Dan staat de zaak in tegenfase, en dan doven er allerlei frequenties uit in je geluid, met name in het laag. Je kast gaat dun en blikkerig klinken. Hen je wel eens twee elementen in tegenfase gehoord? Zoiets dus.
Printable View
Dan staat de zaak in tegenfase, en dan doven er allerlei frequenties uit in je geluid, met name in het laag. Je kast gaat dun en blikkerig klinken. Hen je wel eens twee elementen in tegenfase gehoord? Zoiets dus.
OK, lijkt me heel plausibel.
Maar dan nog: stel dat je in je kast een akoestische scheiding aanbrengt.
Een stevig schot dus, zodat je eigenlijk twee kasten tegen elkaar aan hebt.
Bij een werkelijk stereo-signaal is de looptijd tussen links en rechts dan zò gering, dat je inderdaad nog steeds zeker in het laag allerlei onbedoelde akoestische interferenties zult krijgen.
Is zo'n stereo-kast eigenlijk wel zo'n goed idee?
Je zet thuis de kasten van je stereo toch ook niet tegen elkaar?
Het idee van de stereokast is natuurlijk PA-gebruik. Je zet er twee microfoons voor en je hebt stereo in de zaal. Ik heb het vroeger wel zo gedaan, en ik hoorde er zelf geen ene moer van.
Dat tussenschot lijkt me wel een goed idee. (Al ken ik mensen die zonder tussenschot nog heel aardig functioneren...)
gewoon 2 kleinere 2x12 cabs kopen en die op zn kant zetten, en dan meer uit elkaar zetten, dat is ook stereo, en het effect is een stuk groter dan met 1 4x12 kast. overigens hoort het publiek het 9 van de 10 x toch niet, dat het stereo is (alleen de gitaristen in het publiek ;-) ) dus het is meer voor je eigen kick
Stereo gebruiken in een live-situatie vind ik sowieso redelijk vreemd, aangezien je dan als geluidsman de enige bent die kan genieten van een goed stereobeeld, terwijl iedereen die NIET in de middenas van de zaal staat een verkracht stereogeluid hoort.