Nadeel van bij Mouser bestellen is dat je volume moet hebben om de verzendkosten enigzins te compenseren.....
Printable View
En geduld hebben :) 6 weken levertijd en 20 euro verzendkosten.....
Ik heb altijd iets tegen dit soort schakelaars gehad met 230V. 't is me allemaal te dichtbij elkaar...... Ik heb toch liever de grote... maar da's persoonlijk.
Even terugkomend op mijn 1987x ;)
Ik heb nu een shared cathode op V1, maar vind het normal channel te veel lijken op het bright channel (bright heeft 2 bypass caps: op de pot en op de mixer weerstanden) en zit er aan te denken om 'm toch meer plexi-achtig in te richten: 680nF/2K7 en 5uF/820R.
Als ik de shared cathode verwijder, verandert dan het karakter van de buishelft die op 5uF/820R overblijft?
Gewoon proberen:soinnocent:
Moet je niet bang voor zijn. Daar leer je van. Je hebt een idee en je wilt onderzoeken van wat het effect is. De volgende stap is begrijpen waarom. Anders beperk je jezelf tot het uitvoeren van kunstjes.... maar daar hebben we het circus voor.....
Done! :ok: Simpel klusje ...
Het is nu bijna een standaard plexi, op de 100nF's als PI coupling caps na en ipv 330uF heb ik 5uF gebruikt op het normal channel. En de tonestack van 47K/400pF natuurlijk. En de 50/50uF filtercaps ... En de 460VDC van de powertrafo ... En 680nF over de V2B cathodeweerstand ... En de 22K/680nF presence .. en de 2 mastervolumes ... :soinnocent:
Het is nu te laat om er naar te luisteren maar ik denk dat het wel goedgekomen is en dat hij nu alweer een stuk meer "in your face" is met toch genoeg modder in de normal channel. Dankzij de 5uF kan ik die ook bijna vol open gooien zonder dat een brij wordt!
50/50uF filtercaps: oudere plexi's hebben volgens mij 33/33uF filters, in ieder geval op de preamp.
460VDC: is Marshall niet in de jaren 80 gewisseld van trafo zodat ze van achterin de 300 naar 460-480VDC gegaan zijn?
En 680nF over de V2B cathodeweerstand: Een paar wel, maar over het algemeen niet.
Het zou kunnen hoor. Het is inderdaad verwarrend tussen vroege plexi en latere plexi. Ik heb zelf dit schema op me schijf staan, daar refereerde ik eigenlijk een beetje naar http://www.davidsonamp.com/sm/images/1987.gif
Maar goed, bij marshall zit er per versterker een hoop verschil in en zeker die eerste jaren zijn vrij onduidelijk wat schema's betreft.
Vandaag de 1987 voor het eerst uitgeprobeerd in de band: great success! :ok:
Thuis had ik de bright volume bijna open met een halfje normal; tijdens het "soundchecken" heb ik al de normal bijna open gegooid met een klein beetje bright. Overigens vond ik die ook ineens erg dun klinken(?), dus daar moet ik nog een keer naar kijken. Misschien dat de shared cathode er ook weer terug in komt!
De 2 mastervolumes zijn ook briljant: de Pre staat nu op 4 en met de post kan ik dan perfect het volume regelen, zonder dat het zompig wordt omdat de PI te veel op z'n flikker krijgt! Misschien de JAN/GE 5751 nog een keer proberen in de PI?
Hoe dan ook een zeer geslaagde 1ste test, even de amp wat beter leren kennen voordat ik er weer met de soldeerbout in ga.
Als hij te dun blijf klinken naar je smaak zou je misschien ook kunnen kijken naar resonance mod. Deze ga ik ook in mijn zelfbouw zetten waarschijnlijk. Net ff wat meer ballen indraaien wanneer nodig. Het is een 1M potmeter met een 0,0047uF condensator in de feedback loop. Als je hem niet regelbaar wilt maken zijn er ook mensen die gewoon een 0.22uF condensator in serie zetten voor de feedback resistor.
