Verdraaid, jij kent henkie ook? :D
Printable View
het kan zijn dat hij geen tablet had en de mixer digitaal is....
dan bedient ie hem uit de telefoon... Doe ik ook wel.
het probleem met geluidsmannen is dat je zowel technisch een beetje moet weten hoe de boel werkt/niet werkt
EN muzikaal moet begrijpen wat de band doet.
EN alle mensen van je af moet houden die zich er mee bemoeien. (zaalhouder, vriendin drummer, managerstypes, enz)
de twee meest voorkomende problemen:
-Starten met de band soundchecken en als laatste de zang en als allerlaatste de monitors....
(je weet wel, beginnen met het drumstel kick, snare hihat….)
-geluidsmannen die niet muzikaal genoeg zijn om te horen wat ontbreekt. (dat er van de drie blazers een niet aanstaat, of van de twee toetsenborden er een niet aanstaat enz)
verder is het zo dat er minstens net zo veel PA mensen te hard willen draaien als dat gitaristen te hard staan. :soinnocent:
Even afgezien van alles wat gezegd is; een filmpje terugkijken dat is opgenomen met een telefoon geeft totaal geen indruk van het zaalgeluid. Vaak verrekent dat enorm op de volumes, de richting van het microfoontje etc.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Of naar eigen smaak mixen.
Heb met mn band verschillende geluidsmannen gehad en allemaal heel goed alleen je merkt gewoon dat de 1 jaren voor een pop/rockband heeft gewerkt dus gitaar wat meer naar voren en alles in het algemeen wat rauwer gemixt. En een ander heeft heel lang met een '80/90 band mee gelopen en die mixt dan meer hifi achtig en gelikt met veel galm en compressie.
Wat ik niet begrijp is die hardnekkige gewoonte om een gitaar versterker achter je te zetten. Dat was handig is 1965 toen er geen PA's bestonden, maar in 1975 al achterhaald, en een ramp voor een evenwichtig podiumgeluid.
Ik zet 'm meestal aan de zijkant als het even kan.