..nee, ik moet toch even een plaatje zien denk ik :D:D
Printable View
..nee, ik moet toch even een plaatje zien denk ik :D:D
Mark, ik stel voor dat we de discussie voortzetten in dit draadje. Ik voorzie dat het steeds minder met de Axe te maken zal hebben :P.
Ik kom zeker even kijken.
Aha, dat is leuk!
Vraagje over powers amps (eindtrap) voor de Axe FX Ultra:
Ik schakel binnenkort over op een Ultra, maar wil hem wel perfect kunnen gebruiken op een Marshall 1960 cab met V30's. Ik lees nu zo veel verschillende meningen over verschillende eindtrappen, maar ik begrijp eigenlijk niet wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een Peavey Classic 60 en een Peavey Classic 60/60. De ene is natuurlijk mono, de andere stereo, maar wat heeft dat precies voor gevolgen?
Ik heb vroeger altijd op een 5150 gespeeld, en zou, met behulp van de power amp, het liefst zo dicht mogelijk in die trend blijven zitten. Ik twijfel eigenlijk vooral tussen de power amps van Mesa (50/50 met name) en die van Peavey.
En stel dat ik dan zo'n 60/60 zou kopen; zijn die dan ook mono bruikbaar op 120 watt? Dus zoals ik gewoon was bij mijn 5150? Of hoe wordt dat meestal opgelost door de ervaren gebruikers alhier? :)
Alvast bedankt!
Mijn 60/60 kan alleen stereo, er zit geen brugmogelijkheid op. Weet niet of dat bij alle 60/60's zo is. Ik wist ook niet dat er een mono 60 is, wel een 120. En de 50/50 in verschillende uitvoeringen.
Maar wat voor gevolgen heeft het nu of een poweramp stereo of mono is? Dat er twee afzonderlijke cab op aangesloten kunnen worden? Dus telkens à 60 watt bij de Classic 60/60?
Als ik het dan goed begrijp, kan ik ook niet mijn 1 1960 cab aansluiten op een 60/60, omdat die poweramp stereo is? Ik zie het namelijk niet zitten om nu plots met 2 cabs te gaan spelen... :)
Bij de 60/60 moeten er twee sets speakers aangesloten worden omdat er maar een power/standby-knop is. Een buizeneindversterker moet immers altijd aangesloten zijn op een speaker. Bij stereo eindversterkers die per kant aan en uit kunnen worden gezet kun je gewoon een van de beide eindtrappen gebruiken en de andere uit laten.
Ik weet niet of jouw cab een stereo/mono-aansluiting heeft zoals veel nieuwere Marshall cabs? Dan zou je beide kanten van de eindtrap elk op een van de stereo-aansluitingen in je cab kunnen zetten.
Je cab hoeft natuurlijk geen 60 watt te zijn, moet wel minstens 60 watt kunnen verstouwen. Maar dat haal je met 2V30's per kanaal makkelijk.
Aha! Nu begrijp ik het. Mijn 1960 heeft inderdaad gewoon 2 stereo ingangen. Ik neem aan dat er qua tone dan eigenlijk niets veranderd?
Hoe moet ik dan het verschil in vermogen opvatten tussen mijn oude 5150 (100 watt) en die Classic 60/60? Kan ik stellen dat een Classic 60/60, in stereo aangesloten op mijn 1960 cab, 2 keer 60 watt levert en dus qua vermogen overeenkomt met een versterker van 120 watt? Of kan ik dit niet zomaar optellen en zit ik eerder met een vermogen van 60?
Het zit namelijk zo dat ik momenteel zéker niet meer vermogen nodig heb dan die 100 watt van mijn oude 5150. Ik wil ook op lagere volumes nog een goede tone hebben. (Nuja, is dat eigenlijk nog wel relevant wanneer ik een Axe FX koop? Echte buizenversterkers klinken wat beter als ze goed kunnen gloeien, dat is misschien niet meer zo bij een digitale voorversterker?)
