belangstelling in de aangeboden informatie door de topic starter, ik heb hem gemaild en een pm gestuurd maar geen reactie. Dan vraag ik me af of iemand anders die info, dus het schema en tips enzo nog heeft en die dat naar mij op wil sturen. Hier zou je me erg blij mee kunnen maken :dance:
De originele tekeningen ben ik kwijt, maar die zijn bijna net zo mooi als deze:
Wijzigen ingangen (natuurlijk voor zowel normal als igh trebble input)
http://i181.photobucket.com/albums/x...7102008329.jpg
Mengweertanden (en alweer zo prachtig getekend)
http://i181.photobucket.com/albums/x...7102008330.jpg
500pF condensator over de 82K weerstand van de PI
http://i181.photobucket.com/albums/x...7102008331.jpg
PPI-MV schema
http://i181.photobucket.com/albums/x...7102008333.jpg
PPI-MV tekening zoals ie gesoldeerd moet worden
http://i181.photobucket.com/albums/x...7102008332.jpg
Uitleg bij de tekeningen:
LET OP: Een London city versterker heeft GEEN zogenaamde ‘bleeder resistors’ over de hoogspanningscondensatoren!! Dit betekend dat er lange tijd een hoge spanning op de elco’s kan blijven staan die erg gevaarlijk is, ook al heb je geen stekker in het stopcontact. Pas hier mee op deze spanning kan dodelijk zijn!! Uitvoeren van deze Mod’s is op eigen risico!
1. Ingang spanningsdelers
Het aanpassen van de ingang spanningsdelers.
Door de voor gitaar verkeerd gekozen waarden en een verandering in het schema kan de versterker moeilijk oversturen. Een dergelijk ingangscircuit is beter geschikt voor line signalen dan voor gitaar. Verander dit dus naar het meest gangbare circuit (Fender, Marshall) om een hogere signaalspanning op het rooster van de eerste buis te krijgen.
Soldeer dit alles gewoon op de input chassisdelen. Wil je extra luxe, vervang dan de chassis delen door van die mooie plastic types a la Marshall en sluit dit aan via een centraal aardpunt. (De massa van de kathode weerstand van V1)
2. Mengweerstanden.
De mengweerstanden zijn standaard 470K. In oude JTM versterkers en Fender Bassman zijn deze weerstanden 270K. Het verschil is subtiel, maar toch. Marshall gebruikte in de JTM versterkers bypass caps van 500 of 560 pF over de mengweerstand van het lead kanaal (high trebble). Je kunt hiermee naar hartelust experimenteren. Wijzigingen zijn een kwestie van smaak en veranderen nauwelijks iets aan de hoeveelheid oversturing. In de oorspronkelijke aanpassing waren er 4 mogelijkheden om met de bypass caps te schakelen, maar in de praktijk bleek dat eigenlijk 2 standjes echt bruikbaar waren. De stand met en die zonder de bypass cap.
Je kunt dit schakelen middels een schakelaartje of push pull potmeter. Een styroflex condensator vond ik het best klinken op deze plek.
3. Baspotmeter
Ook deze is oorspronkelijk lineair. (goedkoper) Hierdoor valt er weinig bas te regelen. (alleen in het gedeelte van 0-2) Het is verstandig om deze te vervangen door een 500K Log - B type. Zo kun je straks over het hele bereik van de potmeter de bas hoorbaar regelen. Teveel bas in de scheur die je gaat maken klinkt modderig en smerig.
Treble:
Vervang de 220pF treble condensator door een 270pF type. Ook dit is smaak, je krijgt zo wat meer high-mid in je geluid.
Na het verrichten van deze aanpassingen klinkt de versterker straks erg goed met alle tone pots op 12 uur.
4. De fasedraaier.
De 500pF condensator over de 82K anodeweersand zit er om een teveel aan hogere harmonischen wat te temperen. Zonder deze condensator klinkt de versterker erg schel. Ook dit is smaak, je zou hem groter of kleiner kunnen kiezen, maar deze klinkt voor mij precies goed. Belangrijk is het om een siver mica te gebruiken. Keramisch klinkt gewoon niet.op deze plek.
5. Tegenkoppeling:
Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.
6. Master Volume
Gebruik hiervoor een 470K logaritmische stereopotmeter. Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk genoeg heb getekend, het is op zich vrij simpel. Belangrijk is wel dat je de 470K weerstanden op de potmeter soldeert en de afzonderlijke huisjes van de potmeter aan elkaar soldeert met een draadje. (beide tegen brom) Je krijgt dus 5 draadjes vanaf de potmeter.
Verwijder de 470K roostervoorspanning weerstanden van de print en verwijder ook de rooster weerstanden. Vervang de roosterweerstanden door 5K6 weerstanden en soldeer deze niet weer aan de koppelcondensator die onder de print zit. Verbind het geheel zoals aangegeven in de tekening (excuus voor het slechte tekenwerk, ik hoop dat je het begrijpt)
Let vooral op dat je de zelfde uitgang van de fasedraaier (koppelcondensator) weer verbind met de zelfde buisparen. Monteer de potmeter op de achterzijde naast de speaker outputs of zo.
