Die wist ik :soinnocent:, hij komt nu uit de doos en is ingetrokken. Het zal mij niet overkomen dat ik mijn mooie schaaf verpruts.
Wie heeft ervaring met slijphulpstukken (veritas MK2 enzo) of gewoon met de hand? :(
Printable View
Dat is gaaf, J.S. Bogdanovich mailde met alle info die ik nodig had.
De tekening was correct de tekst onjuist. Heel aardige mail met alle hulp.:cooler:
De moderne gitaar bouwer :seriousf:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2-152129-M.jpg
Vandaag de Tuner jig gemaakt, dus metaalbewerken zit er ook al bij.
Mijn oude lintzaagje was echt bagger, maar nadat ik hem heb omgebouwd als metaalzaag werkt het toch best goed. Zo slordig in het hout, hij is super nauwkeurig in metaal.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2-163345-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2-163542-M.jpg
Ik overweeg zelfs om mijn Letterhout er mee te zagen, dat is ook net Aluminium.
Het eindproduct.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2-211645-M.jpg
Mallen, mallen en nog eens mallen, ik wordt er . . . van
Tot slot heb ik de headstock met het letterhout fineer verlijmd (er tussenin een dun laagje Abachi fineer)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2-213103-M.jpg
Ramp dag. (en rampfoto's (kleine kinderen wegsturen en alleen voor kijkers met een sterke maag.)
Nadat ik het topfineer erop had gelijmd bleek dat er na een paar uut de lijmtangen een klein kiertje was ontstaan tussen het fineer en de headstock.
Gewoon een beetje superglue ertussen en klaar ben ik. . . .dacht ik.
Na een uurtje leek alles ok maar ik merkte dat het Letterhout fineer in het midden een beetje omhoog kwam staan bij de naad. (4.5mm is niet echt fineer maar eigenlijk meer een plankje).
Ik dacht dat het kwam omdat het gewoon veel te dik was en schuurde het terug naar 2mm. Daardoor werd het plankje flink heet.
Bij controle begon het nog steeds in het midden te bollen en ik heb de boel vlak geschaafd met de schraper.
Hier zie je het probleem.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2669-M.jpg
Nu dacht ik eigenlijk het probleem van het trekken getackeld te hebben omdat het Letterhout nu veel dunner is.
Helaas. Kijk maar eens aan de zijkant. het laat gewoon los. Zowel aan de Abachi kant van het fineer als aan de Letterhout kant.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2671-L.jpg
Afijn ik heb de boel nog wel met superglue in de lijmtangen staan, maar ik heb er weinig hoop meer in dat deze kop te redden is.
Jammer van dat prachtige letterhout, dat was een kostbaar setje.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2674-M.jpg
Nog wel begonnen aan de Solera mal,
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2673-M.jpg
maar de pret was er even vanaf. :(
Dang, dus dat bedoelde je! Dus we konden elkaar zowat horen vloeken...
Pech man.. dat is wel heel erg.. Ik leef met je mee!!:grouphug:
Maarre, zennnn :harmony: What's done, is done, gewoon weer met frisse moed verder.. morgen.. Anders verknal je je solera ook nog!
Hmm, gedeelde smart is halve smart, ik voel me zowaar al wat beter ;)
Knap vervelend Grizzly!
Die kop is nog wel te redden maar het kopfineer waarschijnlijk niet.
Ik zou het kopfineer er af schaven en schrapen. De kop weer mooi vlak maken en een ander stuk fineer er op doen.
Waarom maak je zulk dit kopfineer? 2 mm dikte is goed genoeg.
Al eens geprobeerd het geheel aan te drukken met een warme strijkbout?
Hi Koot,
Het was ook niet de bedoeling om het zo dik te laten. Ik had 10mm doormidden gezaagd en hield gewoon 2 dikke plakken over. Die wilde ik later terug brengen naar 2mm.
Ik zal in het vervolg proberen er meer uit te halen, en het Letterhout langer laten rusten, zodat eventueel spanning in het hout er al uitkomt terwijl het nog gewoon een plankje is.
Hi Javaca,
Het hout was door het schuren op de schuurband minimaal net zo heet geworden als met een strijkbout.
Ik vermoed zelfs dat daardoor de lijm losliet.
Wederom schokkende beelden, ge zijt gewaarschuwd.
