Wat is er zo bijzonder goed aan zijn flightcases dan? Of die van K&K?
Printable View
Wat is er zo bijzonder goed aan zijn flightcases dan? Of die van K&K?
Wat een domme vraag, ze klinken natuurlijk een stuk beter dan SKB cases...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rectifier
Pffff!!!!
Nou inderdaad!.....vooral als het een vintage KK bouwjaar 1959 is! :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ieme
Gegrijp het wel. Kritz Kraft heeft de naam (in ieder geval in de USA) om de beste flightcases te produceren die er te krijgen zijn. Ook tweedehands zijn ze stukken duurder dan cases van andere merken.
Vinni
Ja idd, hoe had ik zo stom kunnen zijn :D
De flightcases die professionele PA bedrijven maken is niks mis mee.
Okee die maken geen shokmount. We hebben ook zo'n slecht wegenstelsel in NL :p
Vandaar ook mijn toevoeging: maakt verder ook niet zoveel uit;-)
hallo iemeCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ieme
heb ik niet die korg van jou gekocht ??
dtr1000??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroenb
zou kunnen....
Wie o wie heeft het geilste setje...
Gaat het daar echt om, volgens mij gaat het om het geilste geluid. Zal verder mij een reet roeste hoe het er uit ziet, als het maar vet klinkt....
Gegroet.
Gelukkig maar. dan heb ik nog een kans!!!
kheb niet het meest luxe setje maar o zo mooi geluid! :-)
Welke flightcase je waarbij nodig hebt hangt af waarvoor je het nodig hebt.
plastic is het makkelijkste te vervoeren, maar laat je eens wat vallen, nou ja, geen garantie dat je spullen nog onbeschadigd zijn. En je case is waarschijnlijk kapot.
Als je iets zwaarst of iets zwaars scherps op je plastic case laat vallen, kans bestaat dat het er dwars doorheen valt op je apparatuur. Bij een houten case is dat al minder, maar bij een niet-shockmount is je apparatuur nog altijd niet helemaal beschermt als de case eens een halve meter valt of zo.
Over de robuustheid van de KK's ; juist omdat het deksel in de voorkant zit en niet ertegen heb je een sterkere kist. Dus als de case op de hoek van het deksel valt is er nog niets aan de hand, ipv dat je een deksel hebt wat uit zijn slutingen is gerukt.
Bij de shockmounts van PL kun je de case met apparatuur van de eerste verdieping afgooien en alles is nog zoals het zou moeten zijn, inclusief case. Dat zou ik met de KK's, zeker de lichte serie zoals die van Dickie niet willen proberen.
Deze shockmount van PL zijn echter wel stinkend duur.
Ze zien er zo uit:
http://members.home.nl/leon.pennings...n-compleet.jpg
Kwa gewicht vallen ze heel hard mee.
Zelf vind ik de mate van bescherming in relatie staat tot de prijs van de apparatuur.
Als je er voor 1500+ euro in hebt zitten is het niet zo slim om om het gebied van bescherming te bezuinigen (door bv een plastic case).
Aan de andere kant, als je een klein rek hebt, zeg 4-8 units kun je het makkelijk zelf tillen en is de kans dat het ding een keer uit je handen knalt wat kleiner, en is het overbodig om shockmounts te gebruiken.
Op basis van het wegennet zou ik niet kijken naar wel/geen shockmounts, maar meer in de vorm van hoe waardevol is het spul voor je, en ben je een lompe boer of zijn je bandleden lompe boeren, zodat er een grote kans is dat de kist een keer uit de handen glipt.
grtz,
LP..
Of deze van de bassist van mijn oude band:
http://members.home.nl/leon.pennings/Bassrack.jpg
+1
Mijn case (ex El Bastardo) is al twee keer omgevallen (door het té lompe gedrag van de PA mensen). Eén keer is hij zelfs van de laadklep van de vrachtwagen gevallen. Bij die laatste val waren de sluitingen iets wat ontzet en de voeding van de Intellifex hing een beetje scheef (zat toentertijd nog met dubbelzijdig tape vast). Beetje klooien met een waterpomptang en alles was weer voor elkaar. Voor de rest dus helemaal niets aan het handje!
Als je zelf met je spul sleept, is een shockmount niet nodig. Echter, als je het laat doen is het een absolute must. Ze gaan bijv. echt niet voorzichtig over een grindpad heen met je case. Snel, snel en het zal ze een zorg zijn wat je er allemaal in hebt zitten.
