Vast wel! :seriousf:
Printable View
Vast wel! :seriousf:
Vast wel! :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkF
Daar twijfel ik ook niet aan ;)
Nu ik toch al bezig was, en voor de volledigheid, nog het volgende om te overwegen.
Naarmate je het volume van de gitaar dichtdraait, komt een steeds groter deel van de weerstand van de potmeter in serie te staan met het circuit. Het stuk dat 'overblijft' als de sleper in de tekening hieronder naar beneden wordt verplaatst:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFOJJMQ6-D.jpg
Zo'n weerstand in serie hoor je vooral als een verlies aan hoge tonen (ik heb op één van mijn gitaren zelfs op die manier een toonregeling gemaakt; puur een weerstand die je in serie kunt draaien). Het grootste verlies aan volume heb je pas op het allerlaatste stukje van het bereik van de potmeter; er zijn maar een paar kOhm nodig om nog een duidelijk hoorbaar signaal over te laten, zeker als je dat stuk weerstand in serie omzeilt door het kort te sluiten.
Allemaal in de praktijk uitgeprobeerd.
Als je nu een hele zware potmeter neemt, omdat je graag zo min mogelijk hoog verliest bij het volume op 10, heb je dus bij het terugdraaien van het volume eerst een heel stuk dat vooral hoog opsoupeert.
Als je dat als een nadeel ervaart, kun je tussen de sleper en de hete (linker) kant van de potmeter een 'treble bleed' zetten; een condensator, al dan niet uitgerust met een weerstand naar smaak, die hoge tonen laat passeren voorbij dat stuk weerstand dat in serie komt te staan.
Ik hoop dat het iets toevoegt ;)
Dat moet ik maar eens op mijn gemak doorlezen om te kijken of ik het kan volgen ;-).
@ Hassent; ik zal tzt wel eens een avondje komen bomen onder het genot van een koude rakker, haha
Groet, Mark
ik loop met het idee om een heel simple gitaar te maken, met 1 humbucker
in de brug positie,
de bedoeling is om er met een simpele 3 standen schakelaar er een
paar condensators bij de tonecontrol te zetten, zodat ik virtueel een brug en nek element heb, als ik het goed uitleg te minste,treble en bass cut
het idee is een gretsch toneswitch met een pot.
als het goed is staat hier onder een link naar een pdf die ik getekent heb van wat de bedoeling is,
kan iemand die beter met spanning om kan gaan me laten weten of dit werkt,
en welke condensator ik moet gebruiken voor C1 en C2
zelf dacht ik aan een 2,2nF voor beide,
in 1 stand heb ik dan c1 +c2 samen 4,4 wat ongeveer gebruikelijk is voor een hb.
de andere stand C2+r1
de weerstand R1 ongeveer 2k5 om wat output van t element te halen,
middenstand zonder tone control enkel c2
http://cid-df38e4b9bccc6fa2.office.l...i%20wiring.pdf
omdat ik toch 4 knoppen op de body wil is er een schakelaar toegevoegt die een ingebouwd effect schakelt,
een electra distortion met gainpot, als je voor de eerste keer een effect in wilt bouwen lijkt me dit wel leuk, een heel klein, eenvoudig ding, wat in ik geloof in de begin jaren 80 of eind 70 door electra werd ingebouwd, en laten veel distortions van zijn afgeleid (zoals cot50), dus ook veel te verbouwen is.
zodra de bouw start open ik wel een volg t bouwprocces
ik hoop dat ik t in het goede subforum heb gezet
Ik ben zo vrij geweest een deel van je schema na te tekenen op een voor mij wat gebruikelijkere manier:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UZOZBDAA.jpg
Als ik het goed zie, gaat op deze manier het signaal van je pickup altijd door minstens één of door beide condensatoren. Ze staan in serie met de pickup en zullen dus, afhankelijk van de waarde, een deel van de lage tonen eruit halen.
