Tsja, zo'n lelijke puist er op, afgewerkt met een paar nog lelijkere metalen beugels/handvatten? Nee, dank je vriendelijk... :stop:
Printable View
Zal me worst wezen. Ik denk meer in de categorie maatje 44 en groter ;)
http://lh5.ggpht.com/_gf8YkMQh5KQ/TN...noverdrive.jpg
Dit lijkt me wel een leuke basis. Eerst het signaal wat opkrikken met een JFETje (jammer genoeg wel op lage spanning; de zener is 15V) Deze JFET is aan de koude kant gebiast zodat de bovenste helft van de van de uitgang hiervan al gauw wordt afgeplat, zodat de grid van de buis er wat leuks mee kan gaan doen in compinatie met C10. Deze helft van het signaal komt onveranderd aan bij de kathode van U4, op C3 na dan. De andere helft wordt geclipt als U3 uit geleiding gaat, en als er in U4 grote roosterstroom gaat lopen. Net voor de uitgang wordt de bas nog een beetje opgetrokken (of het mid en hoog afgezwakt, het is maar hoe je het bekijkt) om deze cleaner en beter door te laten komen.
Tweaken:
R15 verlagen naar 50k of verhogen naar 220k. Heeft veel invloed op het clippen.
R14 heeft veel invloed op de gain van de JFET en het clippen.
C10 regelt de hoeveelheid hoog en het clippen van U3.
C1 bepaalt de versterking van bas in U3, en dus ook de hoeveelheid modder.
C3 bepaalt de hoeveelheid "fizz" in de overdrive.
C2 en R5 schaven wat hoog en mid weg om de bas beter te laten doorkomen
R12 bepaalt gain en bias, clipgedrag
R3 bepaalt de bias/het clipgedrag en verlagen voegt bas toe.
R1 bepaalt de bias van U4 en dus ook het clipgedrag.
Ja, ik heb niet echt de componentnummering netjes gemaakt, maar U3 en U4 zijn gewoon de 2 triodes in een 12AX7. het geheel trekt iets meer dan 2mA, moet goed kunnen toch? Zal ik morgen anders nog even een schemaatje maken met nette componentnummering? Wel relaxed dat je alles al hebt liggen. Die 2N5486 kan 25V hebben, ik heb het opgelost met een zenertje, maar omdat je toch al met die spanningsvermenigvuldiger zit te werken kun je gewoon op een bepaald punt van die ladder die JFET hangen. Wel nog even extra afvlakken met een RC'tje. ( ongeveer 10k en >10u)
succes!
edit: ik zie dat je in die ladder 23.8V beschikbaar hebt. Als je die afvlakt met 100k en >10u heb je een mooie voeding voor je fet.
Crap, ik had me vergist. Die heb ik dus niet liggen. Volgens de Interwebs zou de MPF102 ook moeten werken, maar de laatste is vorige week naar een maat van mij gegaan (Noisy Cricket).
Kan ik een MPF102 hiervoor bestellen? Newtone heeft nl de 2N5486 niet in haar assortiment.
hey, een mpf102 is geschikt als vervanging maar heeft wel dat minder gain en meer headroom. Wat je kunt doen is een paar verschillende kopen om te kijken welke het best werkt, een anodeweerstand van 220k gebruiken ipv 100k (de mpf102 is namelijk minder steil) en biasen op 11V door de kathodeweerstand aan te passen.
@fredjuh, nou heb ik nog helemaal niet gevraagd hoe dit moet gaan klinken! ;) Tubescreamer scheur, ronkende buis scheur of verzadigde buis mufheid?
Het heeft wat van een tubescreamer en een JCM800, dynamische buizencompressie, maar met een ronde overdrive die niet dichtslibt. Om een al oversturende versterker mee op te pompen. Gebruik je m voor een cleane versterker, kun je C3 verkleinen, en als je JCM teveel verzadigt kun je C2+R5 weghalen. Hij is met weinig gain relatief neutraal, dus handig voor een beetje compressie en dikheid en "stem" zonder dat het zompig of schel wordt, voor een betere crunch sound.