NFB de naam zegt het al is een signaal met dezelfde frequentie dat in tegenfase is met het signaal waar het aangeboden wordt. paar mV lijkt mij wat laag. Het zou een mooie sinus moeten zijn. Zit daar alles wel goed? en wat meet je op de speaker out?
Printable View
NFB de naam zegt het al is een signaal met dezelfde frequentie dat in tegenfase is met het signaal waar het aangeboden wordt. paar mV lijkt mij wat laag. Het zou een mooie sinus moeten zijn. Zit daar alles wel goed? en wat meet je op de speaker out?
Speaker out is een raar piekerig signaal van 5V
NFB signaal is nu een mooie sinus van 1 V en is in tegenfase met het signaal dat vanaf de Treble komt.
Waarom ie nu wel sinus is snap ik niet helemaal
eerst bij laag volume gewoon meten heh?
Ja, doe ik, ik draai de volume knop van 0 langzaam oomhoog.
eerst is het een mooi signaal tot de knop bij 8 komt, dan worden het allemaal omgekeerde h - tjes (fototoestel is ff leeg nu).
Rooie platen ook als ik dat lang aanhoudt.
Heb nu ook een weerstand van 100k over de koppelcondensatoren van de PI gedaan en dan lijkt het signaal mooier te worden, zelfs met een gitaar in de input. Ik ga nog wat omhoog, 220k ofzo.
EDIT: als ik er een powersoaker tussendoe, zie ik dat dat ook effect heeft op het signaal van de output. Dat komt bij lange na niet zo hoog en vervormd anders...slechte soaker?
Die 5V output moet denk ik ook met een korrel zout want toen zat de soaker er tussen.
Mijn nuttige bijdrage aan dit geheel: veel te interresant topic dit (Y)
Nou ik word er ff helemaal gek van. Ik weet nu niet meer wat ik wel en niet meet, ik ga heel ff wat anders doen :)
Je bent gestopt met redeneren en valt weer terug op gokken. Koppie erbij houden....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Even een samenvatting.
Ik heb nu een weerstand van 110k over de koppelcaps van de PI gezet en de output is nu getemperd tot 68V. Bij een negatieve roosterspanning van -38V mag dat eigenlijk geen probleem zijn (-34 tot +34). Wel zie ik dat de toppen van dit signaal al afgeplat worden. De PI vervormt?
(Het lijkt me dat ik nu eigenlijk gewoon het hele volume demp.
Je kunt volgens Aiken ook weerstanden tussen de caps en de biassplitters zetten...Dat lijkt verdacht veel op volumeregeling?)
Het NFB signaal is in ieder geval inderdaad Negatief, want het is uit fase met het signaal wat de PI ingaat.
Tot zover de beredeneringen.
Ja vind je? :(Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door V!N
franc kan wa huul'n
mijn creativiteit wat betreft deze vooralsnog eindeloze buizenput is nu even op, maar ik zal voor je blijven duimen franc!
Nou ja, wat ik verder nog zie is dat het signaal op de roosters bij vol volume niet meer afgetopt wordt op 40V en dan naar onderen uitslaat zoals eerder vandaag maar nu 48V top top is. Het signaal blijft dan ook netjes gelijkmatig uitslaan en wordt dus gelijkmatig wat afgerond boven en onder.
Eigenlijk lijkt het signaal nu dan goed toch?
misschien moet je wel een gebalanceerde fase draaier buis kopen :D :rockon:
En wat schiet ik daar mee op?
Een ECC82 geeft maximaal 60V nu uit de PI.
Ha jongens, ben er weer.
Zo te zien ben je er bijna Franc, meet je nu met een ECC81 als PI?
Choc
Ja ik heb het idee dat ik er heel dicht bij ben....en toch klinkt het nog niet lekker....
Nu een ECC81, die geeft toch weer 120V af bij vol vermogen.
Frank, ik heb nu een datasheet van een EL34 voor me, jij ook? ff meewerken.................
Ik probeer nu ff de boel eens te beredeneren volgens theorie van de buis gegevens...................
Ja ik lees mee. Heel ff nog hoor want ik ga zo stoppen, mn hoofd zit vol :D
Ten eerste jouw Anodespanning hoe groot is deze?
Je ziet 2 grafieken(ik kijk naar een JJ)
De maximale dissipatie lijn wordt aangegeven met de 25Watt lijn, kom je er boven, redplating...
Alles gaat maal 4, 4 buizen=100watt, ga je nooit halen, meestal op een veilige 70 %
Dit ten eerste
Dan hebben we UG1's neg spanning nodig, alleen weet ik niet of deze van alle 4 buizen zijn of van 1 die je gemeten hebt
Als je loodlijnen gaat teken concludeer ik er uit wanneer je Anodespanning laag is met een gestelde neg ug1, je stroom flink zal stijgen bij het instellen van een redelijke bias.
Ik hoop dat ik het goed zeg.
Trek je de grafiek door naar de andere kant, dan kom je op de feitelijke waarde van de neg ug1, middelste ideaal, links recht de uitersten.
Blijf jij binnen deze marges volgens de metingen?
Mijn anodespanning is 440VCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chocorookie
Ug1 is bij alle buizen gelijk en zo'n -40V
Bij volle dissipatie (25 watt) zou dit inhouden dat je 80mA door je grid zal gaan, als ik 'm doortrek, reflecterend tegen de 25 watt max dissipatielijn
Trek je de lijn nog verder door naar je grafiek dan kom ik op een neg ug1 van pak 'm beet -28V................, per buis
eh...ik snap die grafiek waarschijnlijk niet, maar wat doen die dwarse lijnen met 0 -5 etc daar dan
eh, die heb ik er niet staan, ik prob eer ook te redeneren. moment ff m'n koffiemolen laten malen.........
We kijken toch hiernaar?
http://www.jj-electronic.sk/pdf/E34L.pdf
ik dacht al... ehheCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
IK HEB DEES http://www.drtube.nl/datasheets/el34jj2003.pdf
Ik Switch Wel Ff
das dezelfde.
Dan heb je die 25W lijn en die Ug1 lijnen
Aha, 1, 2, en 3 dat zijn de boundries v/d buis en ideaal in het midden
als je weer verder doortrekt kom je weer bij je Ug1 uit.
Je hebt -40 per buis, begin links
Wacht ff Frank een Ua van 440V, is dat niet veel?. Je hebt dan weinig speling, een lage stroom, welke nu d'r uit schiet op stand +-je 8 dus je buis gaat in overstuur en je platen gloeien goed rood op............
eh, toch?
Wat ik er in zie is dat bij 440V op de plaat en -40 op G1 ik op een lijn zit, bijna plat tegen de as en mijn Ia minder dan 20mA is.... dat kan nooit.
Zo hoog is 440 toch niet?
440 met -40 op het rooster geeft me zo'n 40mA russtroom
Resumerend, volgens mij, jouw stroom wordt zo hoog dat jouw neg bias( misschien ga ik nu ff wat stoms zeggen) zich als pos gaat gedragen omdat hij zich probeerd te compenseren om de electronenstroom op gang te houden, soort zuigeffect.............................