NB. Heb je slechte hoogspannings elco’s dan krijg je een 100 Hz brom met het volume op 0. Vervang dan de 1e elco in de voeding. (47+47uF 550V, verkrijgbaar bij Dr.Tube)
7. Schermrooster weerstanden.
Dit heeft met wel of niet scheuren weinig te maken maar de 100 ohm weerstanden zijn voor de huidige kwaliteit buizen gewoon te laag. Vervang deze door 1000 ohm 3Watt Metaaloxide (rose) weerstanden. Bij de MKV zit er nog een 220ohm weerstand is serie met de 4 100 ohm weerstanden. Verwijder in dat geval de 220 ohm weerstand en vervang deze voor een draadje.
Maak deze weerstanden stevig vast door de pootjes rond de bevestiging op de print te draaien.
8. Hum Balance
Gewoon een 100 ohm draadgewonden pot op de achterkant van het chassis monteren. Midden aan de massa en de andere 2 contacten aan de gloeispanning. Scheelt een hoop brom.
NB. Bij sommige trafo’s heeft de gloeiwikkeling een middenaftakking die met een draad aan de massa zit. Deze moet je dan natuurlijk verwijderen. (volgens mij de trafo’s in de MKV)
9. Afstellen.
LET OP ERG GEVAARLIJK; KAN ALLEEN BIJ AANGESLOTEN EN WERKENDE VERSTERKER: EIGEN RISICO !!
Je bent nu bijna klaar, nog even de eindbuizen afstellen.
Dit is erg eenvoudig. B+ is in bedrijf 450Volt. Stel de ruststroom in op 35 mA per buis. (63 % van anode dissipatie) Dit is 70 mA per kant (2 buizen per kant). Meet de gelijkstroom weerstand van de helft van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo en vermenigvuldig dat met de in te stellen ruststroom. Is de weerstand van een kant van de trafo bijvoorbeeld 26 ohm dan doe je dus 0,070 x 26 = 1,82 (doe dit voor beide kanten)
Sluit een speaker aan, schakel de versterker in, zet de master op 10 en meet de spanning op de punten waarover je net de weerstanden hebt gemeten. Regel de baisspanning zo dat er over de halve winding 1,82 Volt staat. Controleer dit voor beide kanten , er zit wel eens wat verschil tussen.
(bij een andere weerstand krijg je natuurlijk een andere spanning over de halve winding, dit is slechts een voorbeeld)
Laat de versterker aanstaan en controleer dit een 15 min later nog eens. Regel indien nodig nog wat bij. Klaar.
Tenslotte: de 2 Ampere hoogspanningszekering is veel te fors, 800mA is ruim voldoende. In geval van een defect heb je dan ook nog wat aan je zekering. Met een 2 Amp exemplaar staat je versterker al lang en breed in de fik voordat de zekering is doorbrand.
Groeten,
Richard.
Natuurlijk is het ook leuk te weten hoe zoiets dan klinkt. Na eerder wat erg slechte opnames hier dan twee youtube filmpjes opgenomen met mijn Nokia telefoon:
Filmpje 1 Rhythm
Gain op 6, bas, mid, treb en pres op 5, MV op 'een beetje'
Gitaar: Gibson met TV Jones Filtertron
Speaker: G12-65 x 4
Geluid 1
Filmpje 2 Lead
Gain op 10, bas, mid, treb en pres op 5, MV op 'een beetje'
Gitaar: Gibson met Seymour Duncan JB4 Humbucker
Speaker: G12-65 x 4
Geluid 2
Natuurlijk kan ie ook nog gewoon 'clean'. Volume terug en MV hoger.....
Dat klinkt heel erg goed! Wat ben je al met al aan materiaalkosten kwijt geweest als ik zo brutaal mag zijn?
Zou jij ook een versterker voor me willen modden guitarnijboer? In mijn sociale leefomgeving zijn er eigenlijk alleen personen met LTS zwakstroom en ik zelf ben a-technisch.
Het idee is dat je hem zelf kunt modden. Ik kreeg nog steeds mailtjes over dit topic. Vandaar dat ik nu de uileg en tekeningetjes heb gepost. (iets waarvan ik toen niet wist hoe het moest)
Qua kosten vallen de mods erg mee. Een paar potmeters een condensator en een klein handje weerstanden. Ongeveer een tientje, misschien twee hooguit.
Zelf zou ik als ik toch bezig was ook een re-cap doen en wat elko's vervangen maar dat is voor het modden niet nodig.
Voor de weerstanden waar signaal door gaat (68K, 270K,) heb ik trouwens van die oude koolcompound weerstanden gebruikt. Deze zijn nog goed te krijgen.
HEEL HEEL HEEL ERG BEDANKT!
Dit had ik nodig, die filmpjes klinken erg mooi. Ben heel erg blij met de info!
Ik heb nu geen tijd om het uitgebreid te bekijken maar dat ga ik zeker erg snel doen!
Bedankt:satisfie:
Nog een aanvullend vraagje, is het clean geluid beter of slechter geworden?
Met die postpi mod is het als het goed is hetzelfde?
Clean is de versterker m.i. verbeterd. (vanwege veranderde inputs etc.) Vergelijk het met clean van een JTM100. Het circuit is ook nagenoeg gelijk. Je hebt ook gelijk dat wanneer de PPI-MV op 10 staat hij als het ware functioneert alsof hij er niet is. Het ding is dus op 10 true bypass.
Met oversturing is de bypass cap erg lekker, maar voor clean vind ik zonder weer fijner => meer bassmannig. Dus schakelbaar is erg praktisch. (het gaat hier trouwens om de 560pF bypass cap)