cool, ik had dat al een paar keer gehoord maar wist het niet zeker
Printable View
cool, ik had dat al een paar keer gehoord maar wist het niet zeker
Blanke nitro cellulose lak van Clou, kan je die mengen met ecoline (bruin geel en rood) om een vergeelde look te krijgen op een hals en body?
Zijn die twee te mengen?
nee, maar daar heb ik onder andere transtint dye voor, zelf meng ik dat met waterbased lak van stew mac (omdat ik dat toevallig nog had staan) en zo heb ik ook mijn malmsteen gedaan
de ecoline mengt niet echt met lak terwijl transtint dat wel doet
En clou waterbeits? mengt dat met clou nitrolak? of wat dan wel? wil een gelige tint aan de lak brengen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
je zou het poeder kunnen mengen van clou met de lak, het zal waarschijnlijk wel goed gaan maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd
probleem is wel om de kleur goed te mengen (geel is te geel, misschien "eiken" met geel ?)
Ik heb een Squier (made in Korea) strat uit 1990 die ik graag wil schuren en opnieuw spuiten/lakken. Is er een betaalbare manier om met spuitbussen een goed resultaat te krijgen? Als dat mogelijk is, zouden jullie me merken van spuitbussen en plaatsen waar je die kunt kopen kunnen geven? Het resultaat dat ik graag zou willen: John Mayer strat en John Mayer Strat 2 . In eerste instantie alleen het zilver.
Toen ik de hals vanmiddag van de body haalde kwam ik er tot mijn grote verrassing achter dat de body gelamineerd is. Zie hier . Gaat me dat nog problemen opleveren?
Alvast bedankt voor het advies,
Mark
dikke multiplex power :P weet je zeker dat het een squier body is? bij mijn weten heeft squier nooit multiplex body's gemaakt.
schuren kun je doen met grof papier om mee te beginnen en dan steeds fijner om het hout niet te erg te beschadigen. Als de laklaag erg dik is kun je met een verfafbrander ook erg goed uit de voeten. die valt dan in stukken uiteen.
Met motip (grondlak, kleur en blanke lak) kun je een best mooi resultaat krijgen, kost je ongeveer 10 euro voor de kleur en 7,- voor de grondlak en blanke lak. Polijsten is wel vereist na een dikke maand uitharden.
succes!
squier heeft inderdaad een tijd je multiplex gebruikt (dat was ook de reden dat yamaha ging adverteren met blankgelakte bodies om te laten zien dat die van hun niet gelamineerd waren)
gek genoeg hoeft het helemaal niet slecht te klinken als het een laminaat is
Dankje Koennie en Fred,
Ja, het is echt een Squier. Ik hoorde van iemand anders dat zijn Made in Korea met een Sxxxxxx serial number ook een multiplex body heeft. Ik vond het ook maar vreemd.. Hij klinkt inderdaad heel goed. Ik heb hem gister pas gekocht en uitgeprobeerd met verschrikkelijk doffe snaren, maar er zat nog aardig wat "OOMPF" in :)
Anyway, Motip heb ik vaker over gehoord, is dat te krijgen in auto-accesoire winkels? Over het polijsten, welk wondermiddel gebruik je daar voor? :) Heb ik trouwens ook nog filler of sealer nodig?
Alvast weer erg bedankt,
Mark
ps: Iemand anders nog opmerkingen?
meeste autoaccesoire winkels hebben het (halfords niet, die hebben een eigen merk maar dat vind ik "minder")
polijsten doe je met commandant 4 en bijvoorbeeld speedshine of iets dergelijks als laatste om de gloed van de commandant 4 weg te krijgen en de allerlaatste krasjes uit de lak te krijgen
Bedankt Fred
Ben bijna klaar met schuren, het was lekker weer vandaag, totdat het begon te stortregenen. Ben bij de Big Boss geweest, en ik liep even rond bij de verf. Ze hadden een redelijk assortiment van Dupli-Color, heeft iemand daar ervaring mee?
