-
Re oorspronkelijke vraag: volgens mij heb jij al een minimale setup. Klein versterkertje en klein speakertje. Waarom nog kleiner? Wat jij hebt moet prima zijn op het podium, versterker hoog neerzetten vlak achter je, mic ervoor no problem.
Mix enzo: Op Youtube klinken jullie heeeeel beschaafd, ik denk dus dat jullie helemaal niet hard spelen (ook aan de drums te horen). Kan me vergissen natuurlijk... Mijn conclusie: jij staat te zacht en speelt te voorzichtig. Ligt mi niet aan je spullen. Idd kan je nog eens klooien met je gain settings, als je harder gaat kan je gain een beetje terug.
Succes, leuk bandje.
-
Volgens mij moet je uit deze spullen veeeeel meer kunnen halen. Het lijkt mij dat je veel te snel naar nieuwe spullen neigt. Ik zou het eerst bij jezelf zoeken én meer in je spullen verdiepen. Ik heb een keer een optreden met mijn Blackstar HT5 gedaan en die kwam toen net even te kort. Met de HT20 moet het zeker lukken!!!!
-
Nee, het ligt niet aan de gear. Minder gain en meer volume, dan gaat het al een stuk beter klinken. En verder; tja, het is allemaal nogal onervaren en jong. Veel optreden en dan komt het goed.
-
Ben het met veel punten in de vorige posts eens.
In vergelijking met de drums (snare vooral) spelen jullie zeker niet te hard, hoewel dat ook aan de opname kan liggen. Als dat in het echt ook zo klinkt moet óf de drummer zachter slaan, óf de rest harder spelen.
Je setup is zeker niet te groot, kleiner is waarschijnlijk té klein. Ik ben zelf ook juist van combo naar top + cab (2x 12) gegaan o.a. omdat dat beter te sjouwen is.
Ik vind je cleane geluid prima klinken, komt er ook goed doorheen.
Met name je drive wordt snel brijig.
Tips, ook al eerder genoemd, die ook voor mij hebben gewerkt:
- mínder gain klinkt vaak veel ruiger dan meer gain en komt beter door de mix
- let op dat je niet (bijna) de zelfde sound instelt als de andere gitarist, liefst heel ander geluid en andere partij spelen, dat geeft vaak een veel mooier en "opgevulder" effect
- er is een verschil tussen wat voor jou thuis lekker klinkt en wat werkt in een band. Dat zit hem inderdaad vaak in de hoeveelheid mids. In een bandsetting moet je vaak meer mid instellen dan thuis. Voor de bandmix werkt dat super, speel je thuis met die instellingen klinkt het niet: meer mids dus als je met je band speelt.
- als (inmiddels) enige gitarist zit ik nooit de andere gitarist in de weg, je kunt altijd de andere gitarist wegpesten. ;) Ziet er toch niet uit, meisjes met gitaren. Geintje natuurlijk, kijk maar naar de videoclip van Robert Palmer "Addicted to love", dat ziet er geweldig uit.
Succes, leuk bandje inderdaad.
-
Er zijn heel leuke 1x12 combo's te vinden. I.c.m. een Line6 m9 en een tubescreamer heb je een enorm dikke sound dan denk ik.
Nu NAMM achter de rug is zie ik enorm veel leuke kleine combo's en toppen met een GROOT geluid.
CARVIN komt uit met de v3M in combo en head formaat. Een echte 3 kanaalsversterker.
Hmmm, de Bugera v22 is al een tijdje uit. Mesa heeft een kleintje (en in het verleden hebben ze er ook al veel gemaakt).
Als je puur naar de techniek kijkt dan zullen er binnen 2 jaar een aantal opmerkelijke combo's gaan verschijnen. En is het prima dat je nog niets in die richting hebt. De volgende ontwikkelingen vind je nog niet gecombineerd in 1 combo, die de gewichtsbesparing realiseren die je zoekt (misschien de nieuwe Koch.... maar die heb ik nog niet gechecked)
-switching power voedingen zijn nog niet echt toegepast in buizenversterkers. De Peavey VB3 is eigenlijk de eerste basversterker (300w) die daar de basis voor legt. Als dat goed blijft werken in de echte wereld zullen we binnen twee jaar dat vast terug zien in gitaarcombo's.
