Zo'n plaatje plaatsen en dan de schroefjes niet te hard aandraaien zodat het niet gaat scheuren heb ik altijd moeilijk gevonden. Daar krijg ik zo'n stukje tong van tussen mijn tanden als ik dat doe...
Printable View
Zo'n plaatje plaatsen en dan de schroefjes niet te hard aandraaien zodat het niet gaat scheuren heb ik altijd moeilijk gevonden. Daar krijg ik zo'n stukje tong van tussen mijn tanden als ik dat doe...
Bedankt voor de commentaren, allemaal! Altijd fijn om te horen; keeps you going! (Of was dat Aquarius? ;))
En inderdaad; ik heb met opzet de gaatjes onder het plaatje niet te diep voorgeboord zodat ik precies aanvoel wanneer het plaatje nét strak zit en ik niets té vast kan schroeven. Vast is vast. :)
Ik ben vandaag overigens begonnen aan de pickupringen, maar dat is een heel ander verhaal. Het viel nog niet meer om alles mooi strak te laten aansluiten. Gelukkig is de eerste nu volledig af en op maat, dus kan ik de 2de gewoon met de volgfrees uitfrezen. :)
De pickupringen zijn af!
Het heeft iets meer tijd in beslag genomen dan eerst gedacht. Het viel nog helemaal niet mee om die ringen precies op maat te maken.
Ik heb eerst een mal moeten maken, en daarna heb ik alles uitgefreesd. Bij de eerste poging schoot het werkstuk los en was de mal gebroken, en bij de tweede poging boog de mal ietsje door, waardoor ik geen rechte kantjes meer had.
De derde poging gaf gelukkig wel het gewenste resultaat:
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/PC140014.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/PC140015.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/PC140016.jpg
Ze sluiten netjes aan op de slagplaat, zijn exact even groot en helemaal strak, zoals ik had gehoopt. :)
Het slagplaatmateriaal is nu natuurlijk helemaal op, maar gelukkig had ik het verder voor niets meer nodig.
De pickupringen en slagplaat geven de gitaar, vind ik, ook direct een heel ander gezicht. En daarnaast camoufleren ze ook een groot deel van het ingelegde hout van de body.
Restoration Deluxe! *****
Tee.
Goed gedaan! vind het slagplaat materiaal overigens wel erg wit, zou zelf voor wat meer aged white ofzo gekozen hebben.
Wel top gedaan!
Edit: lees nu dat je daar ook nog wat aan gaat doen, jeej! ;)
@HaroldA; inderdaad, de hele top zou dan gestript moeten worden. Maar dat zie ik niet zo zitten. De binding is nu namelijk net mooi verkleur door de jaren heen, en als ik de top zou strippen, zou ik onvermijdelijk ook een deel van de lak over binding aantasten.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat zo veel mogelijk van de originele lak/gitaar behouden blijft.
Ik heb ondertussen al even contact gehad met een vioolbouwer in de buurt, en hij heeft er wel een goed oog in. We gaan binnen een paar weken wat testjes doen op wat resthout. Ik ben er zelf ook wel gerust in dat we een kleur kunnen vinden die goed gaat passen. :)
@Lex; De kleur wordt inderdaad nog aangepast. :) Het plaatje dat ik hier gebruikt heb, was in feite een "aged white" plaatje. Op de foto's ziet het er gewoon ietsje feller uit door de flits. (Als ik daarnaast een creme plaatje had gekozen, zou het niet dezelfde tint hebben als het huidige plastic, dus dat was ook geen optie.)
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het plaatje nu nog te wit is. Maar daar komt dus verandering in. :) Momenteel liggen de plaatjes in een pannetje sterke koffie, op de verwarming.
Ik heb wat testjes gedaan op reststukjes slagplaatmateriaal en het reageerde het beste op de koffie, op een warme temperatuur. Ik heb het deze morgen om 10u opgezet, dus deze avond ga ik het resultaat eens bekijken.
je al een tweede pick-up gevonden maar wilde deze ad toch even hier posten. moest meteen aan jouw project denken.
http://cgi.ebay.de/Framus-Jan-Akkerm...item4cf3db3a68
Die link had ik een tijdje terug ook nog gekregen via e-mail; toen verkocht men de beide pickups. De koper had kennelijk alleen 1 pickup nodig, en verkoopt nu de rest.
Misschien maar eens kijken of ik wat kan met die rotary switch. :)
Het verkleuren van de plaatjes werkte met water en koffie minder goed dan aanvankelijk gedacht. Er was wel een lichte verkleuring, maar niets spectaculairs.
Nu kwam ik op het idee om in plaats van water, nagellakverwijderaar te gebruiken en deze dan te mengen met koffie. En dat werkte erg goed!
Ik heb de alcohol en koffie gemengd in een pannetje en hierin dan de plaatjes even laten liggen. Na 5 minuten was de tint merkbaar donkerder geworden.