Er is geen bypass van de schakeling.
Is dat wat je voor ogen hebt?
In zijn algemeenheid: voor het bepalen van bruikbare waardes van condensatoren en weerstanden zou ik een zg. 'assortiment' kopen, dan heb je voor 10 of 15 euro een hele bak van die dingen.
PS:
Zoals je de toonpot nu hebt aangesloten, gaat ie als een volumeknop werken.
klop dat is het idee of het werkt weet ik niet, als c2 klein genoeg is gaat er altijd een beetje laag weg,
dan moet ik alleen de tonepot anders doen, 2 volume is onzin
de body word vuren met massonite, de hals moet ik nog zoeken,
net wat ik ga vinden, zal dus wel een donkerklinkende soort worden
zit te denken aan eiken omdat ik nog nooit een hals heb gemaakt is het mooi om te proberen of hij recht blijft met een stuk vierkant alu,
zoals de 1e dano's
vandaar c2 altijd, maar misschien wel kleiner als 2,2 nf
een bak kopen is een goed idee, vallen er denk ik nog wel een paar pedaaltjes uit
Ik zou het eerder bijvoorbeeld zo aanpakken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VPLDOFVU.jpg
Met de potmeter kun je dan het hele hoogdoorlaatfilter omzeilen en met de schakelaar kun je kiezen tussen één of beide condensatoren.
Blijft echter het feit dat beide standen met ingeschakeld filter dunner, minder bassig, zullen klinken dan het kale signaal; ik betwijfel of dat gaat klinken in de richting van een midden- of hals element.
Eerder zou ik dan nog een spoel in serie zetten met de condensatoren zodat er een 'mid cut' filter ontstaat. Zoiets bijvoorbeeld.
EDIT:
Dat laatste zeg ik verkeerd: om met een condensator en een spoel in serie een mid cut filter te maken, moet je dat setje parallel aan het element zetten. Als je het in serie zet met het element wordt het een mid pass filter; dan hou je nog minder frequenties over.
ik denk dat ik er beter eerst een schema van een esquire in kan maken, luisteren hoe het klinkt en van daar uit gaan veranderen, met de condensators
toch bedankt voor t mee kijken
Ik ben bezig mn stratje te rewiren met een heel simple schema van seymour duncan met 1 humbucker, 1 volume 1 tone en kill switch. Nu is het probleem dat als ik de gitaar inplug hij heel erg bromt, opzich valt het bij clean nog wel mee maar als ik een beetje distortion gebruik is het heel erg. Als ik de kill switch op uit zet is hij wel gewoon stil. kan iemand me misschien helpen?
Hoeveel draadjes komen er uit je humbucker? Heb je misschien per ongeluk de kant die met de voet is verbonden aangesloten aan de signaalkant van het circuit?
Verandert er iets aan de brom als je de snaren of de output-plate aanraakt?
Het is een epiphone humbucker uit een les paul, er komen 2 draadjes uit waarvan volgens mij is er 1 de shielding en een de hot wire, als ik de brug, of een van de andere onderdelen die met het circuit verbonden zijn aanraak houd de brom inderdaad op. Overgens is het gebrom een stuk minder als ik de tone pot helemaal dicht draai.
Merkwaardig.
Als je de polepieces (of het kapje als dat er zit) van de humbucker aanraakt (zonder de snaren te raken), wat gebeurt er dan met de brom?
Behuizingen van de potmeters zijn ook met de aarde verbonden?
Brom verdwijnt ook als ik de polepieces of het kapje aanraak, het maakt niet uit welk elektronisch component ik aanraak als ik er maar een aanraak verdwijnt de humm. Ik heb de bedrading exact zoals in het seymour duncan schema staat, maar dan met toegevoegde kill switch.
Dan zit volgens mij alles goed aangesloten; en is alles geaard dat geaard moet zijn.
Zit er afscherming in de gitaar? Daar valt ook nog wel een beetje brom mee te elimineren.