Vanmorgen de boel uit de lijmtangen, en zoals ik al vreesde was het nutteloos geweest.
Kloppend in het hout hoorde ik dat in het midden het geluid anders was als op andere plaatsen. Ook aan de randen zag ik al weer dat de boel los ging laten.
Ik begrijp er niets van, Verouderde lijm (Titebond van 2 jaar), temperatuur, of misschien toch nog ergens een laagje was op het Letterhout aanwezig geweest? Ik kan het me niet voorstellen, het is perfect geschuurd en zelfs met thinner afgenomen.
Alas, zie hier:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...4-105128-M.jpg
Het liet zonder al te veel moeite direct los.
En inderdaad in het midden was er totaal geen hechting geweest.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...4-105253-M.jpg
Dat is wel vreemd, want toen ik 2-zijdig tape gebruikte om het fineer dunner te schuren kreeg ik die rommel er bijna niet meer af?
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...4-130752-M.jpg
Inmiddels heb ik nog een 2de plank Letterhout vernield.
Het in de lengte doorzagen ging weer beroerd, Lintzaag loopt steeds weg.
Toch redelijk gelukt, maar beide helften zijn te dik.
Dus 1 helft geprobeerd met het schuren, bij een dikte van minder dan 3 mm trekt het echter spontaan in de lengterichting weer krom, net als het eerste plankje.
Ik denk, misschien door de warmte die vrijkomt bij het schuren.
Dus de 2de helft dan maar op de vlakbank proberen dunner te maken. Spat het plankje spontaan in de lengte richting in tweeën.
Dat was toets nr. 2. Gelukkig heb ik de slechtste plankjes gebruikt voor het maken van fineer en heb ik de betere nog over.
Misschien KAN je helemaal geen fineer maken van Letterhout, het lijkt ook net glas.
Ach, als het makkelijk was, deed iedereen het . . . .zij mijn vrouw troostend.
En zo gooi je toch weer een paar euri weg!
Misschien domme vraag, maar waarom geen heel stuk dan ipv 2 helften? Snap wel dat je een match wil hebben, maar zit er dan helemaal niets bij wat door de beugel kan? En een beetje assymetrie is nooit iemand dood gegaan.. Of is dat vloeken in de kerk?
Edit: Bewaar je alles ook in je garage/ werkplaats? Temperatuur kan daar nu wel flink naar beneden donderen...
De plankjes zijn ruw de maat van een toets. Maar dan van 1 cm dik.
Helaas iets smaller dan de Headstock, dus er moeten altijd 2 naast elkaar.
Het probleem is eigenlijk om de dikte van het Letterhout terug te krijgen naar 2 of 3 mm.
Daarvoor is het natuurlijk het meest voor de hand liggend om het plankje in de dikte doormidden te zagen naar 2 helften van 4mm.
Op een of andere manier wil het niet lukken om dat heel te houden.
Bij schuren trekt de boel krom en bij schaven spat het uit elkaar.
Om 2 mm weg te schrapen is echt te veel, dat gaat niet lukken. Het is alsof je dat staal staat te schrapen,
Er komen prachtige flinterdunne krulletjes vanaf en na een uurtje schrapen ben je zeker 1 mm opgeschoten.
Ik weet niet eens zeker of dit Letterhout wel als fineer te maken is, het is soms net glas.
Acht, ik denk dat ik het plan laat varen om dit met Letterhout te doen, dat is nu al een erg dure geschiedenis geworden en het is nog niet gelukt.
Ik denk dat ik het van Plataan maak.
Met goede moed weer verder en geprobeerd twee stukjes plataan als fineer te gebruiken voor de headstock.
Perfect, geen enkel probleem met zagen, schuren en verlijmen. Wel even het Padouk met thinner afgenomen om er zeker van te zijn dat dit geen item kan zijn.
De voorzijde staat in de lijmtangen te drogen. (binnenshuis op de plek waar ook de lijm altijd staat)
Kennelijk had het toch te maken met het letterhout. Ik had al vaker verhalen gehoord dat het een ramp is om te bewerken. Een toets gaat prima, een stukje inleg ook, maar fineer. . . . dat is een gelopen race.
Ga ik, (voorlopig), niet meer aan beginnen :stop:
Zonde van die mooie stukjes letterhout. Echt prachtig hout.
