lekker voor derCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Printable View
lekker voor derCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
e7#9
kleine terts grote terst kleine septiem,
dus vrijwel zeker in A, maarach in blues zijn er geen regels dus wellicht zelfs in E... maar dus in A, of Am. andere optie, e7#9 is Bb b5 13, dwz V van Eb.
T gekke van zon 7#9 akkoord is dat het nergens naar klinkt als je hem zo voiced dat de 'kleine terts' onder ligt en de grote, eigenlijke terts, boven :)
Mollen kunnen overigens wel voorkomen in de toonsoort C, neem bijvoorbeeld moll-dur (Am wordt As) of Napels II (Dm wordt Db, eigenlijk tritonussub voor G)
Dat er geen kruizen in voorkomen heeft Jeroen wel gelijk ik denk ik, die zijn allemaal enharmonisch gelijk aan de mollen, wat een correctere benaming is in dit geval (modulaties binnen een stuk daargelaten).
Moll-dur is lenen uit een andere toonsoort :roll:
Dus jij beweert dat het stuk dan niet meer in C staat?
Als je een stuk in C lydisch zou uitschrijven, zou je wel een kruis gebruiken denk ik. Toch? (ben niet zo'n lees- en schrijfkoning). :chicken: met alvast excuses voor het off-topic gaan.
Ja dan wel ja, dan zit er een F# standaard in. Ik had het over de standaard majeur ladder, maar in 't realbook bijvoorbeeld dan zou zo'n fis eerder als toevallig voorteken genoteerd staan.
Wat doen we eigenlijk nog moeilijk??? :p.
Ik vind, dat je een bepaald akkoord (een willekeurige) in elke toonsoort kan gebruiken. Ik zie vaak een D(akkoord) staan in liedjes in C. Dit hoort eigenlijk niet, maar het gebeurd toch. Niet niet moeilijk doen met mollen die wel of niet in C kunnen. Als jij vind dat die mol erin moet, dan moet je zeker doen. :cooler:
Kan best hoor, D als tussendominant voor G bijvoorbeeld. Maar je hebt gelijk, als het klinkt is het goed.
Nou, wat uitleg is wel op z'n plek. Een toonaard is uiteindelijk gewoon een ezelsbruggetje, en hulpmiddel. Als je zegt dat een nummer in C staat, weet elke muzikant welke noten en akkoorden hij kan verwachten en dat is makkelijk. Een toonaard kan je ook helpen begrijpen waarom je bepaalde akkoorden en noten tegenkomt in een stuk, zodat je het eenvoudiger kunt onthouden.
Wat Silco zegt komt neer op: als ik kleur wil gebruiken in een zwart-witfilm, dan mag dat toch? Ja, dat mag natuurlijk! Maar het heeft weinig zin om het dan nog een zwart-witfilm te noemen.