Oorspronkelijk geplaatst door
aaronstonebeat
Ik kan me best voorstellen dat sommigen wiskundige beschrijvingen van bekende natuurkundige verschijnselen zien als een soort hocus pocus. Toch gaat het hier om een relatief eenvoudige formule; als er calculus of lineaire algebra aan te pas komt, wordt het snel wat ingewikkelder, alhoewel ook daar de principes in feite vrij simpel zijn. Maar het wil wel eens uitdraaien op lange berekeningen.
Proberen totdat het lukt, is prima. Maar als je de mogelijkheid hebt om iets van tevoren uit te rekenen, kun je jezelf een hoop moeite, kosten en frustratie besparen. En het mooie van formules gebruiken en doorzien, is voor mij dat ik zodoende wat meer begrijp van hoe de natuur werkt; dat ik weet hoe schuin ik een kanon moet zetten zodat de kogel op de juiste plaats neerkomt, zonder eindeloos te hoeven proberen :D
Dat ik weet waarom ik een dikkere snaar wat strakker moet zetten, en hoeveel, om aan dezelfde toonhoogte te komen.
En op een forum als dit is het helemaal mooi: je hebt van die autisten die het leuk vinden om dingen uit te rekenen en dan ook nog andere mafkezen die ze erop wijzen als ze een fout hebben gemaakt.