Duidelijk :)
Printable View
Duidelijk :)
De keuze voor een buizen of gelijkrichter is meer de vraag of je een echte SAG (dus sustain effect) wil of het strakke wat je bereikt met diodes. Als je een EZ81 gebruikt zou ik er wel 1 per kant gebruiken. Verder houd er wel rekening mee dat 4 x EL84 vrij veel warmte verstoken. Dus goed ventileren.
Nico
ok ten eerste, bedankt allemaal voor de reacties!
ik ben gisteren bezig geweest met het ombouwen van een Marshall 18W tot het uiterste minimale. Ik heb helaas mijn schema hier niet (kzit op de uni nu...) maar dat post ik morgen wel. Het is een bewerking van het "18 Minimalist" van 18watt.comCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
het was me nog niet opgevallen eignelijk dat er het gelijkstroom is wat er voor de heaters is...Citaat:
ik zoek eigenlijk de het wat strakkere van een diode gelijkrichter.Citaat:
ik vond zojuist het 18 Watt minimalist schema op internet,
http://mhuss.com/18watt/schematics/18minwatt.gif
ik heb hieraan veranderd:
1. V1b weggehaald (kan gebruikt worden voor Rechterkanaal)
2. Volume pot na de input gezet
dan heb ik nog wat vragen erover:
v1: is V1a nog wel goed cathode gebiast? (omdat V1b weg is)
v2: ik wil dus geen voorversterker oversturing, hoe kom ik hier achter?
v3: wordt er, nu V1b weg is, niet te weinig versterkt? m.a.w: verliest hij hierdoor geen vermogen (ik heb hem weggehaald omdat de 20/20 van mesa ook slechts 1 triode bij de input en 2 triodes voor de eindbuizen heeft...)
sorry als het wat noob vragen zijn, maar het zij zo... :)
Zo op het eerste gezicht lijkt het wel ok. Wat ik wel zou doen in dit geval is een zekering zetten voor het A punt. Eventuele kortsluiting neemt dan niet je voedings trafo mee.
Normaal zie je wel een weerstandje na de gelijkrichter, en gister ben ik er achter gekomen wat voor voordelen dat biedt (ja die weerstand was oneindig geworden :razz:).
Je wou alleen de eindtrap hebben toch? In dat geval niet vergeten die fase draaier er bij te houden :wink: (dat je niet opeens alle 12ax7s weg flikkert :lol:)
Edit: Ik zie dat je V1 wil houden, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig. Je gaat toch een voorversterker aansluiten, dus waarom zou je dan nog een voorversterker in je eindversterker willen :???:. Volgens mij is het genoeg om gewoon de input direct op je master volume te zetten, de voorversterker die je aansluit moet het signaal genoeg op krikken om dat aan te kunnen sturen of zeg ik nou iets heel raars :???:
ok, wat je dus eigenlijk zegt is: V1 helemaal dumpen en vlak voor waar nu de volume pot zit, de input zetten?
Over V1a, ik had het idee overgenomen van de Mesa Boogie 50/50 Poweramp, alwaar een triode nog is opgenomen voor de fasedraaier en eindversterker. De consequentie van het weglaten van deze buis is dus in principe
1. dat je vanuit je preamp een wat hoger signaal moet uitsturen
2. dat je eventuele voorversterker-oversturing uitsluit
3. dat het voedingscircuit moet worden aangepast omdat "C" alleen nog maar bij V3 zit.
klopt dit?
edit: dit is de link van de mesa 50/50 waar ik naar refereerde:
http://www.tubefreak.com/schema.htm#5050
Ik heb het vermoeden dat die v1b in dat schema die je geeft meer als buffer werkt dan dat het echt het signaal versterkt. Misschien iemand anders die er meer over weet?
Ik heb zelf nooit een losse eind versterker gemaakt, dus de precieze details ben ik niet zeker over, maar wat mij normaal lijkt is dat je voorversterker gewoon het signaal wat normaal uit de toon regeling komt (en dus naar de eind trap) direct naar je fase draaier gaat zonder iets er nog tussen.
Wacht even meer reacties af want ik ben er bepaald niet zeker van hoor.
V1 is een echte versterker hoor. En door hem parallel te schakelen, versterkt hij zelfs meer als een enkele. Door de dubbele buis is de kathode weerstand op 820 om gezet. Bij een stroom tussn de 0.5-1 mA per kant heb je dus een negatieve bias van rond de -1 - -1.5 volt (ongeveer). Dus een normale bias instelling. De anode weerstand is 100k dus ipv een versterking van max 100 (zal je wel niet halen bij een 12AX7) haal je nu het dubbele dus 200x (theoretisch).
Niet veel dus. Een signaal van pakweg 20mV van een gitaar geeft dus een uitgangsignaal van 4V. Als een normale voorversterker gebruikt neem ik aan dat de uitgang 1V is (lijn signaal). Je zou dus tekort kunnen komen. Als je 1 kant eruit haalt van V1, moet je wel de kathode weerstand van die buis verdubbelen.
Nico
Sorry ik had het nu over die mesa 50/50, die gebruikt 1 triode voor de fase draaier. Komt perfect uit voor stereo aangezien je dan de andere helft kan gebruiken voor het andere kanaal.
Dat een preamp lijn niveau geeft zou goed verklaren waarom die ene triode er nog voor zit dan.
@Nico,
wat je dus wil zeggen, is dat ik dit schema zou moeten gebruiken:
http://i22.photobucket.com/albums/b3...testje1jpg.jpg
maar dan de cathode weerstand niet 820 maar ongeveer 1640 ohm?