En verder maar contact houden met geaarde delen van de gitaar tijdens het spelen :makeup:
Er zit geen shielding op de gitaar maar dat hoeft ook niet met een humbucker,
toen dat ding nog in mn les paul zat had ik helemaal nergens last van.
Ik denk dat ik van de week nieuwe pots en een capacitor haal en dan de alles
helemaal opnieuw aanleg, en hopen dat ie het dan wel goed doet.
Tenzij iemand nog andere suggesties heeft?
Als nog bedankt voor de hulp Aaron!
Zat er in die Les Paul dan niet van die zwarte verf in de pickup holtes en de de cavity voor de knoppen?
Humbuckers maken de 50 Hz-brom wel een heel stuk minder, maar alle verbindingsdraden vormen ook antennes voor diezelfde brom.
Ja klopt er zit van die zwarte verf in de lp, maar in deze strat waar ik m inzet ook (een beetje) alleen in het gedeelte waar de elektronica zich bevindt, dus niet bij de pickups, daarnaast zit er op de slagplaat een klein stukje aluminium folie, ook alleen waar de elektronica zit.
Dan zou ik het toch eens met wat extra shielding proberen. Potmeters kunnen inderdaad wel defect raken, maar dan gaat het meestal om kraken of haperen. En condensatoren kunnen kapot (hoogst onwaarschijnlijk bij de minieme spanninkjes in een gitaar) maar dan zou je toonregeling als een soort volumeknop gaan werken.
Beide zouden niet tot meer brom moeten leiden, al zouden ze mankementen vertonen.
Je zou ook afgeschermde kabel kunnen gebruiken voor alles. Dat scheelt afschermen met folie of metaalverf. Het 'zuigt' wel een beetje toon maar dat doet in principe alle afscherming omdat je ahw een extra parallel condensatortje creëert.
ok dan ga ik dat doen, ipv nieuwe onderdeeltjes kopen. Bedankt voor de tips Aaron, ik laat hier nog wel weten of het heeft gewerkt!
De gitaar is eindelijk af, had het de laatste week erg druk met een project voor school dus vandaar. Ik heb de control/pickup cavitie geshield met aluminium folie en daarna de gitaar in elkaar gezet. Dit heeft echter geen effect gehad want hij bromt nog steeds, maar in de praktijk valt het opzich wel mee want de brom is alleen hinderlijk als ik de tone knop helemaal open heb staan en flink wat distortion dr bij heb en als ik mn hand op de snaren leg verdwijnt ie ook dus ik denk dat ik het maar zo laat.
Ik heb al het hele topic door geploeterd en op de seymour duncan website gekeken maar ik kan mijn schema nergens vinden (of ik moet er overheen kijken).
Ik heb weleens vaker wat met gitaar elektronica gedaan maar dat was enkel elementen vervangen. Ik weet dus niet het fijne van potmeters/schakelaars etc etc
Maargoed, ik wil een gitaar gaan opknappen. Het volgende zit er in:
1x humbucker (brug)
1x single coil (hals)
1x 3-weg schakelaar (volgens mij een mini)
1x volumeknop
Ik wil dus een potmeter + single coil element gaan vervangen maar ik wil het wel weer in elkaar krijgen. Bestaat er niet een soort van standaard schema van hoe ik dit moet aansluiten? Ik wil graag leren hoe alles werkt en met elkaar in verband staat.
Dit is trouwens de gitaar:
(erg rommelig qua bedrading trouwens.. mn andere gitaren zagen er niet zo uit)
http://img23.imageshack.us/img23/5059/gitaarv.th.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Je zou dit schema kunnen gebruiken, en dan gewoon de toonregeling weglaten.
Kleurcodes van bedradingen zullen vast anders zijn op jouw elementen.
Als je al kunt spreken van een standaardmanier om deze configuratie aan te sluiten, dan zou ik zeggen dat het dit schema is.