Alleszins thanks voor de info! :)
Het stereo gebeuren maakt qua geluid niet uit lijkt mij. Twee keer 60 watt zal ongeveer even luid zijn als een keer 120, maakt niet zoveel uit, het gaat hard zat, zeker met V30's eronder met hun hoge rendement.
Op lage volumes een goed geluid, denk niet dat dat een groot probleem zal zijn. Je maakt het geluid inclusief eindtrapverzadiging in je Axe, het zou eerder een probleem zijn als de boel wel heel hard moest, dan krijg je ook nog de compressie van een hardwerkende echte buizen-eindtrap erbij. In de Axe de speakersim uit en proberen lijkt mij. Een buizeneindtrap moet een beetje op zijn donder krijgen om echt te gaan klinken, hangt er ook nog vanaf of je qua voorversterker met high-gain geluiden werkt of met low-gain. Met de Axe denk ik dat je het geluid zoveel mogelijk moet maken in de Axe en dan zo neutraal mogelijk doorversterken. Een buizen eindtrap lijkt mij wat dubbelop, maar het blijft een kwestie van proberen.
Vorig jaar had mijn gewone voorversterker problemen, toen heb ik mijn oude Tonelab (eerste versie) een poosje voor mijn 60/60 gehangen. Als speakerkast een Engl Standard, moet zeggen dat ik het eigenlijk verrassend goed vond klinken, er kwam alleen veel te veel laag uit, kon ik er ook niet lekker uit draaien.
Ik ga dan maar eens op zoek naar zo'n 60/60. Voor het geld kan ik er geen buil aan vallen denk ik. Vind ik het niks, dan verkoop ik hem weer. :)
Zie zo; een nieuwe Axe FX Ultra gebruiker hier! Heb de AFXu net besteld, samen met een Peavey 60/60 versterker. Heb er al mijn oude gear voor verkocht, dus op hoop van zege! :)
Wow, da's een flinke sprong in het diepe :P.
Ik heb de Axe FX live gehoord, en ook veel samples op Youtube beluisterd en het sprak me enorm aan. Ik heb me al wel gerealiseerd dat veel afhankelijk van hoe goed je patches kunt maken of niet, dus daar ga ik me zeker veel mee bezig houden.
Anderzijds heb ik nog een buizen poweramp en dezelfde cab als vroeger, dus verwacht ik dat de tone van mijn oude 5150 (ofja, 'oud', ik heb hem nu nog, maar te koop) goed te benaderen zal zijn. :)
Patches maken (via Axe Edit) op de Axe FX 2 lukt me prima...
Volgende stap is de MFC101 voor efficiënt live-gebruik programmeren.
Is er ergens een goede praktische tutorial, wiki o.i.d. van hoe ik het best te werk kan gaan?
(Naast de handleiding uiteraard).
Et voilà, ik ben voorzien:
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/foto-120.jpg
Ben er superblij mee! :)
Gefeliciteerd!
Je kan er meteen meteen firmware 6.01 op zetten. :)
Als ik me niet vergis had de vorige eigenaar hem al eens geupdate. Zo niet, gaat dat direct gebeuren natuurlijk. :)
Ik realiseer me trouwens wel net dat ik een Classic 60 heb gekocht als power amp, en geen 60/60. Dat is een hele stomme fout van mezelf... Is het essentieel om bij de Axe FX een stereo power amp te hebben of niet? Anders probeer ik gewoon deze 60 watter natuurlijk. Er zit echter maar 1 input aan de achterkant van die classic 60, en bij de Axe FX zitten er 2 outputs. Quid? :)
Geen enkel probleem, ik gebruik 'm ook mono.
Kwestie van (bijv.) in I/O de output op Copy L>R of op Sum L+R zetten.
Zie de wiki voor veel uitgebreidere uitleg.
O ja... :)
Niet getreurd, ook een heel goed apparaat met v11.
Intussen heb ik de Ultra eens kunnen uittesten. Ik heb de indruk dat ik nog maar 5% van het ding onder de knie heb; de mogelijkheden zijn eindeloos!