Dat snap ik en dat was ook een grapje. ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Bastardo
Ik laat overigens liever niet m'n apparatuur van de 1e verdieping vallen in een PL kist of whatever. Dat overleeft je electronica niet. D'r gaat altijd wel iets stuk met zo'n smak.
Vergelijk het met een menselijk lichaam in een stalen kluis van 4x3 en laat die vallen van 50 meter hoog. De kluis blijft heel maar je lichaam overleeft die klap niet want die klap is er niets minder om.
De mate van bescherming in relatie tot je apparatuurwaarde.....
Je kan je eigen rack en spullen natuurlijk ook zelf sjouwen. Dan nog is er altijd kans dat het omvalt.
Ik bedoel afgeven op PA mensen is prima maar het is ook vaak genoeg gebeurd dat het onszelf ook overkomt.
dat is nou precies waarom de echte shockmount 'shockmount' heten.Citaat:
Het zijn 2 cases die niet aan elkaar vast zitten. De binnenste zit met een 'bumperlaag' van schuim in de 2e. De schuim absorbeert de kracht, de binnenkist krijgt dus lang niet dezelfde klap als de buitenkist. Dat met de 1e verdieping afvallen is NIET overdreven.
Bij een niet-shockmount constructie klopt jouw vergelijk met de kluis en het menselijk lichaam.
Mijn rackje zoals ie vroeger was
http://www.geocities.com/punetaro/rack5.jpg
Mijn rackje zoals ie nu is.
http://www.geocities.com/punetaro/newrack2.jpg
mooie kruisjes!
ik heb ze net nog gezien........
dat lijkt me sterk met een laag schuim ertussen van een aantal centimeters...Citaat:
met 5e klas natuurkunde kun je zo zien dat dat weinig uitmaakt.
ben ff die formules vergeten, is inmidels al wat jaartjes geleden.
't komt erop neer dat het dempen van een val nogal wat anders is dan het 'bufferen' van schokjes (zoals op een grindpad oid).
Even alle reacties afvlakken...
de term is shockproof of shockmount. dit betekent dat schokken worden geabsorbeerd.
zodra je een atoombom erop gooit of m van 2 meter hoogte laat stuiten zal er heus wel wat kapot kunnen gaan. maar er zal minder schade zijn dan met een plastic case.
alles kan kapot. en alles gaat kapot. maar het gaat erom de schade te beperken...
Ik neem niet aan dat jij als vrijwilliger je rack van 1 hoog laat gooien....Citaat:
Kijk, het is ook vaak zo dat hoe steviger het eruit ziet, des te meer klappen kan het verdragen denkt men dan (althans de mensen die het moeten sjouwen).
Als je een gitaar in een gig-bag vervoerd ben je er altijd zuiniger op dan als deze in een koffer zit.
Statement of niet?
Helemaal eens met Rectifier! Overigens is mijn persoonlijke overtuiging dat je je spullen veel beter heel kunt houden als je ze in kleine, niet te zware, goed hanteerbare kistjes kunt stoppen. Veel ongelukken gebeuren vaak omdat mensen letterlijk te veel hooi op hun vork nemen en dan gaat het mis bij het afstapje... Ik heb wat klussen gedaan als tourmanager (lees: veredelde sjouwer) en tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik weet waar ik het over heb...
Met meerdere kistjes moet je wel vaker lopen, en je zult meer kabels moeten aansluiten maar maakt het nou echt zo veel verschil of je 5 of 7 minuten aan het opbouwen bent? Voor vervoer op wieltjes kan je bij de bouwmarkt om de hoek zo'n handkarretje kopen met inklapbaar handvat. Dat is stabieler dan een steekwagentje (want een steekwagentje MOET je met 2 handen vasthouden) of wieltjes onder je 19" rack, het is veelzijdiger want je kunt er ook nog andere spullen mee vervoeren en het is goedkoper! Ben je echt benauwd dat het eraf valt, trek dan even een spanband om het geheel (dus inclusief de bodemplaat van het karretje).
