Ziet er goed,ook die telecaster mallen...ben sinds deze ochtend ook in het bezit van een set...:blast::ok:
Printable View
Potverdrie dat ziet er goed uit , Cocobolo, .....
Mod-edit: de rest kunnen we wel raden, maar liever via PM
Een beetje aan het knutselen geweest met wat eindjes draadstang en resten berken multiplex:
Nog niet helemaal klaar, er moeten nog beschermstripjes in kurk of vilt opkomen:
http://i475.photobucket.com/albums/r...0/DSC05839.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...0/DSC05838.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...0/DSC05835.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...0/DSC05832.jpg
Het ding is al zeer handig gebleken.
s
Voor reparaties en afstelwerkzaamheden de onderstaande nek-roller gemaakt. De gitaar ligt van veel beter op de werktafel en de kans op beschadigingen op de kop of kast wordt kleiner. In de pocket is kurk gelijmd, dit is op de foto nog oversized. Dit is ondertussen netjes afgewerkt.
http://i473.photobucket.com/albums/r...9-02-21005.jpg
http://i473.photobucket.com/albums/r...9-02-21003.jpg
hey hedge, die necksupport is een mooi ding, maar is het ook echt handig?
ik bedoel, die support kan je maar voor een soort gitaar gebruiken, als je een dunnere body hebt,
zou de gitaar wankelen (tenzij je iets onder de body legt om te verhogen)
Ja, daar ben ik ook tegen aangelopen, dus ik heb twee maten gemaakt. Een hoge voor acoustisch en een lage voor electrisch.
De gitaar ligt wel lekker stabiel en de mechanieken zijn los van de tafel. Maar ik denk wel dat het in de catagorie "wanna-have" valt en niet echt een "must-have" is
Goed.. de fotos zijn niet scherp..
en het tool is nog echt snel snel gemaakt... en kan alleen voor gitaren met de jack-input aan de zijkanten van je body..maar heb er al plezier van..
Want wat doe je als je de volledige body vrij wil hebben voor lakken of andere activiteiten...
Gewoon.. het is simple.. ma werkt wel goed...
Een houten (of ander materiaal) stok even aanscherpen tot de gewenste diameter van je opening waar de jack-input komt... de stok in de schroefbank stevig klemmen... en hup.. Je kan hem zo ook makkelijk draaien... en als je het hoog genoeg maakt, is de onderzijde ook nog te bereiken.
http://i665.photobucket.com/albums/v...t/DSCN4214.jpg
http://i665.photobucket.com/albums/v...t/DSCN4213.jpg
Pas maar op dat je body niet splijt... Hangt wel van de houtsoort af.
(Vlad the empaler):)
toen ik het zag bij flanders wilde ik het dadelijk ook doen voor mijn Guttlins, maar niet mogelijk, enfin, wel mogelijk maar omdat controle cavity vlak achter input zit (een gat dus) : groot risico op barst, dus nogo for me
Zoals er waarschijnlijk wel meerdere zijn als ik, maak ik bindings uit materialen die ik makkelijk kan vinden en.. niet veel kosten..
een alternatief is... gamma ;-)
Je koopt er een lengte kunststoffen afwerkprofielen.
Ze bestaan er in verschillende dikten en maten en kleuren.
In mijn project gekozen voor een dikke platte witte strip, en een dunnere zwart L-profiel. (resultaat = zie project )
Nu zijn die wel nooit juist de breedte die je wil. De dikte zelf is wel ok.
Om ze op breedte te krijgen, want dan heb je achteraf minder werk, en belangrijker, zijn ze kleiner en beter te handelen, heb ik volgende tool gemaakt.
Je maakt dus een plankje met een uitgefreesde rand die niet iets dieper is dan de dikte van de binding, maar iets minder breedt dan de bindingmaat die je wil. Je zorgt dat je ter hoogte van de frees (in gewonne gamma kolomboor) een oversteekje maakt zodat de binding op zijn plaats blijft.
