met langere tennon heb je o.a. meer sustain, het klinkt ook imo uitgebalanceerder, en brult gewoon lekkerder. vind ik. ik voel t persoonlijk wel.
Printable View
met langere tennon heb je o.a. meer sustain, het klinkt ook imo uitgebalanceerder, en brult gewoon lekkerder. vind ik. ik voel t persoonlijk wel.
ik kan het beredeneren dat het zo zou moeten zijn alleen heb ik les pauls met en zonder lange tenon en het lukt mij niet om de verschillen die tussen deze gitaren zitten te wijten aan de tenon :-( (ik merk verschil als ik de pickups verwissel maar als ik de zelfde pups in de verschillende lp's zet dan wordt het moeilijker )
Grappig genoeg hebben veel van de " bekende" les Pauls een korte tenon
(bijvoorbeeld John Sykes, Zak Wylde, een aantal van Slash' Les Pauls)
dus blijkbaar spelen er toch ook nog andere factoren een rol in deze
@ Fred:
ja, maar zakk...das nie eerlijk. die dude gooit emg's in zijn gitaren. met emg's klinken alle gitaren hetzelfde (vind ik).
slash overigens, heeft alleen maar OUDE les pauls hoor. met long tennon. zn '59 replica heeft long tennon. zn signatures hebben long tennon. en zn andere gibsons ook.
maar bv Page, mijn grote held, heeft wel een gitaar met long tennon.
ik denk zelf niet dat een luisteraar het horen kan, maar dat de speler het zelf vooral voelt, tis een gevoelskwestie denk ik.
nee hoor slash heeft ook "nieuwe" les pauls :D
de les paul waar hij mee op Live * speelde was een norlin les paul (3 delige top en brede binding in de cutaway)
(ook in de norlin periode werden goede les pauls gebouwd)
ik vind het gewoon moeilijk te vergelijken, ik heb 2 heritage les pauls gehad (short tenon) zelfde pickups (SD 59) en die klinken beide anders
in de zelfde set up waarbij 1 van de 2 nagenoeg hetzelfde klinkt als mijn les paul met lange tenon
maar ik geloof best dat die van jouw heel erg goed klinkt hoor :)
Jimi Page heeft ook een norlin les paul met trilogy brug en die heeft ook een short tenon (maar nu. 1 en 2 zijn natuurlijk wel met long tenon)
Hallo allemaal, :lol:
Tjonge wat een discussie, weet het zelf niet, maar als ik het zo bekijk vanuit mijn technische opleiding gezien dan, heb je met een long tennon meer contactoppervlak tussen hals en body, wat idd meer sustain zou kunnen geven.Bij een kortere tennon juist andersom uiteraard.
Nu wil ik eigenlijk het liefst het "brullende " Gary moore geluid eruit kunnen halen, en zoals we allen weten ,heeft hij verschillende oude Gibbies, dus ik denk dat ik toch voor de long tennon ga.
Kan het nu nog wijzigen..... . :razz:
Bedankt en groetjes Charlotte . :wink:
ghehe, mijn LP custom is uit de Norlinperiode, en als ik er even andere pups inzet (doe ik niet) klinkt ie echt subliem. met deze pafs ben ik al heel blij.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
trilogy brug? wat is dat voor iets...
een trilogy brug is een hele lelijke brug waarmee je snel verschillende stemmingen kan maken
omdat jimmy page regelmatig in open stemmingen speelt is het voor hem wel handig dat hij de stemming snel kan wisselen, ik pak gewoon een andere gitaar (zou hij ook moeten doen :-D)
ok....zoiets als dat autotuning systeem? peter frampton had t gebruikt op bospop weet ik...ziet eruit als een soort MEGA-tremsysteem, maar dan zonder...de tremfunctie :D en dan zit er naast de puptoggle een soort kasje met een hoop knoppies dat je je " stemming" kunt kiezen oid.Citaat:
zoiets dus?
purcies :-D
Hallo Luitjes, :razz:
Ik heb de knoop maar doorgehakt en toch een long tennon in mijn LP to be gemaakt, heb de laatste foto's weer op mijn site staan. :wink:
Ook heb ik inmiddels mijn " gitaardok " bekleed met skai .
Ziet er gaaf uit nu,al zeg ik het zelf.
Hoop komende week te starten met de neck..... .
groetjes Charlotte . :wink:
holy smoke!!
je hebt de superlange tennon gekozen!!!! :o
normaal loopt t door tot halverwege die pup. maar nu helemaal tot achteraan!!!!!!!
damn. geen idee hoe dat uit gaat pakken, tone-wise.
ach hij zal er zeker niet slechter van gaan klinken :wink: , Mcnaught laat de tennon doorlopen tot aan de brug en die gitaren klinken meer dan goed
mooi gedaan Charlotte!
tja, ik, ben zo'n zielepoot dat ie nog nooit een mcnaught gehoord heeft...dus daar kan ik niet over oordelen. ik wist t wel, dat ze die nek zover laten doorlopen.Citaat:
maar hoe doen ze dat dan met de mapletop erop? gaan ze dan eerst t frzen uit de onderkant van t body, nek erin, en dan de top erop ofzo?