Eerste redelijk duidelijke foto van m'n nieuwe indeling (met de Trace ipv de Hartke) Je hoeft niet naar rechts te scrollen... Rack staat toch links :p
http://www.mcgyvers.nl/mcg2005/modul...2/DSCN2789.jpg
Zonder meer waar, maar als er midden in de nacht even doorgepakt moet worden wordt alles stevig aangepakt. Of je moet er op zetten dat er TNT in zit, en zelfs dan nog.....Citaat:
Van 1 hoog gooien is wellicht wat overdreven, maar Chiels verhaal zegt genoeg. SKB is alleen geschikt als je zeker weet dat je alles zelf draagt en dan nog, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Neej want dan denken ze juist dat het een pakketje is voor TNT :pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door srv-man
en dan gaan ze daar weer mee gooien.
Daar heb jij weer gelijk in.....;)
Nuclear missiles of H5N1 dan ....
ik heb eens even zitten rekenen:
snelheid (in meters/seconde)=wortel uit 2x zwaartekrachtversnelling (9,81) x de hoogte (3 meter?)
dat betekent dat je kissie een snelheid van een kleine 30 km per uur heeft als ie naar beneden valt van de eerste verdieping.
Hoe dik is dat schuim tussen de twee rackdelen, 3 cm?
Mijn voorstel:
in plaats van je xtc naar beneden te gooien (zonde!!!) spring je zelf naar beneden en zak je niet meer dan 3 cm door je knieën bij het neerkomen.
Ben benieuwd naar de schade! :rockon:
voor het gemak gaan we maar even uit van de hypothese (?) dat natuurwetten ook gelden voor shockmountracks :sssh:
het is volgens mij meer voor uit de handen glippen en een halve meter op de tegels kletteren, dan heb je meestal nog beperkte/geen schade
1e verdieping is cht het meeste wel aan barrels, met of zonder 3 cm schuim.
Erg leuk zo'n berekening Jimi, maar ik ga maar gewoon af op de harde feiten. Mijn rack doet het nog steeds en heeft een val van ruim 1m overleefd. Met al mijn vorige cases had ik dan nu echt een probleem gehad.
Kom overigens net terug van een gig. En toen ik wegreed zag ik ´m daar staan hoor. Mijn mooie case buiten in de druilende natte sneeuw, te wachten totdat ie ingeladen werd . . . En die PA boeren van ons zijn niet zo vlot. Gelukkig is ie zo waterdicht als een Durex rubber :satisfie:. Volgend weekend is het gewoon weer deksels eraf en gaan! Daar kan ik 100% van op aan. Ieder zijn ding. Ik ben iig heel erg happy met m'n PL case :cooler: .
waarom laat iedereen die cases vallen? ik heb nog nooit wat laten vallen! en wat door onze crew vervoerd word staat op wielen...
Een paar weken geleden is mijn rack van een 1,5 meter hoge buhne afgegleden, met dank aan de PA boeren. Alles deed het nog, maar de frontplaat van mijn Brunetti eindtrap was volledig getordeerd. Hij kwam gelukkig nog enigszins goed terecht, maar dat zijn van die momenten...
Non-shockmount blijft gewoon een compromis, ook al ben je voorzichtig, het ongeluk zit in een klein hoekje en je bent er zelf meestal niet debet aan.
Eén ding weet ik zeker, als mijn backline continue met de PA boer in de bus mee zou gaan, had ik zeker weten een PL shockmount. En dan liefst nog met suspended mounts a la de Boogie SUS racks.
Morris
1. of je met je vorige cases een probleem had gehad weet je niet zeker.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chiel
2. 1 meter of 3 meter maakt nog wel wat uit in snelheid, reken maar na.
3. ik zeg niet dat het niet IETS helpt (nl. als schokdemping), maar als iemand gaat beweren dat je rack ZEKER WETEN een val van één verdieping overleeft dan ben ik zo vrij om daar even mijn (en Newtons haha) licht over te laten schijnen.
Het lijkt mij toch heel logisch dat een laagje schuim van 3 cm nauwelijks iets KAN helpen bij een vrije val. Als het nou 50 cm dik schuim was.... ala. Een auto zonder schokdempers kost je je rug, dus ik ben blij dat ze goed werken bij normaal gebruik. Maar als je een auto met schokdempers van 3 meter hoogte laat vallen.... ook dan ben ik benieuwd naar de schade!
Ik snap een aantal dingen niet.
Hoe hoger het rack des te hoger het zwaartepunt komt te liggen.
Als er een rack omver gaat zijn dat doorgaans de grote/hogere racken.
Een shokmount vol apparatuur is doorgaans loodzwaar. Als hij gaat dan hou je hem echt niet meer tegen.
Als je een aantal kleinere racks maakt dan loop je een stuk minder risico.
