Hmmm... ja, ik heb het geprobeerd... maar ik ben dan ook geen leraar natuurkunde :D
Printable View
Hmmm... ja, ik heb het geprobeerd... maar ik ben dan ook geen leraar natuurkunde :D
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Punt
Bingo!
Punt is de enige die hier gelijk heeft. De zogenaamde microbends achter de brug maken het verschil.
Je kan dit vrij makkelijk testen door een willekeurige snaar op te drukken en die snaar achter de topkam aan te slaan. Dan hoor je dat die daar ook mee bend. Dat gebeurt bij LP's ook achter de brug als je het staartstuk omhoog zet of een wrap over doet.
Nou doe je net alsof ik niet gelijk heb :D Affijn, volgens mij mag de conclusie zijn:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
- Een snaar voelt soepeler als de brug-tailpiece afstand langer is, omdat er dan meer snaarlengte is voor de "microbends achter de brug", het deel achter de brug wat meerekt.
-Een snaar voelt strakker als de hoek na de brug richting het tailpiece groter is, omdat er dan meer wrijving is op de zadels, wat slechter is voor de "microbends achter de brug" omdat het deel achter de brug minder kan meerekken.
- Er komt niet meer spanning op de snaar in het deel tussen topkam en brug an sich als de brug-tailpiece afstand langer wordt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veekeren
Juist!
Je verlengt in feite de snaar door een wrap over zonder de mensuur te veranderen. De hele lengte van de snaar rekt mee in bends. Het is en blijft een interessant onderwerp. Er zijn genoeg discussies over geweest op het LesPaulforum. Mocht je nog om leeswerk verlegen zitten...:D
theoretisch gezien kan de spanning niet verschillen aangezien je qwa snaarlengte een bepaalde spanning nodig hebt voor je intonatie...
dit is al een langlopende discussie,
je kan natuurlijk ook gewoon je staartstuk omhoog schroeven, wat gibson in de fabriek gedaan word ...
eroverheen leggen vind ik er niet uit zien en geef nou toe, er zitten niet voor nix stelbouten op je tailpiece