Maar met die drie spoelen zijn veel meer dingen mogelijk; je kunt één of twee ervan uit fase zetten, je kunt een spoel van de humbucker uitschakelen, je kunt de twee elementen in serie zetten, je kunt de spoelen van de humbucker parallel zetten. Het loopt snel uit de klauwen qua hoeveelheid mogelijkheden.
Als het nu goed werkt, zou ik in ieder geval voor mezelf een paar duidelijke foto's maken van de bedrading; dan kun je daar altijd op terugvallen.
Nee, voor de manier waarop je wil schakelen niet. Zo'n 6-polige 3-standenschakelaar lijkt eigenlijk wat meer op het type dat je wel in Les Paul-achtige gitaren ziet.
Die verschillen per merk; er zijn een hoop tabellen op het internet te vinden waar ze instaan. Maar dan moet je wel het merk weten.
Op jouw foto zie ik dat beide elementen een rood kabeltje hebben aan de 'hete' kant. Als je dat aanhoudt en de andere kant met de aarde verbindt, komt het goed.
Omdat ik hier met enige regelmaat vragen voorbij zie komen over het aansluiten van gitaar-elektronica dacht ik dat het misschien iets toe zou voegen om hier een overzicht van de meest gebruikelijke zaken te zetten.
Eerst maar eens de meest voorkomende elektronische componenten die je naast de elementen in een gitaar tegenkomt, en de manier waarop ik ze in mijn schema's teken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-THOLBCM7.jpg
Dan de werking van de belangrijkste types schakelaars. Het gaat vooral om het principe van de werking; in de praktijk kunnen contacten in verschillende volgordes zitten en is het bijvoorbeeld mogelijk dat een schakelaar slechts één 'common' (C) heeft ipv twee:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YGBYEHDA.jpg
Vervolgens enkele aansluit-schema's die je heel vaak tegenkomt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MAVW7VN4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SESH63IF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8IBYEIQL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PQQAOI87.jpg
En nog een leuke met één element:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WSHXLSTX.jpg
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft, dat het het begrip ten goede komt. Als je weet wat een potmeter en een condensator doen, dat een stroomkring gesloten moet zijn en dat altijd één kant met de aarde is verbonden, is het een kwestie van de lijntjes volgen. Een kind kan eigenlijk de was doen.
Aarde-verbindingen van bruggen, behuizingen van potmeters en andere massa-delen heb ik voor de eenvoud buiten beschouwing gelaten.
Nog twee dingen over volume- en toonregeling.
1) Wie goed oplet, ziet dat ik in de schema's a la telecaster en les paul de toonregeling heb verbonden met de wiper van de volumepotmeter terwijl in de andere gevallen de toonregeling is verbonden met het 'linker' contact, het hete uiteinde van de koolstofbaan. Beide is mogelijk. Als alles open staat, is er geen verschil. Misschien is er een klein verschil hoorbaar als één van beide knoppen niet vol open staat, maar dat zou ik zelf proefondervindelijk vast moeten stellen.
(Als iemand er ervaring mee heeft, hoor ik het graag)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H4BDDRSC.jpg
2) Rechtsonder op de tekening een volumeregeling zoals die wel wordt toegepast op Les Paul-achtigen als men niet wil dat beide volumeknoppen als mastervolume werken, maar als echt onafhankelijke volumeregelaars per element. Het enige dat ervoor nodig is, is de aansluitingen van de wiper en het hete uiteinde van de potmeter om te wisselen.
En nog één om de pagina vol te krijgen ;)
Ik heb al vaak naar het schema van de Fender Esquire zitten kijken en het was me lang onduidelijk hoe het precies werkt. Natekenen en lijntjes volgen, is dan het devies.