Ik bedoel, we zijn allemaal zo zuinig op onze dure racks dat shokmount een must is om schade te voorkomen. Dan zou ik zeggen, geef wat meer uit en maak 2 kleine schokmounts op wielen.
Bijkomend voordeel is dat als er 1 omkiepert, je altijd de andere nog hebt (onbeschadigd met apparatuur).
Als ik de luxe positie had van een bandbus/roadies, dan had ik waarschijnlijk ook de luxe dat ik 2 shokmounts zou hebben.
En hey, hoeveel werk is het nou om je eigen 2 racks de bandbus in te drukken samen met de bassist?
Hoeveel apparatuur heb je dat je na de tijd te lam bent om je eigen rack te drukken?
Ik snap ook wel dat je niet voor niets roadies hebt, maar als dat dan toch zo'n onwijs groot probleem is dan doe je dat toch effe zelf?
Ik ben niet anti-shokmount, zeer zeker niet. Ik snap alleen niet dat als jullie klagen over PA boeren, dat jullie het dan niet zelf doen.
Of in ieder geval het risico verkleinen dat die PA boeren iets kunnen verknooien.
O mij hoor je helemaal niet klagen over de PA jongens hoor. Ik zou waarschijnlijk exact hetzelfde doen. Je kan van die jongens niet verwachten dat ze alles met de meest grote zorg in en uitladen.
In mijn rack heb ik het zware spul onderin gemonteerd (powerconditioner, eindtrap en speaker). Als je hem een duw geeft kantelt hij ook echt niet.
Doorgaans hebben de PA jongens een eigen manier om de vrachtwagen in/uit te laden en in dat plaatje komt mijn case als één van de laatste. En ik heb echt geen zin om zo lang te wachten om mijn case naar binnen te duwen. Zelfde geldt voor het opbouwen. Ik ben echt niet een uur of wat eerder aanwezig omdat ik zo nodig mijn case voorzichtig uit de wagen wil halen.
Voor de jongens die veel spelen in verschillende formaties en daarbij een rack gebruiken is het een ander verhaal. Die vervoeren het doorgaans zelf en dan voldoet in feite iedere case. Ik heb het zelf ook altijd zo gedaan en dat ging prima. Maar op dit moment werkt dat gewoon niet meer voor mij.
Kortom, ieder zijn ding en voor mij is dat dus een shockmount. Ik weet wat er mee kan gebeuren en dat maakt geen drol uit want hij kan er tegen.
JA, het is voor het dempen van een val, en JA ik heb het getest.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
De truuk zit hem in de compressibiliteit van het schuim. Tijdens die compressie wordt energie geadsorbeerd, die energie die met de enorme vertraging bij het neerkomen vrijkomt. Soort kreukelzone, zelfde truuk gebruiken ze tegenwoordig ook in autobumpers. Met het goeie schuim kun je zo'n beetje alles opvangen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
Ik kon me ook al niet voorstellen dat jij dit soort berekeningen op je 5e klas hebt gehad. Ik moest er Scheikundige Technologie op de TU Eindhoven voor studeren
Oh ja, en de snelheid alleen is irrelevant, het gaat om de vrijgekomen energie per vierkante centimeter. Dus een combinatie van snelheidsvermindering, massa en contactoppervlak.
de schuimlaag vergroot de zgn "remweg" (idd zoals de kreukelzone van een auto, maar ook bij een brommerhelm, airbag, etc) bij impact. wanneer de kracht verdeeld over een langere afstand is de kracht gemiddeld kleiner. (en leef je nog na een botsing, of leven je buizen nog na een lompe actie)
Citaat:
het is toch absorbatie van de energie, adsorbatie is volgens mij aanhechten.
pff, al meer dan 6 jaar niks meer met chemie gedaan. Als jij het zegt zal het wel zo zijn.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AART
Is het niet zo dat de schuimlaag ook helpt bij het verspreiden van de energie van de impact? Dat er daardoor minder kracht komt op de binnencase?
Overigens wel grappig om te zien dat zoveel mensen (waaronder ik) hier wat over kwijt willen. Voor mij zijn handzaamheid en gewicht het belangrijkste, na de klank en de bruikbaarheid natuurlijk. Kennelijk maken anderen zich veel zorgen over de bedrijfszekerheid.
Gewetensvraagje: gaat iedereen met een shockmount flightcase hier op stap met reservebuizen en zekeringen?