-
Gitaar:
ESP LTD MHB-400, baritone gitaar.
Prijs (evt. met link):
849 euro bij americanguitarstore enschede
Vorm:
stratocaster met les paul trekjes
Muziekstijlen:
metaal en nog eens metaal, rock blues.
Waarom deze gitaar?
ik zocht een goed scheurijzer voor devildriver machine head stijl muziek
Kun je het geluid beschrijven?
Bij de brug zit een emg81. Dit element gebruik ik t meest. Klinkt strak, dwz gedefinieerd mid en hoog, zit niet teveel bas in, waardoor je geluid te wollig en minder fel zou worden. Zit een hele mooie punch in. Echt een slaggitarist sound.
In de nek zit een emg85. Voor solisten is dit een perfect element. Hoge noten klinken heel vet en dik. Solo's krijgen body en snijden goed door de mix cq muur van geluid heen.
Persoonlijk heb ik er geen reet aan want ik ben (nog) geen echt solist..
Heb er liever een emg60 of 81 in zodat de gitaar wat veelzijdiger wordt in cleane stukken of wat meer rock gerichte muziek.
De body is van esdoorn, de hals ook met palissander toetsen. Mooie heldere klank. Het is een baritone dus de lage klank heeft een mooi evenwicht in t laag. Ik denk dat een mahony body de gitaar erg eenzijdig had gemaakt.
-
Gitaar:
Jackson DKMG Dinky
Prijs (evt. met link):
€650
Vorm:
Super-strat
Muziekstijlen:
Metal
Waarom deze gitaar?
Ik heb bij wat muziek winkels op de wat goedkopere en oudere versies gespeelt, deze speelde echt heel erg lekker vind ik, maar de elementen/hout enzo vond ik toch iets beter kunnen en toen kwam ik op deze. Ik heb hem bestelt uit Amerika en ik heb geen verzendkosten hoeven te betalen dus dat scheelde me al 125 euro (738 dollar, +- 525 euro). Met de EMG 81/85 combinatie ben ik erg blij, het is een groot verschil met mijn andere gitaar (ibanez rg170 dx). Ook ben ik erg blij met de floyd rose lisenced tremelo, het is een double locking tremelo dus ik kan er alles mee doen wat ik wil zonder dat hij ook maar een beetje ontstemt:D
Clean is het heel erg zuiver, geen ruis. Met wat distortion klinkt het alleen maar beter alleen het nek element kan wat muddy klinken, al kan dat ook wel aan mijn versterker liggen.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...
http://www.guitarcenter.com/Jackson-...31-i1147614.gc
(photobucket werkte even niet dus ik doe het maar zo;))
-
OLP MM 612
Prijs
€ 508,- (evt. met link):
Vorm:
Doubleneck versie van de OLP axis.
Muziekstijlen:
Folk, Rock, Hardrock, Countryrock.
Waarom deze gitaar?
Ik had nog geen 12 snarige gitaar. Ook wilde ik een mogelijkheid om snel in een nummer van gitaar-stemming te kunnen wisselen.
Het geluid van de neck elementen is vol en goed. Verwacht echter niet een sublieme kwaliteit. Het geluid van de brugelementen is dun en zwak. Dezen laat ik ook vervangen en hoger plaatsen.
De OLP moet gezien worden als de instapper onder de doubleneck-gitaren. Het spelen erop is gemakkelijk, het weegt echter wel zon 7.5kg. Net als zeer vele andere doubleneck-gitaren is deze top zwaar bij de halzen waardoor dezen onmiddelijk naar beneden zullen wijzen wanneer je de halzen los laat.
http://www.hederahelix.nl/images/g2.jpg
-
Fender CIJ Jazzmaster
Gitaar:
Fender Jazzmaster CIJ
Prijs (evt. met link):
698€ op internet, in de winkel tussen dit & 750€
Vorm:
Fender "Offset Contoured Body", een gesmolten stratocaster-vorm, wel erg ergonomisch.
Muziekstijlen: Surf, Blues, Rock, Classic Rock, Pop, Electro,... Alles eigenlijk, en mits foefelare aan de pickups zelfs Metal.
Waarom deze gitaar?
Origineel design, extreem degelijk gebouwd, en verrassend veelzijdig.
Ritme-schakeling (halselement over 1Meg pots): Wollig, rond, romig, warm, zwoel, jazzy (jazzmaster, what's in a name)
Halselement: Warm, doch niet zo warm als met de ritmeschakeling
Middenstand: Houterige, dromerige sound, mooi voor surfslaggitaar
Brugelement: Twangy, met de tonepot wat teruggedraaid een zeer hout-achtige klank
Kopen die handel!!!