Bedankt,
Mark
dupli colour is het merk dat halfords in het assortiment heeft, en ik heb het een tijdje gebruikt maar ik heb regelmatig gehad dat de lak ging reageren omdat ik te kort wachte tussen de lagen (en ik wachte toch minimaal 24 uur)
met motip heb ik dat nooit gehad en het was nog goedkoper ook
(je kunt overigens de metalic lakken van Dupli aflakken met de motip)
Alweer bedankt. De body is geschuurd, nu alleen nog sealen en fillen. Welke sealer kan ik het beste gebuiken, ik kan het hier nergens vinden. Waar kan ik die krijgen?
Mark
ps: Ik las ook ergens dat een grondlaag niet noodzakelijkt mits je goed hebt 'gefilt'. Is dat zo?
klopt, maar een filler en of een sealer gebruik ik alleen bij een heel erg poreuze houtsoort, bij de overige doe ik alleen 1 transparante laklaag die ik bijna geheel weer weg schuur en daarna gaat de kleur laag er op
Hoeveel lagen kleur gebruik je? Schuur je tussen die lagen door?
Heeft iemand wel eens met epoxy gewerkt?
Ik ben nog niet toe aan het lakken van mijn gitaar, maar ik probeer me zo veel mogelijk voor te bereiden en kennis op te doen. Mijn vorige gitaar heb ik met motib lak afgewerkt, maar hier ben ik niet erg tevreden over. Geen harde laklaag, makkelijk te beschadigen, enz.
Voor mijn nieuwe gitaar, wil ik hem gewoon helemaal blank lakken. De body is van ash, dus zeer open porien, en de top is van esdoorn. Hoe kan ik de ash body het best sealen? Ik dacht dus zelf aan epoxy, aangezien ik hier zowiezo veel mee werk i.v.m. surfboard bouw. De vraag is alleen hoe het reageerd op hoogglans lak. Is epoxy ook geschikt als eindlaag, waarbij het gepolijst wordt?
Hoe laat ik de vlam eruit springen van mijn esdoorn top?
Epoxy wordt redelijk vaak gebruikt als pore filler, zo tegenwordig. Als je iets kent van je surfboardbouw, probeer het maar even uit. Er staat op de site van LMI (LMII.com) eea van Mike Doolin over porien vullen met epoxy. Als eindlaag is het niet echt aan te raden, maar werkt op zich prima onder de meeste laksoorted. Gewoon even ergens op testen.
Verder, schellac, nitro, geeft allemaal een mooie look aan je top. Olie ook, maar daar overheen lakken is niet altijd even slim.
Gewoon genoeg lagen (dus: als het er zo uitziet als jij wil, blanke lak erop). En bij voorkeur NIET SCHUREN. Alleen blanke laklagen schuren, en ook dan alleen om de 3 lagen (dus: om de dag), en/of als het wel errug veel drupt ofzo.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkNijland
ik heb vandaag een Tele body bij TF besteld, van Amerikaans Elzen. Nu wil ik die in een vintage blonde-achtige kleur gaan lakken. Welke verf (kleurcode) is dat? Weet iemand dat? En hoeveel lagen moeten er minimaal op? Daarna blanke lak eroverheen?
niemand?? Please?
sorry hoor, ik heb nog meer dingen te doen :D
golden sand van magic colour (te koop bij harolds in rotterdam) opbrengen met een sponsje daarna aflakken met blanke lak (laag of acht)
hey Fred, bedankt, ik hoef die verf dus niet te mengen met nog een andere kleur of zo?
nee die golden sand is gelijk goed voor een vintage butterscotch, als je wat moderner wil zul je hem moeten aanlengen met wit van magic colour
ok, dank je, breng ik dat gewoon met een kwastje aan? Een dun laagje? Ik hoop dat ik je niet teveel belast met al die vragen. Wat bedoel je met moderner trouwens?
ik breng hem zelf aan met een airbrush maar je kun hem ook met een sponsje aanbrengen (is makkelijkerdan met een kwast) (en hij blijft semi transparant op ash). de kleur zo uit het potje is net zo donker vergeeld als een vintage finish terwijl een nieuwe fender tele met een butterscotch finish wat bleker van kleur is ("modern")
again, thank you Fred!
