Effect is hetzelfde. In het ene geval bereken je de stroom. In het andere meet je deze. De impedanties van de DMM's van tegenwoordig zijn zo hoog dat je de verschillen kan verwaarlozen. Tenzij je op een honderdste mA wil afstellen.
HUH???
nee, ik bedoel om direct de stroom te meten van de anode's naar de CT...
maar nico gaf het antwoord al...:)
tja afstellen op honderdsten van een milliampere slaat nergens op nee... als de spanning uit het stopcontact 0,1 volt zakt of stijgt, ben je dat weer kwijt... je blijft bezig zo :D
Ik gebruik zelf een adapter met 2 LCD meters erin. Die meten de stroom in de anode leiding en de hoogspanning door er een adapter ertussen te prikken. Maar dan moet je wel iets regelen voor de voeding van die LCD meters.
Nu is het nog een batterij.
De volgende versie wordt met een voeding die op de gloeidraad komt (immers die heb je ook in de adapter zitten), gelijkrichten en via geisoleerde DC-DC converters de LCD's voeden. Heb ik tenminste geen batterijen nodig. En dan evt. gelijk een PIC microcontroller gebruiken die de dissipatie uitrekent.
Heb nog zitten experimenteren met een 1 ohm in de anode lijn en dan deze ervoor en erna te meten met een spanningsdeling van 100. Echter, het verschil is enkele microvolts. Krijg je teveel storing uit de omgeving. Dus zal wel met een ADC in de hoogspanningslijn worden voor de stroom.
ja dank je nico, nu wordt het echt teveel voor me.... heb nachtdienst gehad... :D
i ga es ff een tukkie doen
Zo: vandaag zijn 6 nieuwe buizen (JJ EL34L's) en de bias adapter binnen gekomen! :ok:
Gelijk mijn 4104 van een bleeder voorzien en daarna de handleiding van de bias adapter doorgenomen om daar een setje EL34L's in te gooien die met '49mA' op het doosje gemarkeerd zijn.
De anode spanning is tussen de 488 en 492 Volt dus dan moet de ruststroom volgens de bijgeleverde tabel tussen de 28 en 39mA zijn. Mooi! Adapter er op, buizen er in, multimeter er aan: 42mA. Nee, 41... Nee, wacht: 38.8! Blijkbaar moest er nog iets indalen ;)
Anyway: 38.8 is binnen de marge, maar misschien net wat aan de hete kant? Of lekker zo laten staan?
Edit: We zitten al op 38.2mA!
Edit 2: Inmiddels is hij weer opgeklommen tot 39 a 39.3mA (wisselt een beetje)
Dus de biasadapter werkt goed? ;)