Hieronder heb ik dat gedaan. Simpel maar geraffineerd:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4S8PBHHV.jpg
Wat ik me probeer voor te stellen, is hoe die stand 'fixed tone control' klinkt. Het signaal gaat eerst, serieel, door een weerstand (dat neemt wat hoog weg) en dan door een condensator (dat neemt wat laag weg); een 'mid pass filter' dus; en vervolgens passeert het een parallelle condensator, dat haalt nog een aandeel hoog weg.
Ik heb wat op youtube rondgesnuffelt maar ik heb tot dusver geen filmpjes gevonden waarvan ik zeker weet dat het om déze schakeling gaat. Ik houd me aanbevolen.
Wat voor draad gebruiken jullie meestal ?
Is deze bij de bouwmarkt te krijgen of moet dit bij de gespecialiseerde gitaarhandel?
Ik haal bij de kringloop wel eens een oude telefoonhaspel; dan heb ik voor anderhalve euro weer 60 m draad. Of ik haal het uit kapotte apparaten die ik sloop.
Het hoeft niet dik te zijn, het gaat maar om heel kleine spanninkjes, zelfs bij een actieve gitaar. En wat mij betreft, moet het ook niet te stug zijn; da's alleen maar lastig.
Ik heb nog wat eindjes afgeschermd draad liggen, maar dat vind ik eigenlijk ook maar een gedoe. Dan voeg ik liever wat afschermfolie toe als dat nodig is. Lijkt me op de keper beschouwd zelfs beter: hoe dichter de afscherming bij de hete leidingen zit, hoe groter de capacitaire werking.
Dus jij gebruikt geen afgeschermde draad ?
Als het zo uitkomt. Voor de gitaar waaraan ik nu bezig ben, heb ik een stukje gebruikt om de verbinding naar de output te maken; dan vind ik het weer handig omdat het maar één ding is ipv twee.
Maar ik heb ook wel eens een schakeling bedraad (best een uitgebreide) met wel afgeschermde kabel en dat wordt me teveel een wirwar van aarde verbindingen. Daarbij is afgeschermde kabel altijd dikker en stugger en dat is niet altijd handig.
Oke duidelijk thnx
Op de valreep van het jaar wil ik iets delen dat heel eenvoudig is als je het doorziet, maar dat ook mij de nodige tijd heeft gekost om te beseffen hoe simpel het eigenlijk is. Het gaat om impedantie en hoe je daar in de praktijk gebruik van kunt maken, specifiek in het geval van een condensator als onderdeel van een toonregeling. En als toefje erop de combinatie met een spoel, voor gebruik in varitone-achtige schakelingen.
Impedantie is weerstand plus frequentie-afhankelijke weerstand. In het geval van een condensator heb je alleen te maken met frequentie-afhankelijke weerstand (in jargon heet dat 'reactantie', capacitieve bij een condensator en inductieve bij een spoel); bij een spoel komt er ook nog de gewone weerstand van het wikkeldraad bij.
Een condensator heeft veel weerstand voor lage frequenties en gaandeweg minder voor hogere frequenties. In onderstaande grafiek (gebruikmakend van deze grafische calculator) is de reactantie weergegeven voor een condensator van 47 nF en één van 22 nF (typisch die waarden die je in gitaren tegenkomt):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O4QP3ENV.jpg
Tussen de condensatoren zit qua 'weerstand' een factor 2 verschil; zeg dat die van 47 nF ongeveer 4 kΩ heeft bij 1000 Hz, die van 22 nF komt bij die frequentie op ongeveer 8 kΩ. Dat geldt over het hele bereik; het is een grafiek van het type y = 1/x.
Zo'n condensator zit in je gitaar 'verstopt' achter een regelbare weerstand, een potmeter. Als die 'open' staat, is de condensator feitelijk buitengesloten van het circuit; naarmate de toonregeling 'dichter' staat, laat de condensator hoge frequenties 'weglekken' naar de aarde voordat ze de versterker bereiken (een andere manier om het te zeggen is dat de resonantiefrequentie lager wordt).