Altijd frustrerend als dingen niet willen lukken. Dan is het (soms een moeilijke) zaak de rust te bewaren haha, dat heb ik tijdens mijn eerste bouwproces waar ik aan bezig ben nu wel gemerkt.
Albert, Thiez,
Thanks broeders, effen op de tanden en doorgoan.
En Thiez, succes met je Lindenhoutenpowerstrat,(3xwoordwaarde)
Ben altijd dol op LINDENhout,
Whats in a name :soinnocent:
Jij bent ook niet vies van een beetje zelfbevlekking, wel? :D Waarom maak je je gitaar daar niet van dan?? ;)
Ff zonder dollen, ben blij dat het toch nog gelukt is.. Al is het wel mogelijk, zag gister nog een gitaar langskomen met letterhoutfineer, dus 2 uur schrapen moet je er dan maar voor over hebben!
Mail Ben Crowe, en vraag hoe hij het gedaan heeft. hij heeft veel ervaring met snakewood. zeg dat je via mij komt. Of zoek jaquesledick op. hij heeft snakewood als BINDING gebruikt! het kan dus wel. maar hoe?! geen idee.
Ik mail Ben ook alvast wel even. kijken wat hij te zeggen heeft.
Zou je het niet grofweg in tweeën kunnen zagen en dan met een freesvlakbakje terug kunnen brengen naar de juiste diepte? (constructie waarbij de bovenfrees zweeft over het hout). Ik zoek nog ff een plaatje.
Edit: zoiets:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...hlight=vlakbak
Volgens Ben is snakewood en padouk heel 'waxy'. en is titebond niet echt lekker daarvoor. Polyurethaanlijm werkt beter volgens hem. welke dat is, weet ik niet. Hope it helps.
Tja, met wat speurwerk vind ik ze nu ook.
Het kan dus wel, maar hoe?
Misschien toch een combinatie van fouten.
Warmte/lijm verouderd, temperatuur, andere methoden, betere machines, de combinatie van Letterhout EN Padouk (allebei wax achtigen)? ik weet het niet.
Dat met de bovenfrees methode lijkt me misschien het best te werken.
Mogelijk een Safe T Planer ?
G.G. dat is misschien een mogelijkheid.
Ik heb een soort kopieer freesconstructie die ik zou kunnen vastzetten in de hoogte verstelling.
Mogelijk dat ik daarme iets kan fabriceren.
Maar dat is nu even voor een volgend fineer project.
Inmiddels staat de achterkant van de Headstock in de lijmtangen (met plataan)
ik heb ook een hals van padouk met een snakewood toets, en die zit netjes vast. het zou geen probleem moeten zijn. probeer eens op een reststuk van de snakewood een fineertje van esdoorn te lijmen. en op een stuk rest-padouk idem dito. en dan kijken of dat blijft zitten. zo ja, dan weet je dat 't esdoorn als 'emulgator' kan fungeren. esdoorn is niet echt waxy. probeer dat eens.
Hi Orpheo,
Goed om te horen dat jij dat hebt.
De problemen begonnen eigenlijk al, op het moment dat ik van het plankje van 1cm letterhout 2 plakjes fineer wilde zagen.
Toen ik die 2 plakken van 4 mm dik aan elkaar lijmde als kopfineer trokken ze zich al een beetje krom.
Toen ik dat vervolgens op het Padouk lijmde (in de veronderstelling dat de lijmtangen krachtig genoeg waren om de boel plat te houden), ging het allemaal mis.
Ik zal je tip in ieder geval uitproberen om te kijken of het daar ook misgaat.
Naar mijn idee zal een dikker stuk hout, zoals een toets, best wel goed blijven (vooropgesteld dat het goed vetvrij is)
Ik heb een dun strookje van 1mm dik en 10mm breed Letterhout als backstrip inleg gebruikt voor de achterkant in het Plataan.
Daar is niks mis mee.
Diep in mijn hart denk ik dat het iets te maken heeft met een teveel aan warmte die vrij kwam bij het dunner schuren op de schuurband.:???:
Dat wordt echt heet daar op.
Ik heb vanavond wat geleerd en moet mezelf corrigeren.
Terwijl de kop in de lijmtangen stond vond ik het tijd om eens iets aan mijn schaaf onkunde te gaan doen.
Met het nagelnieuwe 9 1/2 Stanley schaafje (een aanrader van Koot :)) geprobeerd wat te schaven. Bagger.