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_i...237e7af835.jpg
-
Gitaar:
Fender Telecaster '60 (Classic Series)
Prijs (evt. met link):
Vanaf 544€ (Thomann) tot 650 (gewone winkel)
Vorm:
Telecaster (gewone plak hout, zonder tummycut & elbowcountour)
Muziekstijlen:
Pop, Soft-rock, Soul, R&B, Country, Lichte Jazz,...
Waarom deze gitaar?
a) Telecaster, dus een erg veelzijdige gitaar, met veel bruikbare sounds
b) Vintage uiterlijk (trussrod langs de hielzijde, ashtray-brug met 3 zadels, mintgreen pickguard,...)
c) Extreem degelijk gemaakt
d) Goedkoop voor wat ze te bieden heeft (deze gitaar speelt een HW1 onderuit)
e)...ga het vooral zelf ontdekken
Persoonlijk heb ik deze gitaar gekozen vanwege de vintage look, de fijne hals met RW toets & het feit dat op de witte versie m'n gitaarheld Steve Cropper speelt.
Neckpickup: warm, zwoele toon,
Middenpos: relatief warme toon, wel een mooie bite eraan toegevoegd
Brugpickup: frisse leadtoon, echter niet zo pijnlijk twangend als de '50 telecaster (door zachtere pickup & RW toets)
Ga ze vooral ontdekken in de winkel. Beperk u niet tot de '60 telecaster alleen, maar probeer alles van de "classic series" uit, het zijn verdomd goede gitaren!!! Het enige spijtige is dat de gitaar maar in 3 kleuren leverbaar is (zwart, wit & CAR). 3 Tone sunburst, en wat surfkleuren hadden gerust gemogen!.
Plaatje
http://www.speedmusic.co.uk/acatalog/60tele.jpg
http://www.elderly.com/images/fmic/3...-CAR_front.jpg
-
[IMG]http://pic60.picturetrail.com/VOL174.../315958392.jpg[/IMG]
[IMG]http://pic60.picturetrail.com/VOL174.../315958396.jpg[/IMG]
gitaar: Gordon Smith ''Graduate 60''
prijs: nu ong. 1100 euro, 2e hands gekocht voor 600 euro.
link: Gordonsmithguitars.uk
muziekstijl:van blues tot......
waarom deze gitaar: bespeelbaarheid,en sound beviel me zeer goed.
geluid omschrijven: lijkt op een Les Paul.....klinkt toch als een ehh, Gordon Smith!
-
Gitaar: LTD EC 1000 BLK
Prijs (evt. met link): € 999,- (valt net binnen de 500 to 1000 :) )
Vorm: Les Paul, maar puntiger oftewel Eclipse.
Muziekstijlen: Metal (in feite is elke muziekstijl goed te doen met deze gitaar maar de gitaar ziet er te metal uit)
Waarom deze gitaar?
1 Het is een van de mooiste gitaren die bestaan.
2 De afwerking is bijna ondenkbaar goed.
3 In feite heb je alles wat je kan wensen als niet-tremolo-gebruiker.
4 Superlicht en perfect in balans.
5 Afstellen, snaren vervangen etc gaat extreem makkelijk en snel.
6 De sound klinkt perfect, maar het moet je wel liggen.
7 De prijs vind je terug in de speelbaarheid, hij speelt bijna perfect.
conclusie: voor een les paul en de prijsklasse is dit de absolute top!
Typisch EMG en lekker veel bite vanwege de dunne les paul vorm.
De EMG 81 doet precies wat het moet doen, gestileerd, sterk en foutloos klinken.
De clean van de EMG 81 is niet opmerkelijk goed, maar is goed wanneer je een bridge clean wilt hebben.
De clean van de EMG 60 daartegenover is episch!
Je kan met de EMG 60 makkelijk elke muzieksoort bespelen, ik speel er dan ook van reggea, tot country, tot de sickste metalsolo`s mee.
Over de EMG 60 kan je in feite een boek schrijven.
Maar omdat de vorm van de gitaar een Platte Les Paul (Eclipse) is, balanceert de klank tussen warm en helder, wat resulteert dat je er alle kanten mee op kan qua speelstijl.
Kort gezegd:
De bridge pickup (EMG 81)distortion: helder en klinkt altijd goed.
De bridge pickup (EMG 81) clean: heldere klank maar niet super.
De neck pickup (EMG 60) distortion: perfect voor solo`s of snelle riffjes, let wel is niet super voor simpelweg gerag.
De neck pickup (EMG 60) clean: epische clean dat geschikt is voor elke muziekstijl.
Beide pickups (EMG 81+60) distortion: klinkt goed als je wat meer op de achtergrond wil klinken, als de ander lead partijen speelt, klinkt heel solide.
Beide pickups (EMG 81+60) clean: goed voor country of jazz.