-neodynium speakers. Lichtere maar even sterke magneten op de speakers waardoor een serieuze gewichtsbesparing wordt gerealiseerd.
-gevarieerde meerkanaalsschakelingen zijn steeds meer mainstream. Zodat clean, crunch en lead in degelijke all in one combo's te vinden zijn. Dit leidt tot verkleining (complete schakelingen die in een chip worden geplaatst).
-Koch heeft nu een systeem uitgedacht om met twee buizen (een in de voortrap en een in de eindtrap) voor en eindbuizenvervorming te creeeren die heel overtuigend klinkt.
Al deze ontwikkelingen samen zou een buizencombo met een enkele 12 inch speaker op moeten kunnen leveren van iets over de 15 kg. En die kan dan het geluid weergeven van een 2x12 combo. Daarvoor zul je wel met een closed back design moeten werken, maar dan kun je dus heel wat meer druk uit die enkele driver realiseren. De nieuwe drivers hebben een grotere uitslag en hebben (o.b.v. specs) zo'n 3db meer geluidsdruk dan oudere drivers.
Als ik een extra speaker bij een bestaande speaker zet heb ik maximaal 3db meer. M.a.w. die nieuwe 1x12 kan klinken als een oude 2x12. Goed vakmanschap moet dan wel in het cabinet zitten om hetzelfde brede geluid te bieden.
Dus wie weet Roel.
-
Mijn oude set tot twee jaar geleden;
Mesa Triaxis, Mesa 2:90, Intellifex, Korg 19" racktuner, Rexer 19" draadloos, Morley Wah/volume, twee speakercabinets model flightcase met een EV 12 inch en een Celestion Sidewinder. Dit alles aangestuurd door een midipedaal.
Nu; Mesa studio 22+ met daarin een Celestion G12H30 en een mesa Thiele met daarin een Celestion Alnico Blue, TC electronic nova system en een RMC3 wah.
Stukje lichter en mobieler allemaal en ik moet zeggen dat ik er een prima geluid uit haal. Ikzelf hoor wel dat het misschien iets minder klinkt dan mijn oude set maar de grap is dat mijn bandleden en het publiek daar niets van horen!
-
Mijn versterker gaat ook hard genoeg, ik zou het misschien zelf met een 15-watter kunnen redden, dus dat is het probleem niet.
Tja thuis is zo'n 20-watter op mijn kamertje weer wat meer, met klagende ouders tot gevolg:seriousf:
Ik ga wel eens het een en ander uitproberen, maar ik heb het idee dat mijn versterker in de EQ flink tekort komt voor wat ik er eigenlijk mee wil (bereik, ik wil bijvoorbeeld wat meer treble en minder bass, de EQ doet bijna niks).
Ach, ik zie wel.
-
Als het echt minimaal moet kun je een Engl530 overwegen. Met de ingebouwde 2x1,5W eindversterker kun je er speakercabs mee aansturen, maar met de lijnuitgangen en de speakersimulator, kun je rechtstreeks op een monitor/pa.
Klinkt nog niet eens zo beroerd, de eindversterker, geen buizen natuurlijk.
-
Engl, leuk spul.
Zou mijn Blackstar zo om willen ruilen voor zo'n Screamer of Thunder, leuke bakken:)
Maar zover wil ik het voorlopig niet laten komen:seriousf:
-
Speel eens goed door, minder gain, en dan valt er met die setup best wat van te maken. Het mist natuurlijk sowieso wat kracht achter het geluid doordat je al met een 1x12 zit. Wil je dan nog kleiner?
Ik zou zeggen, als je dan toch wat zou willen veranderen, een 2x12 proberen. En zoals ook eerder gezegt, een TS helpt ook.