De 5150 simulatie is trouwens grandioos. De textuur, de gain, het karakter van mijn oude 5150 zit er absoluut helemaal in. Ik merkte alleen verschil in volume. Maar dat ligt volgens mij aan de 60 watt eindtrap die ik nu heb. Ik heb intussen een Classic 60/60 gevonden en die heeft 120 watt, ik hoop dat die één dezer dagen aankomt! :)
Ik heb op Marktplaats nu ook een 120/120 zien staan. De verleiding is groot om ook die eens te proberen, maar iets zegt me dat 240 watt compleet overkill is. Ook zal het ding veel te zwaar zijn en redelijk duur in onderhoud. Hij heeft 10 buizen in totaal geloof ik...
Soit, ik probeer de 60/60 eens en dan post ik hier mijn bevindingen weer.
Nu het toch ook over updaten ging; welke Midi interface gebruiken jullie zoal om de Axe FX te koppelen aan de computer (mac)? Ik wil namelijk graag een eenvoudige verbinding kunnen maken met mijn Macbook. Heb alleen geen benul van welke Midi interface handig is.
Nu heb ik hier thuis wel een Presonus audio interface liggen, waar ook een midi in en out op zit, samen met een firewire verbinding. Zou dit kunnen dienen als een Midi-interface dan?
Ik gebruik deze, werkt prima
http://www.m-audio.com/products/en_u...ryEdition.html
Als poweramp gebruik ik de Matrix Gt800FX, heb ook nog een peavey classic 120 watt buizen, ook prima, alleen dat gewicht. Als je regelmatig moet sjouwen met spullen word je daar niet vrolijk van.
Bedantkt! :) Het gewicht is voor mij gelukkig geen belangrijk punt. Als je het hebt over een Classic met 120 watt, bedoel je dan de 60/60? Of de 120 mono?
120 mono, ik gebruik het zelf niet meer dus als je interesse hebt kan je altijd een pm sturen.
Tja, heb nu net die 60/60 gekocht, dus helaas! :) Toch bedankt!
Zojuit de 60/60 kunnen uittesten en dat gaf een pak meer power en punch dan de 60 watter! Alleen heb ik de indruk (maar ik kan me vergissen) dat de axe fx niet luid genoeg kan? Ik kan makkelijk meekomen met de drummer, maar dan moet ik de output volumeknop op de axe fx op 75% zetten en het volume op de eindversterker op maximum. Dit is toch niet normaal lijkt mij?
Nu het er toch over gaat; is het een wijze beslissing om het volume op mijn eindversterker zo hoog mogelijk te zetten en dan verder het volume te regelen met de knoppen op de axe fx? Of kan ik beter het volume altijd regelen met de volumeknop op mijn eindversterker?
Uitgangsniveau van Axe is +18-20 dB, meer dan genoeg.
Heb er zojuist ook één ander over gelezen op een aantal fora. Ik denk dat mijn fout is dat ik de output van de Axe niet volledig open draai en die van de power amp wel. Volgens heel wat gebruikers op het Fractal forum zou dit andersom moeten zijn; output op de axe volledig open en op de power amp regelen naargelang het volume dat je wilt.
Hehe, toch weer eventjes al die dingen onder de knie krijgen. Een 'gewone' buizentop is op zich eigenlijk veel eenvoudiger. Maar qua opties heeft de Axe toch veel streepjes voor. Ik vind het al bij al een geweldig ding! :)
Ik heb intussen zelf een 19 inch behuizing voor mijn Axe FX gebouwd, voorlopig ziet dat er zo uit:
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/foto-122.jpg
Gemaakt van 4 planken multiplex, geschroefd en gelijmd. Is super stevig en zeer licht. De versterkers zitten gemonteerd op aluminium rails aan weerszijden in de case.
