Er zijn radiostations die de platen iets versneld afspelen, om het "vlotter" te laten klinken, heb ik me eens laten vertellen. Als je dat nummer zelf op cd hebt, gaat deze theorie alleen niet op.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluesbreaker
Printable View
Er zijn radiostations die de platen iets versneld afspelen, om het "vlotter" te laten klinken, heb ik me eens laten vertellen. Als je dat nummer zelf op cd hebt, gaat deze theorie alleen niet op.Citaat:
bij de stray cats was het ook een bekend iets om eerst alle instrumenten op te nemen, dat geheel vervolgens iets te versnellen en dat setzer vervolgens daar overheen zong.
daar krijg je ook leuke stemmingsproblemen mee als je meespeelt.
Speel jij dergelijke muziek Eric? ;) Ik zal eens luisteren.Citaat:
Anyway, ik heb de plaat van de Five o'clock heroes ff opgezocht:
Succes met meespelen :) http://www.youtube.com/watch?v=9kI4u6UAxJA
Als je je gitaar stemt met een stemapparaat zal het ding je A afstemmen op 440 Hertz. Bij klassieke muziek werd vroeger vaak een net iets lagere stemming gebruikt, nl. 432 Hertz, dit werd gedaan om dat deze toon natuurlijker klonk, en de rest van de andere tonen werd daar uiteraard op afgestemd.
Ook piano's worden nog wel eens op die frequentie afgestemd.
Als je een beetje fatsoenlijk stemapparaat hebt kun je dat ook instellen.
Als je naar het nummer van Queen - Hammer to fall luistert zal het je ook opvallen dat het net iets lager is gestemd dan normaal.
Misschien nemen deze bands die theorie dus erg serieus en passen het daarom toe.
Edit: 332 veranderd in 432
332 hertz? ;)
Zou me niks verbazen als het me te hoge studio budgetten en verveelde engineers en muzikanten te maken heeft...
Oeeehh, Hammer to Fall!!! Geniaal nummer...
Nu weet ik gelukkig dat het niet mijn onkunde, maar de stemming is die het altijd verprutst!!
Dat excuus moet ik onthouden:D
Ik ga het gewoon ff proberen, ik heb voldoende gitaren voor zo'n experiment :)
edit: mijn tuner gaat maar vanaf 438, en niet vanaf 432. Maar ik denk dat je op die manier d'r wel komt.
Ik ken het fenomeen.
Ik geloof er weinig van wat hier allemaal gezegt wordt. Want waarom steeds die KWART? Luister ook maar naar de ouwe U2'tjes... In Es en dan nog een kwartje omlaag! Ik vermoed dat het idd met de snelheid van de tape te maken. Ik heb iig mn pickup (niet voor de gitaar maar voor lp's (nee geen Les Paul's, maar langspeelplaten (nee dit heeft niets met slagplaten te maken))) gemod, ik heb nu een 'tussenstandje' (nee daar heeft het ook niets mee te maken! Goh wat hebben jullie toch vandaag!) tussen de 33 en 45 toeren gemaakt, zodat ik met alle platen mee kan spelen.
Maar als ik bij de radio zat zou ik sommige platen echt wel zo snel mogelijk vanaf willen zijn. Die Jolink gast en die Bauer, om er maar een paar te noemen... De intro lul je vol, dan snel draaien, en nog voor het eind faden. Zo moet dat bij die kwallen (niet beledigend bedoe... nee eigenlijk wel).
Nou ben ik absoluut niet wiskundig aangelegd, en ik ben dan ook niet van plan het na te rekenen, maar als de standaard A 440 Hz is, en de alternatieve A 432Hz, dan zou dat toch die kwart kunnen zijn. En of je de gitaren dan in Es stemt, in D of wat dan ook, dat maakt niets uit, het stemaparaat past dan alles aan aan die frequentie van 432Hz.
Ongetwijfelt zal het radio verhaal ook opgaan, ik kan het me vooral goed voorstellen bij jouw voorbeelden ;)
Voor degenen die een line 6 product gebruiken en het eens uit willen proberen, in gearbox kun je bij het stemapparaat dus de freqeuentie veranderen bij Reference.