Uit elkaar gehaald en de beitel bekeken.
Nieuw en ongebruikt en toch een erg ruw/bot snijvlak. Ik dacht natuurlijk dat ze scheermes scherp werden geleverd, maar dat is dus niet zo.
Met mijn nieuwe slijpstenen aan de gang.
Bleek dat dat grofste slijpsteen nr. 1000 zelfs nog te fijn was om de ergste botheid weg te halen.
Dan maar eerst naar het grove werk, mijn oude honig olie slijpsteen nr 300.
Daarna de 1000 en de snede begon al redelijk te glanzen. Vervolgens de nr. 3000 grit en, natuurlijk volledig overbodig, als laatst de nr. 6000 grit steen.
Alsof het een spiegeltje was zo glom de snede.
Terug in de Stanley, eerst kops op de zijkant van een plaat multiplex.
Krullen :crazyhappy:, Dan maar gelijk op dat afval letterhout. . . .beetje gevaarlijk blijft het, maar toch KRULLEN :mmmm:.
Dus ik dacht dat mijn beitels goed scherp waren, maar als je dit soort spul wil schaven moet het dus veeel scherper. Met de gewone blokschaaf lukt het nog steeds niet echt om Letterhout te schaven, maar met de kleine 9 1/2 prima.
(al blijft 2.5mm Letterhout schaven een echt monniken werk)
I stand corrected.
Bedankt voor de Stanley tip Koot,
en Stijn, je had gelijk v.w.b. de beitel van de schaaf.
Grizz,
Miss is dit een tip;
persoonlijk durf ik het niet aan om hout wat nog verlijmd moet worden, met thinner af te nemen cq te ontvetten. Thinner is 'n oplosser en zal voor een deel ook in het hout trekken, en je "weet nooit" wat dit eventueel voor een uitwerking kan hebben op de lijm. Volgens mij kun je hout gewoon beter schoon schuren alvorens te verlijmen.
je hebt de smaak goed te pakken.. ;)
In plaats van thinner gebruik ik wasbenzine om te ontvetten. Ik doe dit vooral als ik teak wil verlijmen omdat dat een vettige houtsoort is.
Tot nu toe (afkloppen) heb ik hier geen problemen mee gehad.
Mogelijk is mijn kennis over deze materie verouderd.
Ik moest vroeger altijd juist ontvetten met Thinner.
Er is mij ooit verteld (in de auto spuiterij branche)dat het mega goed ontvet en het verdampt veel sneller dan terpetine en wasbenzine.
Misschien gaat dat met hout inderdaad anders.
Mogelijk trekt het juist de natuurlijke vetten in hout naar boven? Ik weet het niet.
Ik had het bij het letterhout niet ontvet met thinner.
Nu met het verlijmen van het Plataan tegen Padouk wel.
Vandaag haal ik de boel uit de lijmtangen en ga kijken hoe het erbij staat.
nog een idee. verlijm de snakewood kopplaat in volle dikte, en pas als het muur en muurvast zit, verdunnen.
Eindelijk weer even tijd om verder te knutselen.
De mallen zijn nog steeds niet allemaal klaar, dus maar weer verder met de Solera.
Bogdanovich heeft een redelijk ingewikkelde Solera voor de top.
De Lower bout heeft een verhoging van 4 mm die in een 28 ft radius verloopt tot het begin van de Upper bout.
De Solera heeft naar de hals een verloop vanaf de 12de fret naar de nut van 2,5 mm.
Tevens heeft de Solera zijkant mallen die erop geschroefd kunnen worden.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...6-182548-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...6-164142-M.jpg
Gelukkig is dat MDF super makkelijk te schaven.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...6-194317-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...6-194632-M.jpg
Inmiddels heb ik de boel in mijn vermaarde lijmpap gezet (Ik heb daarvoor de overjarige Titebond goed kunnen gebruiken)
En morgen lak ik de boel af, nadat ik bij Fijnhout ben geweest voor wat extra fineer en hout .:seriousf:
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken.
Middels de "Drill Press Router" methode van een Braziliaanse gitaar bouwer de headstock "geshaped".
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2686-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2689-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2691-M.jpg
Daarna de gaten geboord met mijn eigen Aluminium Jig.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2692-M.jpg
Ik heb gelijk kunnen genieten van die gitaarbouwers bankschroef. Dat is inderdaad een stuk gereedschap dat ik vaak ga gebruiken.
