Hmm, het idee van de originele mod is om de weerstand te verlagen van 390 naar 270 Ohm. Als je er dan een 10x zwaardere variabele weerstand in zet, dan hou je wel weinig bewegingsruimte over om een en ander nauwkeurig in te stellen.
Printable View
Ja klopt, maar als we gaan mierenneuken (ik doe het even preventief zodat ik geen opmerkingen krijg) dan is het:
1uF = 1000nF = 1.000.000pF
1M= 1000k=1.000.000
Farad met een hoofdletter, om de drie nullen mag je in Amerika een komma zetten, doe hier maar een punt, en Mega is met een hoofdletter M, anders heb je t over milli, scheelt een factor 1000.000.000 Vat dit niet persoonlijk op hoor, gewoon even om het écht goed te hebben. En 0,01u is idd hetzelfde als 0,010u.
Over die 500 Ohm pot: doe maar de 1k, dan heb je een best wel zinnig regelbereik en het is de dichtstbijzijnde waarde.
Succes!
Oke dan probeer ik 1K erin te zetten.
deze onder delen had newtone trouwens ook niet : 4k4 620K
maar newtone heeft mij dit verteld.
-De 4K4 weerstand zou je zonder problemen kunnen vervangen door een 4,3K weerstand.
-Voor de 620K weerstand kun je waarschijnlijk ook een 680K gebruiken.
Dan heeft Newtone gelijk:)
maar 1K is toch het dubbelen van 500ohm.
krijg je dan niet een heel ander geluid.
maar de potmeter van 100K is toch voor de sweep te regelen of niet?
dat is voor mij toch het belangrijksten :D
Ik heb mijn vriendin naar de winkel laten gaan voor 2 potmeters
want ik moest vandaag werken en zei had toch vrij :D
en ze hadden geen 500 ohm , wel 470 ohm
en ipv 2K5 gaven ze haar 2K2.
Dat zal ook wel goed zijn denk ik.
Maar alleen, ze zien er zo uit http://www.budgetronics.eu/b_369.jpg
'k geloof dat ik er niet veel me kan :P
die staafmixer is veel te lang.
en die 3 oogjes zijn pinnetjes (maar dat moet wel lukken)
Die staaf is plastic, dus daar kom je zo doorheen met je ijzerzaagje. En ja, echt waar, zo doen pro's het ook. Die staafjes zijn namelijk zo lang, zodat als je alles op een print hebt, en de potmeter zit niet op het randje van de print, dan kun je dus het staafje langer laten en gewoon netjes aan de buitenkant je knop erop zetten. Slim he?
De pot van 100k heeft te maken met de "vocal mod," het regelt de "Q," dat is de breedte/hoogteverhouding van de piek die een wah maakt. hoe lager de weerstand op die plek, hoe lager en breder de piek wordt. Als je dus die 33k weerstand verhoogt dan pakt je wah een smallere frequentieband die wordt geboost. Dat klinkt als een extremere wah, en meer alsof je "wah" zegt.
De sweep kun je regelen door de 0,010uF cap te veranderen. Als je die verandert in 0,022uF dan gaat de sweep richting bas, je kunt zeg maar verder naar de hielkant.
En als je een 1K pot neemt, ipv een 500 Ohm, dan moet je m gewoon dubbel zo laag zetten voor hetzelfde geluid.
Dus dan moet ik de 1K potmeter maar half open zetten?
om het geluid te berijken van een 500 ohm die helemaal opstaat.
Maar die potmeters met zo een lange staaf eraan,
zijn die niet een stuk breekbaarder omdat die van plastic zijn?
maar nu ben ik even aan het twijfelen of ik er een 1K inzet of een 47ohm.
1K heeft natuurlijk meer bereik dus meer mogenlijkheden toch?
En waarom hebben deze potmeters bij de 3 verbindingen eigenlijk niet van die lusjes maar pinnen?
wat stel ik toch veel vragen he?
ah sh*t dat is ook alweer een vraag.
Jup!
Die breken niet zomaar hoor!
Klopt, maar een 1k is ook minder precies in te stellen maar ik heb het idee dat dat hier weinig uitmaakt... Ik zou een 1k nemen, dan kun je omhoog en omlaag t.o.v. het origineel.
Die pinnen steken normaal door gaatjes in een printplaat en die soldeer je dan aan de andere kant van de print vast.
Maakt het trouwens uit waar je de kabels plaatst bij de potmeters?