Ik zou je oude gear blijven gebruiken. De GT 1000 zal meer mogelijkheden hebben maar als jij en je band tevreden zijn over je sound, laten zo.
Printable View
Ik zou je oude gear blijven gebruiken. De GT 1000 zal meer mogelijkheden hebben maar als jij en je band tevreden zijn over je sound, laten zo.
Ik zou eerst nog wat verder experimenteren met de Helix en niet meteen opgeven. Lijkt me sterk dat daar niet niet een betere sound uit te halen valt dan uit de Boss. Het is gewoon dat je de Boss gewend bent en beter kent en er daarom sneller resultaat mee hebt. Met bijna iedere nieuwe gear zal het eerst een stapje terug zijn als je je oude presets wil namaken. Vaak zijn de bestaande presets ook niet geweldig of gemaakt voor een bepaalde versterker of gitaar en kun je die niet zomaar zonder tweaken in de je eigen setup gebruiken.
Ik zou ook even wachten en er thuis eerst even meer mee klooien totdat je hem wat beter kent voordat je hem mee neemt naar een band repetitie.
Succes in ieder geval! wat je ook beslist...
Heb gisteren nog het e.a. geprobeerd. Wat me ook opvalt is dat met de Helix ook het verschil tussen de gitaren (Fender Stratocaster en PRS) alleen nog maar uitvergroot wordt. Waar de GT-100 met de Strat nog redelijk goed wegkomt met stevigere sounds, valt dat op de Helix LT vies tegen, dan ontkomt je er niet aan om de PRS daarvoor te pakken.
Het geluid van Boss is wat meer compressed, de Helix is open. Dat laatste is heel fraai bij ultracleane sounds, maar onprettig in de oren bij randjes of scheur. Ik ben zeker niet onhandig met tweaken e.d., maar ik heb toch wel het gevoel dat ik nog een cursus geluidstechniek moet gaan volgen op het gebied van combinaties EQ/high-low filter e.d. om uit de Helix een smeuïgere sound te krijgen.
Daar heb ik dus geen zin in: zojuist het retourformulier van Bax ingevuld. Voorlopig houd ik het even bij de GT-100, al overweeg ik wel de GT-1000 te gaan proberen. Met zowel de GT-8 en GT-100 heb ik jaren met de 4 kabelmethode gespeeld wat prima werkte en de laatste 2 jaar dus met de GT-100 direct naar de mixer. Nooit de behoefte gehad om die terug te sturen, alleen maar om te verkopen in geval ik mijn sound aanzienlijk kan verbeteren voor redelijke prijs/kwaliteitverhouding.
Voor wat het nog waard is, zoals hierboven werd aangegeven ben je blijkbaar gewend aan (het gebrek aan) de dynamiek van de GT-100. Als de Helix je in dat opzicht "tegenvalt", zal dat met de GT-1000 niet anders zijn. Qua dynamiek kan de GT-1000 met gemak de vergelijking met Helix en Kemper aan, dus als je een Strat aansluit, hoor je ook echt een Strat.
Dus cursus geluidstechniek? Mwah, lijkt me wat over the top.
Wennen aan steeds verbeterde dynamiek? Jazeker!
Klopt deels: dynamiek van GT-100 is minnetjes. Daarom staat mijn Xotic booster altijd op low gain aan.
Maar mijn bandleden konden de Helix ook niet waarderen. Ik had kunnen overwegen een pakket van Glenn Delaune aan te kopen en vanuit die presets te werken, maar dat is nu geen optie meer.
Op diverse fora wordt de GT-1000 behoorlijk afgezeken (vnl. door de Line 6-fans), al wordt er her en der wel geschreven dat de versterkermodellen realistischer overkomen dan die van de Helix. Dus als er weer een GAS-lek aanstaande is, wil ik hem toch wel proberen...misschien is er dan ondertussen weer een GT-2000.
@DML, waar speel je dan nu zelf op live?
Dan moet je dus een compressor in de Helix aanzetten, de Studio doet het goed aan het eind van de keten zegt Glenn.(en ik)
Speel nu zo'n anderhalf jaar met een GT1000, live. Daarvoor twee jaar op Kemper, daarvoor GT100 en GP10 en daarvoor Line6 POD hd pro.