Het is nog niet zo donker als het zou moeten zijn, maar ik ben van plan het proces nog een paar keer te herhalen, dus dan zal dat wel goed komen.
Let wel op dat de alcohol niet erin gewreven mag worden, omdat je anders doffe plekken op het plaatje krijgt. Als je gewoon dept of het in een pannetje legt, blijft de glans er ook gewoon op.
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/PC180002.jpg
Mooi zwart.... met een spuitbus.... vanaf 7 meter. En dan een hanekam en een afgetrapte Peavey.... En dan punken.....
als je iets wil verkleuren, best eerst heel licht opschuren met grid1000 of zo, mss heb je het gedaan
Sander, ik ben zwaar onder de indruk van het geduld en de precisie waarmee je deze restauratie aanpakt.
Hulde!
@ Muziekschuur: ik zal hem voorlopig maar even netjes houden. Als hij tegen carnaval klaar is, zal ik er misschien eens over nadenken. :crazyhappy:
@ Barno: het teststukje wat ik lichtjes had opgeschuurd, verkleurde inderdaad erg snel en goed, maar het liet toch min of meer doffe plekken na op het plaatje, terwijl ik het glanzend wil houden.
Ik heb ondertussen wel de kleur verkregen die ik wilde. Ik heb wat acetone gemengd met vloeibaar verfpigment en op die manier alles eventjes laten trekken. Nu ben ik er redelijk tevreden mee; het springt in elk geval niet meer zo fel in het oog als voorheen.
(Foto's komen nog!)
Daarjuist heb ik overigens nog wat teststukjes naaldhout op kleur gebracht. Ik heb gewoon wat beitsen gebruikt die ik hier thuis nog had staan. Alleen waren deze te geel en te bruin. Ik denk dat ik al snel een rodere, oranjere kleur ga nodig hebben.
http://i250.photobucket.com/albums/g.../PC1800022.jpg
Dit is het blokje dat van kleur het dichtstbij kwam. Maar zoals je ziet, is dit het nog helemaal niet.
http://i250.photobucket.com/albums/g...V/PC180004.jpg
En deze kleur hout was toevallig de achterkant van datzelfde blokje. (wat gek genoeg wel erg goed past!)
Zoals ik al eerder zei heb ik het ingelegde hout uit een oud pitchpine tafeltje gehaald. Maar die dingen hebben dus altijd zo'n typische kleur die toevallig overeenkomt met de kleur van de gitaar.
Weet er dus iemand hoe die oude pitchpine meubels vroeger afgewerkt werden? (Zie 2de foto dus) Zou het kunnen dat deze met een soort was of olie werden afgewerkt ipv een beits?
Als ik die afwerking zou kunnen benaderen, zou het alvast een goed begin zijn.
om mijn halsjes dat vergeelde effect te geven gebruik ik verschillende kleurtjes ecoline. volgens mij kom je in de buurt met de kleur "donker oker" eventueel met toevoeging van een hele kleine drup rood
Super! Dan ga ik eens aan de slag met die kleurtjes. :)
Daarna hoef ik dan (neem ik aan) geen rekening meer te houden met een eventuele kleurtoevoeging aan de blanke nitrolaag? Ik heb nog nooit met nitrolak gewerkt, dus heb er geen benul van hoe die lak reageert en zo.
tis te zeggen: blanke lak en zeker nitro, voegt een bepaalde diepte toe, dus daar moet je rekening mee houden
hier zie je een halsje dat ik gekleurd heb, het is niet exact zoals de andere hals, maar eens met de nitro erover was het zeer close, iets donkerder zelfs. dus hold back on the colour. teststukje gebruiken
http://i158.photobucket.com/albums/t...l/DSC00543.jpg
Hou er rekening mee dat een groot deel van de verkleuring van de gitaar in de lak zit. Ik zou zeker ook een licht aangekleurde lak gebruiken. JMTC
Oké, bedankt! :) Ik ga er binnenkort eens wat mee proberen!
Mijn tere zieltje heeft 'n zwak voor uwer Framus :D :soinnocent:
Je kunt goed secure werken zie ik. Wat ik zou doen in jouw geval is.., langs 'n groot gerenomeerd schilders bedrijf gaan. Die hebben een hoop staaltjes en/of 'n computer programma, die exact de kleuren kunnen bepalen die je nodig zult hebben. (zet foto's op 'n usb stick) Natuurlijk zullen ze event. ook de desbeteffende lakken hebben/bestellen. En zullen je zeker ook de beste manier van werken kunnen uitleggen. (heb zelf auto-lakken 'gemaakt'...)
Ben bang dat je anders erg veel tijd en experimenten nodig zult hebben, met miss een onbevredigend resultaat..., en dat zou zonde zijn van dit mooie project.