Aan de grafieken valt af te lezen dat een condensator van 22 nF (veelal in oa Fender-gitaren te vinden) op eenzelfde element een minder ingrijpende invloed heeft dan een exemplaar van 47 nF (de Gibson-standaard). De waarde 22nF vertegenwoordig ahw een meer fijnmazige zeef.
_____
Een spoel heeft de omgekeerde functie van een condensator: er zitten precies dezelfde grootheden in maar er ontbreekt het gedeelte 'één gedeeld door'. Het is dus een lineaire functie, afhankelijk van de frequentie en de inductantie van de spoel. Een spoel heeft een grotere weerstand voor hoge frequenties en een kleinere weerstand voor lagere frequenties.
Gegeven een bruikbare waarde zou je een spoel in kunnen zetten op dezelfde manier als een condensator, maar dan om juist lage tonen weg te draaien ipv hoge (cq om de resonantiefrequentie te verhogen).
Je kunt een spoel ook combineren met een condensator en wel op verschillende manieren. Maar een manier die een zekere opgang heeft gemaakt, is de 'varitone': daarbij wordt in serie met de condensator (of meerdere) van de toonregeling een spoel gezet, en die combinatie leidt tot een 'mid cut'-filter. Grafisch ziet dat eruit als in het onderstaande; dezelfde twee condensatoren zijn weergegeven, toegevoegd is de reactantie van een spoel van 3,2 Henry en de combinatie van die spoel met de condensator van 47 nF:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EYVQEFJ.jpg
Te zien is dat een spoel zich lineair verhoudt tot de frequentie en dat deze combinatie van spoel en condensator (samen in serie en dan parallel met de gitaar-elementen) samenwerken om een 'put' voor middentonen te vormen. Als je dezelfde spoel zou gebruiken met de condensator van 22 nF, zou de put iets meer naar rechts en iets hoger liggen.
Natuurlijk kun je deze combinatie van componenten, net als de traditionele toonregeling, met een potmeter op een regelbare manier afschermen van het circuit zodat je in de ene situatie niet eens merkt dat die er is terwijl met het terugdraaien van de potmeter de invloed hoorbaarder wordt.
Tot slot zou ik, door ervaring, willen pleiten voor het gebruik van logaritmische potmeters voor zowel volume als toon.
Ben ik weer..
Als ik het volgende wil gaan doen:
1 singlecoil
1 humbucker
Zaten vroeger op 1 volumepot.
Nu wil ik het volgende gaan doen.
Voor ieder element een aparte volumepot.
Als ik alle 2 de elementen ingeschakeld heb.
Dan wil ik het volume van elk element apart geregeld hebben.
Dus ik krijg 2 volumepots.
Iemand een schema of uitleg daarvoor?
vriendelijk dank!
Blader eens even terug naar post 108 en 109; daar zit het antwoord vast bij.
Hey Aaron,
Superpost! Heb me al een tijdje afgevraagd waarom een toneregeling werkt.
Ik realiseerde me onlangs dat al die "nutteloze" natuurkunde van de afgelopen 3 jaar me gigantisch geholpen heeft bij het modden van gitaren en effecten. Had ik dat eerder geweten, dan had ik beter opgelet:makeup:
Dank je zeer, Basileia!
Ik heb vroeger ook niet goed opgelet. Door het gitaarbouwen heb ik daar op een gegeven moment spijt van gekregen en ben het op eigen kracht bij gaan spijkeren; en daar ben ik nog steeds mee bezig, natuurkunde en wiskunde.
Ik droom al een paar jaar niet meer dat ik nog op de middelbare school zit en hulpeloos aan mijn eindexamen bezig ben :cheerup:
Ik vind het nog steeds een kick te ontdekken hoe simpel de natuurkundige basisprincipes zijn (hoe non-intuïtief ook soms, bijvoorbeeld bij het gedrag van een gyroscoop) en de wiskundige beschrijving daarvan.