Even proberen of de tuners passen. . . .(en even checken of de kleur en stijl combinatie die ik in mijn hoofd had kloppen).
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2695-M.jpg
Het ziet er in real live precies zo uit als in mijn hoofd. Ik is happy:seriousf:
Hoi Grizzly
het gaat nu weer eens voorspoedig na de nodige rampspoed.
Het zelfde "Drill press router" trucje is ook bij / voor de tuner slots toe te passen ;)
Ray
't ziet er goed uit Grizz.., vette tuners jongen !! Keep on going like this. :)
Verder met hij uitfrezen van de sleuven in de Headstock.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...1-182641-M.jpg
Tja, en dan komt er gelijk iets aan het licht.
Tijdens het boren van de 2de set gaten voelde ik al dat ik ineens doorschoot in het andere gat. Net even te veel kracht gezet, waardoor ik vrij diep in het andere gat schoot.
Onder de eerste tuner is in het middenblok te zien dat er een half ronde opening zit van een verkeerd boorgat. Kennelijk toch iets opzij geschoten toen ik in die lege ruimte schoot.
Gelukkig zit het aan de onderkant en is daardoor minder zichtbaar. De tuner zit wel keurig klem in het bovenste gat. Mooi is het echter niet.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...1-192200-M.jpg
Het is niet onoverkomelijk, want ik kan het gat opvullen en opnieuw boren.
Eenvoudig is dat niet omdat het niet een exact rond gat is. Echt onzichtbaar wegwerken zal moeilijk worden.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...1-192709-M.jpg
Inmiddels is de eerste helft van het gat gevuld met een staafje Padoek en staat weer in de lijmtangen.
Ach.., de eerste keer.., kan gebeuren.
Eventueel opvullen met vloeibaar hout en miss zie je er na het lakken z.g.a. niets meer van.
Volgende keer met diepte boren, tape'je om boortje gebruiken. Want diepte boren op de gok werkt k*t...
Met gitaarbouw kun je eigenlijk niets op de gok doen. Alles wat je kunt berekenen moet je berekenen, als 't ff kan. (= mijn ervaring)
Ik had ook de diepte met tape op de boor aangegeven. Helaas was mijn boor kennelijk al wat botter en moest ik iets te hard drukken. Daardoor schoot ik ineens aan de andere kant scheef in het boorgat dat ik daar al op diepte had gemaakt. Inmiddels met Padoek al pluggen gemaakt en de gaten gedicht.
Ik hoop dat het werkt en dat ik daarin vandaag nieuwe gaten kan boren.
Ik doe zoiets altijd onder de kolomboor, dan heb je een diepte stop. En met het juiste hulpstukje ervoor zit je altijd perfect loodrecht !
s.
Ik wilde inderdaad de Kolomboor gebruiken. Alleen staat de Headstock onder een lichte hoek als je hem op de zijkant legt.
Om alles onder de juiste hoek te zetten moest ik de headstock op een vreemde manier kantelen en in die stand op de boortafel fixeren.
Dat leek me een ingewikkelde (wankele) constructie en dus probeerde ik het met behulp van die Aluminium Tuner Jig. Foutje :(
Volgende gitaar gaat alleen nog maar onder de kolomboor. Dan vind ik wel een manier om de boel goed vast te zetten.
Gelukkig is alles weer in orde gekomen met het vullen en opnieuw uitboren.
Er is bijna niets meer van te zien. En als de tuners er in zitten valt het geheel weg.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2706-M.jpg
Wat is eigenlijk de dikte van de Nut bij een Klassieke gitaar.
De nut blank die ik heb is 6.35mm dik
Vandaag de blokken voor de heelstack gevlakt, gelijmd en tegen de hals aan gelijmd.
Het vlakken doe ik maar niet met de schaaf. Daar ben ik nog steeds niet handig genoeg mee om het te riskeren.
Ik had een proefstukje Padoek over en heb daar mijn kunsten op gebotvierd.
Het ging na een poosje wel redelijk. Ik had de juiste richting en diepte te pakken, maar nog steeds had ik rampzalige happen uit mijn werk.
Dus met het echte hout terug gevallen op een vlakke plaat met schuurpapier en elleboog werk.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...CIMG2712-M.jpg