Kleine verandering. Zeker die 0.22uF in de feedback. Die leg je gewoon in serie voor de feedback weerstand. Dus dat is draadje van de OT losmaken van de weerstand en daar condensator tussen hangen. Dan krijg je meer terugkoppeling in het hoog wat zorgt dat er meer hoog en hoogmid geattenueerd wordt in je eindversterking waardoor je sound dus minder scherp wordt. Veel mensen zien het als meer laag, maar eigenlijk is het dus minder hoog als ik het goed heb begrepen uit informatie op internet. (ik heb er zelf nog geen ervaring mee).
En als je de hoeveelheid regelbaar wilt hebben moet je dus een potmeter erbij hangen en 0,0047uF ervan maken.
http://home.comcast.net/~jbjdav26/Resonance1.jpg
Een kondensator kun je zien als een frequentie afhankelijke weerstand voor wisselspanning (=signaal). Door een grotere cap te gebruiken zal de NFB bij lagere frequenties groter zijn dan bij een kleinere cap. De invloed kun je uitrekenen : Z = 1 / (2*PI*f*C). Dus leef je uit zou ik zeggen.
sorry 0,0022uF bedoelde ik.
Dat dacht ik al ;)
Ik las ook des te groter de condensator, des te minder effect. Ik moet Z = 1 / (2*PI*f*C) nog even uitcijferen voordat ik dat zelf kan bevestigen ...
Qua voicing van het normal channel: ik ga eerst de 500pF brightcap op de pot verwijderen...
Vrijdag voor het eerst met de 1987 op pad geweest: kreeg klachten van de geluidsman dat ik te weinig mids had :(
Net nog even ge-A/B'd met m'n 2204 en hij had gelijk: veel laag, nog meer hoog, weinig dikke mids. Is dat normaal voor een plexi, of heb ik met mijn mods het mid weggemod?
- PrePIMV
- PostPIMV
- V1A: 4.7uF/820R
- V1B: 680nF/2K7
- V2B: 100K/680nF
- 100nF PI coupling caps
- 680nF/22K presence
- 47K / 8 Ohm negative feedback
- 47K/400pF tonestack
- 500pF bright cap op bright channel
Ik ga nog wel de negative feedback aanpassen met een 2n2 in serie met de 47K om het hoog wat te temmen en ik wil ook de brightcap aanpassen, of verwijderen.
wat voor bright-cap?
recente Marshall OT?
etc., etc.
EDIT bedoel je 100k cathodeR met .68uF of 1k met .68uf?, 2e cathode bij cf is iig. altijd 100k en bij de eerste kom je STOCK meestal 820 of 1k tegen, 100k maakt de sound |"heel anders" ;)
heb geen verstand van plexies hoor...............................
LOL :D LOL
De versterker is z'n leven in 1993 gestart als 1987x. PT, Choke, OT + bedrading zijn origineel (Drake?), de rest is door mij vervangen, inclusief de filtercaps (F&T). De 500pF brightcap op de bright channel pot is een Silver Mica, ik heb eventueel nog een NOS 560pF keramische liggen.
De 400pF treble cap is ook een NOS keramische, de 500pF op de 470K mixerweerstand is weer Silver Mica.
als ik jou was zou ik eerst eens met een betere OT beginnen
al die Drakes vanaf +/- '67 hebben dezelfde code bij 50 Watters alleen hoe nieuwer hoe rukker de sound (en dan druk ik me nog genuanceerd uit, ha ha), de ene draak is de andere draak niet, ze hebben de productiemethode/etc. een aantal keren aangepast, pre '69 vind ik zelf het beste (vetste, strakste, dikste) klinken, daarna (ook bij early metalfaces) worden het krasbakken imo
22n's in eindtrap, silvermica's in prullenbak, geen brightcap op potmeter
'n 2204 klinkt altijd anders, als je nu ook de neg.feedback-loop gaat veranderen met 'n Ctje extra krijg je d'r nog meer laag bij