Niet heel erg populair? Elke gitaar die 40 jaar in productie is, is een populair instrument in mijn oren. Alleen niet zo populair als de Tele of strat.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
Printable View
Niet heel erg populair? Elke gitaar die 40 jaar in productie is, is een populair instrument in mijn oren. Alleen niet zo populair als de Tele of strat.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
Van de hele offset-familie van Fender is eigenlijk alleen de Jazz bass heel erg populair geworden, de andere leden ( o.a. jaguar, jazzmaster, mustang ) hebben volgens mij veel meer een een kleine groep trouwe aanhangers. Erg jammer omdat er gitaren tussen zitten die in mijn ogen toch echt wel superieur zijn aan de stratocaster, en ook ontwikkeld zijn als opvolgers daarvan.
Waaruit blijkt dat de gitarist al in een vroeg stadium van het conservatieve soort was. :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wabbie
Leo was gewoon geniaal. Die man heeft volgens mij letterlijk duizenden patenten op ideeën vast laten leggen. En niet alleen op het gebied van de gitaren en de versterkers. Die man probeerde overal de logica van in te zien en ging vervolgens zitten broeden op 'hoe het beter aan te pakken'.
Overigens, in de openingspost wordt gerefereerd aan het feit dat Leo Fender bij het ontwikkelen van z'n tremolosysteem zich liet inspireren op de klanken van de Bigsby (of iets dergelijks). Tot zover ik weet, wilde hij (mede op advies van Bill Carson) een systeem ontwerpen om de slidegitaar na te bootsen. Zoals hij sowieso al vanaf het begin ook geluidsmatig meer iets wilde horen wat op een slidegitaar leek dan op een versterkte acoustische gitaar.
En in de jaren voor hij gitaren ging produceren werd hij al geroemd om zijn pedalsteels en (belangrijker) de geweldige versterkers.
Er zijn jaren geweest dat er aanzienlijk meer Jazzmasters en Jaguars verkocht werden dan strats en tele's. Je kunt het je nauwelijks voorstellen, maar het is zo.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wabbie
Nee hoor. het zijn gewoon de gedachten van een tikkie interlexuele gitarist(*) op zijn vrije ochtend, na een goeie bak koffie!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GunMetalBlue
(*: ik weet het: daar zijn er weinig van...)
Klopt. Maar Leo kon niet bevroeden op welke wijze zijn tremelo zou worden misbruikt in de naam van muziek. hij maakte het ding geschikt voor een muziekstijl die nog niet bestond - en dat is zowel geniaal als een mooi geval van serendipiteit: een onvoorzien, onbedoeld positief bijverschijnsel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
Hij had al in zijn K&F-dagen een duidelijke visie op sound en heeft geprobeerd het geluid in zijn hoofd te verwezenlijken in zijn instrumenten en versterkers. met de legendarische fender-sound als gevolg.
daar doe jij je merk iets te weinig eer aan. Want wat te denken van L5 en Es175, J45 en J200?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirkdewaard
Yups dat weet ik ook wel. Ik meende ook te herinneren dat we het aan een niet onbekende gitarist ;) te danken hebben dat de stratocaster weer erg populair is ( onsch aller Jimi dus :) )Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
Maar tegenwoordig zie je nauwelijks een "ander" model van Fender.
Grote voordeel is wel dat vintage jazzmasters daardoor nog wel een beetje betaalbaar zijn gebleven ;)
precies, en dan niet te vergeten de sg, explorer, flying v...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet