Ah, bedankt!
Even snel gekeken, wel iets duurder (via bijvoorbeeld banzaimusic), maar zo vaak hoef je ze niet te vervangen. Zal het eens proberen als ik weer wat nodig heb.
Printable View
Ah, bedankt!
Even snel gekeken, wel iets duurder (via bijvoorbeeld banzaimusic), maar zo vaak hoef je ze niet te vervangen. Zal het eens proberen als ik weer wat nodig heb.
Ik heb destijds ook gekeken naar die MEC voor m’n traditional. Kan me nog heugen dat ze geen longshaft hadden.
De pots zitten overigens op een plaat gemonteerd. Wel handig om te sloderen, wel kut om af te stellen.
Ik heb er nu Mojotone vintage taper erin gesleuteld. Lopen super soepel. Is gewoon CTS, maar ze claimen een betere kealiteit. Huhuuuu.
Wat ik wel heel fijn vindt is de mix lin en log. Werkt goed voor mij.
Ik heb op mijn 2018 LP traditional de brug potmeter moeten vervangen. Vervangen voor een "CTS USA CTS500-B60 500K lineaire potmeter (long shaft)" want kon de originele niet meer dicht draaien. Nwe doet 't best, maar d'r zit verschil in soepelheid in opendraaien. Gaat langzaam beter gelukkig.
Ik heb gisteren de traditional gehaald ziet er als nieuw uit en mooi geluid. de papieren ziten er bij maar mijn engels is niet zo best nu ben ik op zoek naar een handleiding voor de robottuners op mijn vraag kun je de snaren ook met de hand stemmen zei hij beter van niet om zelf aan de knoppen te draaien maar hoe doe je dat dan met nieuwe snaren opzetten.
Sorry wel in het Engels, maar aanschouwelijk.... een filmpje hoe het moet!!!
https://www.youtube.com/watch?v=RK3MIqSKBSo
Dank je wel ik heb inmiddels ook een PDF via de verkoper gekregen en dat filmpje helpt ook maar het had ook in Spaans kunnen zijn want een hoop is voor mij abacadabra en bij die snaren plaatsen zit steeds zijn hand of vinger er plaatselijk voor dus dan zie je nog niet helemaal hoe je die bevestigd. maar zal wel goed komen hoop ik er zitten nieuwe snaren op en hij is nu (nog) goed gestemd.
De Nederlandse ondertiteling van dat filmpje is redelijk goed Han.
Ik heb de robotuners een maand op mijn gitaar gehad.Reden?Werkt niet naar behoren.
Probleem is dat als je stemt,de hals naar voren wordt gehouden,anders zie je het niet.Hou je hierna de hals in speelpositie,dan is de stemming iets veranderd.Niet veel maar voor mij irritant.
Poneerde hij als een waarheid als een koei.
Verzin je dit zelf, heb je het van een 1 of andere Amerikaanse gitaargoeroe die ook maar iets roept en gewend is éénoog in het land der blinden uit te hangen of kun je het écht onderbouwen?
Sloop eens een pot uit elkaar. Mag je me daarna vertellen hoe er stof door een minimale en met een dikke lubricant gevulde spleet zou moeten komen.
Volgende statement zonder enige verdere vorm van onderbouwing.
Definieer "vroeger", definieer minder solide en leg eens goed uit waar die verschillen dan in moeten zitten en wat er in de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veranderd is bij de fabrikanten van pots. Ik heb hier pots voorbij zien komen die een reputatie hadden "heel goed" te zijn (en van "vroeger"!!) die kraakten als een malle en post die "heel goedkoop en heel slecht" zouden zijn die in 40-50 jaar nog geen kraakje hebben gegeven. Stof was eigenlijk nooit een issue.
Zeker in gesloten ruimtes zoals de door Plant aangegeven cavity zal stof echt niet snel de boosdoener zijn. Zaken als oxidatie en uitdroging van de lubricant op de taper van je pot wel.
Exact daarom altijd je pots op je gitaar na gebruik op 0 draaien. Als ze oxideren, dan is het op dat punt en heb je er het minste last van.
Over MEC pots. Klopt, fijn verloop. Heb op dit moment 5 Framus gitaren (bouwjaar 2006 en 2007), allen met MEC pots. Heb echter van 3 gitaren de pots al moeten vervangen. Niet vanwege kraken maar volledig uitvallen van het signaal tijdens het draaien. Dus zo heilig zijn ze ook weer niet.
Een dikke 30 jaar geleden de nagelneue CTS volumepot van mijn Peer Dellen strat vervangen door een Taiwanees exemplaar van 2 gulden, omdat die CTS veel te zwaar liep. Tot op de dag van vandaag werkt deze pot nog steeds en ik heb 'm één keer schoongemaakt.