Ik heb ook nog een stuk tolex, hoekstukjes en een handvat besteld, dus daar wordt hij nog verder meer afgewerkt. Ik ga er eigenlijk min of meer een échte 'top' van maken. Dat vind ik ten eerste mooier dan een commerciële case en anderzijds is het handiger om mee te nemen naar mijn mening. :)
Lees dit topic even (pag 9 en 10), ik heb het namelijk ook, dat hij niet hard genoeg gaat:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...e-Fx&p=2850615
Volgens sommige moet je precies het tegenovergestelde doen van wat jij doet: dus Axe fx juist niet helemaal opendraaien en poweramp juist wel. Dit ga vandaag eens proberen.
Da Classic 60/60 heeft alleen gain-knoppen. Hiermee bepaal je de gevoeligheid van de ingang (als ik me goed herinner uit de handleiding). Ik heb ze altijd vol open staan en regel dan het volume met het spul wat ervoor in de keten zit. Gaat prima en keihard.
Na dat topic hierboven te hebben gelezen, vraag ik me af of er veel mensen zijn die hun patches op zich eigenlijk aanpassen aan het volume? Dus dan heb ik het over de level-instelling in de "edit" van de "amp" op de Axe. Ik heb deze namelijk altijd maar standaard laten staan omdat ik dacht dat dat zo moest, maar zou het kunnen dat ik deze gewoon luider moet zetten?
Verder knipperen er bij mij ook bijna nooit lampjes op de output van de Axe. Dus die leds die aanduiden of er sprake is van clipping lichten zelden tot nooit op, zelfs de groene niet.
Normaal gesproken wil je al je presets op hetzelfde volumeniveau.
Daar gebruik je Drive and Master in Amp niet voor, die zijn er meer voor de 'feel' en toon.
Level in het Amp block kan daarvoor worden gebruikt. Die regelt alleen het volume in het digitale deel en heeft dus geen enkele invloed op de toon. Level in alle andere blokken blijft op 0 dB tenzij er een reden is om dat niet doen.
De wiki gaat in op al deze aspecten.
Bij deze mijn ervaringen met het volume van de axe-FX in combinatie met een poweramp:
Ik had dus aanvankelijk (ook?) het probleem dat het volume van de axe fx redelijk laag was. Hij hield een beetje in vond ik. Eerst wat gerommeld met de 'sensitivity' controls op de power amp en met de output level knoppen op de Axe. Hoe ik het ook combineerde; het geluid bleef te zwak.
Ik heb uiteindelijk de oplossing gevonden bij de level knoppen in de amp block (zoals hierboven reeds gesuggereerd, waarvoor dank!). Ik heb deze eerst zo luid mogelijk afgesteld; dus tot dat de uitput clipping led op de voorkant begon te knipperen wanneer ik hard speelde. Vanaf dat punt heb ik het volume weer verminderd met zo'n 6 dB. Dit gaf absoluut het gewenste resultaat: power, volume, ballen! :)
De presets die standaard in de Axe zitten staan op ongeveer -4 dB, terwijl bij mij de level uiteindelijk op +4 of +5 kwam te staan. Dat is dus een enorm verschil.
Uiteindelijk heb ik ook ondervonden dat het voor mij het beste werkt wanneer ik de power amp volledig opendraai en verder het volume regel met de output knop op de axe zelf. Op die manier 'werkt' de power precies wat feller, klinkt hij meer 'open'.
Soit, dat is mijn ervaring. Ik hoop dat iemand anders er verder iets aan heeft! :)
Ook intussen de case voor mijn Axe FX met tolex afgewerkt. Ziet er goed uit vind ik! :) Alleen nog hoekjes erop schroeven en nog een handvat vanboven.
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/foto-123.jpg
Ik ben opnames a/h maken van mijn Axe-Fx II presets. Firmware 8.x, via USB rechtstreeks in Garageband.
Ben geen held in dat soort dingen, maar het pakt niet zo slecht uit tot nu toe.
Later dit weekend volgen clips van "normale" gitaargeluiden, maar voor allerlei effecten, instrumenten enz. kun je nu al terecht op:
http://soundcloud.com/alexander-van-engelen