Thanks, die grote hebben ze alleen in de 10 watt variant en die gaan niet passen. Als die metal oxide kunnen, ga ik die bestellen. Nu eerst operatie reverb 😁
Printable View
Thanks, die grote hebben ze alleen in de 10 watt variant en die gaan niet passen. Als die metal oxide kunnen, ga ik die bestellen. Nu eerst operatie reverb 😁
Hopla, de reverb doet het weer godsamme - ik voelde me gewoon ff trots. Was inderdaad gepriegel. Dank voor alle tips -;)
Het is wel zo dat als ik hem voorbij standje 3 doe (maar zover kom ik eigen nooit) er een brom in komt. Er lijkt iets niet goed met de aarding te zijn. Ik kon dat shield draadje niet goed vastzetten op het shieldpunt. Heb hem aan aarde gelegd aan een jumper die er vlakbij lag, weet niet of het daaraan ligt.
Prachtig, he? Er gaat weinig boven het gevoel van een mooi resultaat als gevolg van wat deskundige, zorgvuldige handarbeid.
Als je seks, drugs en rock 'n' roll niet meerekent tenminste.
't zoemetje/brommetje krijg ik niet weg, ik heb de tank wat gedraaid, maar daar verandert niets mee. De brom ontstaat na standje 2/3 op zich voor mij geen ramp, omdat ik hem daarboven niet gebruik. Maar ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn. Iemand een idee?
Heb je ‘m “wat” gedraaid of 180 graden gedraaid?
haha nee sorry, 90/180/270 graden gedraaid. Maakt niets uit. Nog alu foli eronder gelegd, maakte ook niet uit.
Okee, nee dan is het wat anders ;-)
Op welke pin van de eindbuis meet ik ook alweer de bias? Ik wil hem even meten voordat ik de amp verder ga modificeren, vandaar.
Eh.... zo eenvoudig is dat niet.
Huiswerk:
https://robrobinette.com/How_to_Bias_a_Tube_Amp.htm
Ik gebruik zo’n bias-probe, een buisvoet met een 1 ohm weerstand erin (kathode resistor voltage drop methode)
Jezus! Ik deed in het verleden geloof die 'gevaarlijke' methode. De laatste....weet je nog Frans met die 5e3 😉
Ehhh, ja alsof het gisteren was :soinnocent:
De juiste en meest zuivere methode vind je hier
Thanks! Is de center tap de aansluiting op CP17 in het schema. Of beter gezegd, wat is een goed punt om die te meten? Of kan ik een van de twee aansluitingen op de standby switch nemen?
Verkeerd gegokt, zoek ik weer verder.
Ik vraag me eigenlijk af of ik die bias mod wel ga doen. Scheelt het veel iets te koud of iets te warm afgestelde buizen?
Dat hangt maar helemaal of van de buizen die je erin stopt: je kan geluk hebben dat ze een ruststroom trekken die past bij de vaste bias-instelling.
Ik vond het wel veel schelen. Met de buizen die ik erin heb (russische 6P3S) was de bias erg koud, iets van 26 mA meen ik. Die heb ik naar 36 mA gezet en dat maakte nogal verschil vond ik; van een koude iele kille icepick naar een volle warme houtige toon. Bij de bias afapter kreeg ik een tabel voor biasafstelling, hangt ook van het plate voltage af.
Ik gebruik een bias adapter buisvoet met een 1 ohm weerstand erin en dan geeft de meting iets meer dan de werkelijkheid aan, dus ik zit denk ik zo rond de 34 mA wat nog steeds aan de koele kant is maar ik vind t lekker klinken, hoewel de 6P3S wel een robuuste buis is die wat meer kan hebben volgens mij.
Ja ik zag op de site die jij doorstuurde ook een calculator. Wat is een biasadapter? Is dat iets anders dan de mod die in jouw schema staat?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...659d1b5532.jpg
Zet deze tussen buis en amp en je kunt rechtstreeks met je multimeter de bias aflezen doordat er een 1ohm weerstand inzit, zodat V = A (want V = I * R).
De makkelijkste methode maar dus ook iets minder precies. In mij schema staan geen meetmethodes voor de bias, enkel hoe ik de bias pot in het circuit heb gezet.
Kan ik die resistor voltage drop methode ook toepassen voor mijn blues deville. Klinkt wat eenvoudiger dan de zuivere methode
Klein gedachtenspinsel wat bias betreft.
Er wordt hier wel eens verkondigd dat het meten van de bias via de kathodestroom onjuist is, dat je echt de anodestroom moet meten. Na voortschrijdend inzicht ben ik het hier eigenlijk niet mee eens. Het gaat om de totale warmteontwikkeling in de buis in rust. Dat is bepalend voor de levensduur. Of er van bijvoorbeeld een totaal van 20 Watt 18 Watt door de anode wordt verstookt en 2 Watt door het schermrooster, of 17 Watt door de anode en 3 Watt door het schermrooster, dat maakt weinig uit.
Met deze gedachte zou ik bijvoorbeeld voor een EL34 de kathodestroom afstellen op 20 Watt / 460 Volt = 43 mA. Welk deel van die 43 mA dan naar de anode gaat, dat zal me echt een worst wezen.
