ALLEMAAL (alle 5 dus?). succes jonge!
zorg dat je tussen de 4 en de 8 ohm zit (liefst bij 8) dan zit je goed....
maar als ik jou was zou ik eens heel rustig denken over een nieuwe gitaarversterker
Printable View
ALLEMAAL (alle 5 dus?). succes jonge!
zorg dat je tussen de 4 en de 8 ohm zit (liefst bij 8) dan zit je goed....
maar als ik jou was zou ik eens heel rustig denken over een nieuwe gitaarversterker
Even een vraagje.
Gisteren was er een discussie over het aansluiten van luidsprekers op verschillende taps van de uitgangstransformator.
Ik doe meestal maar wat omdat ik er vanuit ga dat er niets mis mee is om bijvoorbeeld een 8 ohm cabinet aan te sluiten op de 16 ohm tap van de OT.
Ik concludeer uit de discussie dat een dergelijke match toch niet gewenst is, in het kader van de levensduur van de OT.
Kan iemand met verstand van zaken er iets over zeggen?
Als een speaker uitzet dan wil hij door de vering terug schieten en zal een spanning genereren (immers magneet en spoel, dynamo effect). Zoals je van primair naar secundair de spanningen van zo'n 300-400 volt overbrengt, krijg je nu het tegenovergestelde.
Daarnaast geldt dat de impedanties die primair worden gezien vast liggen tov secundair. Meestal iets van rond 1:30 is mijn ervaring. M.a.w. 1V secundair levert 30V primair op.
Ga je nu de verhoudingen om zeep helpen door een hogere speaker op een lagere tap zetten, dan vernaggel je die verhouding.
ls je nu bijvoorbeeld 16 ohm speaker op een 8 ohm aansluiting zet, krijgt de primaire kant een dubbele spanning terug als dat het zou aansturen.
Het risico dat je loopt is dat er een vonk overspringt naar een ander deel van dezelfde wikkeling(sluiting). Daardoor kunnen er wikkelingen uitvallen waardoor de impedantie gaat veranderen (meestal in negatieve zin) en als een wikkeling helemaal gesloten is, dan wordt hij erg warm.... Uiteindelijk is je primaire wikkeling om zeep geholpen. Dit proces gebeurt geleidelijk maar uiteindelijk heb je de OT wel om zeep geholpen.
Zet je nu een kleinere impedantie op de tap, dan zal dit geen effect hebben. Immers de spanning is kleiner. Alleen de buis krijgt krijgt een lagere impedantie te "zien". Redenn waarom bij Fender buizen bakken, de uitgang "kort sluit" als er geen jack in zit.
Heb je nu helemaal geen speaker aangesloten (en de jack wordt niet kortgesloten), dan wordt de energie die primair in de transformator wordt gegooid (magnetisme) weer teruggegeven aan de primaire kant. Dit wordt ook wel de fly-back spanning genoemd. De anode spanning kan rustig het dubbele worden of meer. Kansen genoeg voor vonken ("arc ing") van de wikkelingen of een vonk overslag over de buisvoet. Vergeet niet dat Pin 2 bij eindbuizen vaak direct of indirect (midden tap, 100 ohm weerstanden, hum pot) aan de GND hangt. En Pin 3 is de aansluiting naar de primaire kant van de uitgangstransformator.
Sommige amps hebben bijvoorbeeld een aantal diodes tussen de anodes en GND om dit effect wat tegen te gaan.
Snap ik, bedankt, duidelijk verhaal.