ja, ok, maar stil zouden ze allemaal moeten zijn, een buis die bromt of vollebak ruist is gewoon kapot en zou niet mogen verkocht worden.
Printable View
ja, ok, maar stil zouden ze allemaal moeten zijn, een buis die bromt of vollebak ruist is gewoon kapot en zou niet mogen verkocht worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol
Speciaal geselecteerde (V1) buizen is echt geen onzin!
Deze buizen worden nu juist geselecteerd op hoge waarden zodat je ze zelf niet hoeft te testen.
En je hoeft dus zelf geen buizentester te hebben en je hoeft ook niet meerdere buizen te kopen om daar een buis uit te selecteren die hoge waarden geeft.
En een op balans geselecteerde buis in V3 is ook geen flauwekul want het geeft (meestal) een voller geluid dan een niet op balans geselecteerde buis.
Of je zo'n vet en vol geluid mooi vind is natuurlijk een 2e...
Ik heb gewone en V1 en V3 geselecteerde buizen van één en hetzelfde merk vergeleken en de verschillen waren behoorlijk.
Zowel van JJ, EH als Tung Sol onderling
die verschillen zijn zodanig klein dat ik amper de moeite vind om er tijd in te steken, en als het verschil echt duidelijk is is dat enkel omdat het buisje wat er eerst inzat niet voldeed aan de specs, of versleten was.
zelfs verschillende merken van preampbuisjes vond ik eerder nuanceverschillen, als er echt iets anders moet aan het geluid kan je beter beginnen met in het circuit van de versterker te modden, of een andere speakercab gebruiken, heeft allemaal veel meer invloed op je geluid dan V1 buisjes en gebalanceerde fasedraaiers (waar ik dus niks verschil tussen hoorde).
ok, als je echt voor die laatste kleine nuance wil gaan kan je proberen met die preampbuisjes te spelen, maar zoveel invloed heeft dat niet op het totaalgeluid.
Voor beide valt wat te zeggen.
Voor V1 een speciaal geselecteerde buis.....dat kan inderdaad zo zn voordelen hebben....minder ruis of meer gain (vaak niet samen). Ook een gebalanceerde PI is wel goed denk ik.
Het zijn echter inderdaad nuances....bijzonder grote verschillen tussen merken onderling en speciale buizen zijn er niet. Andere speakers bijvoorbeeld hebben een veel grotere invloed.
Echter...
Op een gegeven moment draait het wel om die details. Het is dan de som van alle kleine details die er dan voor zorgt dat je amp goed klinkt of waanzinnig. Vaak ook de combinatie.
Gewoon maar testen.
Ik hoop dat de "geluid zit in je vingers"-polizei zich nog even afzijdig wil houden....:roll:
Vinni
Bij JJ en EH preampbuizen vond ik de verschillen tussen niet geselecteerde en wel geselecteerde echt heel duidelijk hoorbaar.Citaat:
Bij Tung Sol was het verschil minder te horen.
Maar ik heb van elk merk maar 1 setje getest.
Het wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat je altijd verschil zal horen.
De niet geselecteerde buisjes kunnen natuurlijk ook hoge waarden geven.
Als de fabrieken het voor elkaar krijgen om een (wat meetwaarden betreft) constantere kwaliteit buizen te fabriceren zou het allemaal niet nodig zijn
Als je het verschil niet hoort tussen bijvoorbeeld EH en Tung Sol en ook EH en JJ mankeert er echt iets aan je oren...Citaat:
Ik vraag me af of je er werkelijk wel eens mee hebt geëperimenteerd...Citaat:
Bij mijn JMP ging het van een volgesmeerd krasserig en schreeuwerig metal-achtige sound met irritante dominante bastonen naar een open dynamische sound die ook mooi in balans was wat betreft lage midden en hoge tonen.
Niet echt nuances dus...
BTW, met sommige op balans geteste buisjes in V3 werd het geluid in mijn JMP naar mijn smaak ook wel eens té mooi, beetje richting hifi.
Ik vind het persoonlijk lekker als er ook nog een beetje smerigheid in m'n geluid te vinden is....
Jah die pre-amp buis op V1 bepaald voor het grootste gedeelte je geluid. Goed idee om voor deze positie een "new-old-stock" buis te gebruiken. Kijk maar eens op die amerikaanse buizensites. Daar vragen ze soms wel 150 euro voor zo'n Telefunken 12ax7/ecc83 buisje. Voor bv. Philipps of Siemens iets minder maar nog absurd veel. Maar daar zijn ze ook superzeldzaam en worden alleen geimporteerd door handelaren die er grof geld aan verdienen. Die shit is hier allemaal in de buurt gemaakt (Nederland,Duitsland) en zijn hier lang zo duur en zeldzaam niet, al moet je wel ff goed googlen. Ze klinken echt veel voller en warmer,betrouwbaarder en gaan echt 3 keer zo lang mee als de tegenwoordige Russische,Chinese of Joegoslavische buizen. Heb vorig jaar 6 ongebruikte Telefunken smooth-plates gekocht van een buizenradio verzamelaar voor 150 Euro. Das een stuk duurder dan de gemiddelde geselecteerde JJ,EH of Sovtek buis, maar doe ik de rest van m'n leven mee (als ik ze alleen op V1 gebruik). Mocht ik toch iets anders willen kan ik ze altijd nog met dikke winst verkopen, zeker als ik nog 's een jaartje of 10 wacht. De beste zouden Mullards moeten zijn, maar die zijn zelfs hier superzeldzaam en peperduur, heb ze ook nooit geprobeerd.
In mijn ervaring hebben de Mullards vooral nog meer helderheid, waar Siemens en meer nog Telefunken vooral uitblinken in een veel breder laag.
Boem. En daar is het topic weer, opgediept uit de annalen van Gitaarnet.
Aanhakend op dit zeer interessante topic de volgende vraag: kun je ongestraft preamp buizen verwisselen terwijl je versterker aanstaat?
En als dat bij 'echte' gitaarversterkers niet kan, kan het dan wel bij een Mesa V-Twin / Pedaltone / Bottle Rocket / Tube tone / wat er verder nog allemaal aan pedaaltjes met een buisje bestaat.
Over het algemeen zul je er geen problemen mee krijgen. Het kan wel leiden tot doorslag. Immers de buis is nog ijskoud... Er loopt geen stroom dus de volle voedingspanning staat op de buis. Er kan bij een zeer hoge spanning een vonk even overslaan tussen de anode en de kathode. Dat kan je de Grid kosten.
Maar zoals ik al zei, KAN gebeuren. Heb het zelf nooit meegemaakt. En daar de rest van de buizen wel al warm is, zal de voedingspanning beperkt blijven.
Niet schrikken van de klap die je hoort....
zou ik niet doen terwijl de versterker aan staat nee. ook niet bij V-twins en dergelijke.