Dat ben ik dan weer niet met je eens Fred, De anode en G2 zijn best wel verschillend van constructie en de vermogensverhouding tussen die twee is wel zo'n beetje bepaald door de fabrikant. Ik denk ook niet dat een ontwerper het makkelijk voor elkaar zal krijgen invloed uit te oefenen op die verhouding als hij de spanningen uit de datasheet respecteerd (met geweld kun je alles verneuken dat snap ik ook wel).
Ga je de meting dmv de kathodestroom meten moet je ook het G2 vermogen meetellen en die weet je niet altijd. Zoals je zelf vermoed kan dat van geval tot geval verschillen.
Anyway, bij kathode meting moet je dan ook niet uitgaan van een Pmax=25Watt buis maar van een Pmax van 33Watt. Stel je dan 80% in zoals in jouw voorbeeld dan wordt dat 26.4Watt en geen 20Watt.
Ik bedoel niet dat de verhouding Ig2/Ia weinig uitmaakt in het algemeen. Ik bedoel alleen maar dat het niks uitmaakt voor de totale warmte, want die is gewoon gelijk aan het totale vermogen.
Uiteraard is de verhouding Ig2/Ia een belangrijke ontwerpfactor. In rust is die volgens de datasheet
4,4 mA / 30 mA = 0,146
Dus de kathodestroom is 1,146 maal de anodestroom in rust. Het vermogen waarmee je gaat rekenen wordt dus
25 Watt x 1,146 = 28,65 Watt
20 Watt / 28,65 Watt = 69,8%
Prima in orde, toch? Gewoon de kathode instellen op 20 Watt en klaar. Alleen als je ook nog de balans kunt trimmen moet je wel naar de anodestroom kijken, zodat de UGT qua DC helemaal neutraal is.
Ik heb net de 'plate voltage' gemeten op pin 3 die is zonder buis 492V op elke buisvoet en met buis 483V.
En de center tap zit aan cp3 in het schema toch, B+?
Ja de middenaftakking van de UGT heeft een rood draadje en zit met connector CP3 aan de B+. Tenminste, zo lees ik het in het schema.
Maximale anodestroom in rust is (30 Watt uit datasheet)
30 Watt / 483 Volt = 62 mA
De verhouding Ig2/Ia is voor de 6L6GC in rust gelijk aan (gegevens uit datasheet)
2,8/58 = 0,048
De maximale kathodestroom in rust is dus
62 mA x 1,048 = 65 mA
Een standaard richtlijn is 70% van het maximum in rust.
0,7 x 62 mA = 43 mA anodestroom
0,7 x 65 mA = 46 mA kathodestroom
Thanks! Wilde die OT shunt method die op robrobinette staat (eerdere post van Jay). Nu staat in de beschrijving dat je de plate voltage moet meten. In de biascalculator staat echter dat je plate-to-cathode voltage moet gebruiken. Welke is het nu?
Spanning over de buis is juist. Meten dus tussen anode kathode. Aangezien kathode aan massa ligt kun je volstaan met het meten van anodespanning.
Een uitzondering is bij grote kathodeweerstand zoals bij een kathode bias ingestelde buis maar daar wordt zelden bias gechecked. Zij die dat wel doen weten ook wel hoe ze moeten meten.
Ik meet op beide derde pin vd eindbuis 486 volt. Op pin 8 meet ik niets. Betekent dat de voltage drop 486 is?
Ja ik begon al iets te vermoeden 😉. Kan ik voor die B+ ook meten op SP1 of r82 om de stroom te meten tussen CT en pin 3? En hoeveel mA moet ik daar ongeveer meten?
Thanks! Dat is die 43 mA dus. Ik dacht dat Fender voor deze versterker op zo'n 30mA zit. Zetten ze hem dan met opzet zo koud?
Ja, Fenders staan vaak vrij koud. Klinkt voor geen meter vind ik. Gewoon lekker stoken met die buizen. Maar niet té hè, niet té.
Oke, ik zal ze zo even meten en dan die bias calculator invullen.
ik heb even mijn multimeter gefotografeerd, want volgens mij gebruik ik de verkeerde range. Welke moet ik nu gebruiken, die V en dan linksboven en dan op 200m range? Of doe ik het verkeerd? en dan van centertap op pin 3.
https://i201.photobucket.com/albums/...psuwsqtyq5.jpg
Ik denk idd dat je het beter kan laten doen.
Maar kan je ook niet tegenhouden. Toch zal je een keer zelf moeten gaan nadenken of een cursus gaan volgen. Vraag jezelf af WAT je gaat meten en vooral waarom. Vervolgens pak je de gebruiksaanwijzing van je meter, daar staan de antwoorden van je gestelde vraag. Sorry als dat bot overkomt maar na al die topics ben je nog geen steek verder gekomen. Misschien wordt het tijd om het eens zelf te proberen.
dat had ik ook al gedaan frans, anders vraag ik het niet. Bij stroom meet je tussen twee punten, in dit geval center tap en pin 3. Je moet de mulitimer op VDC zetten, ik dacht dus bij de A (van ampere) en dan op de 200m range (als in milliampere). Ik meet dan echter niets.
Bij spanning meet je op een punt en zet je hem ook op VDC, je meet dan volts. Dit is dus gelukt voor wat betreft de plate voltage.