Zijn behoorlijk grote frets..., Jumbo frets.., neem ik aan ??
Zelf zou ik de bindingen goed afplakken.., toppie schuren en volledig "vintage" lakken.., krijg je denk ik toch wel 't beste resultaat mee.
suc6 sander ;)
als het nu een beetje met kleuren wil lukken word het weer een schitterende gitaar
Ik heb ooit wat beschadigingen op mijn Framus Missouri bijgewerkt met een potje nitrocellulose gewoon van de bouwmarkt.
Mijn Missouri is naturel en bijna net zo geel/amberkleurig als de de jouwe (iets minder toch wel). Het kleurverschil tussen het blanke hout (lak was ook helemaal weg, hout - spruce fineer - was bijna wit) en het gelakte oppervlak was erg groot, net als bij jouw Nashville, maar de lak gaf exact de goede kleur. En verdroeg zich ook prima met de lak die er al op zat.
Ik heb de lak nog staan, zal vanavond eens kijken welke dat was.
En dan kan ik ook wel even een foto opsnorren voor kleurvergelijk. Denk dat jouw Nashville meer amberkleurig is dan mij Missouri.
Anyway: de lak doet al heel veel denk ik.
Hmm, bedankt voor de tips allemaal!
@Little Jay; je mag zeker eens kijken welke lak dat precies was dan! Als dat waar is, wordt het allemaal ietsje simpeler natuurlijk. :)
Wat ik me trouwens wel afvraag; de nerven van het bodyhout lijken veel donkerder dan de nerven in het "nieuwe" hout. Worden deze dan ook nog donkerder met die nitrolak? Of is het aangewezen daar toch één of andere stain op te gebruiken.
(Misschien een beetje een nutteloze vraag bedenk ik me net; proberen en testen is weten wellicht? ;))
NB: De frets zijn inderdaad jumbo frets, maar toch iets plattere dan normale jumbo's. :) Verder zijn ze wel in hele goeie staat voor zo'n oude gitaar. Amper fretwear, en kunnen nog wel even mee. :)
Op mijn nashville zitten hele dunne fretten. Zou het kunnen zijn dat die van jou een refret heeft gehad?
Zoals beloofd: op mijn Framus heb ik nitrocelluloselak van Ceta Bever gesmeerd, kleur: blank.
@Forsure; zeker weten geen refret bij deze. :) De fretbinding zit er nog overal perfect op, en de topkam is ook nog origineel en op dezelfde hoogte als de frets.
Wat ik bedoelde was dat dit vrij bréde frets zijn, geen hoge. (Ik dacht dat jumbo's gewoon ook in plattere versies bestonden?)
Hoe dan ook, het zijn nog steeds de originele frets. Maar ik vind ze persoonlijk breder lijken dan heel wat andere vintage gitaren. Maar dat is misschien gezichtsbedrog of zo. :)
@Jay; Bedankt voor de tip! Daar ga ik eens naar op zoek dan!
Maar je zegt dat het blanke lak is? En toch heeft het het hout zo amberkleurig verkleurd? Hebben we het hier dan wel over een dirécte verkleuring, of over een verkleuring na verloop van tijd?
Als ik "blanke lak" hoor, zou ik namelijk niet direct verwachten dat het het hout ook direct kleurt?
Hmm, klinkt goed dan! Ik ga er eens naar op zoek. :)
Verdorie, ik lees net dat Cetabever geen nitrocellulose lakken meer mag verkopen... Althans officieel.
Op de website bieden ze alleen nog maar watergedragen lakken aan. Maar ik las hier op het forum dat er via via nog wel potjes te krijgen zijn. Maar waar?
Ik vrees dat ik dus maar moet gaan zoeken naar een alternatief. Ik zal alvast genoeg te doen hebben in de vakantie dus! :hippie:
Geheel onverwachts ben ik op een volledig originele pickup schakelaar van de Nashville uitgekomen. (De switch die er voorheen bij zat was zo'n plastic gevalletje, niet origineel.)
Enige "nadeel" is dat ik er wel de bijhorende pickup bij moest kopen. Dusss... nu zit ik plots met 3 Nashville pickups, én een originele pickup switch. Een paar weken geleden had ik nog de grootste moeite om er eentje te vinden, en nu heb ik plots het luxe-probleem om er 3 te hebben. :)
Dus als er iemand nog een originele, chrome, Nashville pickup kan gebruiken...!
Verder heb ik niet meer veel vooruitgang kunnen maken ivm de drukke feestdagen, en 2 examens op 7 januari. :(
Dus daarna komt er wel weer schot in de zaak! Prettige feesten!
sjiek je hebt ze binnen weten te hengelen? Zijn die pups in de gitaar het zelfde als in de basversie?
