@MVH Guitars
Gelukkig is het met je hals allemaal nog goed gekomen.
Wat betreft de methode en volgorde in mijn werkwijze bij het shapen van de hals kan ik het volgende zeggen.
Ik doe het shapen voor het grootste deel met een spokeshave. Zie een ander recent geopend topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126003
Ik moet de hiel wel in dit stadium vormen omdat ik de hals in de body lijm voordat de toets erop gaat. Om de toets goed te kunnen lijmen is een platte achterkant wel prettig. Maar een hiel vormen als de neck al in een body zit is helemaal niet te doen. Bij een body met 2 cutaways zou het misschien nog kunnen maar bij een klassieke gitaar gaat dat echt niet. Eerlijk gezegd heb ik deze werkvolgorde uit het boek van Cumpiano.
De kop heb ik dan ook al gemaakt. Ik laat echter de dikte van de hals tpv de kop en hiel nog een beetje overmaats totdat de hals zijn uiteindeljke vorm krijgt.
Zo'n platte hals geeft je bovendien nog wat referentie bij het maken van de hiel en kop. Je kan je richten op de gelijkvormigheid van het uitlopen naar het hoekige deel.
Als de toets erop zit en zijn radius en fretten heeft maak ik de hals rond.
Het probleem van een varierend profiel herken ik niet. Dat risico zou je bij elke methode kunnen lopen. Maar je moet natuurlijk blijven voelen en checken met een rij en eventueel een malletje voor de vorm van de ronding.