Ach, al die "kampen" zeiken elkaars spullen af maar uiteindelijk hebben een Helix, Kemper, Fractal en zelfs een GT1000 kwalitatief meer dan genoeg goede geluiden aan boord, of bieden in ieder geval alle mogelijkheden daartoe, om een goede sound neer te zetten. Dan komt het toch echt neer op het kunnen van de gebruiker en juist daar gaat het meestal mis.
Gezien de geschiedenis van Roland / Boss zal het wel weer 10 jaar duren voordat ze met een compleet nieuwe processor komen. De opvolger van de GT1000 over nu nog zo'n 3 a 4 jaar maar daar zal dezelfde CPU in zitten. (Binnenkort komt de SY-1000 uit....... over GAS gesproken :) )
Gaaf ding die GT1000! 👍
Staat bovenaan mijn GAS lijstje. Mooi afgewerkt ding en mooi display wat goed leesbaar is.
Heb al een aantal YouTube demo’s gekeken en zelfs de eerste 5 factory presets zijn zeer goed en zeker bruikbaar live.
Mee eens, meestal ligt het aan de gebruiker. Er is overal een goed geluid uit te halen. Alleen ligt het eraan wat je wil, met een Axe fx kun je veel meer dan een GT1000 qua routing en effecten tegelijk etc. bijvoorbeeld. Als je dat nodig hebt dan heb je aan zo'n Boss waarschijnlijk niet genoeg. Iemand die het simpel wil en maar een paar effecten gebruikt is misschien beter af met een Roland GT1000 of 100 (ik ken al die verschillende versies niet) of een Helix stomp. Dus voor ieder apparaat is weer een andere doelgroep.
Interessant. Je zou dan denken dat de Axe expliciet ontworpen is om de (ik denk zeer beperkte) door jou genoemde doelgroep te bedienen. Ik denk niet dat dat zo is, al zullen er vast wel een handvol Axe-bezitters zijn die 'm hebben aangeschaft vanwege de routingmogelijkheden. Vergis je overigens niet in wat de GT1000 qua routing en gelijktijdigheid allemaal kan, wat dat betreft is er geen enkel apparaat wat ongelimiteerde mogelijkheden heeft.
Misschien niet alleen daarvoor ontworpen, maar van alle multi effecten die ik heb gehad is op de Axe fx wel veruit het meeste mogelijk qua interne routing. Meer als op een Helix en een GT1000 denk ik...
Voor mij was dat de voornaamste reden om voor de Axe fx te gaan, en natuurlijk de kwaliteit van de effecten etc.
Als je maar 1 versterker model en twee of drie effecten gebruikt heeft het weinig nut om een Axe fx aan te schaffen bijvoorbeeld.
Grotendeels de klankkleur, beetje extra dynamiek. Let wel: de booster zit in FX chain voor de preamp, niet voor de input van de GT-100. Verder heb ik (dat is er per ongeluk in beetje ingeslopen) mijn live presets wel wat harder in de output levels dan de standaard Boss presets. Op een of andere manier werkt dit wel goed.
Misschien was dit de "gouden tip" die ik nodig had, maar helaas te laat. In de GT-100 gebruik ik de compressor soms, maar dan vaker voor de preamp.
x-x-x
Voordat ik de Helix probeerde heb ik overwogen een Kemper Stage en een Fractal FX8/AX8 te proberen maar groot minpunt vind ik i.c.m. hogere prijs er niet eens een volume/expressiepedaal op zit.
Ik heb ook overwogen een Mooer Preamp Live aan te schappen met een Helix Stomp. Ik vind de Mooer op YouTube tenminste erg overtuigend klinken. Maar dan had ik ook nog een volumepedaal, een expressiepedaal en een midicontroller erbij gewild. Dus daarom maar die Helix LT geprobeerd.
Misschien is het niet eens zo gek de GT-100 als midicontroller voor de Mooer en voor losse effecten te gebruiken, zonder Boss' preamps? Dan hoef ik alleen de preamps uit de presets te halen, behoud dan alle fx- en CTL-instellingen, maar heb dan misschien wel betere preamps?
Wss spuit 11 reactie
Maar bij mooer moest ik aan deze denken
De ge 300 als in 1 keer klaar aktie
https://m.thomann.de/nl/mooer_ge_300.htm
Of is dat heel iets anders dan dat pre amp ding van ze ?
