Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Het enige argument dat je gaf voor buizenversterkers die neutraler zouden klinken (waar ik het overigens niet mee eens ben, getuige de veel hogere THD van alle buizenversterkers die ik ooit heb gezien), was dat buizenversterkers met minder componenten gebouwd kunnen worden.
Kan ik dus niet anders uitleggen dan dat het aantal componenten verantwoordelijk is voor hoe waarheidsgetrouw de versterker klinkt
Nee, dat is veel te kort door de bocht.
Het gaat ook om het type component, de kwaliteit van die component, en de functie van die component.
In sommige gevallen gaat die filosofie op, maar zeker niet in alle gevallen, en al helemaal niet als je buizenversterkers met transistorversterkers gaat vergelijken, omdat die versterkers dus nogal anders in elkaar steken, en de componenten dus andere functies hebben.
Verder lijkt me ook dat die filosofie nogal gedateerd is. Vroeger waren weerstanden en condensators niet heel precies. Een tolerantie van 10% was geen uitzondering. In dat geval wil je inderdaad van zo min mogelijk componenten afhankelijk zijn, omdat je dan zo veel mogelijk onzekerheden uitsluit.
Maar vandaag de dag zijn door nieuwere productietechnieken en chemische samenstellingen etc de toleranties ver teruggebracht, en is de ruis/vervorming die een extra weerstandje meer of minder maakt, gewoon verwaarloosbaar.
Verder kun je ook niet lukraak componenten verwijderen... Marshall had in de JCM800 ook ooit het 'briljante' idee om de tonestack iets aan te passen zodat er een condensator minder nodig was. Meteen klonk de JCM800 heel anders, en natuurlijk vonden de 'kenners' de oude beter. Maar de nieuwe heeft toch minder componenten?!.