http://www.line6.com/variax/
Printable View
Een variax is een gitaar zonder gewone elementen, daarvoor in de plaats heeft hij piezo's.
Vervolgens zit er een soort computer in de variax die het kaale geluid van de piezo's bewerken naar allerlei soorten gitaren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een les paul, telecaster, een 12 snarige gitaar of een akoestische.
Zo heb je als het ware een heleboel gitaren in één.
Veel mensen hebben kritiek op de variax omdat hij het geluid niet goed genoeg nabootst. Ik vind hem wel goed (anders zou ik dit hele project natuurlijk niet doen :razz: )
Dirk
mmm...idee klinkt goed...meerdere sounds in een..
looks vind ik ook zeer vet trouwens!
Het idee klinkt niet alleen goed, het is gewon een goed idee. Ook mooi is dat je gelijk een banjo, sitar en feedbackloze akoestische staal/nylon snaar hebt. Ik meende dat er trouwens ook kits te koop waren voor variax met b.v. een strat body. Dat lijkt mij mou wel weer wat. (Maar eerst maar ff sparen voor een variax :-) )
Deze kits bedoelde ik dus:
http://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfm
Van die site: Since the pots and switch are circuit card mounted and their positions can not be altered, [...]Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
Is dat waar? Als ik zo naar de modellen van Jeff Miller kijk, lijkt me dat toch niet echt...
Jeff Miller heeft gewoon de elektronica uit een echte Variax gehaald (toch?). Daarbij zitten de pots e.d. gewoon 'los', maar bij die kits van Warmoth zit alles kant-en-klaar op de slagplaat. Die kits kun je dus niet aanpassen aan je eigen wensen.
Tuurlijk wel, je kunt altijd de pots van de printplaat lossolderen en met draden normale pots bevestigen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
Als je zover gaat om zelf zo'n gitaar te bouwen, moet dat ook wel lukken, lijkt me.
Wow flink wat misverstanden,
Het zit zo.
Er zijn 2 soorten electronica
de één zit in de 300 en de 600.
Hierin zitten de potmeters en switch al vast in een soort doos.
Daarvoor kun je dus de plaatsing niet aanpassen.
De ander zit in de 500 en de 700 (ik had een 500)
Hierin is een los moederbord met losse pots en switches.
Hoewel deze lastiger zijn voor transplants heb je meer mogelijkheden. Omdat het meer onderdelen zijn kun je ze op meer plaatsen planten.
En verder bied warmoth alleen een body en neck aan waar de variax 500 electronica inpast, de electronica moet je zelf uit een variax halen.
En een body en neck waar de 300 electronica precies inpast.
Er is ook nog een speciale slagplaat, omdat je de pots niet kunt verplaatsen bij een 300. Dit lijkt echter heel erg veel op die van een strat.
De neck is speciaal omdat het schroef patroon van de variax niet hetzelfde is als van een strat.
Hopelijk heldert dit de dingen wat op :razz:
Bedankt voor de uitleg! Ik meende dus dat er geen verschil was tussen de verschillende electronica in de variaxen, daarom snapte ik de site van warmoth dus ook niet. Qua geluid is het wel allemaal hetzelfde dus? Want dat had ik dus wel begrepen uit de site van Line 6...