De EC 1000 is over het algemeen een hele mooie gitaar en goed afgewerkt.
Je zult er dan ook genoeg proffesionele mensen mee zien spelen.
Het maakt niet uit wat je er mee speelt, het zal goed klinken!
De vorm is wel wennen als je SuperStrat vormen als de RG bent gewend.
Wees wel gewaarschuwd! Als je ehm hebt is de kans klein dat je ehm ooit wegdoet!
afbeelding:
http://www.edenmachine.com/images/me...EC1000_blk.jpg
en anders moet je zoeken naar LTD EC 1000 BLK.
-
Gitaar: Epiphone Joe Pass Emperor 2 LH
Prijs (evt. met link): 1999 1600 gulden, Epiphone heeft de produktie van de LH modellen gestaakt. Er zijn vrijwel geen nieuwe meer te krijgen, in AUS nu voor omgerekend voor 1000 euro. Prijs voor RH is 498 euro.
Vorm: Archtop
Muziekstijlen: Jazz, Blues
Waarom deze gitaar?
Ik wilde een linkshandige jazzer en dit was een van de weinige betaalbare.
Clean vergelijkbaar met een ES 175, met alleen brug element mooie dikke heldere blues toon met al snel een heerlijk vies randje a la BB King.
De ideale budget jazzer die qua klank niet onderdoet voor zijn dure broers.
Afwerking in orde een klein schoonheidsfoutje op de hals.
Mijn exemplaar is gemaakt bij Samick Korea, over de chinese durf ik geen uitspraken te doen.
Hardwear is matig qua kwaliteit: humbuckers hadden veel last van microfonie en klonken nogal dun.
Heb ik laten vervangen.
Al het metaal (messing) is aan het verkleuren, dat is wel jammer. Stemmechanieken zijn ok, ik heb er in ieder geval geen problemen mee.
Wat maf is: bij mijn exemplaar is de handtekening van Joe Pass op de slagplaat op zijn kop aangebracht.
http://img170.imageshack.us/img170/6619/1002119qb2.jpg
-
Gitaar: Gibson Les Paul Vixen, prijs +/- 600 euro
Vorm: Les Paul, dunne body
Waarom deze gitaar? Het was de goedkoopste gibson ! Verder, vond ik deze gitaar er veel mooier uitzien dan de andere alternatieve "gibsons" - een kek design, in corona/tv yellow.
Sound: De gitaar heeft 490R/498T humbuckers, dus de "standaard" gibson sound. De gitaar heeft geen maple top, dus wat minder geluid dan de duurdere gitaren. Meerdere mensen hebben me verteld dat het geluid dichtbij de Gibson Les Paul Smartwood ligt. Hij is ook niet zo zwaar. Uiteindelijk kan je er een hoop mee, rock, blues, pop en alles ertussin. Als je Jazz wilt zou ik toch een mooie archtop nemen, en voor metal kan je ook beter iets anders zoeken.
Verdere opmerkingen:
Als ik er nog iets aan zou moeten veranderen, zou dat de brug zijn. Er zit een Stoptail op, en persoonlijk vind ik een tune-o-matic toch prettiger vinden. Helaas geen foto :(
-
Gitaar: PRS SE Custom(Grey Black)
Prijs (evt. met link): Voor 730 bij TAGS incl. een aantal dingen als: koffer, snaren, muurhouder en kabel. Hij stond voor 700 te koop. Hij kost rond de 760 bij Thomann en Musicstore.
Vorm: PRS Vorm(strat achtige vorm met een eigen PRS randje)
Muziekstijlen: Verschillend van stevige rock op de brug tot een lekkere clean op de hals.
Waarom deze gitaar? Ik was op zoek naar een nieuwe gitaar, want ik merkte dat ik niet meer zo tevreden was met mijn Ibanez GRG170DX. Heb een aantal gitaren geprobeert waaronder een Gibson Les Paul Studio, Fender Strat en Fender Tele. Ik vond de strat sowieso niets voor mij, de Tele vond ik wel oké, maar niet direct wat ik zocht. De Les Paul vond ik zeker goed, maar hij zat(net als de Fenders) wat boven mijn budget. Toen ik de PRS zag staan was ik op slag verkocht. Ik heb hem vergeleken met de Studio en daar kon hij zeker bij meekomen.
Specs PRS SE Custom(made in Korea):
Mahonie body met een maple en flamed maple top.
25" Neck met 22 frets
PRS Tremolo
PRS Treble and Bass zembra pickup humbuckers
Geweldige gitaar, hij was al die maanden hard werken dubbel en dwars waard.
http://i69.photobucket.com/albums/i4...r/S5032216.jpg
http://www.guitar-village.co.uk/admi...mgreyblk_m.jpg