En dan, heel rustig en vasberaden de binding er door halen.
http://i665.photobucket.com/albums/v...t/DSCN4227.jpg
http://i665.photobucket.com/albums/v...t/DSCN4228.jpg
http://i665.photobucket.com/albums/v...t/DSCN4229.jpg
Het is wel de bedoeling om gewoon de body te laten rusten.
Niet om deze methode te gebruiken om zware handelingen te doen.
En het is ook niet de bedoeling je body er op vast te kloppen..
Dan zou het idd wel eens kunnen splijten..
Het werkt bij "mij" in ieder geval prima....
Het is natuurlijk afhankelijk van de gitaar, en niet alle modellen zullen hier van kunnen gebruik maken..
Bij Hedge en Gertgert mooie radiusblocks gemaakt. Metertje beuk gescoord bovenfrees er langs gehaald om een "handvat" te maken. En vervolgens met hulp van Hedge en z'n Hedge'o'matic-radius-jig 4 mooie blokken gemaakt, voor de helft van de prijs van 1 stewmac block.
Nogmaals bedankt jongens, ik heb ze nog niet gebruikt maar ik heb er nu al lol van!
http://lh5.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/Sb...diusblocks.jpg
Er is al een ouder topic waar de jig in staat, maar mag in dit toppic zeker niet ontbreken. Foto is geleend uit vorig topic.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-10-09036.jpg
Dremel freesvoetsuk uit twee stukken afvalhout, twee boutjes en 4 hoekdeeltjes. Hoogte instelling gebeurt door de twee delen hout verder uit elkaar te zetten met stalen ringen.
http://img5.imageshack.us/img5/4558/p1010903.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/p1010903.jpg/1/w1024.png
http://i185.photobucket.com/albums/x...Fotos-0032.jpg
Ik zocht wat om de studs makkelijk uit de body te krijgen.
Dit werkt erg goed, erin draaien en de stud komt vanzelf omhoog.
Simpel en goedkoop.
Nieuw speeltje gemaakt; een dikte meter.
Vooral te gebruiken bij het op dikte brengen van topjes zij- en achterkanten van acoustiche instrumenten.
Benodigdheden: stukje hout van pakweg 20x40 bij 2,5cm dik. Boutjes moertjes twv 0,50 euro en een meetklok van 12 euro (hogetex.com) en 2 uurtjes vrije tijd. En het leuke is, het werkt ook nog!
http://lh4.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/Se...diktemeter.jpg
Beetje een Grolsch foto ;) (wie kent ze nog? tadatoemtadatadaaaa...)
Hey Hedge,
Klopt, er zit ook flexibiliteit in mijn hout (+1 mm als ik hard druk) (ik heb linde gebruikt omdat dat beschikbaar was)
Maar als ik het " apparaat" in mn werkbank klem, lukt het om redelijk nauwkeurig te meten. Bij voelermaatjes kan ik zo tot 0,05 mm verschil meten.
Zo gauw ik het apparaat in mn handen neem krijg ik verschillen van >0,5 mm, en dat kan je niet gebruiken.
Kijk zo iets:
http://lh5.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/Se...00/proefje.jpg
Gisteren met wat resten berken multiplex een kastje voor de bovenfrees gebouwd.
Een soort salon tafeltje met een gat in het blad:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06387.jpg
Voor extra stevigheid de lange zijden van het blad verstevigd met enkele rechte latten:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06390.jpg
18mm is wat dik om daarboven nog de frees te laten uitsteken, dus de voet van de frees 'uitgefreesd' aan de onderkant. zo valt ze nog een cm dieper.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06388.jpg
Twee langere vijsjes gezocht die in de gaten voor de langs geleider passen:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06393.jpg
Piep zegt de frees.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06395.jpg
Past perfect.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06397.jpg
Bij festool vragen ze daar veel te veel voor, voor mij was he gratis (de resten multiplex zijn toch betaald door een klant) en een uur werk.
s.
