Blijkt dan maar weer dat we het allebei mis hebben, dit is goed volgens de reactie van Tonefactory. Kun je ook goed in je amp toepassen. Snelle reactie trouwens.
Printable View
Dat doen ze goed ja! :ok:
Ik denk dat ik naast die 1-aderige kabel ook wat "Pickup-Kabel 2-aderig afgeschermd" bestel voor de PPIMV:
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/EL901.jpg
http://www.tonefactory.nl/shop2/pick...md-p-2215.html
Zou wel beter zijn als dit dubbel afgeschermt is, ik bedoel eigenlijk dat iedere signaaldraad zijn eigen afscherming heeft zoals in een audio stereo kabeltje. In deze hoogohmige circuits heb je snel last van overspraak door de onderlinge capaciteit tussen de geleiders. Hoewel men meestal schijt aan alle theorie heeft is dit misschien ook wel miereneukerig.
Bij de PPI-MV zou ik geen afgeschermde draad gebruiken. Dat gaat ten koste van hoog in het geluid als je de MV op laag volume zet. Verder sowieso oppassen met afgeschermde draad: Vaak is het niet eens nodig en het gaat ook op andere plekken hoorbaar ten koste van je souind.
Ik wil afgeschermd draad gaan gebruiken omdat op hogere gain settings de one wire mod begint te oscilleren als een gek. Ik weet nog niet of het in de bekabeling van die mod zit of in de bekabeling van de PPIMV.
Wat ik wel weet is dat de PPIMV slordig gedaan is en dat ik op het Internet vaak lees dat je "shielded wire" moet gebruiken.
Horen jullie in de praktijk dat je minder hoog hebt als je afgeschermde kabel gebruikt in deze gevallen?
Wat is in deze situaties (PPIMV of andere plekken in de versterker) precies de verklaring dat dit gebeurd? (Mag best met technische details a.j.b., dat kan ik wel volgen.)
Is de verhoging van de capaciteit door de afscherming in deze gevallen echt een problem?
Wat is de capaciteit van zo'n stukje afgeschermd stereo draad?
Ik snap dat de impedanties op bepaalde plaatsen in de buizen versterker redelijk hoog kunnen zijn (100k-10M), maar de draad lengtes zijn redelijk kort (decimeters) en de kabel capaciteit zal dus redelijk laag zijn, en de frequenties zijn redelijk laag (audio).
Sorry voor al de vragen, maar ik vind het een interessant punt en hoor graag zowel de praktijk ervaringen alswel de technische verklaringen.
Je kan het uitrekenen. Afgeschermd draad heeft een capacteit van rond de 80 tot een paar honderd pf per meter. Afhankelijk van de kwaliteit.
De impedantie z = 1 / (2 * PI * f * C). Het klinkt weinig maar je hebt toch een weerstand die naar GND gaat. En hoe hoger de frequentie hoe kleiner die weerstand.
Stel: capaciteit is 150 pf per meter. Lengte is 30cm.
Dan wordt de capaciteit 0.3 * 150pf = 45pF = 0.000000000045 Farad
Die capaciteit zit parallel aan de MV potmeter. Meestal 250K
paar frequenties:
1000 Hz, z = 3.5 Megaohm, MV weerstand wordt 234K
5000 Hz, z = 707 Kilo ohm, MV weerstand wordt 185K
10000 Hz, z = 354 K ohm, MV weerstand wordt 147K.
Hoe lager de weerstand op de MV, hoe meer demping er plaatsvindt.
En je ziet het heeft nogal invloed.
En 10000Hz is nog niet eens het eind. De afgeschermde kabeltjes gaan voor de hogere frequentie's wel degelijk een rol spelen. Voor een ouwe lul wiens gehoor bij 12k afhaakt valt het wel mee :sssh: maar voor de jongere generatie die zijn gehoor nog niet verneukt heeft op het podium is het goed hoorbaar.