Het gaat er mij niet alleen om dat je een preset zo vol mogelijk plempt met allerlei effecten. Maar ook om de afstel mogelijkheden binnen de effect blocks, het werken met scenes, effect modifiers etc. Qua betreft deze zaken en routing zijn er in de Axe fx weinig beperkingen (zeker bij de Axe fx III), zolang de CPU het toelaat. In dit opzicht is de Axe fx gewoon de meest uitgebreide gitaar multi-effect/modeller voor zover ik weet. Nu weet ik niet exact hoe het bij de Helix en GT1000 zit.
Wellicht. Maar als je met een zeer simpelere setup speelt en weinig verschillende versterker models en/of effecten gebruikt is een Axe fx wel erg overkill en duur (en wellicht complex) voor het geen je nodig hebt. Dan kun je net zo goed losse pedalen kopen of een Helix Stomp of zo. Je koopt ook geen iPhone X als je alleen maar wilt bellen.
Als ik alleen al naar de specs kijk dan zie ik al dat de Axe fx uitgebreider is. Meer patch opslag op de Axe, meer EXP ingangen. Meer parameters bij effecten en amp models etc. Kan je bij de GT1000 4 rijen met effecten gebruiken? Niet dat ik het erg belangrijk vind, maar jij wil het weten.
Mmmm...laat die Axe dat allemaal hebben, ze zijn wel vergeten er een volume/-expressiepedaal eraan toe te voegen. Dat had toch wel gemogen voor de prijs die ze vragen. Sterker, als er weer eens een multi-fx komt met 2 voetpedalen, zoals ooit de Vox Tonelab SE, ben ik bijzonder geïnteresseerd. Als hij maar niet groter is dan bijv. mijn GT-100. Ook een nadeel van die Helixen trouwens, groot en zwaar terwijl de GT-1000 iets kleiner is t.o.v. de GT-100.
Dat is puur de keuze van de gebruiker. De 1 wil een expressie pedaal de ander niet. De andere wil er drie. Dan vind de 1 dat expressie pedaal wat erbij zit niet groot genoeg etc. Je kan het nooit goed doen wat dat betreft. Zo laat je de keuze aan de gebruiker. Zelf vind ik een ingebouwd expressie pedaal (liefst 3) ook fijn. En je hebt het nu over de AX-8 of over de nieuwe FM-3, want de Axe fx II en III zijn 19".
Het is mooi om te zien dat Boss zichzelf heeft toegevoegd aan het rijtje met modelers. Welke nou beter is, dat blijft toch allemaal speculatie. Laatst woonde ik een interessante workshop bij van de Meulendijk Kemper profiles en dat klonk fantastisch. Vervolgens ging ik de winkel in en klonk de demo Kemper unit heel erg dun en scherp over een Friedman monitor. Mijn ervaringen met een unit uitproberen in een winkel is dat de presets vaak matig zijn. Toch maar weer even gewacht met het vervangen van de AX8...
De basis van mijn AX8 is namelijk redelijk goed en ik kan er bruikbare presets mee maken die moeten passen bij ons pop/rock repertoire. We spelen sinds een tijdje in-ear, met name cover muziek waarbij het de sport is om het zo exact mogelijk na te spelen. Voor iedere song maak ik een eigen preset. Bij het creëren van presets valt het me op dat er soms verrassende keuzes uitkomen m.b.t. het type versterker of cabinet. De factory presets zijn vaak teveel van het goede.
Ik schat dat de Boss nu ook een mooie stap heeft gemaakt. De effecten zullen ongetwijfeld erg goed zijn. Ik ben wel benieuwd of ze het COSM versterker modeling verlaten hebben want die vond ik vroeger veel te compressed klinken waardoor er een typische Boss sound ontstond (referentie VG99/GT10).
Ik heb in 2011 voor het eerst Kemper getest, en ik was er toen niet zo van overtuigd, met name als "amp in the room" sound.
Maar inmiddels lijkt het erop dat er zo'n goede profiles zijn (of updates aan het apparaat?) dat ik toch al meerdere keren heel erg goede sounds gehoord heb, en zelfs al eens verbaasd dat ik een Kemper hoorde en geen echte amp.
Ik ben momenteel een beetje aan het dubben of ik mijn 19" rack ga voorzien van een torpedo cab, of toch in de richting van volledig modelling.