Voor diegene die een polijstmachine opstelling willen zien, voor een fabrieks-finish van je gitaren. Zie ook de website van Stewart MacDonald (stewmac.com) waar je informatie kan vinden over welke electromotor te kopen, polijstwielen etc, etc.
http://i455.photobucket.com/albums/q.../arborrear.jpg
Deze hieronder is te koop bij Grizzly USA (Grizzly.com) en is veel goedkoper dan de Stewart MacDonald polijstmachine: slechts $ 110.- / € 85,- (exclusief electromotor, polijstschijven etc).
http://i455.photobucket.com/albums/q...izzlyH3559.jpg
in het kader van "hou het simpel als je niet veel kan" hier mijn vlakbak: werkt toch geweldig gemakkelijk.
http://i158.photobucket.com/albums/t...o/IMG_0324.jpg
leg die nog eens uit als je wilt?
Vandaag een geweldige ontdekking gedaan, waarschijnlijk bestaat het al, maar ik vond het toch een geweldige ingeving:
Voor het lijmen van een binding rond een toets, misschien gaat het zelfs rond een toets die reeds gelijmd is op de hals.
Ik heb het gebruikt om een ebben toets te verbreden (5-string bas toetsen zijn niet direct in de handel verkrijgbaar, blijkbaar...)
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06485.jpg
Men neme een oude fiets binnenband, men knippe er enkele stukjes af, et voila: spanriempjes.
P.s. hoe breder hoe strakker (uit ondervinding)
'as cheap as hell' en je moet er niet zuinig om zijn.
s.
Ik heb een supertip nu we het over binnenbanden hebben! Beter nog dan de rubber banden die je bij stewmac en zo kunt bestellen werken LATEX binnenbanden. Ben ook een redelijk fanatiek wielrenner en ik rij met deze binnenbanden en het verschil met gewone banden is dat deze super elastisch zijn (denk aan het andere veelgebruikte latex ..) Ik gebruik ze dan ook veelvuldig bij reparatie en bouw van de gitaar. Helaas zijn ze heel duur (10 euro voor een binnenbandje) maar dat geeft niet als je ze van de fietsenmaker krijgt als ze lek zijn en hij ze anders toch weggooit. Probeer maar eens!
De randinleg lijmbak.
Dit kan je eigenlijk voor allerlei klijne dingetjes gebruiken, ik lijm er o.a. ook de onderdelen voor m'n rozette mee. (in lenges, die ik erna in stukjes zaag).
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC05867.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC05827.jpg
Met een hete luchtblazer warm je de plank en de zijkant op.
De spieën klem je vast met een mussebek, of waterpomp tang.
s
p.s. die latex banden ga ik toch ook eens vragen bij m'n fietsenhandelaar.
Stijn ik snap het niet helemaal maar dat is misschien omdat ik de foto´s niet kan zien. Zou je ze nog eens kunnen plaatsen en proberen uit te leggen hoe het precies werkt? thx
hm, strange...
Die foto's staan gewoon op photobucket, en alle andere foto's zijn wel zichtbaar.
Het is eigenlijk een soort bak om lange fineer stroken aan elkaar te lijmen, vb voor randinleg en onderdelen voor de rozette. (kijk eens bij de bouw van de rozette van m'n fleta gitaar, misschien kan je daar de foto's wel zien.)
in plaats van die fineertjes met honderd en een klemmen tegenelkaar te klemmen, kan je met zo'n bak de fineertjes tussen 2 verwarmde latten (als je met huidenlijm werkt) klemmen, d.m.v. spieën.
2 spieën die telkens met de punt in de andere richting wijzen, worden breder als je ze over elkaar schuift. Zo kan je dingen klemmen.
Ik hoop dat dit wat helpt.
s
p.s. i dat deurne tegen antwerpen, of is er in nederland ook ergens een deurne? Dan moet je het maar eens in real life komen bekijken :)
Nou waren de foto's wel zichtbaar, meteen 100 procent duidelijk. Bedankt Stijn
Hi,
Vandaag bij Beqwaam in Baarn een freestafel gebouwd.
Al een tijdje was ik mezelf aan het beloven dat ik eigenlijk
een freestafel nodig heb. Uit de hand gaat nu eenmaal niet alles
even makkelijk. De exemplaren in de winkel zijn me of te
duur of te gammel. Dus deze kwam me direct sympathiek voor: Omdat je
je eigen bovenfrees er (zeer snel, 30 sec.) in kan hangen. En er een
lollig krikje voor de hoogte instelling in zit (werkt perfect).
http://lh6.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/Sj...8/IMG_0227.JPG
Voor de liefhebber hier een YouTube filmpje hoe het plaatsen van de frees werkt.