Inderdaad, bedankt! ;)
Goh, geen flauw idee of ze hetzelfde zijn als de basversie. Als ik ze zo bekijk op foto's lijken ze mij helemaal hetzelfde qua formaat. Verder weet ik dat het rail-pickups zijn, dus met polepieces kom je ook alvast niet in de knoei.
Nu ik Google ook snel even afgeschuimd heb, heb ik nergens info gevonden over de Nashville pickups als "bas-versie". Dus ik zou durven gokken dat het dezelfde pickups zijn, maar ben natuurlijk niet helemaal zeker. (Er is ook zo weinig te vinden over deze gitaren!)
RESPECT!
:rockon:
Wat een leuk project, Sander. Knap gedaan hoor :ok:
Ik heb een speciale band met de oude Framus gitaren omdat ik indertijd een endorsement met ze had vanaf begin '70's. Ik kreeg om de haverklap gitaren van ze en bezit daar nog enkele van, waaronder een Nashville standard deluxe basgitaar:
http://img717.imageshack.us/img717/3...elding032d.jpg
Nog steeds een fantastisch bespeelbare en klinkende bas. Ik herinner me dat Rinus Gerritsen er ooit een had (en mij op het hart drukte deze nooit weg te doen) en ook de bassist van Mothers Finest :rockon:
Jammer genoeg ging Framus net falliet voordat ik nog de gitaar versie van de Nashville en de Jan Akkerman kon bemachtigen. Ik heb nog wel een double neck pedal steel guitar (FS 2000) van ze en een soort Strat versie (Strato 6) die ik nog nooit ergens anders gezien heb. Deze dus:
http://img412.imageshack.us/img412/8678/img3065b.jpg
Overigens, mijn eerste electrische gitaar die ik ooit van mijn ouders heb gehad omstreeks 1967, was ook een Framus (model "Hollywood" in Black Rose finish en waarschijnlijk gebouwd in begin '60) en die heb ik ook nog steeds.
Nogmaals, leuke thread en prima restauratie!
..heeft nog altijd Framus pickups in zijn eigenbouw dubbelnek bas..Citaat:
Rinus Gerritsen
Heh, leuk om te zien, dat wist ik niet. Als ik het goed begrepen zijn deze pickups indertijd nog ontworpen door Bill Lawrence (Willi Lorenz Stich) en ze klinken inderdaad nog steeds bijzonder goed met een heel eigen karakter.
Zoals gezegd, deze Framus Nashville bas zal ik nooit weg doen ondanks het feit dat diverse mensen er inmiddels al redelijk veel geld voor geboden hebben.
De pickups zijn inderdaad ontworpen door Bill Lawrence. Maar hij zei me ook dat ze in feite indertijd gemaakt werden door een Duits bedrijf, wellicht Schaller. Maar in feite is het natuurlijk een BL pickup aangezien ze naar zijn specificaties vervaardigd werden. :)
En ook cool om te zien dat er nog Framus enthousiastelingen zijn hier! Ik moet zeggen dat ik ondertussen ook erg geïnteresseerd ben geraakt in deze gitaren, en het merk in het algemeen.
Ze zijn toch een stukje gitaargeschiedenis. Alleen jammer dat er zo weinig recente info over te vinden is.
UPDATE: Hoe staat het nu verder met de gitaar? Jammer genoeg is er nog niets veranderd... Ik heb al een aantal nitrocelluloses geprobeerd, maar geen ervan blijkt de juiste kleur te hebben.
Een andere piste was die van het beitsen (ook in samenwerking met een instrumentenbouwer uit de buurt), maar deze optie vind ik eigenlijk historisch niet juist.
De gitaar is vroeger namelijk nooit gebeitst geweest, maar enkel voorzien van een bepaalde soort nitro met pigment. Ik kies dus liever voor de originele optie dan voor een beits. :) (Lekker eigenwijs!)
Dus nu moet en zal het hoe dan ook een nitrolaag met pigment worden. Maar aangezien ik deze niet zo makkelijk vind in de standaard bouwmarkten, vraag ik me af of ik het boeltje ook gewoon zelf kan mengen?
Zal dat een mooi resultaat geven? Of om één of andere reden misschien geen goed idee in dit geval?
(Ik weet dat de oude nitro van Cetabever de juiste kleur had. Dat werd me voorheen hier al verteld. Maar jammer genoeg zijn deze nitro's uit productie gehaald! :()
ik weet uit ervaring dat de technische diensten van verf/lak fabrikanten vaak wel willen meedenken.
dus als je de productcode weet van die cetabever, misschien kunnen ze je dan een alternatief aanreiken.
al was het maar hoe men die kleur kreeg.
Als je blanke nitro cellulose hebt, ga dan eens naar een lokaal spuitbedrijf. Daar lopen de mannen rond die dat op kleur kunnen krijgen in een paar minuten. Dat is hun werk...