Omdat het zo in het boek stond, waar deze film op is gebaseerd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon
Printable View
Omdat het zo in het boek stond, waar deze film op is gebaseerd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon
Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een VJ head. Voor thuis wil ik er het cabinet nog bij kopen. In het repetitiehok heb ik hem aan een 4x12 (2xV30; 2x ClassicLead) gehangen en ik was niet ontevreden over het geluid MAAR........ Hij is wat donker gevoiced. Kreatief met weerstandjes ben ik niet en ik wil geen (relatief) dure mods gaan doen maar wel met de buizen experimenteren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkS
Ik leest overal dat de JJ's het zo goed doen maar wat veranderd er precies. De EHX's zouden wat venijniger zijn. Maar wat is venijniger? Verder las ik dat de Mesa 12AX7 weer helderder zou zijn.
Welke buis zou ik het beste kunnen nemen om "dat doffe" een beetje weg te nemen? Wie heeft daar ervaringen mee?
EDIT: Sorry voor dit bumpje...
Een paar weerstandjes kost je amper de helft van een enkel pre-amp buisje.
Hey Mark, welke buizen wissel heb jij toe gepast? Heb je meerdere soorten geprobeerd?Citaat:
Ik zal mij eens gaan verdiepen in die mods maar of ik het zelf ga/kan/wil doen????
Later ook nog een oude Philips ECC83 ECC81 EL84 geprobeerd uit een oude sixties bak, maar die waren allen te gaar.Citaat:
Vrij snel na aanschaf een setje JJ's er in gezet. (was EHX 12ax7 en Sovtek EL84). JJ 12at7 geprobeerd, dat werd een beetje tam. Ook nog even Mesa 12ax7 uit mijn V-twin pedaal geprobeerd: een stuk helderder dan EHX/JJ.
Ik draai dus nog steeds met JJ's.
ps: humbuckers dragen ook niet echt bij in het "openen" van de donkere voicing, ik speel met SC's en P90's (heerlijk op zo'n bakje). Ik heb eens Hotrails geprobeerd ter vervanging van de SC's, en om meer geluidsopties te hebben. That didn't do it for me either.
Qua moderne preampbuizen en wat meer helderheid/openheid:
Tungsol 12AX7, TAD7025HG
(JJ ECC83S: meer nadruk op het middengebied, vrij warm van klank)
Helpt wat maar het circuit en de uitgangstrafo zijn vrij donker gevoiced.
De JJ83s had ik dan ook geplaatst vanwege de gain en de klank (niet zozeer vanwege de voicing van de amp), ik vond de EHX iets te harsh/schreeuwerig.
Gain en klank vallen onder "voicing" ;)Citaat:
EHX is meer "metal".
Die JJs gebruik ik maar af en toe, in goeie amps vind ik ze het hoog te veel afkappen en niet al te veel definitie hebben maar ze kunnen wel zeer bruikbaar zijn om wat schellere amps wat te temmen zonder circuit/trafo-wijzigingen. Eindresultaat is natuurlijk wel anders.
En wat betreft de eindbuis? Ik heb altijd begrepen dat die minder invloed heeft op het geluid. Waarop ga ik die selecteren?
Klopt Chris. Ik bedoelde meer te zeggen dat de keuze voor de JJ in mijn geval niets te maken had met de donkere voicing* van de amp maar omdat de klank van de EHX mij niet aanstond.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
* (daarvoor heb ik die paar weerstandjes vervangen, een andere trafo vond ik de moeite niet voor zo'n goedkoop speledingetje, hoewel een betaalbare Hammond wellicht nog is te overwegen).