M'n optische wah staat ook altijd in de hielstand, vanwege een veer die er in zit.
Persoonlijk vind ik te soepele pots ook rete irrirtant. Je verdraait ze veel te gemakkelijk. Zelfs als je niks met die dingen doet en ze altijd op 10 hebt is dat irritant denk ik dan hehe. Ik hint gewoon nog een keer op VIpots omdat ik ze zo goed vind. Sorokin op instagram gebruikt ze ook, niet de minste bouwer.
Bestaan er ook elektrische gitaren zonder pots? Dan heb je al die discussies en problemen hierover niet. Scheelt weer slijtage 😎
Gewoon een aan-uit toggleswitch i.p.v. pots.
Ik heb weleens een Fender Strat gezien met een bypass tuimelschakelaartje naast de volumepot, maar dat kan ook huisvlijt zijn geweest.
Als je niet vies bent van actieve elektronica / batterijen in je gitaar, kun je ook denken aan een elektronische volumeregeling met een + en - toetsje :) Dat heb ik iig nooit horen kraken :)
Dat klinkt vreemd dat zou betekenen dt de gitaar onder het spelen steds van stemming veranderd als je beweegt en verloopt die stemming dan niet als je handmatig stemt. Ik vind het juist een leuke toevoeging en wil het gebruiken werkt het echt niet dan moet er een andere gitaar komen. ik ga niet deze tuners er af halen en een andere set op schroeven de iets bredere hals vind ik ook fijn. maar ja er zal altijd wel iets beter kunnen .
Je hebt digitale gitaren -Casio o.a.- of anders enkel digitale electronica zoals Bond.
High end zelfs, want met cassettedeck.
https://3.bp.blogspot.com/-YX-2eHRUZ...20-bxlu-44.jpg
Dolby C noise reduction?
Way back play-back... ;)
Ik heb het net nog met een gitaar geprobeerd.Eerst dus de gitaar gekanteld stemmen(zodat je de robotuner kan aflezen en daarna in speelpositie houden.Het geeft zelfs een groter verschil als ik dacht.Probeer het maar eens met een stemapparaat.
Of deze recente van Mooer met een indrukwekkend kut lead geluid.
https://www.youtube.com/watch?v=cesdFohuaIg
Komt dat niet door de vervorming van de hals ipv dat het aan de tuners ligt?
Zouden die tuners dat dan niet automatisch moeten verhelpen?
Nahja ik ga dan even uit van wat er over die Robot Tuners geschreven wordt. Ik vind dat ook nogal omslachtig, maar hey het is Duits spul hè!
Hij stemt alleen bij als je het knopje indrukt.Hiervoor moet je de gitaar kantelen ,waardoor de kop vanzelf door zin gewicht iets naar voren kantelt.Hou je dan vervolgens de gitaar in speelpositie dan is de stemming iets te hoog.
Het heeft denk ik iets te maken met de grote hellingshoek van de kop tov de hals.
Ik heb het overigens getest met een les paul met verwijderde robottuners,die ik vervangen heb met grovers.
Een stemapparaat laat dan een duidelijk verschil in stemming zien.
Ik ben ook niet de enige die ze snel heeft vervangen.In theorie een prachtig systeem.In de praktijk dus niet.
Ik denk dat het beter zal werken op een stratocaster.
Feitelijk is een LP niet zo'n best ontwerp, maar iedere verbetering wordt categorisch door de 'kenners' afgewezen. Het stemmen van een LP of SG is altijd een beetje problematisch geweest. Fender gitaren zijn qua ontwerp en doelmatigheid een stuk beter.
Captain Hindsight . Op de paperclip na is alles niet zo best ontworpen.
Gezien de rol in historie en de pecunia's het heeft gegenereerd kan je ook zeggen dat het uitstekend was ontworpen.
On that bombshell,
zo is de best ontworpen & gebouwde gitaar ook niet perse de beste gitaar.
Als zoiets al zou bestaan.
Ik hoopte op de titel "Captain Obvious" maar helaas.....
Volgens mij zijn Fenders veel beter ontworpen, Fender is nooit failliet gegaan en pecunia kent geen meervoud. :seriousf:
Fender rulez :strat:
Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee. Toch hebben heel veel (akoestische) gitaren dit ontwerp.
Dan is er nog de gewichtskwestie
En de kwetsbare hals
En de niet al te beste hogere fretbereik
En de slechte ergonomie
Ja ze klinken wel fijn… en ze spelen toch wel lichter dan een fender.