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone. Maargoed, m'n eigen set necks hebben meestal tenons die tot de bridge pickup lopen, zo ongeveer, en deels ingelegd zijn in de top. In hoeverre het helpt weet ik niet, maar ze klinken wel goed, verder.
mcnaught freest inderdaad eerst de tenon ruimte uit voor dat de top er op komt
prs heeft bij de eerste modellen dit gedaan nadat de top er op kwam en dit is ook de reden dat op de santanamodellen (I en II) er 2 abalone strip inlays tussen de pickups zitten. bij die eerste modellen was dit om te verbergen dat er op die plek een los stuk maple werd gelijmd (met andere vlam dan de rest van de top)
tegenwoordig zijn die strips alleen nog maar cosmetisch
ik ben nu ook een gitaar aan het lakken en inleggen waar de tenon ook doorloopt tot de brug pup maar om eerlijk te zijn hebben we dat gedaan omdat we toevallig een aantal nekken hadden liggen met een lange hiel
(waren we aan begonnen voor een ander project maar nooit afgemaakt)
het is een bolt on en het wordt best wel een aparte constructie waarbij we voor deze constructie wel baat hebben bij de lange hiel
(helaas ligt mijn fotosite plat dus nog geen plaatjes, sorry)
Ik ben vooral benieuwd naar de theorie die hier achter zou steken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Als de bouw solide is is het in wezen een stuk hout geworden, zeg maar. Vooral bij mahonie/mahonie verbindingen. Of het nou stukken langer is maakt niet zo gek veel uit, als het maar solide is, vind ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2
Verder, je versterker, goede setup, stabiele hardware, en pickup keuze hebben veel, veel, veel, veel meer invloed op je klank dan de lengte van je tenon.
ben t wel met je eens...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
mijn strat heeft ook een ellenlange sustain, ondanks dat t bolt-on is.
Hallo luitjes, :P
Dank je wel Fred,voor 't compliment, tja....ikheb nog eens in het boek van Melvin Hiscock gekeken naar wat hij over dit onderwerp laat zien, met diverse foto's van oude Gibbie's , waar idd de tennon tot halverwege de neck pup doorloopt, en dacht toen bij mijzelf, laat ik hem maar helemaal doorlopen onder de neck pup, tot aan de rand. :wink:
Ik weet niet exact wat het voor het geluid gaat betekenen, maar als je het theoretisch bekijkt zou het wat meer sustain en klankoverdracht moeten geven,vanwege wat jullie ook al hebben gezegt, dat je meer 1 geheel krijgt.
Ben vanochtend begonnen met het vlakken van de "balk "waar de neck uit gemaakt wordt, hoop einde van de week weer wat foto's op de site te plaatsen, ik houd jullie op de hoogte. .... . :wink:
groetjes Charlotte .
Hallo allemaal, :lol:
De eerste stappen op weg naar een bespeelbare neck zijn gezet, het begin is er. :razz:
Heb de foto's weer op m'n site geplaatst.
leuk ook om te zien hoe het hele proces van de nek in zijn werk gaat. zit meer werk in dan ik dacht.
hey Orpheo,
Idd, het begint al met het ruwe materiaal op maat te maken, eerst op lengte, en dan alle zijden haaks en vlak maken, waarbij een vereiste is dat er minstens de bovenzijde en 1 zijkant haaks op elkaar staan, en vandaar uit ga je dan aftekenen.
Nu is het iets meer werk omdat ik het vlakken doe met een freesmachine, echter met een schaaf, al dan niet elektrisch ben je ook wel even zoet denk ik. :wink:
groetjes Charlotte :P
Hi Charlotte
beetje laat maar misschien voor de volgende, maar stewmac heeft
tegenwoordig ook de korrekte tekening voor een 59 les paul
http://www.stewmac.com/item/0857
deze is gekopieerd van de Iowa burst een bekende 59 les paul deze is in plaats gekomen van de 54-56 reissue tekening die zij eerst hadden
groet
fred
Hey allemaal, :lol:
Fred, wat is het verschil dan, behalve de pups? ik neem aan dat de maten ongeveer gelijk zullen zijn? . :???:
OK, vandaag weer een mijlpaal in de bouw!! :razz:
Ik heb de tennon aan de nek nu ook gereed en kan body en nek in elkaar plaatsen, moet nog wat kleine correcties aanbrengen, maar het moelijkste deel is achter de rug. :wink:
De passing is zo nauwkeurig dat de body al zonder lijm aan de hals blijft hangen,komt allen maar ten goede aan het geluid denk ik. :-?