In het geval van de gt-1000, die had ik liever ook in een rack variant gezien, zoals dat met bv helix, kemper en axe fx wel is.
Die GT 1000 staat als serieuze optie op m’n lijstje. Ze hebben in dat model niet meer de cosm technologie en dat is, te horen aan alleen al de factory presets een hele verbetering.
De eerste 5 factory presets zijn zo plug en play en klaar om via een PA te gebruiken.
Wellicht voor mij een serieuze optie als back up. Goeie prijs/kwaliteit verhouding zoals eigenlijk alle Boss gt units!
Ik heb zelf teveel rack spullen en ik weiger categorisch om ze weg te doen ;-)
Noem het maar nostalgie maar ze winnen het imo in kwaliteit ook nog steeds van de modelers. Maar een goede modeler is net een zwitsers zakmes en dat werkt in de huidige tijd veel handiger, zeker nu we allemaal electronisch en naar in-ear toe willen.
Gewoon uitproberen dus. Soms heeft een apparaat net dat speciale waardoor het goed werkt. Ik heb dat zelf met de VR Pedalpro en de Lex Bos spullen. Maar eerlijk is eerlijk, de AX8 wordt momenteel wel het meest gebruikt voor de cover-band. En de AX8 zou zo maar een keer een Boss of Kemper kunnen worden...
Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met de Torpedo CAB in combinatie met een pedalboard. Het vereist veel uitzoekwerk. Uiteindelijk was de combi met een Reussenzehn BlackFace als preamp en de LB Superdrive en een Torpedo een hele mooie combi. Maar je basissound wordt dan toch voornamelijk door het preamp circuit bepaald en uiteindelijk klinkt alles als een variatie met eenzelfde overdrive klankkleur. Ik bleef een beetje zoeken wat natuurlijk ook leuk was ;-)
In dit geval zou ik zelf voor een losse modeler gaan (dus zonder integratie met de andere apparatuur). en met uitproberen bedoel ik minimaal 3-6 maanden...
Dat ligt ook grotendeels aan hoe je me uitversterkt. Bij Guitarfactory waar ik dinsdag ff was staat ie op een Bluguitar fatcab, wat ik eigenlijk helemaal niet zo’n fijn cabinet vindt, maar dat is alsnog een hele verbetering t.o.v. onze PA in de oefenruimte qua amp om the room sound.
Daarom speelde ik in mijn vorige band altijd door een Engl cab.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij mag ik blij zijn dat ik rockabilly/rock n roll speel. Gitaar-echo-amp. Hele avond lol en geen geklooi.
Het leuke is dat ( voorzichtige schatting) meer dan de helft van het publiek het niet hoort waar je op speelt, hoe je iets speelt, zolang ze maar mee kunnen zingen. Iets goed kunnen op je instrument is dan beter dan weten over welke amp of met welke delay....
Ben geen purist hoor. Ook bij mij staat een amp met alle effecten op mijn muziekkamer. Altijd leuk om mee te klooien.
Maar live loop ik naar de amp als ik iets harder wil, of meer bas.
ja, ik ben een oude zak. Alleen met meer dan 40 jaar podiumervaring ben ik gewoon terug naar eenvoud. De weg er naar toe was wel leuk hoor.
Ik speel live dus met alleen maar een modeler (de genoemde GT-1000) en bij mij is het niet anders: gitaar -> modeler -> PA. Klaar.
Hele avond lol en ook geen geklooi. Als ik iets harder wil en/ of meer bas loop ik naar het in-ear rack of ik buk even want de vijf draaiknoppen onder het scherm heb ik ingesteld op Global low, Global mid en Global high. Maar 9 van de 10 keer is het niet nodig ook maar iets te veranderen.
Ben het absoluut met je eens dat het publiek, denk wel meer dan de helft, het geen enkele zak uitmaakt waar je over speelt of over welk model dan ook.
Ligt eraan wat je doel is.
Als je doel totale flexibiliteit is natuurlijk niet.
In 2011 waren er al profiles verkrijgbaar van amps zonder cabinet.
Bij een profile van amp + cab en dan de cabsim uit zetten zal wel min of meer een compromis zijn maar dat heb ik destijds eigenlijk niet geprobeerd.
Een Kemper levert een complete sound af dus amp, effects en cab. Die kun je alleen maar met een fullrange speaker weergeven. Iedere gitaarspeaker zal tekort schieten.