is die Magic colour verf een soort acryl inkt, die ze ook in Airbrushes gebruiken?
ja, acryl verf (geen inkt) tis een acryl op waterbasis in een klein potje bedoelt voor airbrush maar vanwege het feit dat hij op waterbasis is, is hij heel geschikt voor aflakken met cellulose, 2k of acryllak
magic colour kan ik in Nijmegen nergens krijgen, maar ik neem aan dat een ander merk acrylverf op waterbasis ook geen probleem is, toch? As long as it's good stuff?
Ik zoek me suf hier op het forum en in de winkels maar ik kan nergens cellulose lak in een spuitbus vinden, hier in Amsterdam dan, kent iemand een adresje ?
Gamma. Motip trendy colorline is nitro cellulose en verkrijgbaar in heel veel kleuren. Ongeveer 6,50 euro per spuitbus.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dastard
En het antwoord stond trouwens er trouwens al een paar pagina's terug 8-)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
damn, sorry, ik ga het morgen meteen ff kopen, ik zag ze daarstraks staan in een winkel maar kennelijk was het iets anders van Motip
Dit zocht ik :)
Hoi,
Ik wil mijn gitaar lakken, weet alleen niet wat voor soort hout de body heeft:
http://www.xs4all.nl/~ischonck/bas/S...KlaarKlein.jpg
Enig idee?
Verder wil ik graag weten hoe te beginnen!
Ik wil 'm graag een natuurlijke look meegeven, dus niet 1 kleur. Misschien sunburst.
Anders wil ik 'm gewoon in deze staat lakken, maar wel een beetje donkerdere kleur.
Suggesties?
Bedankt!
EDIT: Het is een Squier Body
Ga even door deze pagina's geen en lees vooral pagina 1 aandachtig, daar kun je vrijwel alles vinden wat je nodig hebt. Ik moet wel zeggen dat sunburst wel erg lastig is voor een eerste keer en je beter afbent met een 1 kleur. Spuitbussen van Motip zijn goed verkrijgbaar en van goede kwaliteit. Als je je body fijn hebt geschuurd het je eigenlijk een primer nodig, en alleen maar een kleur en lak. Ik moet je wel waarschuwen: Het kost erg veel tijd om zo'n body goed te lakken! Dan heb ik het niet over het spuiten zelf, maar vooral het drogen en uitharden..
En als ik hem transparant wil laten, dus dat er nog wat houtnerf te zien valt, maar wel iets donkerder dan dat hij nu is?
Ik ben bezig met het lakken van mijn prs project (blanke DDlak). Na eerst twee lagen epoxy te hebben aangebracht met daartussen schuurbeurten met 180korrel, ben ik begonnen met het aanbrengen van de DDlak. Hier heb ik inmiddels 3 lagen van aangebracht, na de eerste laag geschuurd met 240, na de 2e laag geschuurd met 320.
Hij zit nu aardig goed in de lak, maar ik merk wel dat er na elke lakbeurt weer kwaststrepen achterblijven, waardoor je geen mooi glimmend vlak krijgt. Hoe krijgen jullie zo'n mooie vlakke laklaag?
Ik wil nog een keer met 320 het geheel schuren en lakken, en dan gaan polijsten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Schuren met korrel 1000 o.i.d. en dan met commandant invrijven? Ben ik dan ook meteen de kwaststrepen kwijt??
Ik hoop dat jullie mij hierover advies kunnen geven :-)
bij de faq stond dat je kneedbaar hout kon gebruiken als porienvuller. Hoe doe ik dit?
voor mitchel; als je schuurt (en je hebt met een kwast gelakt) altijd met een klosje schuren zodat je de lak overal weer glad krijgt)
voor laurence; als je een waterverdunbaar kneedbaar hout hebt, met een beetje water een papje van maken en dit over het hout wrijven, herhaal dit een paar keer, excess materiaal wegschuren met 400 grit schuurpapier