Wimhttp://www.gitaarnet.nl/forum/%3Cdiv...v%3E%3C/div%3E
http://www.youtube.com/watch?v=goOm0EomstA
Drumsander.
Wellicht bestaat mijn "uitvinding" al wel maar ik heb het zelf nog nergens kunnen vinden.
Ik was op zoek naar een manier om houten dots voor een inlay te kunnen maken en de oplossing is relatief simpel.
Een stukje buis met de gewenste binnendiameter (in dit geval een stukje gegalvaniseerde buis van de cv) dient als basis.
Aan de buitenkant heb ik het aan één einde zo dun geslepen dat het redelijk scherp is.
http://www.atgp.nl/eigengitaar/customdot1.jpg
Misschien is het hier duidelijker te zien
http://www.atgp.nl/eigengitaar/customdot2.jpg
Dit stuk buis vormt de "boor" voor de kolomboormachine. Een strook hout eronder en voorzichtig de buis in het hout boren / snijden. In het voorbeeld hieronder heb ik een strook teak van 3 mm dik gebruikt. Het is wel van belang om ervoor te zorgen dat de binnenkant goed glad is. Je kunt een rond stukje metaal gebruiken om de dots weer uit de buis te duwen.
Je krijgt zo perfect ronde dots
http://www.atgp.nl/eigengitaar/customdot3.jpg
Ik heb het zelf alleen met hout geprobeerd maar wellicht wil het ook met andere materialen (op eigen risico :D )
Tof idee!
Zou het niet nog beter snijden als je er wat tandjes in dremelt?
Dit ga ik in mijn achterhoofd houden voor als ik weer eens iets ronds nodig heb.
heel toffe tip ike!
Ik zou er ook nog een hap uit halen: daardoor zaag je in je hout, ipv snijden.
Op de duur zou je zwarte randen kunnen krijgen doordat het hout verbrand omdat de snede bot wordt.
Met een 'zaag' gebeurd dat minder snel.
Maar t is een om te onthouden.
s
dit bestaat al als gereedschap, kom niet meer op de naam maar je hebt dan twee onderdelen. de boor waar je een gat mee boort en een passend buisje waarmee je 'proppen' maakt om bv na het indraaien van een schroef deze af te dekken met een passend dopje.
maar deze oplossing is leuk gevonden
Misschien werken tandjes wel beter, ik kan het niet testen omdat ik geen goed gereedschap heb om er tandjes aan te maken.
Het werkt nu goed, het snijdt mooi door het hout en misschien zal ik af en toe even moeten slijpen om de scherpte te behouden. Zo vaak zal het ook niet worden gebruikt ....
Niet van mij, maar misschien wel handig :
Make your own inexpensive fret bender
zalig, van een snijplankje, haha.
Ik dacht dat aaronstonebeat ook zoiets had gemaakt.
(het staat bij mij ook nog steeds op het verlanglijstje...)
s
Je hebt het 'holpijpje opnieuw uitgevonden.
Ook handig voor dit jobje:
De proppenboor
http://www.bootbouwer.nl/cms/php_upl/G-08-42gv.jpg
Fototoestel even niet beschikbaar maar ik denk dat jullie het allemaal wel begrijpen zo. Ik heb mijn drumsander http://www.buitelaar.nl/comasy/templ...productid=1948
gebruikt voor het op dikte maken van rosewood sides en ik was erg tevreden over het resultaat, nauwkeurigheid binnen 1/100 inch. Door een plaat/ geleider haaks op het plateau te zetten heb je in principe hetzelfde als hier:http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sa...g_Station.html.
, maar omdat 'de mijne' ook oscilleert werkt het eigenlijk nog beter.
Jammer genoeg niet bruikbaar voor een top of zo, maar voor de zijkanten dus wel, beter dan ik had verwacht.