Oorspronkelijk geplaatst door
EuroCinema
Ik vond de standaard pickups in mijn Washburn J6 mooi maar niet aggressief genoeg voor mijn stijl (toch meer funkinvloeden) Daarom heb ik er een Gibson P94 laten zetten en dat klinkt erg lekker. Ik zou op zo'n gitaar inderdaad een setje Thomastik flatwounds zetten. .11 is in mijn ervaring al dik genoeg voor een jazzy toon en als je met je blues/rock achtergrond nog af en toe een bend wil maken, is .11 ook wel een mooie middenweg.
Een tonepot vind ik geen overbodige luxe. Tuurlijk, er zijn mooie jazzgitaren die er geen hebben. Maar de sounds van toonaangevende gitaristen als Pat Martino en Jim Hall danken toch wel veel van hun karakter aan de dichtgedraaide toonknop. Ook de brug pickup zou ik lekker laten waar-ie is. Als rocker kan het goed zijn dat je je aangetrokken voelt tot de stijlen van bijvoorbeeld John Scofield en Larry Carlton, waarin de brug pickup juist veel wordt gebruikt.
Maar goed, ga eerst maar eens gewoon blij zijn met je mooie nieuwe jazzbak! Misschien moet je dit gewoon zien als een perfecte gitaar om op te ontdekken of je jazz spelen leuk vindt en welke stijl en sound daaarbinnen jou aanspreken. Word je gegrepen door het virus en ga je ermee optreden, dan zie je wel weer: zo laten, pimpen of overstappen op een duurder model.