Ik heb uiteraard de laatste foto's weer op mijn site erbij geplakt.
groetjes Charlotte :wink:
ziet er mooi uit!
t verschil is vooral cosmetisch; andere pups ander soort fingerboard (pallisander ipv ebben) en ander soort binding (single op de bovenkant ipv multi boven onder en headstock)
Eerste bouwproject, en dan meteen een Les Paul (Carved Top), dan lijkt een tele me toch makkelijker :wink:
nee sorry Orpheo het zijn andere verschillen
beide zijn tekeningen van de standard alleen de nieuwe tekening is nagetekend van een originele 59 les paul standard terwijl de vorige van een 70 ties reissue standard was
verschillen zijn de grote van de kop, de hoek van de kop, de lange necktenon (maar die had je al :D) toets material is gelijk beiden palisander (bij de custom is die ebben, die heeft ook de binding aan de achterkant)
de plaatsing van het logo (maar dat zal voor jou ook niet uitmaken)
de top carve en de binding; die is op de reissue hoger in de cutaway dan op het origineel
verder is de cavity voor de electronica iets anders en is ook de gleuf vande togle switch naar de caivity anders (maar dat zal voor jouw gitaar weinig uitmaken)
OK Fred, en Orpheo ,
Bedankt voor de reactie, nu is het verhaal wat duidelijker. :wink:
Idd maakt e.e.a. niet echt uit voor mij, de toets wordt bij mij rio pallisander,en de rest doet er niet veel toe.
Zoals ik al eerder zei, maak ik gewoon "mijn" Les Paul, hij hoeft niet persé op die of die te lijken.
Enneh Anavrin, tja deze tekening kwam tot mij, en ben daar dus mee begonnen, en idd er zijn makkelijker gitaren om te bouwen, maar dit maakt wel dat straks de voldoening als 'ie af is des te groter zal zijn.
groetjes Charlotte .
:razz:
ik zag bij haar tekening de split diamond op het headstock. ik kan me never voorstellen dat een STANDARD de split diamond had. daarom dacht ik dat het de tekening was van een custom. iets van de 54-reissue oid.Citaat:
inderdaad, ik was die kleine dingetjes vergeten, headstockgrootte (mijn 70-ies headstock is echt wel groot :P )
ik was t allemaal even vergeten :oops:
ik zag bij haar tekening de split diamond op het headstock. ik kan me never voorstellen dat een STANDARD de split diamond had. daarom dacht ik dat het de tekening was van een custom. iets van de 54-reissue oid.Citaat:
inderdaad, ik was die kleine dingetjes vergeten, headstockgrootte (mijn 70-ies headstock is echt wel groot :P )
ik was t allemaal even vergeten :oops:
ik had eerlijk gezegd de splitdiamond nog geen eens gezien :oops:
als dat het geval is dan heb jij gelijk en is de tekening van een 70 ties /
50ties custom reissue (stew mac had beide tekeningen)
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...20tekening.jpg
zo, daar zie je m :)
Hey thanks Orpheo,
Zo wordt het wat mooier tussen al die tekst en zo.
Kun je een foto met een link plaatsen of zo? en zo ja hoe gaat dat dan, dan kan ik af en toe ook een foto tussendoor gooien om het leuker te maken.
Wat de split diamond betreft, hier maak ik een andere inleg .
groetjes Charlotte .
ik heb de link opgezocht, waaronder die foto van jou staat , das ergens onder je rechter muisknop. bij mij staat er dan, afbeelding in nieuw scherm openen oid.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
dan doe je [img]LINKJE VAN DE FOTO[/img] en dan moet ie er staan. soms lukt t, soms niet.
wat voor inleg dan? ikzelf vind gewoon zwart altijd t mooist.
Hey Orpheo,
Bedankt voor de tip van het foto's plaatsen, ga het zeker proberen. :wink:
Wat de inlat van de headstock betreft, wil ik iets met bloemen gaan doen, ook op de toets wil ik weer een mooie inleg gaan maken van bloemen, ga proberen het weer een slagje mooier te maken als de yamaha, maar eerst de gitaar maar wat verder bouwen voor het zover is.
groetjes Charlotte . :razz:
ah zonde...imo is dat echt een heel mooie gitaar om zeep helpen..maar goed...wie ben ik? tis mijn gitaar niet :)Citaat:
Hallo Luitjes,
Heb voor de LP een mal gemaakt om de trushrod straks te kunnen frezen, foto's staan op mijn site, op de hulpgereedschappagina.
Hallo ,even een testje,
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...mal%20%205.jpg
als het goed is staat er nu een foto van de trushrod mal.
gr. Charlotte .
Hij staat er!
Compliment voor wat je aan het doen bent!
*trusSrodd :wink: :oops:Citaat:
truss is zoiets als samenbinden, bijeen pakken. toepasselijke naam dus voor die staaf in je hals.